Smassing Culture
  • Otaku
    OtakuΔες Περισσότερα
    Kaiji – Τo manga πριν το Squid Game
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Η Κόρη της Κολάσεως – Φρανκενστάιν στο Τόκιο
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Solo Leveling – Το φαινόμενο που επαναπροσδιόρισε τα manhwa
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Ποιότητα σε δύσκολους καιρούς! Tα 10 καλύτερα κόμικς του 2024!
    16 Λεπτά Ανάγνωσης
    Έπιασαν τα κρύα – Τα 10 καλύτερα anime για μια χειμωνιάτικη μέρα
    8 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Comic
    ComicΔες Περισσότερα
    Οι υποψηφιότητες των ΕΒΚ 2025
    10 Λεπτά Ανάγνωσης
    Στο Σύμπαν των Αυτοεκδόσεων – 5 κόμικς που ξεχωρίζουν
    9 Λεπτά Ανάγνωσης
    Προσφυγική Νίκαια –  Ένα εικονογραφημένο χρονικό της προσφυγιάς
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Altan: «Το καλό σκίτσο έχει μήνυμα συνοπτικό, πρωτότυπο και αμφίσημο»
    9 Λεπτά Ανάγνωσης
    Φονικό Χαμόγελο – Mind games με τον Joker
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Βιβλία
    ΒιβλίαΔες Περισσότερα
    Η Κυρά της Λίμνης – To τέλος πριν την RPG αρχή
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    Γραφή Κοφτερή σαν Μαχαίρι – Ενάντια στο «ωραίο»
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
    Μια στεκιά στο μάτι του Tom Robbins
    12 Λεπτά Ανάγνωσης
    Η Ακρόπολη Των Ξεχασμένων Μύθων – Επιστροφή (και αναστροφή) στον κόσμο του Έλρικ
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    Erevis Cale Trilogy – Πέρα από την (DnD) ηθική
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Cinema
    CinemaΔες Περισσότερα
    Τελευταίος Πειρασμός – Η αποδόμηση του θείου δράματος και ο «ξανακερδισμένος παράδεισος»
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
    Έχω Κάτι Να Πώ – Mεταξύ μας, δε χρειάζεται
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Η Δασκάλα του Πιάνου – Σινεμά που διεισδύει στην ψυχή
    4 Λεπτά Ανάγνωσης
    The Brutalist – Xτίζοντας την Αμερική έναν εφιάλτη τη φορά
    4 Λεπτά Ανάγνωσης
    Μιλήσαμε με τον Χρήστο Πυθαρά για τη νέα του ταινία “Το Κυνήγι”
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Σειρές
    ΣειρέςΔες Περισσότερα
    Η σημασία της μουσικής στον έρωτα των Δύο Ξένων
    11 Λεπτά Ανάγνωσης
    The Residence – Ένας πολύχρωμος φόνος στον Λευκό Οίκο
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Your Friendly Neighborhood Spider-Man – Fun επιστροφή στις ρίζες
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
    Cobra Kai – Για όλους τους losers του κόσμου
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    The next big (and best) thing – Οι καλύτερες σειρές του 2024
    13 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Exclusive
    ExclusiveΔες Περισσότερα
    Πτήση/Κόσοβο -Η πιο balkanstigmh του ελληνικού θεάτρου
    4 Λεπτά Ανάγνωσης
    Το Comicdom CON Athens 2025 επιστρέφει και το Smassing Culture θα είναι πάλι εκεί!
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    Altan: «Το καλό σκίτσο έχει μήνυμα συνοπτικό, πρωτότυπο και αμφίσημο»
    9 Λεπτά Ανάγνωσης
    Φονικό Χαμόγελο – Mind games με τον Joker
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    Μιλήσαμε με τον Χρήστο Πυθαρά για τη νέα του ταινία “Το Κυνήγι”
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
Διαβάζετε: Parasite – Η ακτινογραφία ταξικών και οικογενειακών διαφορών
Share
Smassing CultureSmassing Culture
Font ResizerAa
  • Otaku
  • Comic
  • Βιβλία
  • Cinema
  • Σειρές
  • Exclusive
Αναζήτηση
  • Otaku
  • Comic
  • Βιβλία
  • Cinema
  • Σειρές
  • Exclusive
Follow US
Copyright © 2014-2023 Ruby Theme Ltd. All Rights Reserved.
Smassing Culture > Blog > Cinema > Parasite – Η ακτινογραφία ταξικών και οικογενειακών διαφορών
Cinema

