Το συγγραφικό ταλέντο του Jeff Lemire είναι αποδεδειγμένο και για όσους έχουν διαβάσει τα έργα του δεν χρειάζονται πολλά λόγια. Μπορεί να έχει κατά καιρούς και τις κακές του στιγμές (μία απ’ αυτές ήταν σίγουρα το περσινό tie-in του στα πλαίσια του event «Metal» του Snyder), όμως πρόκειται για έναν απ’ αυτούς τους σεναριογράφους comics που το όνομά τους έχει καταφέρει από μόνο του να δημιουργεί προσδοκίες για κάθε νέο comic στο οποίο αναγράφεται. Αυτό είναι αποτέλεσμα των πολύ αξιόλογων δημιουργημάτων του, είτε πρόκειται για εντελώς πρωτότυπες ιστορίες, όπως το Descender, το Essex County και το Sweet Tooth, είτε πρόκειται για runs του σε χαρακτήρες της Marvel και της DC, όπως ο Thanos, ο Moon Knight και ο Wolverine.
Σε αυτή την αξιοπρόσεκτη μέχρι στιγμής παρακαταθήκη του Lemire, το Gideon Falls φαίνεται να ξεχωρίζει ήδη από τώρα, παρ’ όλο που έχει βγάλει μόλις 10 τεύχη. Το νέο του αυτό comic είναι ένα απ’ τα πιο ώριμα έργα του, παρά το γεγονός ότι αντλεί την έμπνευσή του από μια απ’ τις πρώτες ιστορίες που προσπάθησε να αποτυπώσει στο χαρτί ο Lemire στα πρώτα του βήματα στο χώρο των comics. Όπως αφηγείται και ο ίδιος, η ιδέα για την ιστορία του Gideon Falls προέκυψε για πρώτη φορά το μακρινό 1996, όταν κατά τη διάρκεια των σπουδών του στην τέχνη του κινηματογράφου κλήθηκε να δημιουργήσει μια ταινία μικρού μήκους. Τότε, ελλείψει ιδεών, βγήκε μια βόλτα στην πόλη του Toronto, όπου και φοιτούσε, και τότε αντικρίζοντας πολλά μαζεμένα σκουπίδια στους δρόμους της πόλης γεννήθηκε η ιδέα του Norton Sinclair:
«Σκέφτηκα την ιδέα ενός άντρα που φορούσε γάντια και μια περίεργη (ιατρικού τύπου) μάσκα, πεπεισμένου ότι θα έβρισκε στοιχεία μιας μυστικής συνομωσίας, που μόνο αυτός μπορούσε να αποκαλύψει.»
Αφού αυτή η ιδέα έγινε πρώτα ταινία μικρού μήκους και μετά μια comic αυτοέκδοση με τον τίτλο «Ashtray», μετά από 20 χρόνια ήρθε η στιγμή για τον Lemire να επιστρέψει σε αυτήν, ώριμος πλέον, προκειμένου να την κάνει ένα απ’ τα πιο αξιόλογα θρίλερ μυστηρίου που έχουμε διαβάσει τα τελευταία χρόνια, που επάξια κέρδισε μια πολύ υψηλή θέση στις προτιμήσεις μας με τα καλύτερα comics της περασμένης χρονιάς.
Το κεντρικό μυστήριο του Gideon Falls περιέχει κάτι το ανατριχιαστικό, χωρίς όμως να βασίζει τον τρόμο στο splatter ή σε ακραία μεταφυσικές σκηνές. Κυρίαρχο ρόλο έχει το ψυχολογικό στοιχείο, το οποίο παγιδεύει τον αναγνώστη σε μια συνεχώς κλιμακούμενη αγωνία για τη λύση του μυστηρίου και την τύχη των χαρακτήρων. Κάθε τεύχος είναι ένα κομμάτι ενός puzzle, το οποίο όμως ακόμα και μετά από 10 τεύχη μοιάζει να κρύβει ένα πολύ βαθύ μυστικό που μας αφήνει κάθε φορά γεμάτους με απορίες για την εξέλιξη της ιστορίας. Με αυτό τον τρόπο ο Lemire προσπαθεί να προσεγγίσει τον τρόμο μέσα απ’ τους πιο κρυφούς φόβους των ανθρώπων μιας πόλης. Οι μύθοι και η συνωμοσιολογία συνδυάζονται ανατριχιαστικά με τον θάνατο και την πραγματική ζωή βυθίζοντάς μας σε ένα απολαυστικό σκοτεινό μυστήριο.
Κεντρικό στοιχείο της ιστορίας είναι η Black Barn, μια μυστηριώδης αποθήκη (εμπνευσμένη απ’ το Twin Peaks), η οποία εμφανίζεται τυχαία στο Gideon Falls κατά καιρούς. Και όποτε συμβαίνει αυτό συνοδεύεται από στυγερά εγκλήματα στην πόλη. Αυτό το μυστήριο το γνωρίζουν όμως ελάχιστοι, αλλά κανένας δεν μπορεί να το εξηγήσει. Η τοπική κοινότητα το έχει ακούσει σαν μύθο, ενώ αυτοί που προσπαθούν να καταλάβουν τι συμβαίνει μοιάζουν περιθωριακοί.
