Smassing Culture
  • Otaku
    OtakuΔες Περισσότερα
    Kaiji – Τo manga πριν το Squid Game
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Η Κόρη της Κολάσεως – Φρανκενστάιν στο Τόκιο
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Solo Leveling – Το φαινόμενο που επαναπροσδιόρισε τα manhwa
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Ποιότητα σε δύσκολους καιρούς! Tα 10 καλύτερα κόμικς του 2024!
    16 Λεπτά Ανάγνωσης
    Έπιασαν τα κρύα – Τα 10 καλύτερα anime για μια χειμωνιάτικη μέρα
    8 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Comic
    ComicΔες Περισσότερα
    Gerard ή Το Σπαθί Στην Πλάτη Του – Ένα fantasy coming-out
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    Όλο Δεξιά Για Τον Παράδεισο – Mια κυρπαντελίστικη Κόλαση
    4 Λεπτά Ανάγνωσης
    Βατραχομυομαχία – Όταν η κωμωδία συναντά το έπος με φρέσκια ματιά
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
    Οι υποψηφιότητες των ΕΒΚ 2025
    10 Λεπτά Ανάγνωσης
    Στο Σύμπαν των Αυτοεκδόσεων – 5 κόμικς που ξεχωρίζουν
    9 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Βιβλία
    ΒιβλίαΔες Περισσότερα
    Η Κυρά της Λίμνης – To τέλος πριν την RPG αρχή
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    Γραφή Κοφτερή σαν Μαχαίρι – Ενάντια στο «ωραίο»
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
    Μια στεκιά στο μάτι του Tom Robbins
    12 Λεπτά Ανάγνωσης
    Η Ακρόπολη Των Ξεχασμένων Μύθων – Επιστροφή (και αναστροφή) στον κόσμο του Έλρικ
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    Erevis Cale Trilogy – Πέρα από την (DnD) ηθική
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Cinema
    CinemaΔες Περισσότερα
    Τελευταίος Πειρασμός – Η αποδόμηση του θείου δράματος και ο «ξανακερδισμένος παράδεισος»
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
    Έχω Κάτι Να Πώ – Mεταξύ μας, δε χρειάζεται
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Η Δασκάλα του Πιάνου – Σινεμά που διεισδύει στην ψυχή
    4 Λεπτά Ανάγνωσης
    The Brutalist – Xτίζοντας την Αμερική έναν εφιάλτη τη φορά
    4 Λεπτά Ανάγνωσης
    Μιλήσαμε με τον Χρήστο Πυθαρά για τη νέα του ταινία “Το Κυνήγι”
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Σειρές
    ΣειρέςΔες Περισσότερα
    Η σημασία της μουσικής στον έρωτα των Δύο Ξένων
    11 Λεπτά Ανάγνωσης
    The Residence – Ένας πολύχρωμος φόνος στον Λευκό Οίκο
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Your Friendly Neighborhood Spider-Man – Fun επιστροφή στις ρίζες
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
    Cobra Kai – Για όλους τους losers του κόσμου
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    The next big (and best) thing – Οι καλύτερες σειρές του 2024
    13 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Exclusive
    ExclusiveΔες Περισσότερα
    Πτήση/Κόσοβο -Η πιο balkanstigmh του ελληνικού θεάτρου
    4 Λεπτά Ανάγνωσης
    Το Comicdom CON Athens 2025 επιστρέφει και το Smassing Culture θα είναι πάλι εκεί!
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    Altan: «Το καλό σκίτσο έχει μήνυμα συνοπτικό, πρωτότυπο και αμφίσημο»
    9 Λεπτά Ανάγνωσης
    Φονικό Χαμόγελο – Mind games με τον Joker
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    Μιλήσαμε με τον Χρήστο Πυθαρά για τη νέα του ταινία “Το Κυνήγι”
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
Διαβάζετε: Αd Astra – Διαστημικές αναζητήσεις στο άγνωστο για τον άγνωστο πατέρα
Share
Smassing CultureSmassing Culture
Font ResizerAa
  • Otaku
  • Comic
  • Βιβλία
  • Cinema
  • Σειρές
  • Exclusive
Αναζήτηση
  • Otaku
  • Comic
  • Βιβλία
  • Cinema
  • Σειρές
  • Exclusive
Follow US
Copyright © 2014-2023 Ruby Theme Ltd. All Rights Reserved.
Smassing Culture > Blog > Cinema > Αd Astra – Διαστημικές αναζητήσεις στο άγνωστο για τον άγνωστο πατέρα
Cinema

