Smassing Culture
  • Otaku
    OtakuΔες Περισσότερα
    Here comes the Fall – Τα 10 καλύτερα anime για να μπείτε στο mood φθινοπώρου
    3 Λεπτά Ανάγνωσης
    Asadora! –  Η πιλότος, το kaiju και η μεταπολεμική Ιαπωνία του Naoki Urasawa
    33 Λεπτά Ανάγνωσης
    Kaiji – Τo manga πριν το Squid Game
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Η Κόρη της Κολάσεως – Φρανκενστάιν στο Τόκιο
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Solo Leveling – Το φαινόμενο που επαναπροσδιόρισε τα manhwa
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Comic
    ComicΔες Περισσότερα
    Λεγεώνα – Λίγο Β’ ΠΠ, λίγο βαμπίρ, τίποτα από τα δύο
    3 Λεπτά Ανάγνωσης
    12 Κανόνες του Αγώνα – Αναζητώντας απαντήσεις στο πολιτικό μας αδιέξοδο
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
    Τα Bαρέλια της Oργής – Ταξική πάλη στην Άγρια Δύση
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    Μυστήρια Πράγματα: Ξυλόκαστρο & πέριξ -Μια ξεχωριστή ανθολογία ιστοριών λαογραφικού τρόμου
    4 Λεπτά Ανάγνωσης
    Ο Τηλέμαχος και το Δέρας – Autofiction για το τρανς βίωμα μετά τον Gérard
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Βιβλία
    ΒιβλίαΔες Περισσότερα
    Η Τελειότητα- Η αποχαύνωση της καθημερινής ζωής
    8 Λεπτά Ανάγνωσης
    Dungeon Crawler Carl – Ο Κάρολος και μια γάτα στα μπουντρούμια
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    Προδημοσίευση – The Witcher: Το Σταυροδρόμι των Κορακιών
    3 Λεπτά Ανάγνωσης
    Μυστήρια Πράγματα: Ξυλόκαστρο & πέριξ -Μια ξεχωριστή ανθολογία ιστοριών λαογραφικού τρόμου
    4 Λεπτά Ανάγνωσης
    Project Hail Mary – Tο Μαράκι, ο Aριανός και το hard science fiction
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Cinema
    CinemaΔες Περισσότερα
    Bugonia – Μισάνθρωπη ωμότητα σε αντι-Λανθιμικό weird
    8 Λεπτά Ανάγνωσης
    Hamnet – Aνούσιο δράμα εποχής με σταγόνες Shakespeare-ploitation
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    The Life of Chuck – Πιεστικό μελόδραμα με χορευτικές εξάρσεις
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    Sinners – Βρικόλακες, blues και κοινοτικό τραύμα
    8 Λεπτά Ανάγνωσης
    Ο Superman ξαναέδωσε ελπίδα στον υπερηρωικό κινηματογράφο 
    12 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Σειρές
    ΣειρέςΔες Περισσότερα
    Τhe Studio – Ένα αστείο από και για το Hollywood
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    Η σημασία της μουσικής στον έρωτα των Δύο Ξένων
    11 Λεπτά Ανάγνωσης
    The Residence – Ένας πολύχρωμος φόνος στον Λευκό Οίκο
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Your Friendly Neighborhood Spider-Man – Fun επιστροφή στις ρίζες
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
    Cobra Kai – Για όλους τους losers του κόσμου
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Exclusive
    ExclusiveΔες Περισσότερα
    Σαββόπουλος: 10 τραγούδια για μία ξεχασμένη μας κληρονομιά
    11 Λεπτά Ανάγνωσης
    Μυθολογικά Τέρατα: Balkan edition
    10 Λεπτά Ανάγνωσης
    riddler-δημοκρατία
    Riddler, γιατί μισείς τη Δημοκρατία μας;
    1 Λεπτά Ανάγνωσης
    «Στα κόμικς μου θέτω ερωτήματα, δεν δίνω απαντήσεις» – Μία συζήτηση με τον Soloup και την Ευαγγελία Μουλά
    26 Λεπτά Ανάγνωσης
    Ο Superman ξαναέδωσε ελπίδα στον υπερηρωικό κινηματογράφο 
    12 Λεπτά Ανάγνωσης
Διαβάζετε: Ο Παράλογος Άνθρωπος- Όταν ο Woody Allen (ξανά) συνάντησε τον Καμύ, δεν είχε τι να του πει
Share
Smassing CultureSmassing Culture
Font ResizerAa
  • Otaku
  • Comic
  • Βιβλία
  • Cinema
  • Σειρές
  • Exclusive
Αναζήτηση
  • Otaku
  • Comic
  • Βιβλία
  • Cinema
  • Σειρές
  • Exclusive
Follow US
Copyright © 2014-2023 Ruby Theme Ltd. All Rights Reserved.
Smassing Culture > Blog > Cinema > Ο Παράλογος Άνθρωπος- Όταν ο Woody Allen (ξανά) συνάντησε τον Καμύ, δεν είχε τι να του πει
Cinema

