Smassing Culture
  • Otaku
    OtakuΔες Περισσότερα
    Kaiji – Τo manga πριν το Squid Game
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Η Κόρη της Κολάσεως – Φρανκενστάιν στο Τόκιο
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Solo Leveling – Το φαινόμενο που επαναπροσδιόρισε τα manhwa
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Ποιότητα σε δύσκολους καιρούς! Tα 10 καλύτερα κόμικς του 2024!
    16 Λεπτά Ανάγνωσης
    Έπιασαν τα κρύα – Τα 10 καλύτερα anime για μια χειμωνιάτικη μέρα
    8 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Comic
    ComicΔες Περισσότερα
    «Αυστηρά Συσκότισις» της Κατοχής με φόντο τη Θεσσαλονίκη
    8 Λεπτά Ανάγνωσης
    Gerard ή Το Σπαθί Στην Πλάτη Του – Ένα fantasy coming-out
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    Όλο Δεξιά Για Τον Παράδεισο – Mια κυρπαντελίστικη Κόλαση
    4 Λεπτά Ανάγνωσης
    Βατραχομυομαχία – Όταν η κωμωδία συναντά το έπος με φρέσκια ματιά
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
    Οι υποψηφιότητες των ΕΒΚ 2025
    10 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Βιβλία
    ΒιβλίαΔες Περισσότερα
    Η Κυρά της Λίμνης – To τέλος πριν την RPG αρχή
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    Γραφή Κοφτερή σαν Μαχαίρι – Ενάντια στο «ωραίο»
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
    Μια στεκιά στο μάτι του Tom Robbins
    12 Λεπτά Ανάγνωσης
    Η Ακρόπολη Των Ξεχασμένων Μύθων – Επιστροφή (και αναστροφή) στον κόσμο του Έλρικ
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    Erevis Cale Trilogy – Πέρα από την (DnD) ηθική
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Cinema
    CinemaΔες Περισσότερα
    Havoc- Αιματοβαμμένη καγκουριά
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
    Τελευταίος Πειρασμός – Η αποδόμηση του θείου δράματος και ο «ξανακερδισμένος παράδεισος»
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
    Έχω Κάτι Να Πώ – Mεταξύ μας, δε χρειάζεται
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Η Δασκάλα του Πιάνου – Σινεμά που διεισδύει στην ψυχή
    4 Λεπτά Ανάγνωσης
    The Brutalist – Xτίζοντας την Αμερική έναν εφιάλτη τη φορά
    4 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Σειρές
    ΣειρέςΔες Περισσότερα
    Η σημασία της μουσικής στον έρωτα των Δύο Ξένων
    11 Λεπτά Ανάγνωσης
    The Residence – Ένας πολύχρωμος φόνος στον Λευκό Οίκο
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Your Friendly Neighborhood Spider-Man – Fun επιστροφή στις ρίζες
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
    Cobra Kai – Για όλους τους losers του κόσμου
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    The next big (and best) thing – Οι καλύτερες σειρές του 2024
    13 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Exclusive
    ExclusiveΔες Περισσότερα
    SmassFest 2025 – The 10th year anniversary
    3 Λεπτά Ανάγνωσης
    Πτήση/Κόσοβο -Η πιο balkanstigmh του ελληνικού θεάτρου
    4 Λεπτά Ανάγνωσης
    Το Comicdom CON Athens 2025 επιστρέφει και το Smassing Culture θα είναι πάλι εκεί!
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    Altan: «Το καλό σκίτσο έχει μήνυμα συνοπτικό, πρωτότυπο και αμφίσημο»
    9 Λεπτά Ανάγνωσης
    Φονικό Χαμόγελο – Mind games με τον Joker
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
Διαβάζετε: Κουαρτέτο στο Από Μηχανής Θέατρο -Ο Θανάσης Σαράντος συναντά τον Foucault, τον Barker και τον Gibson
Share
Smassing CultureSmassing Culture
Font ResizerAa
  • Otaku
  • Comic
  • Βιβλία
  • Cinema
  • Σειρές
  • Exclusive
Αναζήτηση
  • Otaku
  • Comic
  • Βιβλία
  • Cinema
  • Σειρές
  • Exclusive
Follow US
Copyright © 2014-2023 Ruby Theme Ltd. All Rights Reserved.
Smassing Culture > Blog > Exclusive > Θέατρο > Κουαρτέτο στο Από Μηχανής Θέατρο -Ο Θανάσης Σαράντος συναντά τον Foucault, τον Barker και τον Gibson
Θέατρο

