Smassing Culture
  • Otaku
    OtakuΔες Περισσότερα
    Kaiji – Τo manga πριν το Squid Game
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Η Κόρη της Κολάσεως – Φρανκενστάιν στο Τόκιο
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Solo Leveling – Το φαινόμενο που επαναπροσδιόρισε τα manhwa
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Ποιότητα σε δύσκολους καιρούς! Tα 10 καλύτερα κόμικς του 2024!
    16 Λεπτά Ανάγνωσης
    Έπιασαν τα κρύα – Τα 10 καλύτερα anime για μια χειμωνιάτικη μέρα
    8 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Comic
    ComicΔες Περισσότερα
    Στο Σύμπαν των Αυτοεκδόσεων – 5 κόμικς που ξεχωρίζουν
    9 Λεπτά Ανάγνωσης
    Προσφυγική Νίκαια –  Ένα εικονογραφημένο χρονικό της προσφυγιάς
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Altan: «Το καλό σκίτσο έχει μήνυμα συνοπτικό, πρωτότυπο και αμφίσημο»
    9 Λεπτά Ανάγνωσης
    Φονικό Χαμόγελο – Mind games με τον Joker
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    Ένας Σκοτεινός Ιππότης – Μια βραδιά στο Γκόθαμ
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Βιβλία
    ΒιβλίαΔες Περισσότερα
    Η Κυρά της Λίμνης – To τέλος πριν την RPG αρχή
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    Γραφή Κοφτερή σαν Μαχαίρι – Ενάντια στο «ωραίο»
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
    Μια στεκιά στο μάτι του Tom Robbins
    12 Λεπτά Ανάγνωσης
    Η Ακρόπολη Των Ξεχασμένων Μύθων – Επιστροφή (και αναστροφή) στον κόσμο του Έλρικ
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    Erevis Cale Trilogy – Πέρα από την (DnD) ηθική
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Cinema
    CinemaΔες Περισσότερα
    Τελευταίος Πειρασμός – Η αποδόμηση του θείου δράματος και ο «ξανακερδισμένος παράδεισος»
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
    Έχω Κάτι Να Πώ – Mεταξύ μας, δε χρειάζεται
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Η Δασκάλα του Πιάνου – Σινεμά που διεισδύει στην ψυχή
    4 Λεπτά Ανάγνωσης
    The Brutalist – Xτίζοντας την Αμερική έναν εφιάλτη τη φορά
    4 Λεπτά Ανάγνωσης
    Μιλήσαμε με τον Χρήστο Πυθαρά για τη νέα του ταινία “Το Κυνήγι”
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Σειρές
    ΣειρέςΔες Περισσότερα
    The Residence – Ένας πολύχρωμος φόνος στον Λευκό Οίκο
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Your Friendly Neighborhood Spider-Man – Fun επιστροφή στις ρίζες
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
    Cobra Kai – Για όλους τους losers του κόσμου
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    The next big (and best) thing – Οι καλύτερες σειρές του 2024
    13 Λεπτά Ανάγνωσης
    Say Nothing – Η σκοτεινή πλευρά των επαναστάσεων
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Exclusive
    ExclusiveΔες Περισσότερα
    Το Comicdom CON Athens 2025 επιστρέφει και το Smassing Culture θα είναι πάλι εκεί!
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    Altan: «Το καλό σκίτσο έχει μήνυμα συνοπτικό, πρωτότυπο και αμφίσημο»
    9 Λεπτά Ανάγνωσης
    Φονικό Χαμόγελο – Mind games με τον Joker
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    Μιλήσαμε με τον Χρήστο Πυθαρά για τη νέα του ταινία “Το Κυνήγι”
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    Στέλιος Ανατολίτης: «Θέλω να βρω το μη προφανές αστείο»
    8 Λεπτά Ανάγνωσης
Διαβάζετε: Χρονοκαταφύγιο – Οι άνθρωποι και οι λαοί δεν είναι παρά αναμνήσεις και όνειρα
Share
Smassing CultureSmassing Culture
Font ResizerAa
  • Otaku
  • Comic
  • Βιβλία
  • Cinema
  • Σειρές
  • Exclusive
Αναζήτηση
  • Otaku
  • Comic
  • Βιβλία
  • Cinema
  • Σειρές
  • Exclusive
Follow US
Copyright © 2014-2023 Ruby Theme Ltd. All Rights Reserved.
Smassing Culture > Blog > Βιβλία > Sci-Fi > Χρονοκαταφύγιο – Οι άνθρωποι και οι λαοί δεν είναι παρά αναμνήσεις και όνειρα
Sci-FiΒιβλία