Αd Astra – Διαστημικές αναζητήσεις στο άγνωστο για τον άγνωστο πατέρα

Nίκος Γιακουμέλος
Από Nίκος Γιακουμέλος
Δημοσιεύτηκε 19 Σεπτεμβρίου 2019
Τελευταία Ενημέρωση 21 Σεπτεμβρίου 2019
9 Λεπτά Ανάγνωσης
SHARE

Μετά το Once Upon A Time in Hollywood, o Βrad Pitt επανέρχεται με μια σαφώς καλύτερη ταινία, σε σκηνοθεσία του πάντα εγκεφαλικού και μόνιμα υποτιμημένου James Gray (The Lost City of Z, Two Lovers). Ο συνδυασμός τους μας δίνει μια μείξη Odyssey 2001 και Apocalypse Now, χωρίς ωστόσο να φτάνει ποτέ στο ύψος κάποιας από τις δύο. Ωστόσο, όπως και ο πρωταγωνιστή της, το Ad Astra κυνήγησε την επιρροή τους μέχρι τα άκρα του κόσμου…

Εκτός από τη δυάδα με τις  σκηνοθετικές/ θεματικές επιδράσεις, ένα ακόμα δίπολο χάρισε στο Ad Astra τη μορφή του: αυτό του σκηνοθέτη με τον πρωταγωνιστή/ παραγωγού του.

Ο Gray καταφέρνει να μεταφέρει τις κλειστοφοβικές, καθαρά εσωτερικευμένες εικόνες του και να τις προβάλλει στο αχανές διάστημα και την ίδια στιγμή επιτυγχάνει στην απεικόνιση του μεγάλου κενού με το δέος που επιβάλλει η ωμή δύναμη του χάους και της μοναξιάς που μας περιβάλλει. Την ίδια στιγμή όμως όλη αυτή η πίεση θα ήταν ανώφελη αν δεν υπήρχε η φιγούρα του Brad Pitt (Ιnterview With a Vampire, Seven) να την αξιοποιήσει. Αποδεικνύοντας για άλλη μια φορά πως είναι καλός ηθοποιός, ο Pitt κινείται με παγωμένη άνεση στο χώρο, την ίδια στιγμή που εσωτερικά καταρρέει. Αυτή η αντίφαση μας έρχεται μέσα από μικροκινήσεις, συγκρατημένες εκφράσεις και τελικά μια διακριτικότητα ανθρώπινη, σαν τη φυσική κατάληξη ενός αγώνα χρόνων.

Γιατί έτσι άλλωστε εξελίσσεται και η ταινία. Στο αδικαιολόγητα αισιόδοξο μέλλον του Gray, στο οποίο η ανθρωπότητα όχι μόνο δεν έχει καταστραφεί (παρόλες τις προσπάθειες του καπιταλιστικού τρόπου ζωής που έχει εξαπλωθεί σαν αρρώστια στο ηλιακό σύστημα) αλλά έχει ταξιδέψει και κατακτήσει τους κοντινούς της πλανήτες τους οποίους απομυζά για πρώτες ύλες, ο χαρακτήρας του Pitt αναζητά τον πατέρα του για να σώσει τον κόσμο, στην ουσία όμως τον εαυτό του. Σε αντίθεση με τις περισσότερες ταινίες με daddy issues, oι οποίες διακρίνονται από έναν ευνουχιστικό φόβο για την απόλυτη εξουσία του Πατέρα (και άρα ενδυναμώνουν μια τάση βίας εναντίον του), ο χαρακτήρας του Pitt προσπαθεί να έρθει σε μια διαφορετική κατάληξη με την πατρική φιγούρα η οποία δεσπόζει στο περιβάλλον του και τον βασανίζει ακόμα και (ή επειδή είναι) απούσα, όσα υποκατάστατα και αν βρει (εδώ τον ρόλο αυτό γεμίζει ο πάντα συμπαθητικός Donald Sutherland (Ηunger Games,  M*A*S*H).

Η κατάληξη αυτή επιθυμείται να είναι διαφορετική από ότι θα ήταν συνήθως, δηλαδή η συμβολική (ή και πραγματική) δολοφονία του πατέρα με τον σκοπό να πάρει ο πρωταγωνιστής την θέση του έναν ακαθόριστο αλλά επίπονα πραγματικό συμβολικό άξονα. Ο Pitt θυμίζει περισσότερο Τηλέμαχο, ο οποίος διαπλάστηκε τόσο πολύ με τις ιστορίες δόξας της πατρικής φιγούρας που ακόμα και όταν αποκαλύπτεται η βαναυσότητα που αυτές κρύβουν, ακόμα και όταν τελικά αποφασίζει να κινηθεί εναντίον του, τελικά δεν μπορεί να το κάνει.