Parasite – Η ακτινογραφία ταξικών και οικογενειακών διαφορών

Nίκος Γιακουμέλος
Από Nίκος Γιακουμέλος
Δημοσιεύτηκε 17 Οκτωβρίου 2019
Τελευταία Ενημέρωση 2 Απριλίου 2020
6 Λεπτά Ανάγνωσης
SHARE

Ο ιδιαίτερος Bong Joon Ho είχε αποδείξει ήδη από το The Host του μακρινού 2006 τη σκωπτική, οριακά παρωδιακή του φύση και τον πάντα κοινωνικής κατεύθυνσης κινηματογράφο που ήθελε να κάνει. Τα υπόλοιπα έργα του, με το πιο δυτικότροπο Snowpiercer και το Netflix- ικό Okja να ξεχωρίζουν ανάμεσα τους, ήταν περαιτέρω δείγματα αυτής της πορείας. Τώρα, αυτή η άνοδος, ξεκόβοντας από όποια στοιχεία επιστημονικής φαντασίας ή δυστοπίας την έστελναν σε άλλες ατράπους, φτάνει στη βραβευμένη από τις Κάννες με τον Χρυσό Φοίνικα, κορύφωση της.

Το Parasite δικαιώνει το βραβείο μιλώντας για την διαρρύθμιση της ακραία καπιταλιστικής κοινωνίας της Νότιας Κορέας. Μιλώντας για ένα περιβάλλον τόσο τοπικό, θα πίστευε κανείς πως δύσκολα θα συγκινούσε το δυτικό κοινό. Ωστόσο ο Joon Ho όχι μόνο καταφέρνει να συλλάβει με δυναμικό τρόπο τις λεπτές διαφοροποιήσεις της ταξικής διαβάθμισης της νοτιοκορεάτικης κοινωνίας, αλλά καταφέρνει να τις αποδώσει και ταυτόχρονα αποδημήσει με ένα εξόχως διακριτικό αμάλγαμα κωμωδίας, το οποίο περιλαμβάνει γερές δόσεις slapstick αλλά και μαύρου χιούμορ.

Το Parasite, πατώντας στις απόλυτα σωστά ρυθμισμένες ερμηνείες του cast του και τη λεπτά αμφίβολη ατμόσφαιρα της κινηματογραφίας του Joon Ho, μας δίνει δύο οικογένειες ταξικά αντίθετες η μία με την άλλη: Τα πλούσια αφεντικά και οι φτωχοί εργαζόμενοι που ζουν στα ημιυπόγεια και αναγκάζονται για να μην πεθάνουν της πείνας σε μια κοινωνία απόλυτα ευθυγραμμισμένη με το νεοφιλελεύθερο μότο «ο θάνατος σου η ζωή μου» να κλέβουν, να λένε ψέματα και να εξαπατούν. O Bong Joon Ho όμως δε μασάει τα λόγια του, ούτε ενδιαφέρεται να δώσει μια κενή αγιογραφία της εργατικής τάξης, βγαλμένη από κάποια σοβιετικού ρεαλισμού ταινία του 1950. Υποδεικνύει ακριβώς τους ανταγωνισμούς μεταξύ των ίδιων των εργατών, τις ανηθικότητες, τις ευφάνταστες απάτες και την ανθρωποφαγία στην οποία εξαναγκάζονται να υποπέσουν για να επιβιώσουν.