Χρονοκαταφύγιο – Οι άνθρωποι και οι λαοί δεν είναι παρά αναμνήσεις και όνειρα

Aθηνά Κακλαμάνη
Από Aθηνά Κακλαμάνη
Δημοσιεύτηκε 29 Οκτωβρίου 2022
Τελευταία Ενημέρωση 29 Οκτωβρίου 2022
7 Λεπτά Ανάγνωσης
SHARE

Είναι αλήθεια ότι εξαιτίας των προσωπικών μου πολιτικών πεποιθήσεων πολύ σπάνια συγχωρώ την προπαγάνδα ενάντια στον κομμουνισμό και την ΕΣΣΔ. Κι αυτό συμβαίνει όχι γιατί πιστεύω ότι ο υπαρκτός σοσιαλισμός, πράγματι, ήταν η τέλεια κοινωνία, αλλά γιατί γνωρίζω καλά το πως γράφεται η ιστορία και πως η αναπαραγωγή του ψέματος σταδιακά μετατρέπεται σε αλήθεια. Πράγματι, όσο περισσότερο αναπαράγει κανείς μια εικόνα για την πραγματικότητα, τόσο αυτή πιο αληθινή γίνεται και αυτός είναι ο τρόπος με τον οποίο λειτουργεί η προπαγάνδα. Το μοναδικό, δε, στοιχείο που μπορεί να με κάνει να αφήσω πίσω μου την μεροληψία αυτή είναι όταν ο ιστορικός/πολιτικός σχολιασμός προκύπτει από το βίωμα. Τότε το πράγμα αποκτά ενδιαφέρον και αυτό ακριβώς το ενδιαφέρον μου κίνησε το Χρονοκαταφύγιο του Georgi Gospodinov, το έργο, δηλαδή, ενός Βούλγαρου συγγραφέα, γεννημένου το 1968, που κυκλοφορεί σε μετάφραση Αλεξάνδρας Ιωαννίδου από τις εκδόσεις Ίκαρος.

Με μια γρήγορη ανάγνωση, στο πλαίσιο φυλλομέτρησης και χαζέματος του βιβλίου για να αντιληφθεί κανείς τις αδρές γραμμές μέσα στις οποίες κινείται, εύκολα μπορεί να οδηγηθεί στο συμπέρασμα ότι πρόκειται για ένα βιβλίο επιστημονικής φαντασίας. Αυτό, όμως, δεν είναι ακριβές. Πράγματι, το Χρονοκαταφύγιο είναι ένα βιβλίο για το παρελθόν ή καλύτερα μια προσπάθεια του συγγραφέα να αντιληφθεί το χρόνο σαν κάτι το γραμμικό και όχι κυκλικό, όπως στο Interstellar. Παρ’ όλα αυτά δεν συνιστά επιστημονική φαντασία με την αυστηρή έννοια του όρου, καθώς πρόκειται, στην πραγματικότητα, για ένα κοινωνικό πείραμα. Έτσι, θα μπορούσαμε να πούμε ότι πρόκειται για ένα είδος “κοινωνιολογικής φαντασίας”.

Ειδικότερα, μέσα από τις σελίδες του βιβλίου ο αναγνώστης γίνεται μάρτυρας της πορείας ενός αλλόκοτου χρονοταξιδιώτη, ενός ψυχιάτρου που φτιάχνει μια κλινική για πάσχοντες από Αλτσχάιμερ, ο κάθε όροφος/δωμάτιο της οποίας, ανταποκρίνεται σε μια συγκεκριμένη δεκαετία. Αυτό, δε, επιχειρεί να το κάνει εφικτό σε απόλυτο βαθμό, προκειμένου να κινητοποιήσει όλες τις αισθήσεις του ασθενή, όχι μόνο την όραση, αλλά και την οσμή, την ακοή, ακόμα και την υφή μιας εποχής, έτσι ώστε να ανασύρει σε εκείνον μνήμες, βρίσκοντας τελικά, με αυτόν τον τρόπο, τον εαυτό του. Η κορύφωση, δε, πραγματοποιείται όταν αποφασίζεται να πραγματοποιηθεί δημοψήφισμα για το παρελθόν και ποια δεκαετία του ήταν η πιο προσφιλής! Γίνεται φανερό από την περίληψή του, ότι πρόκειται για ένα μυθιστόρημα που αφετηρίαζει από την τάση που επικρατεί σήμερα να αναπολούμε το παρελθόν, μέσα από την λατρεία της vintage/retro αισθητικής, το remake παλιών ταινιών, ακόμα και την αναπόληση του σοσιαλισμού, από πολλές χώρες του πρώην ανατολικού μπλοκ. Αυτό, άλλωστε, είναι κάτι που φαίνεται να “τσούζει” ιδιαίτερα τον συγγραφέα, αφού είναι γεγονός ότι το βουλγαρικό παράδειγμα του υπαρκτού σοσιαλισμού, όπως και πολλών άλλων χωρών πέραν της Ρωσίας, διαφέρει, καθώς για πολλά χρόνια οι Βούλγαροι αισθάνονταν ότι βρίσκονταν επί “ρωσική κατοχή”.