Η ιστορία εκτυλίσσεται σε δύο χρόνους την ίδια περίπου περίοδο, από δύο διαφορετικές οπτικές. Απ’ τη μία είναι ο Norton Sinclair, ένας μασκοφόρος άντρας υπό ψυχιατρική παρακολούθηση, ο οποίος είναι πεπεισμένος ότι ψάχνοντας στα σκουπίδια του Gideon Falls θα ξεσκεπάσει μια αριστοτεχνικά κρυμμένη συνομωσία. Απ’ την άλλη είναι o Father Wilfred, ένας καθολικός ιερέας που αναλαμβάνει την τοπική ενορία μετά την μυστηριώδη εξαφάνιση του προκατόχου του. Πολύ σύντομα τα μυστηριώδη εγκλήματα θα πολλαπλασιαστούν στην πόλη, την ίδια ώρα που θα ξαναεμφανιστεί η Black Barn.
Φυσικά, το Gideon Falls δεν θα ήταν ποτέ το ίδιο χωρίς το μαγευτικό σχέδιο του Andrea Sorrentino. Πραγματικά σκέφτεται κανείς ότι το σχέδιο του comic αυτού είναι τόσο όμορφο να το βλέπεις, που ακόμα και να μην είχε διαλόγους ίσως θα το διαβάζαμε απλά για να χαζεύουμε την εικονογράφηση. Είναι μάλιστα ιδιαίτερα αξιοπρόσεκτος ο τρόπος που ο Sorrentino αλλάζει το ύφος του σκίτσου του (ακόμα και την χρωματική παλλέτα του) ανάλογα με το αν βρίσκεται στον κόσμο του Father Wilfred ή του Norton. Αλλά επειδή «η αρχή είναι το παν», όλα ξεκινούν απ’ τα πανέμορφα εξώφυλλα δια χειρός Sorrentino, τα οποία βασίζονται στην ομοιόμορφη απεικόνιση μιας πόλης που σκιαγραφείται από σύμβολα, που κάθε φορά σχηματίζουν με διαφορετικό τρόπο ένα πρόσωπο. Έτσι το μυστήριο ξεκινά ήδη πριν καν ανοίξουμε την πρώτη σελίδα.
Οι Lemire και Sorrentino είχαν ξανασυνεργαστεί στο run τους του Old Man Logan το 2015 (του comic που ξεκίνησε απ’ την κλασσική ομότιτλη ιστορία του Millar) και λίγα χρόνια νωρίτερα στο run τους του Green Arrow. Έχοντας δοκιμαστεί οι δυο τους στους δύο κορυφαίους comic εκδοτικούς, το Gideon Falls ήταν η ευκαιρία τους να ξεκινήσουν κάτι απόλυτα δικό τους στα πλαίσια της Image Comics. Είναι συχνό το φαινόμενο άλλωστε να βλέπουμε δημιουργούς της Marvel και της DC να πηγαίνουν να κάνουν πρωτότυπες ιστορίες στην Image και να είναι προφανές ότι απελευθερώνουν στο έπακρο το ταλέντο τους, κάτι το οποίο δεν είναι πάντα εφικτό όταν αναλαμβάνουν runs γνωστών superheroes, οι οποίοι έχουν συγκεκριμένες προδιαγραφές, προγραμματισμό απ’ την εταιρεία, ακόμα και κατευθύνσεις που πρέπει να ακολουθήσουν περιορίζοντας την δημιουργική πρωτοβουλία τους. Καθόλου τυχαίο δεν είναι άλλωστε ότι το επόμενο καλύτερο comic θρίλερ της προηγούμενης χρονιάς είναι το Infidel, που προέρχεται κι αυτό απ’ την Image!
Σε λίγες μέρες το Gideon Falls θα ολοκληρώσει με το 11ο τεύχος του τις ιστορίες που θα συγκροτήσουν τον 2ο τόμο του και ενώ η κεντρική ιστορία έχει προχωρήσει χωρίς περιττές σελίδες, ο αναγνώστης σίγουρα μοιάζει ακόμα σαστισμένος απέναντι στο ερώτημα “πού το πάει ο Lemire”. Κι αυτό είναι το πιο δυνατό χαρτί του comic! Ότι δηλαδή έχει κερδίσει επάξια την προσοχή μας και την επιστροφή μας κάθε μήνα στο μυστήριό του. Εϊναι προφανές ότι και οι ίδιοι οι δημιουργοί πιστεύουν πολύ στην ιστορία τους, όπως αποδεικνύει και το γεγονός ότι βρίσκεται ήδη είναι στα σκαριά η τηλεοπτική της μεταφορά,