Το καλοκαίρι είναι καιρός για χαλάρωση, καλοπέραση και η καλύτερη ευκαιρία για να ξεφύγουμε από τον καταιγιστικό ρυθμό της καθημερινότητας και των social media και να βυθιστούμε σε βιβλία. Είτε στην ξαπλώστρα μπροστά στο κύμα, είτε στο μπαλκόνι με θέα τη θάλασσα, είτε ακόμα και στο βουνό (δεν κρίνουμε) ένα βιβλίο είναι πάντα η ιδανική συντροφιά.
Σίγουρα δεν είναι όλα τα βιβλία για όλα τα γούστα, ενώ πρέπει πέραν αυτού να βρεις κι εκείνο το βιβλίο που ταιριάζει στο γενικότερο mood που περνάς την εκάστοτε περίοδο. Γι’ αυτό εμείς, όπως κάθε χρόνο, ξεχωρίσαμε κάποια από τα πιο ενδιαφέροντα φετινά βιβλία και comics, προσπαθώντας να ανταποκριθούμεσε όλα τα γούστα, προκειμένου να σας βοηθήσουμε στη δύσκολη αυτή επιλογή των βιβλίων για τις διακοπές. Αν μας εμπιστευτείτε για κάποιο και τελικά σας αρέσει, περιμένουμε με μεγάλη χαρά να μας το πείτε, αφού πάντα αυτά τα μηνύματα μας ευχαριστούν!
Roman Diaz Eterovic – Άγγελοι και Ερημίτες (εκδόσεις Angelus Novus)
Ο ντετεκτιβ Ερέδια είναι ο πρωταγωνιστής των noir ιστοριών του Χιλιανού συγγραφέα Ramon Diaz Eterovic. Ενταγμένος στο ρεύμα του λατινοαμερικάνικου αστυνομικού μυθιστορήματος, το βιβλίο του Ramon Diaz Eterovic περιέχει όλα εκείνα τα χαρακτηριστικά του είδους που το ξεχωρίζουν από άλλες «σχολές» της αστυνομικής λογοτεχνίας: το κοινωνικοπολιτικό σκηνικό είναι βασικό συστατικό της ιστορίας, ο Ερέδια είναι ένας αντι-ήρωας, ένας απόκληρος και αντικαθεστωτικός ντετέκτιβ που δεν δρα με τις παραδοσιακές μεθόδους της αστυνομίας, ενώ το ζητούμενο δεν είναι απλώς η αποκάλυψη του μυστηρίου αλλά ολόκληρο το νήμα που ξετυλίγεται πίσω από το έγκλημα.
Οι Άγγελοι και Ερημίτες αποτελούν το τέταρτο από τα δεκαοκτώ noir μυθιστορήματα του συγγραφέα, αλλά μόλις το δεύτερο που μεταφράζεται στα ελληνικά, σε προσεγμένη και μεστή μετάφραση του Κρίτωνα Ηλιόπουλου για τις εκδόσεις Angelus Novus. Σε αυτήν την ιστορία ο ντετέκτιβ Ερέδια καλείται να διαλευκάνει ένα έγκλημα με θύμα ένα πολύ αγαπημένο του πρόσωπο, όμως θα βρεθεί αντιμέτωπος με τα πλοκάμια της πολιτικής και στρατιωτικής εξουσίας της Χιλής, λίγα χρόνια μετά το τέλος της δικτατορίας του Πινοτσέτ.
Angel De la Calle – Χρώματα Πολέμου (εκδόσεις Red n’ Noir)
Ένα συναρπαστικό, βαθιά πολιτικό κόμικ, το οποίο ασχολείται με τα γεγονότα στο μάτι του κυκλώνα του πραξικοπήματος του Πινοσέτ στη Χιλη. Το κόμικ του Ανχελ δε λα Κάγιε ξεχωρίζει με μια συγκινητική ιστορία, ανθρώπινη προσωπικά αλλά και κοινωνικά, από έξοχη σκηνοθεσία και, τελικά, από ταξική οργή, η οποία μαρτυράται άλλωστε στο πρωτόλειο, σήμα κατατεθέν σκίτσο του.
Ο De la Calle χειρίζεται με ακρίβεια τα κλειδιά της αφήγησης, επιτρέποντας σε δεκάδες πρόσωπα και ιστορίες να συναντηθούν σε μία κεντρική ιστορία: ένας πράκτορας της CIA, ο αντίστοιχος συνάδελφός του στις γαλλικές μυστικές υπηρεσίες μπλεγμένος στο βρόμικο πόλεμο της Αλγερίας, μια Χιλιανή ζωγράφος, ένας ζωγράφος μέλος των ανταρτών Τουπαμάρος, ένας Μεξικανός επιζών από τη σφαγή του Τλατελόλκο, ένας ζωγράφος μέλος των ανταρτών Μοντονέρος της Αργεντινής, και όλοι αυτοί συναντιούνται στο Παρίσι σε ακαθόριστη ημερομηνία, χάρη στο λάθος που διαπράττει ένας νεαρός Ισπανός όταν έρχεται στην πόλη για να γράψει μια βιογραφία της καταραμμένης πριγκίπισσας του αμερικάνικου κινηματογράφου, Τζιν Σίμπεργκ.
Alejandro Pizarnik – Η Kόμισσα του Αίματος (εκδόσεις Οξύ)
Μία από τις πιο αιμοδιψείς προσωπικότητες του παρελθόντος αποτελεί η Κόμισσα Ελίζαμπεθ Μπάθορυ, η αποκαλούμενη και ως πρώτη γυναίκα serial killer, αφού στο παλάτι που διαβιούσε στην Ουγγαρία του 16ου αιώνα, είχε βασανίσει και σκοτώσει περισσότερες από 600 κοπέλες, κυρίως φτωχές. Κι αυτό γιατί πίστευε ότι θα λειτουργούσε σαν ελιξίριο νεότητας το λουτρό μέσα στο αίμα παρθένων κοριτσιών. Την ιστορία της Μπάθορυ που είχε αναπλάσει το 1966 (λίγα χρόνια βάλει τέλος στη ζωή της) μία απ’ τις σημαντικότερες ποιήτριες της Αργεντινής του 20ου αιώνα, η Alejandra Pizarnik και κυκλοφόρησε για πρώτη φορά στα ελληνικά απ’ τις εκδόσεις Οξύ σε μία πολυτελή (και οπτικά θεσπέσια) εικονογραφημένη έκδοση δια χειρός (του επίσης Αργεντίνου) Santiago Caruso.
Ο θάνατος είναι μία τελετή για την Κόμισσα Μπάθορυ, η οποία εφευρίσκει νέους τρόπους να διασκεδάζει τα σαδιστικά της ένστικτα. Απολαμβάνει το θάνατο ως ιεροτελεστία και τη βία ως φετίχ. Ως εκ τούτου, δικαίως της έχει αποδοθεί το προσωνύμιο «γυναίκα – βαμπίρ», αφού δεν σκοτώνει μονάχα για να ζήσει (για να διατηρήσει την ομορφιά της νεαρής της ηλικίας για την ακρίβεια), αλλά και για την απόλαυση του φρέσκου αίματος, της σάρκας των θυμάτων της.
