Smassing Culture
  • Otaku
    OtakuΔες Περισσότερα
    Kaiji – Τo manga πριν το Squid Game
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Η Κόρη της Κολάσεως – Φρανκενστάιν στο Τόκιο
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Solo Leveling – Το φαινόμενο που επαναπροσδιόρισε τα manhwa
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Ποιότητα σε δύσκολους καιρούς! Tα 10 καλύτερα κόμικς του 2024!
    16 Λεπτά Ανάγνωσης
    Έπιασαν τα κρύα – Τα 10 καλύτερα anime για μια χειμωνιάτικη μέρα
    8 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Comic
    ComicΔες Περισσότερα
    Βατραχομυομαχία – Όταν η κωμωδία συναντά το έπος με φρέσκια ματιά
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
    Οι υποψηφιότητες των ΕΒΚ 2025
    10 Λεπτά Ανάγνωσης
    Στο Σύμπαν των Αυτοεκδόσεων – 5 κόμικς που ξεχωρίζουν
    9 Λεπτά Ανάγνωσης
    Προσφυγική Νίκαια –  Ένα εικονογραφημένο χρονικό της προσφυγιάς
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Altan: «Το καλό σκίτσο έχει μήνυμα συνοπτικό, πρωτότυπο και αμφίσημο»
    9 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Βιβλία
    ΒιβλίαΔες Περισσότερα
    Η Κυρά της Λίμνης – To τέλος πριν την RPG αρχή
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    Γραφή Κοφτερή σαν Μαχαίρι – Ενάντια στο «ωραίο»
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
    Μια στεκιά στο μάτι του Tom Robbins
    12 Λεπτά Ανάγνωσης
    Η Ακρόπολη Των Ξεχασμένων Μύθων – Επιστροφή (και αναστροφή) στον κόσμο του Έλρικ
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    Erevis Cale Trilogy – Πέρα από την (DnD) ηθική
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Cinema
    CinemaΔες Περισσότερα
    Τελευταίος Πειρασμός – Η αποδόμηση του θείου δράματος και ο «ξανακερδισμένος παράδεισος»
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
    Έχω Κάτι Να Πώ – Mεταξύ μας, δε χρειάζεται
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Η Δασκάλα του Πιάνου – Σινεμά που διεισδύει στην ψυχή
    4 Λεπτά Ανάγνωσης
    The Brutalist – Xτίζοντας την Αμερική έναν εφιάλτη τη φορά
    4 Λεπτά Ανάγνωσης
    Μιλήσαμε με τον Χρήστο Πυθαρά για τη νέα του ταινία “Το Κυνήγι”
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Σειρές
    ΣειρέςΔες Περισσότερα
    Η σημασία της μουσικής στον έρωτα των Δύο Ξένων
    11 Λεπτά Ανάγνωσης
    The Residence – Ένας πολύχρωμος φόνος στον Λευκό Οίκο
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Your Friendly Neighborhood Spider-Man – Fun επιστροφή στις ρίζες
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
    Cobra Kai – Για όλους τους losers του κόσμου
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    The next big (and best) thing – Οι καλύτερες σειρές του 2024
    13 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Exclusive
    ExclusiveΔες Περισσότερα
    Πτήση/Κόσοβο -Η πιο balkanstigmh του ελληνικού θεάτρου
    4 Λεπτά Ανάγνωσης
    Το Comicdom CON Athens 2025 επιστρέφει και το Smassing Culture θα είναι πάλι εκεί!
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    Altan: «Το καλό σκίτσο έχει μήνυμα συνοπτικό, πρωτότυπο και αμφίσημο»
    9 Λεπτά Ανάγνωσης
    Φονικό Χαμόγελο – Mind games με τον Joker
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    Μιλήσαμε με τον Χρήστο Πυθαρά για τη νέα του ταινία “Το Κυνήγι”
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
Διαβάζετε: I ‘m Not Υour Negrο – Καθηλωτικός, αντιρατσιστικός κινηματογράφος
Share
Smassing CultureSmassing Culture
Font ResizerAa
  • Otaku
  • Comic
  • Βιβλία
  • Cinema
  • Σειρές
  • Exclusive
Αναζήτηση
  • Otaku
  • Comic
  • Βιβλία
  • Cinema
  • Σειρές
  • Exclusive
Follow US
Copyright © 2014-2023 Ruby Theme Ltd. All Rights Reserved.
Smassing Culture > Blog > Cinema > I ‘m Not Υour Negrο – Καθηλωτικός, αντιρατσιστικός κινηματογράφος
Cinema

I ‘m Not Υour Negrο – Καθηλωτικός, αντιρατσιστικός κινηματογράφος

admin
Από admin
Δημοσιεύτηκε 3 Ιουνίου 2020
Τελευταία Ενημέρωση 1 Ιουνίου 2020
5 Λεπτά Ανάγνωσης
SHARE