Ο χαρακτήρας του Pitt περνά από αρκετές συμβολικές γέννες: από το σκοτάδι του απόλυτου κενού στο φως του πολιτισμού (μέσω της ανάσυρσης εικόνων του πατέρα) και από εκεί ξανά, μέσω του σκοταδιού, στη βία και την απόπειρα διαδοχής του ονόματος.

Η τελική, συμβολική συμφιλίωση γίνεται με μια αποδοχή που μοιάζει πολύ με αποκαθήλωση.

Είναι άλλωστε ενδεικτικό πως για τον ρόλο του πατέρα επιλέχθηκε ο Tommy Lee Jones (ΜΙΒ, Batman Forever), μια κατεξοχήν authority figure που τελικά, παρ όλη την αγάπη που μπορεί να του έχουμε, φαντάζει λίγος να καλύψει τον θρύλο που όλη η ταινία έκτιζε πάνω του από την αρχή στα λίγα λεπτά που εμφανίζεται.  Ο πατέρας φανερώνεται ως άνθρωπος και πεθαίνει ως τέτοιος, όμως ο μύθος του μένει κενός. Ο Τηλέμαχος τελικά γυρίζει στην Ιθάκη του.

Εδώ αξίζει να σημειωθεί πως κατά έναν πολύ western τρόπο, οι ελάχιστες γυναίκες της ταινίας ταυτίζονται με την οικογένεια και τη γαλήνη. Όταν αυτή λείπει, η παρουσία τους γίνεται ανήσυχη και οριακά αυτοκαταστροφική. Εξαιρετικό παράδειγμα για το πρώτο είναι η (σιωπηλή κυρίως και) αγέραστη Liv Tyler (Lord of the Rings, Gunpowder) ενώ για το δεύτερο η Ruth Negga (Preacher, Warcraft).

Η ταινία δεν έχει σχέση με το space opera-τικό διάστημα του σύγχρονου sci- fi, το οποίο ουσιαστικά αποτελεί μετεξέλιξη ιστοριών φαντασίας με ναύτες που βρίσκουν άγνωστα μέρη. Παρά τις αψιμαχίες και την κατά τόπο βία που μπορεί να απεικονίζει (πανέμορφα), είναι πολύ πιο κοντά στα υπαρξιακά sci fi δράματα του περασμένου αιώνα, ή των αρχών αυτού, με το Interstellar να είναι το πιο κοντινό του. Σε αντίθεση όμως με το υπερβλητικό από μακριά, αλλά γεμάτο τρύπες από κοντά οικοδόμημα του Nollan, το Ad Astra κάνει κάποια καίρια και καυστικά κοινωνιοπολιτικά σχόλια, μετά όμως στρέφει το βλέμμα αποκλειστικά στο βασικό του θέμα, που δεν είναι άλλο από αυτή την τηλεμάχια αναζήτηση και τις απόπειρες επικοινωνίας.

Γιατί τελικά, παρόλο που το περιβάλλον είναι το διάστημα, το Ad Astra, όπως και όλες οι ταινίες του Gray στον πυρήνα τους, είναι για την επικοινωνία, μια απόπειρα να γεφυρωθεί ένα κοσμικό χάσμα ανάμεσα σε έναν άνθρωπο και τον διπλανό του, πόσο μάλλον σε έναν γιο με τον πατέρα του. Χάσμα ανυπέρβλητο, που κουβαλιέται μέσα στον χρόνο ως πληγή και μέσα στον χώρο ως κατάρα. Και σε αυτές τις συνθήκες η μοναξιά ισούται με τον θάνατο, είτε άμεσα σωματικό είτε έμμεσα κοινωνικό.

Σε αυτό το πλαίσιο είναι πολύ ενδιαφέρον πως οι αρχικές αποστολές πατέρα και γιου είναι η επικοινωνία με εξωγήινους πολιτισμούς, σε μια απέλπιδα προσπάθεια να καταρρίψουν το παράδοξο του Φέρμι. Τελικά όμως καταλήγουν σε έναν εξίσου τρομακτικό, πολύ μπεκετικό συμπέρασμα: το μόνο που έχουμε είναι οι άλλοι άνθρωποι.

Ο Grey επίσης καταφέρνει να κινηματογραφήσει το δέος, τον συνδυασμό θαυμασμού και τρόμου που κρύβει το διάστημα, με το απόλυτο σκοτάδι να διαδέχεται άπειρους συνδυασμούς φωτός και γοητευτικών, όσο και επικίνδυνων εικόνων. Μέσα σε αυτό το χάος ο άνθρωπος, με το μέγιστο της τεχνολογικής του δυνατότητας να τον προστατεύει, φαντάζει ασήμαντη και λίγη νιώθει ακόμα πιο μικρός και έτσι, η εξάρτηση του από τον συνάνθρωπο του γίνεται ακόμα μεγαλύτερη.