Διαβάστε επίσης αναλυτικό κείμενο για την αιμοδιψή ιστορία της Ελίζαμπεθ Μπάθορυ στο site μας
Edgar Allan Poe – Μακάβριες Ιστορίες (εκδόσεις Οξύ)
Ίσως η πιο ξεχωριστή συλλογή διηγημάτων του Poe είναι εκείνη που ανθολόγησε ο Charles Baudelaire, ο ποιητής που σύστησε τον συγγραφέα τρόμου στο ευρωπαϊκό κοινό. Αυτή η πολύτιμη συλλογή, μεταφρασμένη στα ελληνικά με βάση τη γαλλική μετάφραση του Baudelaire, κυκλοφορεί πλέον σε έναν πολυτελή σκληρόδετο τόμο από τις εκδόσεις Οξύ, εικονογραφημένη υπέροχα απ’ τον εξαιρετικά ταλαντούχο εικονογράφο Benjamin Lacombe.
Στον πρώτο τόμο των Μακάβριων Ιστοριών βρίσκουμε περισσότερο (όπως ο Οίκος των Άσερ) ή λιγότερο γνωστά διηγήματα του Poe αλλά και ένα βιογραφικό σημείωμα γραμμένο απ’ τον Γάλλο ποιητή. Αυτός μας εισάγει στο έργο του συγγραφέα, τονίζοντας:
«Τι θλιβερή τραγωδία είναι η ζωή του Έντγκαρ Πόε! Κι ο θάνατός του ένα φριχτό αποτέλεσμα που ο τρόμος του γιγαντώνεται απ’ την ασημαντοσύνη!»
V. E. Schwab – Η Αθέατη Ζωή της Άντι Λάρι (εκδόσεις Seλini)
Η Schwab γράφει ένα urban fantasy με κοινωνικό περιεχόμενο, βαθιά φεμινιστικό. Μέσα στις σελίδες της κρύβεται μια κοινή εμπειρία που μπορεί να σας ξαφνιάσει με τη δύναμή της!
Σε πιο προσωπικό επίπεδο, η ιστορία του βιβλίου αναλογίζεται το ζήτημα της ίδιας της μνήμης και της αλληλεπίδρασης με τους ανθρώπους γύρω μας για τον σχηματισμό του Εγώ. Μια ταυτότητα δεν μπορεί να σχηματιστεί in vitro, κρυμμένη στη μοναξιά, χαμένη από τη λησμονιά. Πώς θα ήταν λοιπόν ένα Εγώ υπό αυτές τις συνθήκες; Ένα όνομα που δεν μπορεί ποτέ να ειπωθεί; Έτσι το έργο της Schwab λειτουργεί σε δύο επίπεδα, ένα κοινωνικό και ένα προσωπικό, που αλληλεπιδρούν βαθιά μεταξύ τους και προχωρούν αξεδιάλυτα, μιας και τελικά δεν απέχουν παρά ελάχιστα: το προσωπικό είναι πάντα πολιτικό και το αντίθετο.
Marlon James – Μαύρος Πάνθηρας, Κόκκινος Λύκος (εκδόσεις Αίολος)
O (βραβευμένος με Booker) Μarlon James συνθέτει ένα fantasy έπος με υλικά που δανείζεται από τους προηγούμενους δασκάλους του είδους, τη δική του φαντασία αλλά και την αφρικανική μυθολογία και μάλιστα με τόσο επιδέξιο τρόπο που είναι αξεδιάλυτο το τι ανήκει πού. Το afrofantasy του James σε πετά σε ζούγκλες άγριες, διψασμένες για το αίμα και τα όργανα ανθρώπων. Οι κάτοικοι του κόσμου του James είναι σε μια συνεχόμενη μάχη με στοιχεία που δεν καταλαβαίνουν και, όπως φαίνεται, δεν προσπαθούν καν. Μέσα σε ένα θολό σκηνικό, γεμάτο μυστήριο και θάνατο, πλέκουν και αυτοί τα δικά τους βίαια και πολύπλοκα παιχνίδια εξουσίας, τις δικές τους ιστορίες εκδίκησης, έρωτα (σπάνια ετεροφυλοφιλικού ή έστω που να ασχολείται με ταμπέλες).
Το Μαύρος Πάνθηρας, Κόκκινος Λύκος είναι ένα πολυσέλιδο, δύσκολο αλλά απολαυστικό έργο, ένα καθαρόαιμο fantasy με αξιώσεις από τον εαυτό του αλλά και από τον αναγνώστη του. Καλώς ήρθατε στα 13 Βασίλεια!
Διαβάστε την πλήρη παρουσιάση μας για το έργο, που κυκλοφορεί στα ελληνικά από τις εκδόσεις Αίολος!
Andrzej Sapkowski – Το Βάπτισμα του Πυρός (εκδόσεις Seλini)
Πέρα από την επιτυχημένη σειρά ή το κορυφαίο παιχνίδι, έχει ξεχωριστή σημασία να διαβάσει κανείς τα βιβλία που ενέπνευσαν όλες αυτές τις διασκευές, την πηγή του Γητευτή, που κυκλοφορούν στα ελληνικά από τις εκδόσεις Selini. Στα γεμάτα φαντασία, τρόμο και συναίσθημα βιβλία του, ο Sapkowski μας δείχνει πώς τα γεγονότα που εξιστορεί, ο πόλεμος, η δυστυχία, ο πόνος, δεν αφορούν απλά έναν ήρωα και τους φίλους του. Αφορούν τους απλούς ανθρώπους που σκοτώνονται στις μάχες ή στα πλιατσικολογήματα. Τους φτωχότερους που προσπαθούν να αφήσουν πίσω τους έναν κόσμο βίας για να προχωρήσουν σε μια λιγότερη θανατηφόρα εποχή. Όπως και στον ύστερο καπιταλισμό, ο κόσμος του Witcher είναι σε μια εποχή όπου το παλιό δεν έχει πεθάνει ακόμα και το νέο πασχίζει να γεννηθεί. Είναι, χωρίς αμφιβολία, μια εποχή τεράτων.
Σε αυτό τον λεπτό πάγο πατάει και ο Γητευτής προσπαθώντας να μη σπάσει η λεπτή ισορροπία που τον κρατά ζωντανό, η απάθεια και η γαλήνη του. Όμως η συμβίωση και το ταξίδι με τη Ciri τον αναγκάζει να αναμετρηθεί με τον καιρό των αλλαγών…
Andrzej Sapkowski / Timothee Montaigne – Ο Γητευτής (εκδόσεις Seλini)
Το διήγημα Ο Γητευτής, ένα από τα πιο διάσημα του Andrei Sapkowski, μεταφέρεται αυτούσιο στις σελίδες της συλλεκτικής αυτής έκδοσης ενός μνημειώδους fantasy comic. Πρόκειται για μια σφιχτή, καλοδουλεμένη ιστορία η οποία μας δείχνει σε βάθος τόσο τον κόσμο που κατοικεί και κινείται ο Γητευτής όσο και τα κίνητρα των ανθρώπων που τα κατοικούν. Την ίδια στιγμή περιέχει πολύ και έντονη δράση, αιματοχυσία, μαγεία και εξαιρετική ξιφασκία, όλα δηλαδή τα στοιχεία που μπορούν να ικανοποιήσουν τους λάτρεις του fantasy.
Ο σχεδιαστής Τimothee Montaigne, πατώντας γερά πάνω στο κείμενο,καταφέρνει να αποδώσει τη μεσαιωνική, επική ατμόσφαιρα στο έπακρο. Με αδρές, γεμάτες όμως αυτοπεποίθηση, πινελιές, απόλυτη μαεστρία στο χρώμα και τις σκιές του, καταφέρνει και μέσα σε λίγες σελίδες δημιουργεί εικόνες μεγάλης δύναμης και ομορφιάς, οι οποίες παρά το συχνά βίαιο περιεχόμενο τους (ίσως βέβαια και εξαιτίας αυτού) καταφέρνουν να παρασύρουν τον αναγνώστη – θεατή σε έναν κόσμο μαγείας και τρόμου.