Κουαρτέτο στο Από Μηχανής Θέατρο -Ο Θανάσης Σαράντος συναντά τον Foucault, τον Barker και τον Gibson

Aθηνά Κακλαμάνη
Από Aθηνά Κακλαμάνη
Δημοσιεύτηκε 26 Απριλίου 2024
Τελευταία Ενημέρωση 26 Απριλίου 2024
6 Λεπτά Ανάγνωσης
SHARE

Το Κουαρτέτο του Heiner Muller είναι ένα έργο για το τέλος. Το τέλος των σχέσεων. Το τέλος της ιστορίας. Το τέλος του κόσμου. Είναι ένα έργο βάναυσο, ερωτικό και βαθιά πολιτικό, που αντλεί τη δυναμική του μέσα από τους δύο ήρωες και την πρισματική οπτική του «κάνω θέατρο μέσα στο θέατρο», προσεγγίζοντας την μπρεχτική μέθοδο της αποστασιοποίησης, μέσα από την οποία ο Muller μας διδάσκει βιοπολιτική. Πολύ περισσότερο, το κορυφαίο έργο του Muller αναδεικνύει, και ιδιαίτερα μέσα από την καλλιτεχνική δημιουργία του Θανάση Σαράντου, ενός σκηνοθέτη τόσο εικαστικού όσο και πολιτικού, αυτό που ο Foucault αναφέρει ως η «πολιτική ιστορία των σωμάτων», καθώς και τη θεωρία του για τα «πειθήνια σώματα», όπως περιγράφεται στην Ιστορία της Σεξουαλικότητάς του. Τίθεται έτσι το ερώτημα: «Ποιον ρόλο επωμίζεται η σεξουαλικότητα στο πλαίσιο της σύγχρονης βιοεξουσίας;».

Το έργο τοποθετείται «πριν από τη Γαλλική Επανάσταση και μετά τον Γ’ Παγκόσμιο Πόλεμο», σε ένα καταφύγιο, σε ένα περιβάλλον άχρονο και ταυτόχρονα χρονικά προσδιορισμένο έτσι ώστε να καλύπτει ολόκληρη την νεωτερική περίοδο. Μέσα σε αυτό το καταφύγιο κατοικούν οι τελευταίοι άνθρωποι στον κόσμο, ένα αρχετυπικό ζευγάρι, σαν εκείνο του Αδάμ και της Εύας, κατά την αρνητική τους εικόνα. Το τέλος τους, δε, σηματοδοτεί το τέλος της δυτικής κοινωνίας, την παρακμή του αστικού πολιτισμού και της ίδιας της νεωτερικότητας. Γι’ αυτό το λόγο, άλλωστε, η Μαρκησία ντε Μερτέιγ και ο Υποκόμης Βαλμόν, φέροντας τους τίτλους και τα σύμβολα μιας παρηκμασμένης εποχής, αναδεικνύονται σε σύμβολα της μετανεωτερικότητας, της περιόδου που διανύουμε σήμερα, που τα πάντα είναι ρευστά.

Κομβικό ρόλο στο σύμπαν του Muller, αλλα και σε αυτό του Σαράντου έχει το σεξ, που σύμφωνα με τα όσα είχε προμηνύσει ο Foucault και άλλοι μεταδομιστές φιλόσοφοι, μπορεί να ελέγχει τα σώματα και κατ’ επέκταση τη βούληση και τις πράξεις των ανθρώπων. Πράγματι, το κεντρικό, μοναδικό ζευγάρι, το οποίο αποτελεί επιπρόσθετα και ένα ζεύγος ψυχαναλυτικής συμμετρίας πάνω στη σκηνή, κάτι που αποτυπώνεται άριστα μέσα από τη σκηνοθεσία του Θ. Σαράντου, επιδίδεται σε μια σειρά ερωτικών παιχνιδιών, μέσα από τα οποία προσπαθούν να δώσουν νόημα και ενδιαφέρον στη ζωή τους, ευτελίζοντας σύμβολα, πρόσωπα και υπερβαίνοντας ακόμα και την ταυτότητα του φύλου τους. Ο έρωτας, δε, γίνεται δίδυμος αδελφός του θανάτου, ο οποίος παραμονεύει εκτός του καταφυγίου, αλλά και μεταξύ τους, υπογραμμίζοντας τη σχέση του γενικού πολιτικού με το άτομο.

