To 2022 αποτελέσε μια ιδιάζουσα χρονιά για το young adult είδος. Σε έναν κόσμο που κάνει δειλά τα πρώτα του βήματα σε μια “μετά” Covid εποχή. Έτσι οι παραγωγές ακολουθούν δύο κατευθύνσεις. Από την μία έχουμε εύπεπτες ιστορίες αγάπης που αναπαράγουν χιλιοπαιγμένα κλισέ (ομάδα που κερδίζει, γιατί να αλλάξει άλλωστε;) και αποτελούν το ιδανικό comfort movie – ασπίδα ενάντια στην καθημερινή πλέον υπαρξιακή κρίση και από την άλλη ανατρεπτικές ιστορίες που συνεχίζουν να ακολουθούν μια συγκεκριμένη κοινωνικοπολιτική γραμμή και μια ενδοσκοπική εξέταση του είδους. Εν τέλει, παρατηρούμε την συνέχεια μιας σταθερής προοδευτικής πορείας στις ταινίες και σειρές με πρωταρχικό κοινό νέους ενήλικες και μια οργανική εξέλιξη. Πάνω από όλα, οι παραγωγές συμβαδίζουν με την εποχή.
1) Wednesday (Σειρά)
Ο θρυλικός Tim Burton επιστρέφει και σε συνεργασία με το Netflix μας χαρίζει την δική του ερμηνεία της οικογένειας Addams, αυτή την φορά θέτοντας ως άξονα την έφηβη κόρη, Wednesday. Η σειρά ξεκινά όταν μετά από την αποβολή της από το λύκειο, η Wednesday εξαναγκάζεται να φοιτήσει στο ίδιο ιδιωτικό οικοτροφείο για (κοινωνικούς) παρίες όπου γνωρίστηκαν οι γονείς της, Gomez και Morticia (Catherine Zeta- Jones), την Ακαδημία Nevermore. Η Wednesday σχεδιάζει την απόδραση της, όταν κάποιος την στοχοποιεί επειδή θεωρεί εμπλέκεται με κάποιον τρόπο με μια σειρά ειδεχθών φόνων που λαμβάνουν χώρα στην κοντινή πόλη. Έτσι αποφασίζει, σε συνεργασία με τους νέους της φίλους να παρατείνει την διαμονή της και να διαλευκάνει το μυστήριο. Η σειρά έσπασε ρεκόρ τηλεθέασης στο Netflix, γεγονός που οφείλεται κυρίως στην καθηλωτική ερμηνεία της 20χρονης Jenna Ortega στον πρωταγωνιστικό ρόλο, όσο και στην ανάγκη του κοινού για μη περίπλοκες, binge-worthy ιστορίες, συνοδευόμενες που πολυαγαπημένα και νοσταλγικά πλάνα που έχουμε συνηθίσει από τον Tim Burton.
2) Heartstopper (Σειρά)
Ο Charlie (Joe Locke) είναι ο μόνος ανοιχτά κουήρ μαθητής στην Ακαδημία Αρρένων Truham. Προσπαθεί να ζήσει μια ήρεμη ζωή κρατώντας χαμηλό προφίλ, όμως τα πράγματα αλλάζουν όταν ο Nick (Kit Connor), το πιο δημοφιλές αγόρι του σχολείου, του προτείνει να γίνει μέλος στην ομάδα ράγκμπι. Οι δυο τους αναπτύσσουν μια δυνατή φιλία (στην αρχή τουλάχιστον), που κάνει τον Nick να αμφισβητεί τον σεξουαλικό του προσανατολισμό και τον Charlie την φύση της σχέσης τους. Στο πλευρό του Charlie βρίσκονται οι τρεις καλύτεροι του φίλοι που εκλογικεύουν κάθε σκέψη του και τον κρατούν προσγειωμένο, ο Tao, o Alec, και η Elle, ένα τρανς κορίτσι, προσαρμόζεται στην νέα της ζωή στην Ακαδημία Θηλέων Higgs. Η σειρά βασίζεται στην ομώνυμη σειρά comic της Alice Oceman. Αποτελεί μια γλυκιά ιστορία που κάθε κουήρ άτομα θα ήθελε να έχει στα εφηβικά του χρόνια, με diverse και ρεαλιστικούς χαρακτήρες που απεικονίζουν ένα όμορφο παραμύθι, όμως πολλές πλευρές του είναι σχετικές στο ταξίδι του προσδιορισμού της ταυτότητας. Παρολ’αυτά το μήνυμα της σειράς για την ελευθερία της ταυτότητας και αυτοπροσδιορισμού μάλλον δεν στέριωσε με το κοινό καθώς ο Kit Connor αναγκάστηκε, παρά την βούληση του, να κάνει coming out ως αμφιλόφυλος στο Twitter, ύστερα από ανελέητο bullying και κατηγορίες για queerbaiting (ΣτΣ: ο όρος χρησιμοποιείται κατά κύριο λόγο για φανταστικούς χαρακτήρες).