J. R. R. Tolkien – Μπέογουλφ (εκδόσεις Αίολος)
Τι συμβαίνει όταν το σημαντικότερο αγγλοσαξωνικό έπος συναντά τον σπουδαιότερο συγγραφέα fantasy όλων των εποχών; Η έκδοση του Beowulf σε επιμέλεια του J.R.R Tolkien είναι μια σπάνια ευκαιρία όχι μόνο να δούμε από κοντά το πως εξελίσσεται μια από τις βασικότερες ιστορίες της δυτικής γραμματείας, αλλά και το πως την φέρνει στο σήμερα το μυαλό του Tolkien. Έχουμε πάντα στο μυαλό μας τον Tolkien ως δημιουργό, όμως εδώ έχουμε τη χαρά να τον βλέπουμε και ως επιστήμονα. Ταυτόχρονα, ένας έμπειρος αναγνώστης μπορεί να διακρίνει το πώς το έπος επηρέασε τον Tolkien, τα άλλες φορές αχνά άλλες πιο έντονα στοιχεία που πέρασαν το πέπλο των μύθων και τελικά διαμόρφωσαν τη συλλογική μας φαντασία και το είδος του fantasy.
Ένα σπουδαίο έργο που έρχεται σε εμάς από τον σπουδαίοτερο συγγραφεά του είδους, δεν είναι αυτό ένα υπέροχο νέο για τη βιβλιοθήκη σας;
Neil Gaiman – The Sandman (εκδόσεις Anubis)
Το να ειπωθεί πόσο επιδραστικό υπήρξε το Sandman για τα comics είναι σίγουρα περιττό. Η πολυαναμενόμενη τηλεοπτική του μεταφορά τον Αύγουστο απ’ το Netflix και η κυκλοφορία των πρώτων τόμων της ιστορίας από τις εκδόσεις Anubis, σε μια εξαιρετική μετάφραση του Ηλία Τσιάρα, είναι μια καλή ευκαιρία να βυθιστούμε στην ονειρική γραφή του Neil Gaiman, στο σχέδιο των Sam Kieth, Mike Dringenberg, Malcolm Jones, Chris Bachalo, Michale Zulli, Steve Parkhouse, μεταξύ άλλων. H επίδραση που έχει άλλωστε στους αναγνώστες είναι και ο βασικός λόγος που είναι ένας από τους πιο πολυβραβευμένους τίτλους όλων των εποχών, με 26 βραβεία Eisner, αλλά και βραβείο σεναρίου στην Ανγκουλέμ, καθώς και δύο βραβεία Hugo.
Μέσα από τις σελίδες του graphic novel ανακαλύπτουμε πώς εξερευνούνται στοιχεία που δομούν την ανθρώπινη ιδιότητα χωρίς τίποτα να κρύβεται ή να αποσιωπάται. Μέσα από μια βαθιά αλληγορική, κρυπτική σχεδόν, αλλά και ταυτόχρονα ειλικρινή και διαυγή γραφή, γεμάτη παγκόσμια αναγνωρίσιμα σύμβολα και χαρακτήρες, οι δημιουργοί του comic μας δίνουν, με τις αλληλοδιαπλεκόμενες ιστορίες και χαρακτήρες τους, ονειρικές εικόνες που απηχούν έναν σύγχρονο ψυχισμό. Ένα απολαυστικό comic, ένα αριστούργημα της 9ης τέχνης!
Γιάννης Ρουμπούλιας / Χάρης Γιουλάτος – Μυθομάχος (Nerdula)
Από τον Γιάννη Ρουμπούλια και τον γεμάτο όρεξη και ενέργεια νέο του εκδοτικό, το Nerdula Creative Lab έρχεται ίσως το καλύτερο δείγμα fantasy αξιοποίησης της ελληνικής παράδοσης σε comic!
O Μυθομάχος πιάνει ένα μυθολογικό νήμα από την αρχαιότητα και το συνενώνει με την εικονογραφία του 1821 δίνοντας του ένα action σώμα και μια fantasy υπόσταση. Ο Αριστόμαχος, ο τελευταίος απόγονος των Ηρακλειδών, ένας ευλογημένος (ή καταραμένος) με αθανασία πολεμιστής, ένας Μυθομάχος, έχει περάσει τη ζωή του προστατεύοντας την ανθρωπότητα από τα τέρατα που κρύβονται στο σκοτάδι. Οι πράξεις του έχουν δημιουργήσει δεκάδες θρύλους που απηχούν στους αιώνες και γυρνάνε ξανά σε αυτόν, σαν μεγεθυμένα κύματα από τους ωκεανούς του Χρόνου. Tώρα καλείται να εκπληρώσει τον πιο δύσκολο άθλο της ζωής του, στην παραμονή του ξεσηκωμού των Ελλήνων εναντίον του Σουλτάνου!
Διαβάστε την πλήρη παρουσιάση μας για τον Μυθομάχο που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Nerdula Lab!
Michael Moorcock – Ελρικ 4: Η Πόλη που Ονειρεύεται (εκδόσεις Αίολος)
Το φινάλε της graphic novel διασκευής του πρώτου βιβλίου του Ελρικ του Michael Moorcock, το οποίο, αν και παίρνει μεγάλες ελευθερίες και διαφοροποιείται αισθητά από το αρχικό υλικό, καταφέρνει και διατηρεί αυτούσια την πηγή της έμπνευσης του έργου, το πνεύμα και τον οξύ, βαθιά και πολιτικό και καταγγελτικό του χαρακτήρα. Για αυτό άλλωστε και από την πρώτη στιγμή ο Moorcock το ευλόγησε με τη στήριξή του.
Συνεχίζοντας πάνω στα θεμέλια του Λευκού Λύκου, η ομάδα των Julien Blondel και Jean-Luc Cano μας δίνει τη στιγμή της αντιμετώπισης όλων των ερωτημάτων και των αποκαλύψεων που τέθηκαν στα προηγούμενα: όλη η αλήθεια για τη σήψη του Μελνιμπονέ, όλη η επισταμένη παραχάραξη της ιστορίας της και η τραγική της καταγωγή, όλα αποκαλύπτονται και όλα έρχονται σε ένα βίαιο κρεσέντο όπου ο Έλρικ, ο πλέον ίσως τραγικός fantasy (αντί) ήρωας, θα κληθεί να δώσει ένα τέλος, προδίδοντας όλα όσα πίστευε και όσους νοιαζόταν.
Margaret Weis / Tracy Hickman – Dragonlance Chronicles (εκδόσεις Anubis)
Έχουμε δηλώσει την αγάπη μας για τον κόσμο των Forgotten Realms. Είναι μεγάλη λοιπόν η χαρά μας που βλέπουμε την επανέκδοση των ιστοριών και ενός άλλου σπουδαίου DnD κόσμου, του Dragonlance από τις εκδόσεις Anubis!
O κόσμος του Krynn, από τους Tracy Hickman και Margaret Weiss, μας συστήνει έναν πιο κλασικό κόσμο φαντασίας, πιο κοντά στα Tolkien-ικά πρότυπα. Έναν κόσμο μαγείας και θαύματος, όπου τα ξωτικά διατηρούν τη μυστηριακή τους αύρα, οι νάνοι τη… σοβινιστική τους γκρίνια και τα hafflings (που εδώ λέγονται kender) τη θαρραλέα τους ανεμελιά.