Ένα ακόμα στοιχείο της ταυτότητας του βιβλίου είναι η απόπειρα του συγγραφέα να προσεγγίζει τα αίτια που κάνουν τους ανθρώπους να εστιάζουν τόσο πολύ στο παρελθόν. Το εύρημα, δε, του δημοψηφίσματος συνιστά το πετυχημένο όχημα μέσα από το οποίο ο Gospodinov προσεγγίζει την υπόθεση των ιστορικών περιόδων. Πράγματι, άνθρωποι που ζουν τέτοιες στιγμές, σπάνια το γνωρίζουν κατά τη διάρκειά τους, αλλά τις αντιλαμβάνονται ως τέτοιες εκ των υστέρων, αναπολώντας στην πραγματικότητα όχι τις ίδιες, αλλά την ασφάλεια του γνωστού! Αυτή του είδους, ωστόσο, η αναπόληση, στην πραγματικότητα δε διαφέρει από την κατάσταση της άνοιας, στην οποίοι καταπέφτουν οι γέροι άνθρωποι, αφού το πάγωμα του χρόνου συνιστά κι αυτό μια άλλου είδους απειλή. Όσο, δε, αναπολούμε το χθες, τόσο χάνουμε το τώρα ή το αύριο. Έτσι, όσο ο ήρωας του βιβλίου βυθίζεται στο παρελθόν, παύει σταδιακά να υπάρχει, κάτι που ο συγγραφέας αποδίδει με λεπτότητα και μαεστρία, αποσπασματικότητα και εναλλαγή του δημοσιογραφικού στυλ γραφής με τον λυρισμό. Πολύ περισσότερο, ιδιαίτερο ενδιαφέρουσα είναι η συσχέτιση του θανάτου με το τέλος του χρόνου.

Επιπλέον, ο Gospodinov, λάτρης του ευρωπαϊκού ονείρου, όπως φαίνεται και από τον τρόπο που αποδομεί το σοσιαλιστικό παρελθόν της χώρας του, επιχειρεί να συσχετίσει το βαλκανικό στοιχείο με την ευρωπαϊκή προοπτική, κάνοντας συνεχείς αναφορές σε δυτικούς φιλοσόφους, όπως ο Foucault, αλλά και μυθολογία των δυτικών κρατών, με στόχο τη σύνδεση της χώρας του με τον δυτικό πολιτισμό. Αυτό, ωστόσο, μπορεί να φαίνεται επίκαιρο, και ενδιαφέρον, παρ’ όλα αυτά, κατά τη γνώμη μου, η οπτική του συγγραφέα φαίνεται βεβιασμένη, χωρίς να αφήνει χώρο στα ιδιαίτερα πολιτιστικά χαρακτηριστικά της καταγωγής του, με αποτέλεσμα η ιστορία να παρουσιάζει στοιχεία στρέβλωσης και παραμόρφωσης, όπως επίσης και η ανάγκη του να ανήκει η χώρα του στο ευρωπαϊκό αφήγημα.