Ο Παράλογος Άνθρωπος- Όταν ο Woody Allen (ξανά) συνάντησε τον Καμύ, δεν είχε τι να του πει

admin
Από admin
Δημοσιεύτηκε 18 Οκτωβρίου 2015
Τελευταία Ενημέρωση 28 Οκτωβρίου 2018
7 Λεπτά Ανάγνωσης
SHARE

O Woody Allen επιστρέφει  με ένα από τα πιο ενδιαφέροντα θέματα της φιλοσοφίας του 20ου αιώνα, τον υπαρξισμό και μάλιστα με επίκεντρο τον Αλμπέρτ Καμύ. Ο σκοπός του ήταν μάλλον να ξεφύγει από τα δημιουργικά του τέλματα και να προσεγγίσει ξανά τις ταινίες τύπου Μανχάταν.  Είναι όμως απορίας άξιον πως παρόλη την αξιότιμη προσπάθεια και το πολλά υποσχόμενο σε περιεχόμενο σενάριο καταφέρνει  να ανέβει μόνο ένα σκαλοπάτι πάνω από τις τελευταίες του  ταινίες του τύπου “Μεσάνυχτα στο Παρίσι”, “Blue Jasmin”  και άλλα .Έτσι λοιπόν  εδώ σκοπός μας  δεν είναι να ασκήσουμε μια στείρα κριτική απέναντι στον Παράλογο Άνθρωπο αλλά να εξετάσουμε γιατί και αυτή η ταινία του Allen μένει καθηλωμένη στον χαρακτηρισμό συμπαθητική.

screen-shot-2015-02-24-at-9-42-18-pm-640x330

Ο τζαζίστας λοιπόν Woody Alllen προσπαθεί να συμπυκνώσει την θεωρία του ¨Αλμπερτ Καμύ για τον παράλογο άνθρωπο και γενικά για τον παράλογο της ζωής και για μπούσουλά του δεν μπορεί παρά να έχει τον Επαναστατημένο Άνθρωπο-Μύθο του Συσσιφου και φυσικά τον Ξένο .Το πρώτο λοιπόν μέρος της ταινίας καταπιάνεται στο να τοποθετήσει τον πρωταγωνιστή, Abe Lucas (Joaquin Phoenix- Her, Walk The Line) που καθόλου τυχαία είναι καθηγητής φιλοσοφίας σε μια υπαρξιστική κρίση .Ο μυστηριώδης -γοητευτικός καθηγητής βιώνει την ματαιότητα της ζωής με έναν τρόπο επιτηδευμένα επιφανειακό που τον καθιστά έναν ακόμα κλισέ χαρακτήρα του Woody Allen . Υπερφίαλος ,εγωκεντρικός, μικροαστός, μέσης ηλικίας, διανοούμενος από αυτούς που ο Woody Allen λατρεύει να μισεί.

Σε ένα δεύτερο σημείο της ταινίας ο πρωταγωνιστή μάλλον πιάνει το νόημα του Αλμπέρτ Καμύ, ίσως όμως λίγο λειψά. Έτσι αρχίζει να απολαμβάνει την κάθε του μέρα και να βιώνει το Παράλογο της ζωής. Όλη αυτή την έμπνευση την αντλεί από τον τέλειο φόνο τον οποίο θέλει να διαπράξει . Μάλλον κάπου εδώ ο Καμύ θα διαφωνούσε λίγο αφού επισημαίνει ότι η έλλειψη στόχου, η ίδια η ματαιότητα της ζωής είναι αυτή που πρέπει να σου δίνει και την έμπνευση της απόλαυσης  . Για ένα ηθικό άλλοθι ο καθηγητής δεν επιλέγει έναν τυχαίο άνθρωπο, άλλα έναν διεφθαρμένο δικαστικό ο οποίος μέσω της θέσης του αντανακλά και την  σαπίλα του συστήματος. Λίγο μίξη από διαστρεβλωμένο  Ξένο και λίγο από Μύθο του Σύσσιφου για τον μεσήλικα καθηγητή φιλοσοφίας που ξεπερνά την ατομική του κρίση μέσω του ατομικού του δρόμου ενώ παράλληλα νομίζει ότι σώζει τον κόσμο.