Γραμμένη στα μέσα της δεκαετίας του του 1980, η τριλογία μπορεί να φαντάζει κάπως «παλαιακή» σήμερα, καθώς έχουν μεσολαβήσει 50 σχεδόν χρόνια υλικού και σκέψεων πάνω στα fantasy μοτίβα και την κοινωνική τους επίδραση, όμως αυτό δε σημαίνει ότι η γραφή των Hickman-Weiss είναι ξεπερασμένη. Αντίθετα, είναι πολύ σπουδαίο να βλέπει κανείς το πού βρισκόταν το είδος και το τι έχει να δώσει το παρελθόν. Επιπλέον, τα Dragonlance Chronicles διατηρούν τη γοητεία των χαρακτήρων τους, ανάμεσα στους οποίους βρίσκονται απίστευτες εκπροσωπήσεις δυναμικών γυναικών! Τέλος, πώς να αρνηθεί κανείς πόσο κουλ είναι μια ιστορία με δράκους;;
Jason Aaron – King Thor (εκδόσεις Οξύ)
Δεν έχουν όλοι οι ήρωες έναν ήρεμο τέλος όταν γεράσουν. Αντίθετα, κάποιοι δεν σταματούν ποτέ, και νιώθουν όσο περνούν τα χρόνια όλο και πιο βαριά την ευθύνη στους ώμους τους. Όσο μάλιστα το μέλλον φαντάζει όλο και πιο δυσοίωνο, τόσο περισσότερο βυθίζονται από το βάρος των αναπόφευκτων αποτυχιών τους. Το King Thor του Jason Aaaron ανήκει στην περίοδο «αναγέννησης» του χαρακτήρα στα έμπειρα χέρια του δημιουργού και μας δίνει έναν από τους καλύτερους τίτλους Thor που είδαμε ποτέ.
Ένας βασιλιάς της ερειπωμένης Asgard, ελάχιστων ζωντανών και κυνηγημένων υπηκόων, ο Τhor αναλογίζεται τη ζωή και τις αποτυχίες του, όσο το ίδιο το σύμπαν καταρρέει γύρω του, λυγισμένο υπό το βάρος της επίθεσης του God butcher Gorr. Tαυτόχρονα, η επική μάχη που ακολουθεί δίνεται με ένα μαγευτικό σχέδιο δια χειρός Ive Svorcina. Ένα δυνατό graphic novel, τόσο για τους fans του χαρακτήρα, όσο και για όσους θέλουν να τον γνωρίσουν για πρώτη φορά, έστω και από το τέλος!
Jason Aaron – War of the Realms (εκδόσεις Οξύ)
Δέκα Βασίλεια έχουν πέσει στον Μάλεκιθ και τον στρατό του εκτός από ένα: Τη Μίντγκαρντ που όμως καίγεται. Ολόκληρη η κόλαση ελευθερώνεται στη Νέα Υόρκη, καθώς ο Μάλεκιθ και οι σύμμαχοί του ξεκινούν την εισβολή τους – και οι μεγαλύτεροί μας ήρωες παρακολουθούν, ενώ η Γη πέφτει! Με τον Thor παγιδευμένο στη γη των Γιγάντων του Πάγου και τις δυνάμεις της Γης καταβλημένες, τι μπορεί να σταματήσει τον Μάλεκιθ και τον στρατό του;
Η πολυετής ιστορία του Jason Aaron για τον Thor δεν είναι μονάχα μια απ’ τις καλύτερες ιστορίες του χαρακτήρα, αλλά και μια απ’ τις ελάχιστες, σταθερά καλές ιστορίες της Marvel για τη δεκαετία που μας αφήνει. Έτσι, γίνεται εύκολα κατανοητός ο λόγος που οι προσδοκίες μας για το φινάλε της ιστορίας ήταν εξαιρετικά μεγάλες. Ευτυχώς, ο Jason Aaron κατάφερε να ολοκληρώσει με τον καλύτερο τρόπο το σπουδαίο του run στον χαρακτήρα με το comic book event War of the Realms. Αποτελούμενο από 6 βασικά τεύχη (που συλλέγονται στον τόμο των εκδόσεων Οξύ) και συνολικά 57(!) παράλληλε tie-in ιστορίες και με την σημαντική παρουσία πολλών αγαπημένων χαρακτήρων, το War of the Realms μας προσέφερε πλουσιοπάροχες δόσεις δράσης, σπουδαίο σχέδιο δια χειρός Russell Dauterman και Matt Wilson (χρώμα) κερδίζοντας επάξια μια θέση ανάμεσα στα καλύτερα events στην ιστορία του μέσου.
Matt Fraction – Hawkeye: Η Ζωή μου ως Όπλο (εκδόσεις Οξύ)
Θα έλεγε κανείς πως το γεγονός ότι ο Hawkeye είναι ένας ήρωας χωρίς υπερδυνάμεις κάνει τις ιστορίες του λιγότερο ενδιαφέρουσες και τον ίδιο πιο αδύναμο χαρακτήρα. Όμως ο Matt Fraction μας αποδεικνύει ότι αυτή η έλλειψη του χαρακτήρα μπορεί να μετατραπεί σε αρετή του σεναρίου, το οποίο μας παρουσιάζει έναν πιο γήινο, καθημερινό ήρωα, ο οποίος ζει μία συμβατική -κατά δύναμιν- ζωή και όταν δεν συμμαχεί με τους Avengers αναμετριέται με εχθρούς στα μέτρα του. Έτσι προκύπτει μία αληθινή, προσγειωμένη υπερηρωική ιστορία, μία απ’ τις καλύτερες των τελευταίων ετών για τα comics της Marvel.
Το run του Fraction δεν αποτελεί ένα origin story, τουλάχιστον όχι με την τυπική έννοια. Πάντως, παρόλο που το παρελθόν του Hawkeye θεωρείται δεδομένο στις ιστορίες αυτού του run, τελικά ο Fraction καταφέρνει να μας επανασυστήσει τον Hawkeye, να μας εισάγει στην καθημερινότητα και στον ψυχισμό ενός απ’ τους πιο παρεξηγημένους υπερήρωες που δεν του αρκεί πλέον να περνάει απαρατήρητος.
Gerard Way / Gabriel Ba – Umbrella Academy (εκδόσεις Anubis)
Το Umbrella Academy, η σουρεαλιστικής ιστορία της πιο δυσλειτουργικής οικογένειας υπηρηρώων, ξεκίνησε ως μία limited series comic κυκλοφορία της Dark Horse, η οποία έκανε ένα ενθουσιώδες ντεμπούτο στη Free Comic Book Day το 2007 και από τότε έβγαλε 6 τεύχη που περιείχαν την ιστορία Η Σουίτα της Αποκάλυψης που αποτέλεσαν και την βασική έμπνευση της πρωτότυπης σειράς του Netflix. Αυτό το πρώτο volume βραβεύτηκε στα βραβεία Eisner του 2008 στην κατηγορία της καλύτερης Limited Series της χρονιάς. Πλέον το κόμικ κυκλοφορεί ξανά στα ελληνικά από τις εκδόσεις Anubis!