3) The Summer I turned pretty (Σειρά)
Η έφηβη Belly περνάει κάθε καλοκαίρι στην παραθαλάσσια πόλη Cousins, με την οικογένεια της και τους παιδικούς της φίλους, τα αδέρφια Conrad και Jeremiah. Μια γλυκιά coming-of-age ιστορία για το τελευταίο καλοκαίρι της αθωότητας, πριν αρχίσουν τα προβλήματα της ενηλικίωσης. Ο κυρίως άξονας της σειράς είναι το ερωτικό τρίγωνο μεταξύ της Belly και των δύο φίλων της, ενώ τα b-plots έχουν πιο σοβαρό τόνο, θέτοντας ερωτήματα για την θνητότητα, το ταξικό χάσμα, το συναισθηματικό τραύμα και την εγκατάλειψη. Έξτρα πόντοι κερδίζονται για την τρομερή αισθητική με τα μονόπλανα σε άδειες παραλίες και καρναβάλια που κάνουν το θεατή να νοσταλγεί τα ξέγνοιαστα καλοκαίρια. Η σειρά βασίζεται στην ομώνυμη σειρά βιβλίων της Jenny Han.
4) Rosaline (Ταινία)
H κλασσική ιστορία αγάπης “Ρωμαίος και Ιουλιέτα”, από την μοναδική οπτική γωνία που έχει σημασία: αυτήν της αδικημένης πρώην Rosaline (Kaitlyn Dever/ Dear Evan Hansen) που ερωτεύτηκε τον μοιραίο και ωραίο Ρωμαίο, μόνο και μόνο για να τον χάσει από τα χέρια της αδαούς και εμφανώς πιο όμορφης ξαδέρφης της, Ιουλιέτας. Μια εύστοχη παρωδία που επισημαίνει την επιφανειακή σχέση των δύο πιο γνωστών κακότυχων εραστών που δεν διστάζει να σατιρίσει αιώνιους κοινωνικούς κανόνες και μοτίβα στις ανθρώπινες σχέσεις. Από την παρουσίαση του Ρωμαίου ως φαφλατάς που έχει την ψευδαίσθηση πως είναι κάποιο μεγάλο ταλέντο στην λογοτεχνία, στην Ιουλιέτα που «πέφτει» στην παγίδα των μεγάλων ρομαντικών κινήσεων, στην ίδια την πρωταγωνίστρια Rosaline, που δρα παρορμητικά όταν πληγώνεται, και χωρίς να σκεφτεί τις συνέπειες των πράξεων της, όλοι μας έχουμε συναντήσει αυτά τα αρχέτυπα στην αναζήτηση του έταιρου ήμισυ.