Βέβαια, βαριά υπαρξιακά έργα και δη sci fi χρειάζoνται ένα χ φιλτράρισμα για να ανταποκριθεί στις ανάγκες μιας μαζικής βιομηχανίας, αλλιώς καταλήγουν να έχουν την τύχη του τρομερά αδικημένου Moon. Έτσι, πολλά από τα παραπάνω μας τα εξομολογείται απευθείας ο χαρακτήρας του Brad Pitt μέσω voice over, μια διαδικασία που μοιάζει σαν να μην έχουν οι δημιουργοί εμπιστοσύνη στο κοινό.

Την ίδια στιγμή πολλές από τις αντιδράσεις του κεντρικού χαρακτήρα φαίνεται να τις υπαγορεύει μια υπερ- ανθρώπινη (και για αυτό κοινότυπη και κάπως γλυκανάλατη) κατανόηση, η οποία ανά στιγμές πετιέται από το πουθενά, ακυρώνοντας σε μεγάλο βαθμό την πορεία του μέχρι εκείνη την στιγμή. Ακόμα πιο παράδοξο είναι ότι αυτές οι στιγμές συνυπάρχουν με άλλες, ψυχρής λογικής και βίας. Η μεταξύ τους αλληλεπίδραση όμως δεν αξιοποιείται, ούτε εξηγείται, υποβιβάζοντας τις δεύτερες σε plot points για να συνεχιστεί το ταξίδι στο κενό…

Σε κάθε περίπτωση,το Ad Astra αξίζει το σινεμά και την προσοχή μας. Μέχρι τουλάχιστον να αποκατασταθεί η επικοινωνίας μεταξύ μας.

TAGGED:Donald SutherlandJames GrayRuth NeggaTommy Lee JonesΑd AstraΒrad Pitt
Μοιραστείτε το Άρθρο
Facebook Copy Link Print
ΑπόNίκος Γιακουμέλος
Γεννήθηκε με μεγάλη επιτυχία αλλά μετά άρχισε καπου να δυσκολεύει το πράγμα. Σπούδασε Επικοινωνία και μετά αποφάσισε πως δεν του αρέσει να επικοινωνεί. Όνειρο του να μετακομίσει στην Σαχάρα όπου θα έχει ησυχία, αλλά μέχρι να το καταφέρει δουλεύει κωπηλάτης.
Προηγούμενο άρθρο Ο Σκοτεινός Ιππότης κλείνει τα 80 – Από το Γκόθαμ στον Πειραιά και από εκεί στην Παλαιστίνη
Επόμενο άρθρο Η Εξαφάνιση του Γιόζεφ Μένγκελε – Η πορεία της (οριστικής) εξαφάνισης
FacebookLike
XFollow
PinterestPin
InstagramFollow

Subscribe Now

Subscribe to our newsletter to get our newest articles instantly!
Most Popular
Gerard ή Το Σπαθί Στην Πλάτη Του – Ένα fantasy coming-out
15 Μαΐου 2025
Όλο Δεξιά Για Τον Παράδεισο – Mια κυρπαντελίστικη Κόλαση
14 Μαΐου 2025
Βατραχομυομαχία – Όταν η κωμωδία συναντά το έπος με φρέσκια ματιά
13 Μαΐου 2025
Οι υποψηφιότητες των ΕΒΚ 2025
15 Μαΐου 2025
Η σημασία της μουσικής στον έρωτα των Δύο Ξένων
12 Μαΐου 2025

Μπορεί να σου αρέσουν και αυτά:

Cinema

Warcraft- Μια αδέξια αλλά φιλόδοξη αρχή!

Nίκος Γιακουμέλος
Nίκος Γιακουμέλος
21 Ιουλίου 2018
Cinema

8 +1 απολαυστικά κακές ερμηνείες από καλούς ηθοποιούς

Nίκος Γιακουμέλος
Nίκος Γιακουμέλος
29 Μαΐου 2017
[mailerlite_form form_id=1]
Smassing Culture

To Smassing Culture ξεκίνησε σαν μια προσπάθεια ανθρώπων που αγαπούν την μαζική κουλτούρα και θέλουν να μιλήσουν για αυτή από μια διαφορετική, πιο κοινωνική γωνία. 

Για εμάς

  • Αρχική
  • Τι είναι το Smassing Culture
  • Συντακτική

Δείτε Επίσης

  • Συνεντεύξεις
  • SmassFest
  • SmassPodcasts
  • Videos

Βρείτε μας:

Επικοινωνία
Manufactured by Sociality
Welcome Back!

Sign in to your account

Username or Email Address
Password

Lost your password?