Η σειρά του Netflix μπορεί να είναι καλογραμμένη και καλογυρισμένη, αλλά σε καμία περίπτωση δεν μπορεί να απεικονίσει πιστά τον ιδιαίτερο κόσμο που έχει σχεδιάσει ο βραζιλιάνος σκιτσογράφος Gabriel Ba. Οι ήρωες του Ba είναι αμιγώς κομιξικοί. Θα μπορούσαν να μεταφερθούν πιστότερα στην οθόνη μέσω ενός animation, αλλά σε μια live action σειρά χάνονται δυστυχώς πολλές από τις λεπτομέρειες του σκίτσου του Ba, ο οποίος πειραματίστηκε πολύ πριν φτάσει στο τελικό αποτέλεσμα. Αν υπάρχει κάποιος λόγος να διαβάσει κανείς το comic του Umbrella Academy, αυτός σίγουρα είναι για να θαυμάσει το εντυπωσιακό σχέδιο του Gabriel Ba.
Sean Murphy – Batman: Η Κατάρα του Λευκού Ιππότη (εκδόσεις Οξύ)
Η συνέχεια της πρωτότυπης και εξαιρετικά επιτυχημένης ιστορίας του Sean Murphy βρίσκεται εδώ! Η ιστορία της αλλαγής του προαιώνιου διπόλου δίνει αυτή τη φορά μεγαλύτερο βάρος στις εντυπωσιακές σκηνές δράσης έχοντας ξεμπερδέψει με τις βασικές φιλοσοφικές ασχολίες στο πρώτο μέρος της. Οι χαρακτήρες διευρύνονται, με βασικότερο ανάμεσά τους τον Αzreal, τον σκοτεινότερο Σκοτεινό Ιππότη που είδε ποτέ το noir Gotham, ο οποίος ξεκινά μια πορεία γεμάτη αίμα μέχρι τη φασιστική «εξυγίανση» της αστικής μητρόπολης, μην ξεχωρίζοντας πλέον μεταξύ των δύο πλευρών του νόμου…
Ο Murphy διατηρεί την ενδιαφέρουσα αλλαγή στον βασικό μύθο του Batman και, δίνοντας ξανά στον Joker τη γοητευτική του παράνοια, εξαπολύει όχι έναν, αλλά δύο στιγερούς δολοφόνους στο ανυποψίαστο πλήθος των αναγνωστών του! Ο Joker του Murphy έχει πολύ περισσότερη punk ενέργεια (έχοντας περάσει και ένα μέρος της ύπαρξής του ως νομιμόρφων Jack Napier) και έναν εκρηκτικό ρυθμό, ο οποίος παρασύρει και τα 8 τεύχη της mini σειράς!
Πάνος Ζάχαρης – Fear Future (Jemma Press)
Το comic δημιουργήθηκε μέσα στην καρδιά της πανδημίας, μεταξύ Μαΐου του 2020 και Φεβρουαρίου του 2021. Ο Ζάχαρης καθ’ όλη τη διάρκεια της δημιουργίας του τροφοδοτούνταν από την επικαιρότητα, σχολιάζοντάς την χιουμοριστικά με την οξυδέρκεια και την πολιτική θέση που χαρακτηρίζει την πένα του. Εξ ου και ο έντονος ρεαλισμός της δυστοπικής ιστορίας που μας αφηγείται, όπου μετασχηματίζει τα τραυματικά μας βιώματα, τις κυβερνητικές δηλώσεις, την περιρρέουσα ατμόσφαιρα της ανασφάλειας και του φόβου, σε ένα εναλλακτικό παρελθόν (ή και μέλλον). Εξάλλου, μπορεί το τείχος που χωρίζει τους πλούσιους με τους φτωχούς της ιστορίας να είναι ορατό, όμως και στη δική μας πραγματικότητα ορθώνονται τείχη ανάμεσα στις αντίπαλες κοινωνικές τάξεις, τα περισσότερα από αυτά, βεβαίως, αόρατα, αλλά και κάποια απολύτως ορατά, όπως το τείχος στον Έβρο ή το τείχος στο Τέξας των ΗΠΑ, με σκοπό την αποτροπή των μετανασταστευτικών ροών.
Σε αντίθεση με άλλες δυστοπικές αφηγήσεις, στο Fear Future δεν προκλήθηκε μία κατάσταση ανάγκης από το πουθενά, διαταράσσοντας μία κατά τα άλλα ομαλή λειτουργία της κοινωνίας (χαρακτηριστικό αντιπαράδειγμα είναι οι κλασσικές ιστορίες των zombie apocalypses). Αποτελεί το αποκορύφωμα μίας διαρκούς κατάστασης εξαίρεσης, μία εξηγήσιμη εξέλιξη μίας κοινωνίας που έχει θεμελιωθεί στην αδικία και στο διαχωρισμό πλούσιων – φτωχών, εξουσιαστών – εξουσιαζομένων και καλείται να αντιμετωπίσει μία πρωτόγνωρη υγειονομική κρίση. Μία οικεία μας δυστοπία τελικά, ένα ρεαλιστικό σενάριο που δεν θα μας εξέπληττε να εμφανιστεί σε κάποια γωνιά του πλανήτη στο κοντινό μας μέλλον ή να τη ζήσουμε ακόμα κι εμείς. Αυτή είναι εξάλλου και η προειδοποίηση που κρύβει το λογοπαίγνιο του τίτλου, όπου το αρχικώς γραμμένο Near Future είναι παραλλαγμένο με κόκκινο σπρέι σε Fear Future.
Kanellos Cob / Δημοσθένης Παπαμάρκος – Γυμνά Οστά (εκδόσεις Polaris)
Η Ελλάδα έχει μεγάλη παράδοση στην επιστημονική φαντασία, κάτι που συχνά ξεχνάμε. Τα Γυμνά Οστά από τους Δημοσθένη Παπαμάρκο (τον συγγραφέα του πολυδιαβασμένου Γκιακ) και Kanellos Cob ξαναπιάνει αυτό το νήμα και πάει την ιστορία του στο τέλος των ιστοριών, σε μια εφιαλτική έρημο όπου μηχανή και άνθρωπος συνεργάζονται ενάντια σε… μηχανές και ανθρώπους. Μπλέκοντας τις μορφές αφήγησης και με έντονο τον ρόλο της κινητικής αφήγησης από το… σουρεαλιστικά εφιαλτικό σχέδιο του Kanellos Cob, το δίδυμο μας παρουσιάζει μια πραγματικότητα όπου οι αυτoνομημένες μηχανές συνυπάρχουν με εξαθλιωμένους ανθρώπους για να κυνηγούν πτώματα και κόκαλα για ενέργεια και τροφή.
Ένα post-apocalpytic μηδενιστικό σκηνικό όπου οι άνθρωποι συνυπάρχουν με τους δολοφόνους τους, με ένα σχέδιο τόσο όμορφο, σουρεαλιστικό και εφιαλτικό που λειτουργεί ως αισθητική συμπλήρωση της ιστορίας. Η ολοκλήρωση της ιστορίας αυτής ήταν κάτι που περιμέναμε χρόνια, από τότε που την είδαμε για πρώτη φορά στις σελίδες του Μπλε Κομήτη, του περιοδικού comics που σταμάτησε πολύ πρόωρα τη λειτουργία του.