cvvvvvv

Στο όλο φιλοσοφικά καρικατουρίστικο σκηνικό έρχεται να προστεθεί και άλλη μια γνώριμη κλασσική φιγούρα του Woody Allen αθώα φρέσκια αφελής τύπισσα που σχεδόν σε όλες τις ταινίες είναι και η λύση του προβλήματος , το αντιπρόταγμα στην σαπίλα της ζωής ενός μεσήλικα. Στον παράλογο άνθρωπο η Jill Pollard (Emma Stone- Zombieland, La la land) σαν από μηχανής θεός βάζει τον σπόρο για την σωτηρία αλλά η σωτηρία ποτέ δεν έρχεται.

Το ερώτημα όμως ακόμα δεν έχει απαντηθεί . Γιατί μια ταινία φαινομενικά πολλά υποσχόμενη, δεν αγγίζει την γοητεία των παλιών ταινιών του σκηνοθέτη της . Το πρώτο  που μπορούμε να συμπεράνουμε εύκολα είναι ότι μάλλον βαρεθήκαμε την μνησικακία του Woody Allen για τους μικροαστούς διανοούμενους που τον έχει καθηλώσει να αναπαράγει το ίδιο σχήμα ταινιών, με παρόμοια δομή και με τους ίδιους χαρακτήρες .Η κριτική για τους Αμερικάνους ιντελεκτουέλ δεν θα μπορούσε να έχει πέραση για πολύ, κυρίως στην Ευρώπη αφού η κριτική για την διανόηση και τον ρόλο του διανοούμενου απασχόλησε ιδιαίτερα πολύ τον Ευρωπαϊκό κινηματογράφο που γέννησε και γεννά πολλές ταινίες με αυτή την θεματολογία σχεδόν όλες πιο πολυεπίπεδες και  πιο βαθιές από τις ταινίες του Woody Allen .

cvcv

Με την αναπαραγωγή όμως των ίδιων σχημάτων στις ταινίες του Ο Woody Allen όχι μόνο επαναλαμβάνεται  αλλά χάνει και  την παλιά του πολυπλοκότητα. Και όταν λέμε πολυπλοκότητα μάλλον εννοούμε έλλειψη γραμμικότητας. Ο Woody Allen βαθιά εμπνευσμένος από την τζαζ δημιουργούσε στις παλιές του ταινίες μια αφήγηση που παρόλο που φαινόταν συνεχής υπερπηδούσε τον χρόνο και την γραμμικότητα του .Ήταν κάτι άλλο και όχι η πλοκή της ταινίας που δημιουργούσε την συνέχεια της ιστορίας .Ήταν ο χώρος, η περίεργη επίδραση του με τους χαρακτήρες της ιστορίας , οι σχέσεις των χαρακτήρων (σημαντικά πιο  πολυεπίπεδες) που δημιουργούσαν την μορφή ερώτησης-απάντησης(όπως και στην τζαζ) και όλα αυτά μέσω του μοντάζ .Υπήρχε δηλαδή μια περίεργη αλληλουχία μεταξύ τόσο των σκηνών, όσο και των σχέσεων των πρωταγωνιστών που δημιουργούσαν  έναν περίεργο διάλογο τόσο των δομικών στοιχείων της ταινίας (χώρος ,πρωταγωνιστές, σεκάνς) όσο και μεταξύ οθόνης-θεατή. Χαρακτηριστικό και ολοκληρωμένο δείγμα τέτοιου τύπου ταινίας το Μανχάταν.

irrational

Ένα άλλο συμπέρασμα που μπορούμε να εξάγουμε είναι ότι το βάθος της ταινίας περιορίζεται και στο φιλοσοφικό της περιεχόμενο. Ο ίδιος ο Woody Allen έχει αναφερθεί ξανά στον Αλμπέρτ Καμύ με πολύ πιο ενδιαφέρον τρόπο μέσω του ντοκιμαντέρ Ζέλιγκ όπου η ειρωνεία, το χιούμορ και το παράλογο μπαίνουν σε άλλη διάσταση, πράγμα που μάλλον δεν έγινε πολύ πετυχημένα στον Παράλογο άνθρωπο παρόλο που η ειρωνεία δεν έλειπε.