Γράφει για το περιοδικό ο Χρήστος Σκυλλάκος

Όταν η προσπάθεια του συστήματος είναι να θεωρηθεί πως το ντοκιμαντέρ είναι μια τηλεοπτική εκλαϊκευμένη μεταφορά γνώσης σε επιστημονικό, ιστορικό ή… ζωολογικό επίπεδο και πως ο αγώνας των μαύρων της Αμερικής ξεκινάει και τελειώνει στον Obama, τότε ο καταφατικός και επιθετικός τίτλος «I’ m Not Your Negro» στοχεύει ακριβώς εκεί, ερχόμενο να μας ενημερώσει πως αμφότερα τα δυο προηγούμενα είναι αντιλήψεις απολύτως άστοχες. Το ντοκιμαντέρ είναι το πρώτο, επιδραστικότερο και πιο ανεξάντλητο είδος της κινηματογραφικής τέχνης, η πιο ανοιχτή και ελεύθερη στο πειραματισμό μορφή του, η πιο ανόθευτη και ευθεία άποψη του δημιουργού που δεν παράγει – όπως η όποια μυθοπλασία – ψευδαισθήσεις. Ταυτόχρονα καθώς ο στοχαστής και αγωνιστής των πολιτικών δικαιωμάτων James Baldwin (1924 – 1987) που είναι κυριολεκτικά ο δημιουργός αυτής της ταινίας μας μιλάει μέσα από τις γραμμές των γραπτών του και μέσα από τον δυνατό του προφορικό λόγο φτάνουμε στην επίγνωση πως ένας μόνιμος και ασταμάτητος πόλεμος μαίνεται εδώ και 400 χρόνια μέσα από τα σύνορα των ΗΠΑ με εκατομμύρια θύματα μαύρους – αυτοί που διαρκώς μπαμπάκι μάζευαν. «Λευκό» άλλωστε, «είναι μια μεταφορά για την λέξη εξουσία, ένας τρόπος δηλαδή να περιγράφεται η Chase Manhattan Bank1».

«Remember this house» είναι τα ανολοκλήρωτα απομνημονεύματα της σχέσης του συγγραφέα με το κίνημα, την εποχή, τον κραταιό ρατσισμό, τους ηγέτες του: Malcolm X, Martin Luther King, Medgar Evers. «Δεν γινόταν να κάθομαι στο Παρίσι και απλά να συζητώ για το πρόβλημα της Αλγερίας και των μαύρων της Αμερικής. Όλοι ξεπλήρωναν το χρέος τους και έπρεπε και εγώ να ξεπληρώσω το δικό μου.» δηλώνει επιστρέφοντας στην χώρα του. Οι ηγέτες του κινήματος δολοφονούνται άγρια. Ο Baldwin όχι και παραμένει ακούραστα ζωντανός δίπλα στους προαναφερθέντες καθ όλη την διάρκεια της ζωής του, κρατώντας το νήμα ανέπαφο άλλοτε κριτικά, άλλοτε αντιπαραθετικά δίχως όμως να το αφήνει να ξεφτίσει στη μέγγενη του συμβιβασμού και της επίδρασης της ρατσιστικής αμερικάνικης ηθικής. Είναι μέρος του μαύρου – και του συνολικά ταξικού – κινήματος. Η ισχυρή του παρουσία μαρτυρά την θέση του στην πολιτική τούτη υπόθεση.

3IAMNOTYOURNEGRO1-master768

Συνεκτικός, δυναμικός τρόπος η μορφή αφήγησης αυτού του ντοκιμαντέρ που καθηλώνει και επαναφέρει πολιτικές ευθύνες στον θεατή. Ο Baldwin αναπτύσσει τις απόψεις του – με ταυτόχρονη αόρατη αφήγηση από τον Samuel L. Jackson – και αναπτύσσεται ο ίδιος μέσα στη δεδομένη συνθήκη και αναφορά του ρατσισμού, μέσα από την πρώτη του επίγνωση «να κοιταχτεί στον καθρέπτη και να δει πως δεν είναι λευκός» αλλά νέγρος και ομοφυλόφιλος όπως θέλει το FBI να τον αποκαλεί μειωτικά που τον παρακολουθεί ως απειλή για την δημόσια ασφάλεια των ΗΠΑ. Η διεισδυτική, σταθερή και βαθιά ριζοσπαστική διαύγεια της συλλογιστικής του συγγραφέα όμως βάζει μπρος στον καθρέπτη το ίδιο το σύστημα σε όλο του το βάθος. Γοητεύει και εκπλήσσει αυτή η στοχαστική του επιρροή στη νόηση καθώς επαναφέρει την Ιστορία της Αμερικής και του δομικού της ρατσισμού όχι ως υπόθεση μελέτης αλλά ως εξευτελιστική, νοσηρή και βολική επινόηση ενός οικονομικο-κοινωνικού συστήματος από την μία και ως εμπειρία άμεσης δράσης από την άλλη: «Δεν είναι παράνοια του μυαλού μου (σ.σ. ο ρατσισμός) μα ένας κοινωνικός τρόμος και ένας κίνδυνος ορατός σε κάθε μπάτσο, κάθε αφεντικό, στον καθένα». Ένα κοινωνικό σύστημα που γκετοποιεί και νομικά – «segregation (διάκριση)» είναι μια νομικά κατοχυρωμένη έννοια στις ΗΠΑ – τους μαύρους τοποθετώντας τους εκτός κοινωνικού, πολιτικού, πολιτισμικού κάδρου, που τους έχει ανάγκη ως θύμα και ως δικαιολογία κάθε λογής εκμετάλλευση, διακρίσεις και καταπίεση -.