Διαβάστε την πλήρη παρουσιάση για το επικό αυτό έργο, που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Polaris
Πέτρος Χριστούλιας – Η Τριλογία του Νυχτερίδα (Jemma Press)
Με τον Κάπταιν Νυχτερίδα (ή Κάπταιν Μπατ) ο Πέτρος Χριστούλιας πριν από αρκετά χρόνια τόλμησε κάτι που δεν συνηθίζεται στα ελληνικά κόμικς∙ να φτιάξει τον δικό του υπερήρωα και να τον τοποθετήσει στην ελληνική πραγματικότητα. Με στοιχεία παρωδίας του Batman και με αρκετά pop references, αναμειγνύει το μύθο ενός υπερήρωα, κωμικά αποδοσμένου, με το σκηνικό της μεταπολεμικής Ελλάδας. Από τότε μέχρι σήμερα, η πλούσια καλλιτεχνική πορεία του Πέτρου Χριστούλια (με βραβευμένα κόμικς, πανέμορφες εικονογραφήσεις αλλά και ένα δικό του βιβλίο) μιλά από μόνη της για το πολυσχιδές ταλέντο του δημιουργού.
Ο Κάπταιν Νυχτερίδας και όλες οι περιπέτειες του συγκεντρώθηκαν σε έναν πολυτελή συγκεντρωτικό τόμο από τις εκδόσεις Jemma Press, ο οποίος περιλαμβάνει και έξτρα αδημοσίευτο υλικό. Με το ρεμπέτικο της soundtrack και τον εύστοχο σχολιασμό διαφόρων στοιχείων του ελληνικού παρελθόντος, η σειρά του Νυχτερίδα έχει αφήσει το δικό της αποτύπωμα στα ελληνικά κόμικς της τελευταίας δεκαετίας και σίγουρα είναι ευχάριστη η προσεγμένη συγκέντρωσή της σε έναν τόμο.
Σπύρος Δερβενιώτης – Παλιές Πουτάνες (Εκδόσεις Χαραμάδα)
Τα κόμικς του Σπύρου Δερβενιώτη ξεχωρίζουν πάντα για τη διεισδυτική ματιά και την ανελέητη σάτιρα σε δύσκολα θέματα της επικαιρότητας. Στο νέο του έργο, στρέφεται στη σύγχρονη, ταραχώδη ελληνική ιστορία. Στο επίκεντρο είναι το «πολιτικό τζάκι» των Κολεντζήρηδων που ενσαρκώνουν τις υπέρτατες ηθικές αξίες του ελληνικού πολιτικού συστήματος: υποκρισία, διαφθορά, συντηρητισμός, καιροσκοπισμός. Οι Κολεντζήρηδες είναι «ντροπαλοί» συνεργάτες των Ναζί, μετά εθνικόφρονες και αντικομμουνιστές, συμπαθούντες τη Χούντα αλλά και πρώτοι στην υποδοχή Καραμανλή και στην επαναφορά της δημοκρατίας.
Ο Δερβενιώτης διατρέχει τις δεκαετίες και μοιράζει καυστικά σχόλια για την ελληνικη άρχουσα τάξη, το αθεράπευτο πάθος της για το παρακράτος και τον αυταρχισμό. Φυσικά, το βάρος δίνεται στις τελευταίες δεκαετίες, στην «ισχυρή Ελλάδα» του Ευρώ και της Ολυμπιάδας και στην παρακμή της κρίσης που ξεγυμνώνει τους πρωταγωνιστές μας από κάθε φαντασίωση για τον εαυτό τους και τον ρόλο τους.
Κωνσταντίνος Σκλαβενίτης – Στη Σκιά της Ακρόπολης (Comicdom Press)
Η Σκιά της Ακρόπολης του Κωνσταντίνου Σκλαβενίτη είναι ένα κόμικ στριπ του οποίου η δράση εκτυλίσσεται στην αρχαία Αθήνα. Οι πρωταγωνιστές του φέρουν ένα κράμα χαρακτηριστικών, εμπνευσμένων τόσο από το παρελθόν όσο και από το παρόν. Ο δημιουργός έχει έναν διττό στόχο: αφενός να σατιρίσει τη σύγχρονη εποχή και αφετέρου να παρωδήσει την αρχαιότητα στην οποία είναι τοποθετημένα και -ίσως ακριβέστερα- την αντίληψη που έχουμε σήμερα γι’ αυτήν.
Το σχέδιο του Σκλαβενίτη στη Σκιά της Ακρόπολης εντυπωσιάζει με το μινιμαλισμό του. Τα πρόσωπα των πρωταγωνιστών είναι σχηματικά αποδοσμένα, ενώ και στο φόντο συχνά επικρατεί η μονοχρωμία. Όπως συμβαίνει και στις γελοιογραφίες του, ο Σκλαβενίτης καταφέρνει με λίγα υλικά, με τις απαραίτητες γραμμές και χωρίς περιττά φτιασιδώματα, να ευχαριστεί το αναγνωστικό μας μάτι, στρέφοντας την προσοχή μας κυρίως στους διαλόγους.
Milo Manara – Αυτοπροσωπογραφία (εκδόσεις ΚΨΜ)
Ο Milo Manara είναι, χωρίς αμφισβήτηση, ένας από τους πιο διάσημους και προκλητικούς εικονογράφους της σύγχρονης μνήμης. Επηρέασε όσο λίγοι τους σύγχρονούς του δημιουργούς, με εκατοντάδες επιγόνους που διεκδικούν μια ικμάδα από το σάρκινο φως του. Η παρούσα έκδοση παρουσιάζει όλη του την πορεία στην ιστορία της 9ης Τέχνης. Ένα δύσκολο ταξίδι γεμάτο αναμνήσεις, οράματα, σκέψεις, εξομολογήσεις, συναντήσεις και συζητήσεις με εξέχουσες προσωπικότητες της Τέχνης και του Πολιτισμού, που φωτίζουν τον Milo Manara τόσο ως καλλιτέχνη και -ίσως πιο σημαντικό- όσο και ως τον άνθρωπο πίσω από τον καλλιτέχνη.
Για όσους θέλουν μια πιο θεωρητική κατάρτιση γύρω από τους ζώντες θρύλους της ιστορίας των κόμικς, αλλά και για τους απλούς φανς του Manara, είτε αυτό αφορά τα διαβόητα ερωτικά του σκίτσα είτε όχι, είναι μια αξιοπρόσεκτη ματιά στην ψυχή ενός σπουδαίου δημιουργού.
Edouard Louis – Αγώνες και Μεταμορφώσεις Μίας Γυναίκας (εκδόσεις Αντίποδες)
Ο Εντουάρ Λουί έχει καταφέρει να αφήσει ένα γερό στίγμα στη σύγχρονη ευρωπαϊκή λογοτεχνία. Η βιωματική του γραφή και ο σκληρός ρεαλισμός της αφήγησής του, τον έχουν αναδείξει σε σημείο αναφοράς στη νέα γενιά συγγραφέων. Η φωνή του Λουί είναι τρυφερά δραματική, αλλά και βαθιά πολιτική. Στις αυτοβιογραφικές ιστορίες του αναμετράται με τα τραύματά του, αλλά αναζητά παράλληλα χαραμάδες ελπίδας, στιγμές χαράς και απόδρασης απ’ την κακία του κόσμου.