5) Do Revenge (Ταινία)
Η έκπτωτη βασίλισσα του σχολείου Drea (Camila Mendes/ Riverdale) και η κοινωνική παρίας Eleanor (Maya Hawke/ Stranger Things) συνωμοτούν ώστε να εκτελέσουν το τέλειο πλάνο εκδίκησης ενάντια στα άτομα που τις πλήγωσαν την αξιοπρέπεια. Μια ανατρεπτική αλλά αξιομνημόνευτη παρωδία που αποτελεί φόρο τιμής στο είδος που την γέννησε όσο της ασκεί κριτική σχετικά με τους κοινωνικούς ρόλους, τα προβλέψιμα σενάρια και τους μονοδιάστατους χαρακτήρες. Με άλλα λόγια, το Not Another Teenage Movie, προσαρμοσμένο για την Γενιά Ζ και τους νοσταλγικούς millennials. Οι προσδοκίες μου για την συγκεκριμένη ταινία ήταν χαμηλές, σύντομα αποδείχτηκα λάθος, καθώς η ιστορία στηρίζεται στην ανατροπή, μιας και ξέρει να παραδίδει απρόβλεπτα plot-twists. Έξτρα πόντοι κερδίζονται για το αξιομνημόνευτο cameo της Sophie Turner (Game of Thrones).
6) Love and Gelato (Ταινία)
Η δεκαεπτάχρονη Lina ταξιδεύει στη Ρώμη μετά τον θάνατο της μητέρας της, αναζητώντας απαντήσεις για το ποια ειναι η ίδια (τι πιο συνηθισμένο εξάλλου απο μια υπαρξιακή κρίση ακριβώς πριν το πανεπιστήμιο; ) και το ποια ήταν η μητέρα της το καλοκαίρι που έζησε στην Ιταλία. Συνοδοιπόροι της σε αυτό το ταξίδι είναι ο Alessandro, ένα ξιπασμένο πλουσιόπαιδο που θέλει να ξεφύγει από τη ζωή που όρισε ο πατέρας του για αυτόν και ο Lorenzo, ο φτωχος και ταπεινός σεφ. Παράλληλα, η κολλητή της μαμάς Francesca και ο αινιγματικός Howard φαίνεται να κρατάνε ορισμένα μυστικά που θα αναταράξουν το παρελθον της Lina και θα καθορίσουν το μέλλον. Kλισέ ως το μεδούλι, η ταινία θυμίζει fanfic στην μεγάλη οθόνη και γαλουχεί άλλη μια γενιά αθεράπευτα ρομαντικών που θα ήθελαν η ζωή τους να θυμίζει το Γράμματα στην Ιουλιέτα. Ας όψονται τα πανέμορφα εξωτερικά πλάνα και τα στιγμιότυπα καρτ-ποστάλ της Ρώμης και της Φλωρεντίας. Η ταινία βασίζεται στο ομώνυμο βιβλίο της Jenna Evans Welch.
7) The School of Good and Evil (Ταινία)
Οι κολλητές φίλες Sophie και Agatha ονειρεύονται την διαφυγή τους από το χωριό και την ζωή τους. Η απάντηση έρχεται με το Σχολείο του Καλού και Κακού, μια ακαδημία που εκπαιδεύει μελλοντικούς ήρωες και κακούς παραμυθιών. Εντούτοις, νέα προβλήματα δοκιμάζουν την φιλία τους, ξεκινώντας από το γεγονός ότι καταλήγουν στο αντίθετο σχολείο από αυτό της επιλογής τους. Μια συμπαθητική ιστορία που πραγματεύεται τα όρια και τις εκφράσεις της ηθικής και διδάσκει στις νέες γενιές οι πράξεις και οι επιλογές ορίζουν το άτομο. Η ταινία κερδίζει έξτρα πόντους για το σάουντρακ- φόρο τιμή στη γενιά Ζ με ονόματα όπως Olivia Rodrigo και Billie Eilish να χαρίζουν τα τραγούδια τους, αλλά και το καστ των καθηγητών των σχολείων να απαρτίζεται από θρυλικές ηθοποιούς (Kerry Washington, Charlize Theron, Michelle Yeoh, Cate Blanchett). Η ταινία βασίζεται στο ομώνυμο βιβλίο του Soman Chainani.
