Smassing Culture
  • Otaku
    OtakuΔες Περισσότερα
    Kaiji – Τo manga πριν το Squid Game
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Η Κόρη της Κολάσεως – Φρανκενστάιν στο Τόκιο
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Solo Leveling – Το φαινόμενο που επαναπροσδιόρισε τα manhwa
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Ποιότητα σε δύσκολους καιρούς! Tα 10 καλύτερα κόμικς του 2024!
    16 Λεπτά Ανάγνωσης
    Έπιασαν τα κρύα – Τα 10 καλύτερα anime για μια χειμωνιάτικη μέρα
    8 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Comic
    ComicΔες Περισσότερα
    Gerard ή Το Σπαθί Στην Πλάτη Του – Ένα fantasy coming-out
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    Όλο Δεξιά Για Τον Παράδεισο – Mια κυρπαντελίστικη Κόλαση
    4 Λεπτά Ανάγνωσης
    Βατραχομυομαχία – Όταν η κωμωδία συναντά το έπος με φρέσκια ματιά
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
    Οι υποψηφιότητες των ΕΒΚ 2025
    10 Λεπτά Ανάγνωσης
    Στο Σύμπαν των Αυτοεκδόσεων – 5 κόμικς που ξεχωρίζουν
    9 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Βιβλία
    ΒιβλίαΔες Περισσότερα
    Η Κυρά της Λίμνης – To τέλος πριν την RPG αρχή
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    Γραφή Κοφτερή σαν Μαχαίρι – Ενάντια στο «ωραίο»
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
    Μια στεκιά στο μάτι του Tom Robbins
    12 Λεπτά Ανάγνωσης
    Η Ακρόπολη Των Ξεχασμένων Μύθων – Επιστροφή (και αναστροφή) στον κόσμο του Έλρικ
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    Erevis Cale Trilogy – Πέρα από την (DnD) ηθική
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Cinema
    CinemaΔες Περισσότερα
    Τελευταίος Πειρασμός – Η αποδόμηση του θείου δράματος και ο «ξανακερδισμένος παράδεισος»
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
    Έχω Κάτι Να Πώ – Mεταξύ μας, δε χρειάζεται
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Η Δασκάλα του Πιάνου – Σινεμά που διεισδύει στην ψυχή
    4 Λεπτά Ανάγνωσης
    The Brutalist – Xτίζοντας την Αμερική έναν εφιάλτη τη φορά
    4 Λεπτά Ανάγνωσης
    Μιλήσαμε με τον Χρήστο Πυθαρά για τη νέα του ταινία “Το Κυνήγι”
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Σειρές
    ΣειρέςΔες Περισσότερα
    Η σημασία της μουσικής στον έρωτα των Δύο Ξένων
    11 Λεπτά Ανάγνωσης
    The Residence – Ένας πολύχρωμος φόνος στον Λευκό Οίκο
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Your Friendly Neighborhood Spider-Man – Fun επιστροφή στις ρίζες
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
    Cobra Kai – Για όλους τους losers του κόσμου
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    The next big (and best) thing – Οι καλύτερες σειρές του 2024
    13 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Exclusive
    ExclusiveΔες Περισσότερα
    Πτήση/Κόσοβο -Η πιο balkanstigmh του ελληνικού θεάτρου
    4 Λεπτά Ανάγνωσης
    Το Comicdom CON Athens 2025 επιστρέφει και το Smassing Culture θα είναι πάλι εκεί!
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    Altan: «Το καλό σκίτσο έχει μήνυμα συνοπτικό, πρωτότυπο και αμφίσημο»
    9 Λεπτά Ανάγνωσης
    Φονικό Χαμόγελο – Mind games με τον Joker
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    Μιλήσαμε με τον Χρήστο Πυθαρά για τη νέα του ταινία “Το Κυνήγι”
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
Διαβάζετε: Το Καπλάνι της Βιτρίνας – ΕΥ-ΠΟ ΕΥ-ΠΟ για τα ελληνικά comics
Share
Smassing CultureSmassing Culture
Font ResizerAa
  • Otaku
  • Comic
  • Βιβλία
  • Cinema
  • Σειρές
  • Exclusive
Αναζήτηση
  • Otaku
  • Comic
  • Βιβλία
  • Cinema
  • Σειρές
  • Exclusive
Follow US
Copyright © 2014-2023 Ruby Theme Ltd. All Rights Reserved.
Smassing Culture > Blog > Comic > Ελληνικά > Το Καπλάνι της Βιτρίνας – ΕΥ-ΠΟ ΕΥ-ΠΟ για τα ελληνικά comics
ComicΕλληνικά