Μάλλον πρέπει να διαπιστώσουμε ότι ο Woody Allen έχασε το blue note του. Εκείνη την ξεχωριστή νότα που μετέτρεπε τις ταινίες του από απλές κομεντί σε κάτι παραπάνω. Αυτή τη νότα που έδινε στο χιούμορ και την ειρωνεία το κάτι παραπάνω ώστε να μην είναι απλά μνησικακία ,αυτή τη νότα που έδινε ένα πραγματικό υπαρξιστικό βάθος και μια γνήσια γλυκιά μελαγχολία  στις ταινίες .Ας ελπίσουμε ότι δεν είναι αργά για τον τζαζίστα σκηνοθέτη και ότι θα ξαναβρεί την ξεχωριστή νότα του.

TAGGED:Abe LucasEmma StoneJoaquin PhoenixWoody AllenΠαράλογος άνθρωπος
Μοιραστείτε το Άρθρο
Facebook Copy Link Print
Προηγούμενο άρθρο Τα φανταστικά σύμπαντα διάσημων τίτλων videogames
Επόμενο άρθρο Retro videogames που σημάδεψαν την arcade εποχή
FacebookLike
XFollow
PinterestPin
InstagramFollow

Subscribe Now

Subscribe to our newsletter to get our newest articles instantly!
Most Popular
Η Τελειότητα- Η αποχαύνωση της καθημερινής ζωής
14 Νοεμβρίου 2025
Bugonia – Μισάνθρωπη ωμότητα σε αντι-Λανθιμικό weird
10 Νοεμβρίου 2025
Hamnet – Aνούσιο δράμα εποχής με σταγόνες Shakespeare-ploitation
10 Νοεμβρίου 2025
Λεγεώνα – Λίγο Β’ ΠΠ, λίγο βαμπίρ, τίποτα από τα δύο
11 Νοεμβρίου 2025
12 Κανόνες του Αγώνα – Αναζητώντας απαντήσεις στο πολιτικό μας αδιέξοδο
7 Νοεμβρίου 2025

Μπορεί να σου αρέσουν και αυτά:

Cinema

Oι 10 ταινίες που θα κρατήσουμε βγαίνοντας από τα 10s

Nίκος Γιακουμέλος
Nίκος Γιακουμέλος
6 Ιανουαρίου 2020
Cinema

Οι 10 ταινίες (+η σκιώδης μία) που σημάδεψαν το 2018

admin
admin
20 Ιανουαρίου 2022
CinemaJoker

 Joker: Folie à Deux – Το τραγούδι και το αστείο ήταν εις βάρος μας

Nίκος Γιακουμέλος
Nίκος Γιακουμέλος
4 Οκτωβρίου 2024
Σειρές

Οι 10 σειρές που μας καθήλωσαν στις οθόνες μας το 2018

admin
admin
26 Δεκεμβρίου 2018
Σειρές

Crisis in Six Scenes- Aπογοήτευση χρόνων συμπυκνωμένη σε 6 μέρη

Nίκος Γιακουμέλος
Nίκος Γιακουμέλος
1 Ιουλίου 2020
Cinema

Ο Αλλόκοτος Έρωτας του Γιώργου Λάνθιμου

Λάζαρος Κολαξής
Λάζαρος Κολαξής
8 Ιανουαρίου 2024
[mailerlite_form form_id=1]
Smassing Culture

To Smassing Culture ξεκίνησε σαν μια προσπάθεια ανθρώπων που αγαπούν την μαζική κουλτούρα και θέλουν να μιλήσουν για αυτή από μια διαφορετική, πιο κοινωνική γωνία. 

Για εμάς

  • Αρχική
  • Τι είναι το Smassing Culture
  • Συντακτική

Δείτε Επίσης

  • Συνεντεύξεις
  • SmassFest
  • SmassPodcasts
  • Videos

Βρείτε μας:

Επικοινωνία
Manufactured by Sociality
Welcome Back!

Sign in to your account

Username or Email Address
Password

Lost your password?