Η δυναμική του Sebastian Fitzek έχει φανεί ήδη από προηγούμενα βιβλία του, όπως “To Δέμα” (εκδόσεις Διόπτρα), τα οποία έχουν κατακτήσει επάξια μια θέση όχι μόνο ανάμεσα στα best seller της Γερμανίας αλλά και στα κορυφαία ψυχολογικά θρίλερ των τελευταίων δεκαετιών. Ως συνέπεια αυτού, ο Fitzek έχει στην Ελλάδα ένα φανατικό κοινό που αναμένει τις δουλειές του με αγωνία, ακόμα κι αν αυτές δε μεταφράστηκαν παρά μόνο πολύ πρόσφατα στα ελληνικά. Η “Θεραπεία”, λοιπόν, είναι ένα από τα τελευταία βιβλία του, που κέρδισε τους αναγνώστες από την αρχή και κυκλοφορεί σε μια πολύ προσεγμένη έκδοση από τη Διόπτρα.
Πρόκειται για την ιστορία ενός πετυχημένου ψυχιάτρου, του Δρ. Λάρεντς, ο οποίος ψάχνει να βρει το νήμα της εξαφάνισης της κόρης του Γιόζι, που έπασχε από μια ανεξήγητη αρρώστια και χάθηκε μυστηριωδώς μετά από μια επίσκεψη στον γιατρό. Το σημείο της εξαφάνισης είναι για τον ήρωα του μυθιστορήματος το σημείο μηδέν, αφού συνεπάγεται την ψυχική του κατάρρευση και επαγγελματική καταστροφή του. Αποτραβηγμένος από όλο τον κόσμο, ακόμα και τη σύζυγό του, αναζητά την ηρεμία στο εξοχικό του σε ένα απομακρυσμένο νησί, όπου και δέχεται την επίσκεψη μιας μυστηριώδους γυναίκας, της Άννας Σπίγκελ. Αυτή υποστηρίζει ότι είναι συγγραφέας παιδικών βιβλίων και έχει την ικανότητα να ζωντανεύει τους ήρωες των μυθιστορημάτων της, εξαιτίας μιας σπάνιας μορφής σχιζοφρένειας από την οποία πάσχει. Παράλληλα, φαίνεται να γνωρίζει κάτι για την εξαφάνιση της κόρης του. Τα νέα δεδομένα παρασύρουν τον Βίκτορ Λάρεντς σε ένα άγριο παιχνίδι αναζήτησης που ακροβατεί στα όρια του ανεξήγητου, της ψυχικής ασθένειας και της διαστροφής. Η αλήθεια που θα ακολουθήσει σοκάρει ακόμα και τον πιο “ζυμωμένο” αναγνώστη ψυχολογικών θρίλερ και αστυνομικών μυθιστορημάτων.
Ο Fitzek παίρνοντας σαν αφετηρία μια καθημερινή εικόνα (την επίσκεψη στον γιατρό) καταφέρνει να χτίσει αριστουργηματικά ένα λαβύρινθο από αδιέξοδα και παιχνίδια του μυαλού, που στηρίζονται στην λαϊκή ρήση “τα φαινόμενα συχνά απαιτούν”. Πράγματι στη “Θεραπεία” τίποτα δεν είναι ό,τι δείχνει, ενώ ο αναγνώστης βρίσκεται συχνά να “σκοντάφτει” σε καταστάσεις αδύνατες και αντιφατικές. Αυτό είναι που κάνει το βιβλίο εθιστικό, αφού οι ανατροπές των δεδομένων διαδέχονται η μία την άλλη μέχρι και τη τελευταία σελίδα! Πολύ περισσότερο, ο ευρηματικός συγγραφέας χρησιμοποιώντας μια σχεδόν παραμυθένια συνθήκη, δηλαδή την ικανότητα της Άννας να ζωντανεύει τους ήρωες των βιβλίων της, μοτίβο που θυμίζει πολύ “Το πορφυρό ρόδο του Καΐρου” του Woody Allen, δημιουργεί τον πλέον εφιαλτικό καμβά, πάνω στον οποίο σχεδιάζεται η πλοκή. Στην κατασκευή του νοσηρού αυτού περιβάλλοντος συμβάλλει και η πληθώρα των αντιφάσεων με κορυφαία, κατά τη γνώμη μου, το γεγονός ότι η Άννα Σπίγκελ, αν και συγγραφέας παιδικών βιβλίων, περιγράφει φρικιαστικές πλοκές αίματος που δε συνάδουν με την ετικέτα αυτή, ούτε θα διαβάζονταν ποτέ από παιδιά. Επιπλέον, η “Θεραπεία” δομείται σε αλλεπάλληλα επίπεδα, που θυμίζουν το μοτίβο του ονείρου μέσα στο όνειρο, αποπροσανατολίζοντας συνεχώς τον αναγνώστη από την πραγματική αλήθεια. Ο εγκιβωτισμός αυτός δημιουργεί τελικά ένα δαιδαλώδες κουβάρι, το οποίο συνιστά και το fundamentum της πλοκής!
Γίνεται φανερό ότι πρόκειται για ένα βιβλίο με προσωπικότητα που απορρέει από την αστείρευτη φαντασία του συγγραφέα, ο οποίος ήρθε για να καθιερωθεί στο χώρο. Αυτός είναι ο λόγος που αναμένουμε με κομμένη την ανάσα και την κυκλοφορία του νέου ψυχολογικού του θρίλερ “Θέση 7Α” που κυκλοφορεί στις 20/03 από τις εκδόσεις Διόπτρα. Κάτι μου λέει πως δε θα μας απογοητεύσει.