Το Καπλάνι της Βιτρίνας – ΕΥ-ΠΟ ΕΥ-ΠΟ για τα ελληνικά comics

Μάνος Βασιλείου - Αρώνης
Από Μάνος Βασιλείου - Αρώνης
Δημοσιεύτηκε 16 Ιανουαρίου 2022
Τελευταία Ενημέρωση 19 Ιανουαρίου 2022
8 Λεπτά Ανάγνωσης
SHARE

Αν έπρεπε να κατονομάσει κανείς τα δύο – τρία σημαντικότερα παιδικά έργα της νεοελληνικής γραμματείας, οπωσδήποτε το Καπλάνι της Βιτρίνας θα συγκαταλεγόταν σε αυτά. Μπορεί για πολλά χρόνια το επίσημο εκπαιδευτικό σύστημα να έθετε εμπόδια στην είσοδο της λογοτεχνίας της Άλκης Ζέη στα σχολεία, όμως τα έργα της έχουν αγαπηθεί από αρκετές πλέον γενιές και αναμφισβήτητα συγκαταλέγονται στα πλέον κλασσικά νεανικά αναγνώσματα. Και μολονότι η Ζέη υπήρξε πολυγραφότατη και το συγγραφικό ταλέντο της αποδείχτηκε αστείρευτο μέχρι και τα τελευταία χρόνια της ζωής της, το Καπλάνι, το πρώτο της μυθιστόρημα, μέχρι και σήμερα είναι μάλλον το επιδραστικότερο από τα έργα της, καθώς -πέραν των ελληνικών γραμμάτων- έχει «ταξιδέψει» σε δεκάδες χώρες, με μεταφράσεις σε περισσότερες από 35 χώρες και με σημαντική παρουσία σε χώρες όπως η Ιταλία και η Κούβα.

Υπάρχει ένα κωμικό αφήγημα σχετικά με την πρώτη έκδοση του Καπλανιού, το οποίο είχε διηγηθεί στο παρελθόν η Άλκη Ζέη.[1] Η συγγραφέας όταν έγραψε το βιβλίο ήταν ακόμα πολιτική εξόριστη στην ΕΣΣΔ. Είχε στείλει το χειρόγραφο, τότε, στον φίλο της Δημήτρη Δεσποτίδη, ο οποίος ήταν ο πρώτος της καθοδηγητής στην ΕΠΟΝ (ο εμβληματικός Πέτρος της ΕΠΟΝ) και είχε εκκινήσει, βεβαίως, εκείνη την εποχή τις εκδόσεις Θεμέλιο. Όμως δεν της είχε απαντήσει ποτέ για την τύχη του. Όταν η Ζέη επέστρεψε τελικά στην Ελλάδα και επισκέφτηκε τον νεοσύστατο εκδοτικό οίκο, ρώτησε τον Δεσποτίδη «τι έγινε, τελικά, εκείνο το Καπλάνι;». Κι εκείνος της απάντησε «Να το, είναι στη βιτρίνα».