Στο νέο του βιβλίο πρωταγωνίστρια είναι η μητέρα του, διηγείται την ιστορία της δικής της μεταμόρφωσης και απελευθέρωσης. Είναι αξιοθαύμαστος ο τρόπος που ο Λουί επανέρχεται σε κάθε του βιβλίο στην ίδια ιστορία, αλλάζοντας κάθε φορά την οπτική του γωνία, φωτίζοντας διαφορετικές της πλευρές. Πρόκειται για μία συνειδητή του επιλογή, η οποία παρουσιάζεται από τον ίδιο ως μία άρνηση των λογοτεχνικών «κανόνων», των επιβεβλημένων απ’ την παραδοσιακή λογοτεχνική κριτική κι απ’ τις εκδοτικές προτεραιότητες της εποχής:
«Μου έχουν πει πως η λογοτεχνία δεν πρέπει ποτέ να επαναλαμβάνεται κι εγώ δεν θέλω να γράφω παρά μόνο την ίδια ιστορία, ξανά και ξανά, να επιστρέφω σ’ αυτήν μέχρι να την κάνω να αποκαλύψει τα θραύσματα της αλήθειας της, να της ανοίγω τη μία τρύπα μετά την άλλη μέχρι να αρχίσει να στάζει αυτό που κρύβεται μέσα της»
Διαβάστε την πλήρη παρουσίαση του έργου, που κυκλοφορεί στα ελληνικά από τις εκδόσεις Αντίποδες!
D. Hunter – Chav: Αλληλεγγύη Από Τα Υπόγεια (εκδόσεις των Συναδέλφων)
Η αυτοβιογραφική διήγηση του Hunter αφορά την ταραχώδη ενηλικίωσή του στις κακόφημες περιοχές του Ηνωμένου Βασιλείου, εκεί όπου για χρόνια ζούσε εκτός νόμου, ωθούμενος στην παιδική πορνεία και εξαρτημένος από τα ναρκωτικά. Με τα λόγια του ίδιου:
«ήμασταν παιδιά γεμάτα οργή, ρεμάλια, που μάλλον δεν θα ήθελες να τα καλέσεις στο σπίτι σου να τα γνωρίσουν οι γονείς σου»
Πρόκειται για έναν φτωχοδιάβολο της εποχής μας ή αλλιώς έναν chav, όπως αποκαλεί τον εαυτό του. Στο Ηνωμένο Βασίλειο ο όρος chav χρησιμοποιείται υποτιμητικά (ρεμάλι, κατακάθι), στιγματίζοντας την κοινωνικά περιθωριοποιημένη νεολαία με ροπή στη βία και την παραβατικότητα. Σαν ένας chav ανατράφηκε ο Χάντερ, έτσι έμαθε να ζει κατά το μεγαλύτερο μέρος της ζωής του και παρόλο που πλέον δεν ζει στην ίδια κατάσταση, δεν αποποιείται το παρελθόν του, αφού εκεί εντοπίζει τις ρίζες του, την γέννηση της ταξικής του συνείδησης.
Σόλωνας Παπαγεωργίου – Ονειρεύομαι Πίνακες (εκδόσεις Στίξις)
Το Ονειρεύομαι Πίνακες του Σόλωνα Παπαγεωργίου είναι ένα βαθυστόχαστο ανάγνωσμα που επιτρέπει στον αναγνώστη να αναλογιστεί τον χρόνο, τις ανθρώπινες σχέσεις, τη ρουτίνα της ζωής και τα αισθήματα που η εμπειρία της προκαλεί. Αντλεί και κατασκευάζει το περιεχόμενό του από ιστορίες της καθημερινότητας. Καταπιάνεται από απλές ιστορίες τις οποίες επεξεργάζεται με τέτοιο περίτεχνο τρόπο με σκοπό να αναδείξει συγκεκριμένους προβληματισμούς και ανησυχίες. Επιχειρεί με λίγα λόγια να διαφωτίσει συγκεκριμένα στοιχεία των ηρώων του, στοιχεία κοινά σε έναν ευρύτερο κύκλο ανθρώπων.
Ένα από τα ενδιαφέροντα στοιχεία του έργου του είναι ότι αυτό αντικατοπτρίζει και τις τρεις ηλικιακές φάσεις του ανθρώπου, εμβαθύνει όμως στις σχέσεις που δημιουργούνται στην -θεωρητικά- πιο παραγωγική ηλικία του ανθρώπου. Στην ηλικία εκείνη που ο άνθρωπος δημιουργεί ουσιαστικές σχέσεις, ερωτεύεται έντονα, απογοητεύεται και φυσικά ονειρεύεται. Άλλωστε τα όνειρα δεν σταματούν ποτέ, ιδανικά όταν θυμίζουν πίνακες.
Το “Ονειρεύομαι Πίνακες”, λοιπόν, είναι ένα βιβλίο που επιδιώκει να αναδείξει πτυχές της καθημερινότητας και πιο συγκεκριμένα στιγμές που στιγματίζουν τη ζωή ενός ανθρώπου, η πιο σοβαρή από τις οποίες ενδεικτικά, είναι η απώλεια. Η απώλεια όπως αποδεικνύεται από το έργο δεν αρκείται στην απώλεια της ύπαρξης αλλά στην απώλεια και άλλων σημαντικών στοιχείων όπως είναι η απώλεια της ανθρώπινης σχέσης και της μνήμης.
Διαβάστε ολόκληρη την παρουσίαση του λογοτεχνικού ντεμπούτου του Σόλωνα Παπαγεωργίου
Jamie Woodcock – Ο Μαρξ στο Ουφάδικο (εκδόσεις Τόπος)
Ο Woodcock αντιμετωπίζει τα βιντεοπαιχνίδια ως ένα πεδίο πολιτισμικής πάλης, διαμορφωμένο από τις ιδέες για την κοινωνία, την εργασία και το οικονομικό σύστημα στο οποίο ζούμε, θέτοντας τη βιομηχανία βιντεοπαιχνιδιών στο επίκεντρο. Με αυτόν τον τρόπο μεταπηδά ευχάριστα από την παράθεση ιστορικών και τεχνικών πληροφοριών στην κοινωνική και πολιτική σύνθεση των ίδιων των εργατών μέσα στην ίδια την βιομηχανία.
Τα βιντεοπαιχνίδια εξετάζονται στο βιβλίο ως συστατικό στοιχείο του παγκόσμιου καπιταλισμού και ενδεχομένως και ένας από τους τρόπους αντιμετώπισής του. Δεν θα ήταν υπερβολή αν λέγαμε ότι Ο Μαρξ στο Ουφάδικο δεν είναι παρά μια παρέμβαση, η οποία χρησιμοποιεί την εργατική έρευνα ως εργαλείο για την κατανόηση συλλογικών διαδικασιών, δίνοντας ταυτόχρονα ιδέες για τις συλλογικές διεκδικήσεις του σήμερα και ανοίγοντας το δρόμο για εκείνες του αύριο. Η ίδια η αφετηρία του, άλλωστε, το Assassin’s Creed: Syndicate δεν είναι παρά ένα είδος εγκιβώτισης, μέσα από το οποίο επιχειρείται η ανάλυση και η κατανόηση των εργασιακών σχέσεων και συνθηκών.
Συλλογικό – Ο Μακιαβέλλι μετά τον Μακιαβέλλι (εκδόσεις Angelus Novus)
Ο ευφυής συγγραφέας του Ηγεμόνα, μας αποκαλύπτεται πέρα από τον μύθο του «Μακιαβέλι» ,δηλαδή του κυνικού και ολοκληρωτικού τρόπου διακυβέρνησης, μέσα από μια συλλογή αφανών (στην ελληνική πραγματεία) κειμένων του, που θέτουν ερωτήματα για πολλές και κρίσιμες όψεις του μακιαβελικού έργου, και συνεπώς των θεμελίων της νεωτερικότητας: καταδεικνύουν ότι έννοιες παραμελημένες μέχρι τώρα στον ελληνικό χώρο (η επιθυμία, ο διχασμός, η προοπτική) αποτελούν κοινούς τόπους των μακιαβελικών σπουδών, αναδεικνύουν τη σχέση του Μακιαβέλι με τη δημοκρατική και τη σοσιαλιστική θεωρία και στρέφουν την προσοχή στα λιγότερο μελετημένα έργα του.