Την ίδια στιγμή όμως δε θέτει αυτούς τους ανταγωνισμούς στον αέρα, ούτε επικαλείται μια αόριστη, γενετήσια, ηθικότητα. «Αν είχα χρήματα, θα ήμουν η πιο καλή από όλους» λέει σε κάποιο σημείο η μητέρα της φτωχής οικογένειας. Ο σκηνοθέτης δεν κρύβεται πίσω από το δάχτυλο του: μας λέει ξεκάθαρα ποιος είναι το παράσιτο: όχι οι εργαζόμενοι που προσπαθούν να επιβιώσουν και εργάζονται, αλλά τα πλούσια αφεντικά, που είναι ανίκανα να επιζήσουν χωρίς να απομυζούν εργασία, που αηδιάζουν και μόνο στη μυρωδιά του μετρό που αναγκάζονται να παίρνουν οι εργαζόμενοι για να τους υπηρετούν. Το ίδιο το σύστημα που εγκλωβίζει κόσμο σε ευφάνταστες φυλακές, μεταφορικά και κυριολεκτικά, επειδή πολύ απλά προσπάθησε να ζήσει, αυτό είναι το παράσιτο. Και οι εργαζόμενοι τσακώνονται για το ποιος θα γίνει πρώτος ξενιστής. 

Ένα άλλο ουσιώδες στοιχείο των Παράσιτων είναι ότι ουσιαστικά τίθενται δύο διαμετρικά αντίθετες οικογένειες εναντίον η μία της άλλης (ή συμβιοτικά παράλληλα έστω). Από τη μία οι πλούσιοι Park, μια πυρηνική οικογένεια η οποία στηρίζεται σε υπηρέτες για κάθε της ανάγκη, ακόμα και αυτής της σεξουαλικής διέγερσης, που δεν έχει ουσιαστικές σχέσεις το ένα μέλος της με το άλλο, πλήρως αλλοτριωμένοι στον κοινωνικό τους ρόλο.

Από την άλλη υπάρχουν οι Park, , μια αναγκαστικά στενά δεμένη οικογένεια. Αυτό συμβαίνει τόσο επειδή ζουν σε έναν πολύ μικρό ημιυπόγειο, ο ένας πάνω στον άλλον, όσο και επειδή χρειάζονται ο ένας τον άλλον να επιβιώσουνγ, φέρνοντας στο νου το περσινό Κλέφτες Καταστημάτων, αλλά με πολύ πιο κωμικό τρόπο. Ακόμα και η επικοινωνία τους είναι πολύ ουσιαστικότερη και ειλικρινής: εκμυστηρεύονται ο ένας στον άλλο φοβίες, άγχη και, μέσα στην απελπισία τους οι νεότεροι ελπίδες, για να λάβουν μόνο κυνικές συμβουλές από τους γονείς.

Με τις οικογένειες ως οχήματα, ο Bong Joon Ho μιλά με έναν πολύ συγκεντρωμένο τρόπο για την πλήρη αλλοτρίωση που προκαλεί η ατομοκεντρική προσέγγιση του σύγχρονου νεοφιλελευθερισμού. Ακόμα και μια μη δυτική κοινωνία, η οποία είχε εντελώς διαφορετικό τρόπο δομής από την πατρίδα του καπιταλισμού, όταν προσδέθηκε στο άρμα των ΗΠΑ κοινωνικά εξαθλιώθηκε.

Ίσως προκαλεί εντύπωση στην Ελλάδα αυτή η ζεστή απεικόνιση της οικογένειας, ενός θεσμού που παρά τα πολλά ελαττώματα του, χρησιμοποιήθηκε ως δίχτυ ασφαλείας σε οικονομικές/ κοινωνικές κρίσεις μεγάλης έκτασης, δεδομένου ότι εδώ, όπως προδίδει και η πρόσφατη παράδοση του (κακώς βαφτισμένου έτσι) weird wave, οι περιορισμοί της πατριαρχικά δομημένης οικογένειας στάθηκαν μεγαλύτεροι από τα οφέλη της.

Μεγάλο μέρος της δύναμης της ταινίας έρχεται, όπως προαναφέρθηκε από τις ερμηνείες. Ανάμεσα σε αυτές σίγουρα ξεχωρίζει η μορφή του βετεράνου και παλιού συνεργάτη του σκηνοθέτη, Kang-ho Song (Snowpiercer, Host, Fukuoka), ο οποίος προσδίδει με το εκπληκτικά ελαστικό physic του και να αποδώσει συγχρόνως τόσο την στωικότητα του υπηρέτη όσο και την οργή του καταπιεσμένου.