Το έργο της μεταφοράς του Καπλανιού σε comic υπήρξε σίγουρα ιδιαίτερα απαιτητικό. Πώς να δώσεις νέα μορφή σε μία τόσο αγαπημένη ιστορία; Τι να κρατήσεις και τι να αφήσεις στη διήγησή σου; Πώς μπορείς τελικά να προσφέρεις ένα comic που δεν είναι μία στεγνή μεταφορά ενός βιβλίου, αλλά ένα έργο με αυτοτελή καλλιτεχνική αξία, που να συνομιλεί ισότιμα τόσο με τους παλιούς, όσο και με τους νέους αναγνώστες της Άλκης Ζέη; Οι δύο συνδημιουργοί του comic, η Γεωργία Ζάχαρη (Το Φεστιβάλ, Βαλ’ τους Χ, Τσοντοκόμικ 1 και 2) και η Στέλλα Στεργίου (Στο Δάσος, Ο Μικρός Πρίγκηπας, Τσοντοκόμικ 1 και 2), σίγουρα προβληματίστηκαν, αγχώθηκαν και έμειναν άγρυπνες ορισμένες νύχτες με αυτούς τους ενδοιασμούς. Δεν είναι δα και μικρό το φορτίο που ανέλαβαν, δηλαδή το να σχεδιάσουν και να διασκευάσουν το σενάριο ενός τόσο εμβληματικού βιβλίου σε comic. Τελικά, η συνεργασία τους αποδείχτηκε ότι λειτούργησε άριστα, αφού ανταπεξήλθαν πλήρως στην πρόκληση που τους έθεσαν οι εκδόσεις Μεταίχμιο, προσφέροντάς μας ένα υπέροχο comic, ένα πραγματικό στολίδι για κάθε βιβλιοθήκη.

Το πολύχρωμο ζωηρό σχέδιο του comic δίνει μία επιπλέον ζωντάνια στον ανέμελο παιδικό κόσμο των νεαρών πρωταγωνιστριών, ο οποίος τελικά -ερχόμενος αναγκαστικά σε επαφή με τον ταραχώδη κόσμο των ενηλίκων- καθίσταται πολύ πιο επικίνδυνος από όσο είναι σε θέση να αντιληφθούν. Αυτή η τριβή μεταξύ της παιδικής φαντασίας και της ενήλικης πραγματικότητας αποτελεί εξάλλου κινητήριο μοχλό του έργου. Το ίδιο το Καπλάνι αποτελεί ένα τέχνασμα του Νίκου, του ξαδέλφου των δύο πρωταγωνιστριών, προκειμένου να τους μιλήσει για κοινωνικο-πολιτικά ζητήματα με τη μορφή παραμυθιού, ιδιαίτερα σε μία περίοδο (του Μεσοπολέμου), κατά την οποία λέξεις, όπως η «Δημοκρατία», μπορούσαν να αποτελέσουν αιτία διώξεων και φυλακίσεων. Βεβαίως, πέραν του Νίκου, οι δύο πρωταγωνίστριες είχαν και τις διηγήσεις του παππού τους, αυτής της τρυφερής μορφής (που συχνά επανεμφανίζεται στα έργα της Ζέη) ενός στωικού διανοούμενου, που τις διαπαιδαγωγούσε με τους «αρχαίους» του. Αυτή η ιστορικότητα στη λογοτεχνία της Άλκης Ζέη, αποτελεί ένα από τα σπουδαιότερα χαρακτηριστικά του έργου της. Πάντοτε αντιμετώπιζε τα παιδιά ισότιμα, μιλώντας όμως με μοναδική ευχέρεια στη δική τους γλώσσα:

«Θα σας έλεγα την ιστορία του Δον Κιχώτη από τη Μάντσα, είπε ο Νίκος κι έκανε μία κουκκίδα στον χάρτη, και μας έδειξε τη Μάντσα. Μα τώρα, ο Δον Κιχώτης δεν μπορεί πια να τριγυρνάει στις πόλεις και στα χωριά της Ισπανίας, γιατί εκεί γίνεται πόλεμος»