Όλα τα παραπάνω αποκρυσταλλώνονται περίτεχνα μέσα από τη σκηνοθεσία του Θ. Σαράντου, ο οποίος επιλέγει μια cyberpunk αισθητική προσέγιση, προκειμένου να δείξει τον παρηκμασμένο και, εν τέλει, νεκρό κόσμο, μέσα στον οποίο υπάρχουν οι δύο ήρωες. Η προσέγγιση αυτή, μάλιστα, συνοδεύει ολόκληρη την αισθητική του έργου, από τα κοστούμια μέχρι τη μουσική και τα εκφραστικά μέσα που χρησιμοποιούν οι ηθοποιοί, κάνοντάς του να μοιάζουν με φαντάσματα εγκλωβισμένα σε μια παλιά κασέτα. Έτσι, ο Θ. Σαράντος δημιουργεί μια cyberpunk δυστοπία, που θυμίζει πολύ εκείνη του Repo! The Genetic Opera , συνδυάζοντας το αλλόκοτο, το σεξουαλικά ερεθιστικό, το υπαινικτικό, το μηδενιστικό, το αμφίσημο! Οι ήρωές του, δε, μοιάζουν με δύο τίγρεις που μάχονται, μέχρι να εξολοθρεύσουν ο ένας τον άλλον, όντες ταυτόχρονα θύτες και θύματα σε ένα ανελέητο παιχνίδι σεξ και εξουσίας. Ο συσχετισμός, άλλωστε, του έρωτα με τον θάνατο αποτελεί ένα από τα αρχετυπικότερα δίπολα, που υπάρχει στον ανθρώπινο πολιτισμό από την αρχή της δημιουργίας του. Γιατί όχι και στο τέλος του;

Πράγματι, οι ήρωες του Muller είναι δύο «άγγελοι του τέλους». Στο σύμπαν τους όλα πεθαίνουν, όπως και οι ίδιοι. Τα παιχνίδια, δε, που παίζουν είναι τερατώδη, προκαλώντας το σοκ και την έκπληξη του θεατή. Αυτό, ωστόσο, που καταφέρνει ο Θ. Σαράντος μέσα από την σκηνοθεσία του είναι κάτι ακόμα περισσότερο από όσα οραματίστηκε ο Muller, αφού επιτυγχάνει να καταστήσει τα πλάσματα αυτά και το ημιθανές τους σύμπαν σαγηνευτικώς αποκρουστικά, άχρονα, τερατώδη, θυμίζοντας την εφιαλτική φαντασία του Clive Barker. Ειδικότερα, η Κερασία Σαμαρά νικάει επί σκηνής το χρόνο, φορώντας τον ρόλο της Μαρκησίας ντε Μερτέιγ σαν ένα βελούδινο γάντι ή –ακόμα πιο ταιριαστά –σαν μια δαντελένια θηλιά γύρω από το λαιμό της. Τα μάτια της, δε, μοιάζουν σαν φτιαγμένα από νύχτα, με αποτέλεσμα να θυμίζει επί σκηνής ένα πλάσμα από κάποια άλλη σκοτεινή διάσταση. Κατά τον ίδιο τρόπο, ο Χρήστος Βασιλόπουλος, μέσα από την αρχετυπική απεικόνιση του κλοούν -παλιάτσου, επιτυγχάνει να εναλλάσσει τους ρόλους και το ίδιο του το φύλο με άνεση, μπλέκοντας το Θέατρο με τη Ζωή σε μια αβυσαλλέα εγκιβώτιση.

Από Μηχανής Θέατρο (Ακαδήμου 13, Μεταξουργείο, 2105232097)