Επιπρόσθετα η Yeo-jeong Jo (Hee-joo, Bang-ja jeon) φέρνει στη ζωή την αδαή πλούσια με ιδιαίτερα συμπαθή τρόπο που ενώ ο πολυμήχανος και ευκίνητος Woo-sik Choi (Okja) λάμπει ως εμπνευστής απατεωνιών και ταυτόχρονα θύμα περιστάσεων.

Το Parasites αποτελεί μια καθαρά πολιτική ταινία που απαιτεί σχεδόν την παρουσία του κοινού στον κινηματογράφο.

 

TAGGED:Bong Joon HoKimParasiteParkΠαράσιτα
Μοιραστείτε το Άρθρο
Facebook Copy Link Print
ΑπόNίκος Γιακουμέλος
Γεννήθηκε με μεγάλη επιτυχία αλλά μετά άρχισε καπου να δυσκολεύει το πράγμα. Σπούδασε Επικοινωνία και μετά αποφάσισε πως δεν του αρέσει να επικοινωνεί. Όνειρο του να μετακομίσει στην Σαχάρα όπου θα έχει ησυχία, αλλά μέχρι να το καταφέρει δουλεύει κωπηλάτης.
Προηγούμενο άρθρο El Camino – Ένα κενό που καλύπτεται αλλά τελικά δεν μας νοιάζει και τόσο
Επόμενο άρθρο Αυτή η Χώρα Που τη Δολοφονούν- Γαλλικά ζητήματα από τον νότο ως τον βορρά
FacebookLike
XFollow
PinterestPin
InstagramFollow

Subscribe Now

Subscribe to our newsletter to get our newest articles instantly!
Most Popular
Οι υποψηφιότητες των ΕΒΚ 2025
12 Μαΐου 2025
Η σημασία της μουσικής στον έρωτα των Δύο Ξένων
12 Μαΐου 2025
Πτήση/Κόσοβο -Η πιο balkanstigmh του ελληνικού θεάτρου
11 Μαΐου 2025
Το Comicdom CON Athens 2025 επιστρέφει και το Smassing Culture θα είναι πάλι εκεί!
9 Μαΐου 2025
Τελευταίος Πειρασμός – Η αποδόμηση του θείου δράματος και ο «ξανακερδισμένος παράδεισος»
23 Απριλίου 2025

Μπορεί να σου αρέσουν και αυτά:

Σειρές

Snowpiercer – Aπό ταξική αλληγορία… έγκλημα στο Όριαν Εξπρές

Nίκος Γιακουμέλος
Nίκος Γιακουμέλος
16 Ιουνίου 2020
Cinema

The Host – Ο Bong Joon-ho μας είχε προετοιμάσει για τον κορονοϊό απ’ το 2006

Λεωνίδας Βέργος
Λεωνίδας Βέργος
3 Απριλίου 2020
Σειρές

Squid Game – Mία αντικαπιταλιστική κριτική χαμένη στη μετάφραση

Nίκος Γιακουμέλος
Nίκος Γιακουμέλος
18 Οκτωβρίου 2021
Cinema

Snowpiercer – Η προφητική sci-fi δυστοπία του Bong Joon-ho

Λεωνίδας Βέργος
Λεωνίδας Βέργος
2 Απριλίου 2020
[mailerlite_form form_id=1]
Smassing Culture

To Smassing Culture ξεκίνησε σαν μια προσπάθεια ανθρώπων που αγαπούν την μαζική κουλτούρα και θέλουν να μιλήσουν για αυτή από μια διαφορετική, πιο κοινωνική γωνία. 

Για εμάς

  • Αρχική
  • Τι είναι το Smassing Culture
  • Συντακτική

Δείτε Επίσης

  • Συνεντεύξεις
  • SmassFest
  • SmassPodcasts
  • Videos

Βρείτε μας:

Επικοινωνία
Manufactured by Sociality
Welcome Back!

Sign in to your account

Username or Email Address
Password

Lost your password?