Ταινία σκληρή και πικρή σίγουρα. Αλλά όπως ο ίδιος στοχαστής λέει «έχει λόγους για να είναι» ακριβώς δηλαδή όπως η κοινωνική πραγματικότητα που έχει βασιστεί και δομηθεί στο «ψέμα του προσποιητού ανθρωπισμού». Το ντοκιμαντέρ έχει διαχρονική αξία, κρατάει αναμμένη μια ισχυρή φλόγα και αποτελεί ένα σύγχρονο βήμα για να επανέλθουν οι ιστορικής κλίμακας πολιτικές τοποθετήσεις και διαθήκες ανθρώπων που το κυρίαρχο σύστημα θέλει να κρατάει ως «ακαδημαϊκό ζήτημα» εν είδει νοσταλγίας παρά ως μια πραγματική και παρούσα υπόθεση μάχης.


1, Το πρότερο όνομα της JPMorgan, μια από τις big four τράπεζες των Ηνωμένων Πολιτειών.
TAGGED:James BaldwinJPMorganMalcolm XMartin Luther KingMedgar EversSamuel L. Jackson
Μοιραστείτε το Άρθρο
Facebook Copy Link Print
Προηγούμενο άρθρο Λογοτεχνική βραδιά με Φρεντερίκ Φαζαρντί
Επόμενο άρθρο Comic Cultura #08 – Τα comics της πανδημίας
FacebookLike
XFollow
PinterestPin
InstagramFollow

Subscribe Now

Subscribe to our newsletter to get our newest articles instantly!
Most Popular
Βατραχομυομαχία – Όταν η κωμωδία συναντά το έπος με φρέσκια ματιά
13 Μαΐου 2025
Οι υποψηφιότητες των ΕΒΚ 2025
13 Μαΐου 2025
Η σημασία της μουσικής στον έρωτα των Δύο Ξένων
12 Μαΐου 2025
Πτήση/Κόσοβο -Η πιο balkanstigmh του ελληνικού θεάτρου
11 Μαΐου 2025
Το Comicdom CON Athens 2025 επιστρέφει και το Smassing Culture θα είναι πάλι εκεί!
9 Μαΐου 2025

Μπορεί να σου αρέσουν και αυτά:

Cinema

Glass- Το “ραγισμένο” τέλος του Unbreakable

Nίκος Γιακουμέλος
Nίκος Γιακουμέλος
19 Σεπτεμβρίου 2021
Σειρές

Godfather of Harlem – Οι μαύροι του Χάρλεμ πήραν τα όπλα

Μάνος Βασιλείου - Αρώνης
Μάνος Βασιλείου - Αρώνης
26 Μαρτίου 2020
Βιβλία

Οι Προφήτες – Queer έρωτας την εποχή της δουλείας

Μαριάννα Τσότρα
Μαριάννα Τσότρα
4 Οκτωβρίου 2022
Non-fictionΒιβλία

Sister Outsider – Μία Μαύρη γυναίκα, μαχήτρια και ποιήτρια «που κάνει τη δουλειά της» 

Μάνος Βασιλείου - Αρώνης
Μάνος Βασιλείου - Αρώνης
21 Ιουλίου 2023
Cinema

Hateful Eight – Και οι οχτώ ήταν απαίσιοι

Nίκος Γιακουμέλος
Nίκος Γιακουμέλος
25 Φεβρουαρίου 2019
Βιβλία

Το Κουαρτέτο του Χάρλεμ- Τα γκόσπελ της αγάπης του Baldwin

Δημήτρης Τζάνογλος
Δημήτρης Τζάνογλος
24 Φεβρουαρίου 2020
[mailerlite_form form_id=1]
Smassing Culture

To Smassing Culture ξεκίνησε σαν μια προσπάθεια ανθρώπων που αγαπούν την μαζική κουλτούρα και θέλουν να μιλήσουν για αυτή από μια διαφορετική, πιο κοινωνική γωνία. 

Για εμάς

  • Αρχική
  • Τι είναι το Smassing Culture
  • Συντακτική

Δείτε Επίσης

  • Συνεντεύξεις
  • SmassFest
  • SmassPodcasts
  • Videos

Βρείτε μας:

Επικοινωνία
Manufactured by Sociality
Welcome Back!

Sign in to your account

Username or Email Address
Password

Lost your password?