Πόσο σημαντικός είναι ο Τσιώλης για εσάς; Ναι.
Δεν είναι κάτι κρυφό πως λατρεύουμε το ήρεμο, στοχαστικό και βαθιά ανθρώπινο σύμπαν του Σταύρου Τσιώλη θεατρικό αλλά κυρίως κινηματογραφικό. Και η αγάπη μας αυτή φτάνει πολύ πέρα από την ατακολογία των viral σκηνών. Όχι, αγαπάμε τον Σταύρο Τσιώλη για τη βαθύτερη και γλυκιά ματιά που έδειξε στην (κατά βάση ανδρική) ψυχολογία.
Για τη χωρίς κρίσεις απεικόνιση της και τη διάθεση να τη συζητήσει σε ένα πλαίσιο το οποίο, χωρίς να βγαίνει από τη καθημερινότητα, καταφέρνει να της δίνει ένα νέο φως. Τον αγαπάμε για τη μαγεία με την οποία εμπότισε τα ελληνικά road trips και την ανάδειξη του μυστηρίου της φύσης μέσα στις ζωές μας.
Χρειαζόταν μία ακόμα διασκευή;
Χωρίς λοιπόν να είναι η καλύτερη ταινία του (ο τίτλος αυτός θα δινόταν κατά πάσα πιθανότητα στο Έρωτας στη Χουρμαδιά ή ίσως στο Παρακαλώ, Γυναίκες, μην Κλαίτε, ανάλογα την περίοδο την οποία ρωτάτε τον υποφαινόμενο και την ψυχολογική του κατάσταση), το Ας Περιμένουν οι Γυναίκες έγινε αναμφισβήτητα η πιο δημοφιλής του ταινία, κερδίζοντας γενιές πια φανατικών θεατών που μπορούν να αφηγηθούν όλους τους διαλόγους απέξω. Έχουμε δει λοιπόν την ταινία πολλές φορές στον κινηματογράφο και στην τηλεόραση (και ας πιστεύουμε ως θέση αρχή πως η σωστή της θέαση γίνεται στα 240p), έχουμε δει θεατρικές διασκευές, μουσικό-κινηματογραφικές, μουσικές σκέτο και γενικά έχουμε κοιτάξει την ταινία με κάθε πιθανό τρόπο.
Όταν λοιπόν ανακοινώθηκε πως θα ερχόταν και μια κόμικ διασκευή της ταινίας, ήμασταν κάπως σκεπτικοί. Αφενός θεωρήθηκε δύσκολο να μεταφερθεί αυτή η μαγική και αιθέρια ατμόσφαιρα που είχε η ταινία στο χαρτί και αφετέρου μια δυσπιστία για το τι ακόμα μπορούσε να προσφέρει ένα τέτοιο εγχείρημα σε μια ταινία που είχαμε δει τουλάχιστον τριψήφιο αριθμό φορών. Με λίγα λόγια, το καλάθι των προσδοκιών ήταν μικρό. Δεν έκλεινε εντελώς βέβαια, γιατί στο έργο ήταν προσκολλημένο το όνομα του Σταύρου Κιουτσικούκη, που εκτός από γνωστός μας και πολύ αγαπητός δημιουργός, είναι και βέρος Θεσσαλονικιός, επομένως έχει την ταινία και το νόημα της στο DNA του.
Όταν χαίρεσαι που έχεις άδικο!
Ωστόσο, από τη στιγμή λοιπόν που πήραμε στα χέρια μας το κόμικ και το διαβάσαμε, μπορούμε να πούμε ότι ήταν από τις φορές που χαρήκαμε πάρα πολύ που διαψευστήκαμε. Οι δημιουργοί (Σταύρος Κιουτσιούκης στο σχέδιο και την διασκευή του σεναρίου, μαζί με τους Μάριο Ιωαννίδη και Κατερίνα Νανούρη αλλά και τον Κλήμη Κεραμιτσόπουλο στο χρώμα) και, κατανοώντας απολύτως το έργο, τη θεματολογία του, τις αντικρουόμενες δυναμικές και την ακατάβλητη αγάπη για τη ζωή, ακόμα και στο πρόσωπο της αποτυχίας και της μικροαστικής μιζέριας, καταφέρνουν και μας το προσφέρουν ξανά, τόσο φρέσκο όσο την πρώτη φορά που το είδαμε
Το Ας Περιμένουν οι Γυναίκες στην 9η Τέχνη
Η κόμικ διασκευή λοιπόν, ξαναμοντάρει την ταινία και μας τη φέρνει στο χαρτί με έναν τρόπο που μόνη 9η Τέχνη θα μπορούσε να αξιοποιήσει. η εισαγωγή, ανά στιγμών, μιας εξωταινιακής αφήγησης στην οποία αφήνεται, ανά στιγμές, η περιγραφή του χρόνου και του τόπου, ένα δηλαδή κατεξοχήν στοιχείο των κόμικ, όχι μόνο δε στερεί κάτι από την εξιστόρηση, αλλά διατηρεί και πιο δεμένο τον ρυθμό. Το κόμικ τον διατηρεί αναλλοίωτο, στακάτο, δίνοντας έμφαση στο γλυκό και οικείο σχέδιο του Κιουτσιούκη, και ταυτόχρονα αναδεικνύει ένα νέο επίπεδό τόσο του λόγου, ο οποίος έχει διατηρηθεί στη συντριπτική πλειοψηφία του κειμένου, όσο και των σκηνών και, κυρίως, των αντιδράσεων των 3 πρωταγωνιστών, του οξύθυμου Πάνου, του ράθυμου Μιχάλη και του Πασόκου Αντώνη. Καταφέρνει και κάνει δικούς του τους χαρακτήρες, χωρίς παράλληλα να τους στερεί από την εικόνα που έχουμε για αυτός, κάνοντας τη διασκευή να θυμίζει περισσότερο ένα homage αγάπης στο έργο του Πελοποννήσιου σκηνοθέτη
Όσα δεν έδειξαν οι κάμερες...