8) Along for the Ride (Ταινία)
Το καλοκαίρι πριν το πρώτο έτος στο πανεπιστήμιο, η δεκαοχτάχρονη Auden πηγαίνει να ζήσει με τον πατέρα και την μητριά της στην μικρή παραλιακή πόλη Colby. Εκεί γνωρίζει τον απόμακρο και μυστήριο Eli, όπου της μαθαίνει πως να βγει από το καβούκι της και τις νέες της φίλες που την βοηθούν να αποκτήσει νέες εμπερίες. Μια γλυκιά coming-of-age ιστορία για το τελευταίο καλοκαίρι της αθωότητας, την νοσταλγία για τον νεώτερο εαυτό μας και τα απομεινάρια του οικογενειακού τραύματος. Την παράσταση κερδίζει η εμβληματική Andy McDowell (Four Weddings and a Funeral), στον ρόλο της μητέρας της Auden, η οποία εκφράζει τον πόνο της λόγω διαζυγίου με την συναισθηματική απομάκρυνση από την κόρη της και τον εσωτερικευμένο μισογυνισμό προς την νέα γυναίκα του πρώην της. Η ταινία βασίζεται στο ομώνυμο βιβλίο της Sarah Dessen και θα μπορούσε να χαρακτηριστεί ως το “The Last Song” προσαρμοσμένο για την γενιά Ζ.
9) Not Okay (Ταινία)
Η Danni Sanders (Zoey Deutch), είναι μια αρθρογράφος στο online περιοδικό Depravity, που αποτελεί εμφανώς παρωδία του Buzzfeed. Η απελπισία της για likes και αναγνωσιμότητα την ωθεί στον σχεδιασμό μιας περίπλοκης πλεκτάνης : να προσποιηθεί που ταξιδεύει στο Παρίσι για ένα συνέδριο για ανερχόμενους συγγραφείς. Τα πράγματα περιπλέκουν όταν τραγωδία χτυπάει το Παρίσι την στιγμή που η Danni «βρίσκεται στο συνέδριο». Επιλέγει, να διαιωνίσει το αφήγημα πως είναι επιζώσα τρομοκρατικής επίθεσης, με σκοπό το να κερδίσει follows συμπόνοιας. Μια εύστοχη κριτική στην σύγχρονη κοινωνία και την αγάπη του κοινού για το θέαμα, την τραγωδία, την συμπόνια και το cancel culture. Από μια οπτική, πετυχαίνει, χωρίς ιδιαίτερη προσπάθεια το στόχο του Don’t Look Up και την τάση του ατόμου να δώσει «παράσταση» σε ατομικό ή συλλογικό επίπεδο.
10) On the Come Up (Ταινία)
Η ιστορία ακολουθεί την Bri Jackson, μια Αφρομερικανίδα έφηβη που κατοικεί με την οικογένεια της στην γειτονιά- γκέτο Garden Heights, στην προσπάθεια της να γίνει διάσημη ράπερ, ακολουθώντας στα βήματα του εκλιπόντα πατέρα της. Ο κόσμος της ανατρέπεται όταν, ως δέκτης απρόκλητης βίας, η Bri γράφει στίχους που εκφράζουν την αγανάκτηση της ενάντια στο σύστημα και άθελα της γίνεται σύμβολο μιας σειράς διαμαρτυριών Η ταινία πραγματεύεται την ταξική αδικία και διακρίσεις που αντιμετωπίζουν σε καθημερινή βάση μη-λευκοί, τα όρια της ηθικής όταν ο άνθρωπος αντιμετωπίζει την απελπισία και την ανάγκη για επιβίωση και την ανάγκη για κοινωνική επανάσταση και βασίστηκε στο ομώνυμο βιβλίο της Angie Thomas.