Ο λόγος της αφηγήτριας του βιβλίου, της Μέλιας, είναι κατά βάση ευχάριστος και χιουμοριστικός, όμως δεν είναι λίγες οι στιγμές που συγκινεί τον αναγνώστη, ο οποίος ταυτίζεται με τη ματιά της, καθώς κυρίως μέσω της δικής της διήγησης παρακολουθούμε την ιστορία. Η Μέλια δεν παύει στιγμή να διατηρεί τη συμπάθεια του αναγνώστη με τις οξυδερκείς παρατηρήσεις της και το αλάνθαστο ένστικτό της, ακόμα κι όταν δείχνει αφελής στους μεγαλύτερούς της. Αυτά τα στοιχεία διατηρούνται και στην comic μεταφορά, παρόλο που αναμενόμενα τα αφηγηματικά σημεία μειώνονται και αυξάνονται οι διάλογοι, λόγω της διαφορετικής δομής που έχει ένα comic σε σχέση με ένα βιβλίο. Έτσι λοιπόν και στο comic (με διαφορετική μορφή), αφηγήτρια παραμένει η Μέλια. Κι ενώ στο πρώτο μέρος, όσο ακόμα οι δύο αδερφές βρίσκονται στο εξοχικό τους και παραμένουν αχώριστες, ίσως αυτό δεν γίνεται τόσο εμφανές, στο δεύτερο μέρος, στο οποίο πηγαίνουν στο σχολείο και η μεγάλη αδερφή, η Μυρτώ, εντάσσεται στις γραμμές της ΕΟΝ, της νεολαίας του δικτάτορα Μεταξά, η οπτική της Μέλιας στα πράγματα πλέον κυριαρχεί. Ως εκ τούτου, κάποια βράδια που η Μυρτώ απαντά ΕΥ-ΠΟ ΕΥ-ΠΟ, ο αναγνώστης δεν μπορεί παρά να ταυτιστεί με το ΛΥ-ΠΟ ΛΥ-ΠΟ της Μέλιας, γνωρίζοντας ότι εκείνη έχει δίκιο.

Μετά την εξαιρετική περσινή comic μεταφορά του Μεγάλου Περίπατου του Πέτρου από την Αγγελική Δαρλάση και τον Δημήτρη Μαστώρο, στην εκπνοή του περασμένου έτους κυκλοφόρησε η ανάλογης ποιότητας comic μεταφορά του πρώτου μυθιστορήματος της Άλκης Ζέη, του εμβληματικού Καπλανιού, από δύο κομίστριες, την Γεωργία Ζάχαρη και τη Στέλλα Στεργίου. Πρόκειται για ένα έργο αναμφισβήτητης αξίας και οφθαλμοφανούς ομορφιάς, το οποίο είναι βέβαιο ότι ήδη θα έχει αποτελέσει σταθμό στην καλλιτεχνική διαδρομή των δύο νεαρών κομιστριών. Ιδιαίτερο ενδιαφέρον περιέχει το επιλογικό τους σημείωμα που μαρτυρούν μερικά highlights της συνεργασίας τους, στην οποία φαίνεται να αφοσιώθηκαν σε τέτοιο βαθμό ώστε βρέθηκαν από τα συνεχή τηλέφωνα τελικά να συγκατοικούν. Πέραν του αναμφισβήτητου προσωπικού ταλέντου της καθεμίας τους, όμως, το Καπλάνι είναι και μία απόδειξη της υψηλής ποιότητας των comics που έχει τις δυνατότητες να προσφέρει η ελληνική comic σκηνή, όταν στηρίζεται από εκδοτικούς οίκους, όπως εν προκειμένω το Μεταίχμιο, προκειμένου να δημιουργήσει ολοκληρωμένα πολυσέλιδα comics. Γι’ αυτό, με τέτοια έργα, δίκαια ανακράζουμε κι εμείς «ΕΥ-ΠΟ ΕΥ-ΠΟ» για την ελληνική comic σκηνή!