Επιπλέον, η επιλογή να εικονοποιηθούν αρκετές σκηνές από τις (απίστευτες και όμως τόσο βαθιά και ρεαλιστικά βαλκάνιες) ιστορίες των 3 πρωταγωνιστών που τις χρησιμοποιούν άλλοτε ως όπλα στις μεταξύ τους διαφωνίες, άλλοτε ως διδαχές και άλλοτε ως δηκτικές συμβουλές, πάντοτε όμως με μια τεράστια αίσθηση του Εγώ, καταφέρνει και δημιουργεί ταυτόχρονα τόσο μια ατμόσφαιρα μαγικού ρεαλισμού όσο, και πιο κομβικά, μια αίσθηση ενός κοινά βιωμένου κόσμου. Έτσι, γενικεύει την πεποίθηση ότι αυτή η ιστορία, σε όποια μορφή και να είναι, καταφέρνει να αγγίζει στο βάθος της τις κοινές μας καταβολές, όσο στραβές και αν είναι αυτές, ή μάλλον, επειδή είναι στραβές. Τη μέρα που το Ας Περιμένουν οι Γυναίκες δε θα είναι επίκαιρο, θα είναι μια μέρα που η κοινωνία που ζούμε θα είναι διαφορετική. Και αυτή η μέρα δεν έχει έρθει ακόμα.
Χρώμα και μαγεία
Παράλληλα, είναι απαραίτητο να σημειωθεί και να επαινεθεί το χρώμα του Κλήμη Κεραμιτσόπουλου, το οποίο καταφέρνει και όχι απλά τονίζει τη φρεσκάδα της ιστορίας, αλλά να την εξαίρει παρά τα σχεδόν 30 χρόνια που μας χωρίζουν από αυτή. Παίζοντας, σε απόλυτη αρμονία με τις σκιάσεις του σχεδίου, το χρώμα διατηρεί αυτή την επιμάγευση που υπάρχει και στην ταινία, το βάθος και την τρυφερότητα της.
Μια έκδοση με απ' όλα
Επιπρόσθετα, αξίζει να σημειωθεί ότι η έκδοση της Chaniartoon Press
για το έργο είναι ιδιαίτερα προσεγμένη, σε ένα χορταστικό μέγεθος και ποιότητα, με 2 προλόγους, από συντελεστές της ταινίας, της κόρης του Σταύρου, επίσης σκηνοθέτιδας, Κατερίνας Τσιώλη αλλά και του σπουδαίου Αργύρη Μπακιρτζή, του θείου Αργύρη μας, όπως επίσης και του Αντώνη Καρπετόπολου. Τέλος, για τους πιο μυημένους, υπάρχει, πλήρως σχεδιασμένο και χρωματισμένο, το «μυστικό» τέλος της ταινίας, στις τελευταίες σελίδες! Είναι δηλαδή μια έκδοση που πρέπει να υπάρχει στο σπίτι κάθε Τσιωλικού…
Kαι για όλα!
Επιλογικά, το Ας Περιμένουν οι Γυναίκες είναι, πολύ απλά, ένα από τα καλύτερα κόμικ που κρατήσαμε φέτος στα χέρια μας. Όχι μόνο επειδή αγαπάμε τον Τσιώλη, αλλά επειδή καταφέρνει και περνάει ατόφιο και αναβαθμισμένο το νόημά του μέσα από τις σελίδες του. Ακόμα και αν κάποιος δεν έχει δει ποτέ του την ταινία ή ακούσει τις ατάκες μπορεί (αφού βγει από τη σπηλιά στην οποία ζει) να θαυμάσει την τρυφερότητα του έργου και να κατανοήσει το γιατί είναι τόσο δημοφιλής. Επίσης, είναι ένα καταπληκτικό δώρο τόσο για μυημένους όσο και μη, για να καταλάβουν επιτέλους το αν ήταν ή όχι πέναλτι…