Ο συγκεκριμένος τόμος είναι μια εξαιρετική ευκαιρία για τους αναγνώστες να εισέλθουν και να περιπλανηθούν στο έργο του Φλωρεντινού στοχαστή, για να αμφισβητήσουν τη μυθική εικόνα του «μακιαβελικού» Μακιαβέλι, να προχωρήσουν στη μελέτη των σύγχρονων ερμηνειών του, αλλά και να σκεφτούν με τρόπο διαφορετικό την πολιτική.
Pierre Dardot / Christian Laval– Ο Νέος Λόγος του Κόσμου (εκδόσεις Angelus Novus)
Τι το νέο έχει ακριβώς ο νεοφιλελευθερισμός; Κοινωνικά είναι μάλλον τόσο οπισθοδρομικός, τόσο δομικά αντίθετος ακόμα και στον όρο «κοινωνία» που μοιάζει να επιβιώνει μονάχα επειδή κυριαρχεί η πεποίθηση ότι δεν υπάρχει κάποια ρεαλιστική εναλλακτική σε αυτόν. Μέσα από πολλαπλές του διαδρομές, ο νεοφιλελευθερισμός έχει επιβληθεί ως ο νέος λόγος του κόσμου, ο οποίος καθιστά τον ανταγωνισμό παγκόσμιο κανόνα συμπεριφοράς και δεν αφήνει ανέγγιχτη καμία σφαίρα της ανθρώπινης ύπαρξης. Η συλλογιστική αυτή διαβρώνει ακόμη και την κλασική αντίληψη περί δημοκρατίας. Εισάγει δε καινοφανείς μορφές υποταγής που συνιστούν, για όσους την αμφισβητούν, μια πρωτόγνωρη πολιτική και πνευματική πρόκληση.
Το βιβλίο των Pierre Dardot και Christian Laval με την θεωρητική του πληρότητα και την ριζοσπαστική του κατεύθυνση, μας βοηθά να αντιληφθούμε όλη την έκταση της σαθρότητας αυτού του συστήματος-ζόμπι και να αποδομήσουμε θεωρητικά τον δήθεν «ορθολογισμό» του, προκειμένου να μπορέσουμε να δημιουργήσουμε την προοπτική ενός διαφορετικού μέλλοντος.
Λουί Αλτουσέρ – Για την κρίση του Μαρξισμού (εκδόσεις Εκτός Γραμμής)
Πάντα χρειάζεται λίγο πολιτικό διάβασμα το καλοκαίρι, για να μένουμε σε εγρήγορση! Πόσο μάλλον όταν καταφέρνουμε και συνδυάζουμε τις τάσεις ενδοσκόπησης που μας πιάνουν κάποια καλοκαιρινά δειλινά με την… πολιτική απαισιοδοξία για την πορεία του Μαρξισμού!
Μπορεί η φράση «Επιτέλους, η κρίση του μαρξισμού!» να φαντάζει ακόμη αδιανόητη για έναν ορθόδοξο μαρξιστή αλλά ουσιαστικά σηματοδοτεί την επείγουσα ανάγκη να έρθει στην επιφάνεια ακριβώς το ιστορικό γεγονός της κρίσης αυτής ώστε να αναζητηθούν οι θεωρητικές και πολιτικές της αιτίες. Να αναζητηθούν στις πολιτικές πρακτικές, την οργανωτική συγκρότηση και τη στρατηγική των κυρίαρχων κομμουνιστικών κομμάτων σε Ανατολή και Δύση. Αυτό επιχειρεί ο Αλτουσέρ στα κείμενα του τόμου αυτού, που συγκροτούν το βασικό σώμα των δημόσιων παρεμβάσεων του Αλτουσέρ τη διετία 1976-78.
A.F. Steadman – Ο Σκαντάρ και ο κλέφτης του Μονόκερου (εκδόσεις Ίκαρος)
Πώς θα σας φαινόταν αν μαθαίνατε ότι οι μονόκεροι δεν είναι τα χαρούμενα και τρυφερά πολύχρωμα πλάσματα που βλέπετε στα ράφια των παιχνιδάδικων, αλλά ότι είναι άγρια μαγικά πλάσματα, ικανά για την καλύτερη και τη χειρότερη μορφή μαγείας; Αυτή είναι η βασική ιδέα της νέας σειράς της A. F. Steadman, ενός εκδοτικού φαινομένου που αποτελεί το next big thing στο χώρο της εφηβικής φανταστικής λογοτεχνίας.
Η μαγεία συνεχίζει να υπάρχει λοιπόν, όμως έχει περιοριστεί σε ένα νησί που κατοικείται αποκλειστικά από μονόκερους και από τους αναβάτες τους. Σε όλη του τη ζωή ο Σκάνταρ Σμιθ ήθελε να γίνει αναβάτης μονόκερου, να επιλεγεί δηλαδή μαζί με την αδερφή του για να ταξιδέψουν στο νησί, να εκκολάψουν το δικό τους μονόκερο και να γίνουν χειριστές της μαγείας. Όμως, ενώ το όνειρο του Σκάνταρ μοιάζει να γίνεται πραγματικότητα, όλα παίρνουν μία απροσδόκητα επικίνδυνη τροπή, καθώς ένας μυστηριώδης εχθρός έχει κλέψει τον ισχυρότερο μονόκερο του Νησιού και κανείς πλέον δεν μπορεί να νιώθει ασφαλής.
Γεωργία Ζάχαρη / Στέλλα Στεργίου – Το Καπλάνι της Βιτρίνας (εκδόσεις Μεταίχμιο)
Το πολυαγαπημένο πρώτο μυθιστόρημα της Άλκης Ζέη, το Καπλάνι της Βιτρίνας, διασκευάστηκε σε comic απ’ την Γεωργία Ζάχαρη και την Στέλλα Στεργίου για τις εκδόσεις Μεταίχμιο, ακολουθώντας την διασκευή του Μεγάλου Περίπατου του Πέτρου κι αυτή η είδηση από μόνη της αρκεί για να μας ενθουσιάσει! Η χαρά όμως πολλαπλασιάζεται όταν πιάνει κανείς στα χέρια του τον τόμο, ένα πολυσέλιδο, πολυτελές, πολύχρωμο comic, πραγματικά αντάξιο της κληρονομιάς του έργου της Άλκης Ζέη.
Η τρυφερή ιστορία δύο κοριτσιών στην Ελλάδα του Μεσοπολέμου -λίγο πριν την δικτατορία Μεταξά- συνδυάζει το ρεαλισμό με το όνειρο, διαμέσου των ιστοριών του καπλανιού που τους διηγείται ο ξάδερφος τους ο Νίκος στο νησί, κατά τις θερινές τους διακοπές. Μέσα απ’ αυτές τις ιστορίες, ο Νίκος μιλάει στα κορίτσια για θέματα που συνήθως οι μεγάλοι δεν αποκαλύπτουν στα παιδιά. Άλλωστε αυτό δεν έκανε διαχρονικά και η Άλκη Ζέη μέσα από τα βιβλία της;