[1] Μπορείτε να την ακούσετε να διηγείται η ίδια αυτή την ιστορία είτε στη συνέντευξη της στον Τάσο Σακελλαρόπουλο για την Ιστορία στο Κόκκινο, είτε στην ομιλία της στο TEDx Athens το 2016

TAGGED:Άλκη ΖέηΓεωργία Ζάχαρηεκδόσεις Μεταίχμιοελληνικά κόμικΣτέλλα ΣτεργίουΤο Καπλάνι της Βιτρίνας
Μοιραστείτε το Άρθρο
Facebook Copy Link Print
ΑπόΜάνος Βασιλείου - Αρώνης
Γεννήθηκε το 1993, δηλαδή ήταν 6 χρονών όταν είδε πρώτη φορά το Star Wars. Κάπου στο Λύκειο κατέληξε ότι η αλήθεια βρίσκεται στον Sheldon και από τότε προσπαθεί να ανακαλύψει τον κόσμο των nerds και των superheroes, χωρίς ιδιαίτερη επιτυχία. Αγαπημένο του χρώμα το κόκκινο: στις σημαίες, στον Flash, στον Deadpool, ενώ στις μπλούζες το προτιμά με λευκές λωρίδες. Τελευταία το παίζει και δικηγόρος, χωρίς καμία επιτυχία.
Προηγούμενο άρθρο Παλιές Πoυτ@νες – Η ελληνική αστική τάξη σε βιτριολικά καρέ
Επόμενο άρθρο Το Πέρασμα του Μακελάρη – Ένα ενδοσκοπικό ταξίδι στα άδυτα της Άγριας Δύσης
FacebookLike
XFollow
PinterestPin
InstagramFollow

Subscribe Now

Subscribe to our newsletter to get our newest articles instantly!
Most Popular
Gerard ή Το Σπαθί Στην Πλάτη Του – Ένα fantasy coming-out
15 Μαΐου 2025
Όλο Δεξιά Για Τον Παράδεισο – Mια κυρπαντελίστικη Κόλαση
14 Μαΐου 2025
Βατραχομυομαχία – Όταν η κωμωδία συναντά το έπος με φρέσκια ματιά
13 Μαΐου 2025
Οι υποψηφιότητες των ΕΒΚ 2025
15 Μαΐου 2025
Η σημασία της μουσικής στον έρωτα των Δύο Ξένων
12 Μαΐου 2025

Μπορεί να σου αρέσουν και αυτά:

ComicΕλληνικά

Mixtape – Κι αν είμαι ροκ, μην με φοβάσαι

Μάνος Βασιλείου - Αρώνης
Μάνος Βασιλείου - Αρώνης
26 Ιανουαρίου 2025
Βιβλία

Πριν Χαθούν Τα Πουλιά – Αποδημία στα έγκατα της ψυχής

Μαριάννα Τσότρα
Μαριάννα Τσότρα
23 Μαρτίου 2021
Βιβλία

Σάγκι Μπέιν – Η εργατική τάξη της θατσερικής Γλασκώβης στο μικροσκόπιο

Μαριάννα Τσότρα
Μαριάννα Τσότρα
16 Φεβρουαρίου 2022
HorrorΒιβλία

Ο Καλός Γιος- Ένα κλειστοφοβικό, ενδοσκοπικό ταξίδι

Δημήτρης Τζάνογλος
Δημήτρης Τζάνογλος
20 Μαρτίου 2020
Βιβλία

Μικρά Πράγματα Σαν Κι Αυτά – Η σιωπή είναι συνενοχή

Μαριάννα Τσότρα
Μαριάννα Τσότρα
8 Ιανουαρίου 2023
SmassPodcastsΣυνεντεύξεις

Smass Podcasts #38 Τσοντοκόμικ 2: Αθήνα, ένα μεγάλο κρεβάτι

admin
admin
9 Μαΐου 2021
[mailerlite_form form_id=1]
Smassing Culture

To Smassing Culture ξεκίνησε σαν μια προσπάθεια ανθρώπων που αγαπούν την μαζική κουλτούρα και θέλουν να μιλήσουν για αυτή από μια διαφορετική, πιο κοινωνική γωνία. 

Για εμάς

  • Αρχική
  • Τι είναι το Smassing Culture
  • Συντακτική

Δείτε Επίσης

  • Συνεντεύξεις
  • SmassFest
  • SmassPodcasts
  • Videos

Βρείτε μας:

Επικοινωνία
Manufactured by Sociality
Welcome Back!

Sign in to your account

Username or Email Address
Password

Lost your password?