Σκηνοθεσία: Θανάσης Σαράντος

Μετάφραση: Ελένη Βαροπούλου

Δραματουργική ανάλυση – Κείμενα προγράμματος: Εύη Προύσαλη

Σύνθεση Μουσικής: Κωνσταντίνος Ευαγγελίδης

Ερμηνεύουν: Χρήστος Βασιλόπουλος Κερασία Σαμαρά

Κατασκευή κοστουμιών: Μάριος Καραβασίλης

Σκηνικά: Θάλεια Ιστικοπούλου

Επιμέλεια Kίνησης: Πλωτίνος Ηλιάδης

Σχεδιασμός φωτισμών: Στέβη Κουτσοθανάση

Φωτογραφίες: Κωνσταντίνος Λέπουρης

TAGGED:Clive BarkercyberpunkGibsonHeiner MullerRepo! The genetic operaΑπό μηχανής θέατροΘανάσης ΣαράντοςΚερασία ΣαμαράΚουαρτέτοΧρήστος Βασιλόπουλος
Μοιραστείτε το Άρθρο
Facebook Copy Link Print
ΑπόAθηνά Κακλαμάνη
Follow:
Η Αθηνά μπορεί να φαίνεται ένα κορίτσι όπως όλα τα άλλα, όμως στην πραγματικότητα έχει μια μυστική υπερδύναμη. Μπορεί να διαβάζει γρήγορα. . Σε έναν παράλληλο κόσμο, η Αθηνά θα ήταν μέλος της ακαδημίας για χαρισματικά παιδιά του Charles Xavier. Σε αυτόν εδώ, της αρέσει η μπύρα, το κακό φαγητό, οι δίσκοι των Beatles και τα καλά βιβλία. Τα τελευταία χρόνια ασχολείται με την Πολιτική και τη Νομική Επιστήμη, γι’ αυτό θα την βρείτε θαμμένη στα αναγνωστήρια του ΕΚΠΑ.
Προηγούμενο άρθρο Stop Making Sense – Once in a Lifetime κυριολεκτικά
Επόμενο άρθρο The Working Deadline – Ταξικά Εικονογραφημένα
FacebookLike
XFollow
PinterestPin
InstagramFollow

Subscribe Now

Subscribe to our newsletter to get our newest articles instantly!
Most Popular
SmassFest 2025 – The 10th year anniversary
4 Ιουνίου 2025
«Αυστηρά Συσκότισις» της Κατοχής με φόντο τη Θεσσαλονίκη
30 Μαΐου 2025
Havoc- Αιματοβαμμένη καγκουριά
3 Ιουνίου 2025
Gerard ή Το Σπαθί Στην Πλάτη Του – Ένα fantasy coming-out
15 Μαΐου 2025
Όλο Δεξιά Για Τον Παράδεισο – Mια κυρπαντελίστικη Κόλαση
14 Μαΐου 2025

Μπορεί να σου αρέσουν και αυτά:

Βιβλία

Γυαλιά Καθρέφτες – Πρόλογος στο σάιμπερπάνκ

admin
admin
4 Μαρτίου 2018
Σειρές

Altered Carbon – Η σπορά του Blade Runner

Μάνος Βασιλείου - Αρώνης
Μάνος Βασιλείου - Αρώνης
4 Μαρτίου 2018
HorrorΒιβλία

Αναζητώντας τη Μήτρα της Βίας

Μάνος Βασιλείου - Αρώνης
Μάνος Βασιλείου - Αρώνης
3 Ιανουαρίου 2020
HorrorΒιβλία

“Τα Βιβλία του Αίματος” και το ξύπνημα του τρόμου!

Aθηνά Κακλαμάνη
Aθηνά Κακλαμάνη
24 Σεπτεμβρίου 2018
HorrorΒιβλία

Τα Βιβλία του Αίματος 3 – Μια ανάσα πριν την κορύφωση

Aθηνά Κακλαμάνη
Aθηνά Κακλαμάνη
5 Ιουνίου 2019
HorrorΒιβλία

Τα Βιβλία του Αίματος 2 – Πιο τρομακτικά, πιο σοκαριστικά, πιο αιματοβαμμένα

admin
admin
16 Οκτωβρίου 2018
[mailerlite_form form_id=1]
Smassing Culture

To Smassing Culture ξεκίνησε σαν μια προσπάθεια ανθρώπων που αγαπούν την μαζική κουλτούρα και θέλουν να μιλήσουν για αυτή από μια διαφορετική, πιο κοινωνική γωνία. 

Για εμάς

  • Αρχική
  • Τι είναι το Smassing Culture
  • Συντακτική

Δείτε Επίσης

  • Συνεντεύξεις
  • SmassFest
  • SmassPodcasts
  • Videos

Βρείτε μας:

Επικοινωνία
Manufactured by Sociality
Welcome Back!

Sign in to your account

Username or Email Address
Password

Lost your password?