Το Μαθαίνω να επιπλέω, Πώς θα πετύχεις με μια start– up (Mission in a bottle, The Honest Guide to Doing Business Differently—and Succeeding) εκδόθηκε στην Ελλάδα από τις εκδόσεις Κριτική σε μετάφραση του Αβραάμ Κάουα το 2016 και φέτος ήταν υποψήφιο για το βραβείο καλύτερης μεταφρασμένης έκδοσης στα Ελληνικά Βραβεία Κόμικς. Θα μπορούσαμε να πούμε σύντομα (αλλά χωρίς να είμαστε ακριβείς) πως είναι η ιστορία μιας παραδειγματικής επιχείρησης, της Honest Tea σε graphic novel. Τα θέματα αυτά δεν συνοδεύονται συχνά από σκίτσα και αυτό είναι η έκπληξη αυτού του κόμικ. Οικονομικές θεωρίες και οικονομικές αποφάσεις παρουσιάζονται μέσα από απλά σκίτσα που τις κάνουν πιο προσιτές, πιο κατανοητές, πιο ευχάριστες. Αν είστε κι εσείς… αλλεργικοί στα οικονομικά βιβλία, δεν είστε σε αυτό. Μπορείτε να το δείτε απλά σαν μια ιστορία που ο Σεθ και ο Μπάρι ήθελαν να μας πουν.
Ο Μπάρι Νέιλμπαφ και ο Σεθ Γκόλντμαν, ή αλλιώς ένας καθηγητής στη Σχολή Διοίκησης Επιχειρήσεων του Γέιλ και ένας πρώην φοιτητής του αποφασίζουν να φτιάξουν μια εταιρεία «έντιμου τσαγιού». Ο πρόλογος ξεκινάει με τα παρακάτω λόγια: «Διψούσαμε. Δεν βρίσκαμε κάτι που να θέλαμε να πιούμε, και ξεκινήσαμε μια εταιρεία. Θα φτιάχναμε εμφιαλωμένο παγωμένο τσάι με γνήσια γεύση τσαγιού.» Αφού τα κατάφεραν, έφτιαξαν και έναν πρωτότυπο οδηγό επιχειρήσεων: «Γράψαμε αυτό το βιβλίο για τον ίδιο λόγο που ιδρύσαμε την Honest Tea: θέλαμε να γράψουμε το βιβλίο που ευχόμασταν να είχαμε διαβάσει όταν ξεκινούσαμε.»
Παίρνοντας τα πράγματα από την αρχή πρέπει αν σημειώσουμε πως η Honest Tea δεν στόχευε μόνο σε πωλήσεις. Ήθελε να αλλάξει τον κόσμο λίγο προς το καλύτερο μειώνοντας τον αριθμό των θερμίδων που καταναλώνουν οι Αμερικανοί αλλά και προτείνοντας ένα μοντέλο επιχείρησης που σέβεται το περιβάλλον και τον καταναλωτή. Τελικά ο Σεθ και ο Μπάρι εκτιμούν ότι πέτυχαν το στόχο τους και θέλουν να μας πουν την ιστορία τους.
Το κόμικ αυτό είναι η αφήγηση της ιστορίας από τους πρωταγωνιστές της μέσα από απλά σκίτσα που δίνουν χώρο στο λόγο να μας αναπτύξει μια, ας πούμε οικονομική ιστορία και αφαιρώντας του τη μονοτονία των οικονομικών βιβλίων. Τελικά η ανάπτυξη της Honest Tea δεν ήταν μια καθαρά οικονομική υπόθεση. Αυτό το graphic novel μας παρουσιάζει την πορεία της επιχείρησης από τη γέννησή της ως την ανάπτυξή της και την πώλησή της στην Coca Cola με ένα πέρασμα από τις δύσκολες και τις καλές στιγμές της. Παράλληλα όμως επιλέγει να αφιερώσει κάποια καρέ σε λεπτομέρειες τις ιστορίας, εστιάζοντας σε ανθρώπου ή στιγμές, ενώ δεν ξεχνά και την προσωπική ζωή των πρωταγωνιστών, τις οικογένειες τους. Γνωρίζουμε τον Σεθ και τον Μπάρι σαν ανθρώπους και πλησιάζουμε τα συναισθήματά τους.
Οι σελίδες του κόμικ συνοδεύονται από σύντομες σημειώσεις σε μορφή πεζού κειμένου για παραπάνω εξηγήσεις που συνοψίζουν και τα συμπεράσματα της ιστορίας, τις συμβουλές των συγγραφέων.
Όσον αφορά την ελληνική έκδοση πρέπει να σημειώσουμε τις παρεμβάσεις του μεταφραστή, που έχει φροντίσει να υπάρχουν βοηθητικές σημειώσεις στη βάση της σελίδας, όπου αυτό κρίνεται απαραίτητο.
Όσο κι αν δεν πιστεύουμε σε έναν πολλά υποσχόμενο δρόμο της ιδιωτικής πρωτοβουλίας, αναγνωρίζουμε μια ενδιαφέρουσα ιστορία ειπωμένη με έναν έξυπνο τρόπο και διάθεση ειλικρίνειας.