Σύμφωνα, λοιπόν, με τα παραπάνω το Χρονοκαταφύγιο είναι ένα ιδιαίτερο ανάγνωσμα, στο οποίο μπερδεύεται η αλήθεια με τη φαντασία και ακόμα και οι ήρωες του μοιάζουν τόσο αληθινοί, όσο και προϊόν μυθοπλασίας. Το γεγονός αυτό οδηγεί με ασφάλεια στο συμπέρασμα ότι ο Gospodinov γνωρίζει καλά ότι μια ιστορία για να είναι πετυχημένη πρέπει να έχει γερές βάσεις στην πραγματικότητα. Παράλληλα, το ύφος του και ο τρόπος με τον οποίο μπερδεύει τα γεγονότα είναι μοναδικός. Ωστόσο, προσωπικά, θα μου άρεσε να χρησιμοποιήσει το όχημα που έφτιαξε, το κοινωνικό αυτό πείραμα της κλινικής για το παρελθόν, προκειμένου να μας διηγηθεί μια περισσότερο προσωπική ιστορία. Και όταν λέμε προσωπική, εννοώ αυτή που έρχεται σε συνάρτηση με τη συλλογική μνήμη της χώρας του.

Αντίθετα, εκείνος επέλεξε να συνδέσει το έργο του με ένα αφήγημα, που τα τελευταία χρόνια φθίνει. Παρ’ όλα αυτά, η εφευρετικότητα του, η φαντασία και η τολμηρότητα της γραφής του είναι αυτή που ανάγει το Χρονοκαταφύγιο σε ένα ιδιαίτερα ενδιαφέρον έργο, που επιβεβαιώνει αυτό που λέγεται ότι οι άνθρωποι δεν είμαστε παρά αναμνήσεις και όνειρα. Έτσι, ο Gospodinov παίρνει το λόγο, προσπαθώντας να αντιπαραθέσει το παρελθόν της χώρα του με το ευρωπαϊκό πεπρωμένο, κάτι που οδήγησε στο να αποσπάσει και το Κρατικό Βραβείο Μυθιστορήματος στη Βουλγαρία.

TAGGED:Georgi GospodinovΑλεξάνδρα ΙωαννίδουΒαλκανική ΛογοτεχνίαΕκδόσεις ΊκαροςΊκαροςΧρονοκαταφύγιο
Μοιραστείτε το Άρθρο
Facebook Copy Link Print
ΑπόAθηνά Κακλαμάνη
Follow:
Η Αθηνά μπορεί να φαίνεται ένα κορίτσι όπως όλα τα άλλα, όμως στην πραγματικότητα έχει μια μυστική υπερδύναμη. Μπορεί να διαβάζει γρήγορα. . Σε έναν παράλληλο κόσμο, η Αθηνά θα ήταν μέλος της ακαδημίας για χαρισματικά παιδιά του Charles Xavier. Σε αυτόν εδώ, της αρέσει η μπύρα, το κακό φαγητό, οι δίσκοι των Beatles και τα καλά βιβλία. Τα τελευταία χρόνια ασχολείται με την Πολιτική και τη Νομική Επιστήμη, γι’ αυτό θα την βρείτε θαμμένη στα αναγνωστήρια του ΕΚΠΑ.
Προηγούμενο άρθρο Τα Halloween τέρατα της Δεσποινίδος Βατόμουρο και πως να τα αντιμετωπίσετε!
Επόμενο άρθρο Θηρίο – Ένα μανιφέστο θηλυκής οργής
FacebookLike
XFollow
PinterestPin
InstagramFollow

Subscribe Now

Subscribe to our newsletter to get our newest articles instantly!
Most Popular
Το Comicdom CON Athens 2025 επιστρέφει και το Smassing Culture θα είναι πάλι εκεί!
9 Μαΐου 2025
Τελευταίος Πειρασμός – Η αποδόμηση του θείου δράματος και ο «ξανακερδισμένος παράδεισος»
23 Απριλίου 2025
Kaiji – Τo manga πριν το Squid Game
22 Απριλίου 2025
Στο Σύμπαν των Αυτοεκδόσεων – 5 κόμικς που ξεχωρίζουν
16 Απριλίου 2025
Η Κυρά της Λίμνης – To τέλος πριν την RPG αρχή
11 Απριλίου 2025

Μπορεί να σου αρέσουν και αυτά:

Comic

Γκάμπο: Ένα παράθυρο μαγικού ρεαλισμού στον κόσμου του Γκαμπριέλ Γκαρσία Μάρκες

Αλέξανδρος Μινωτάκης
Αλέξανδρος Μινωτάκης
28 Μαΐου 2017
Συνεντεύξεις

Aβραάμ Κάουα: Το μόνο που σπρώχνει τους δημιουργούς να συνεχίζουν να δημιουργούν είναι η ίδια η δημιουργία

Nίκος Γιακουμέλος
Nίκος Γιακουμέλος
26 Μαΐου 2017
Βιβλία

Αύριο Θα Mας Λένε Αλλιώς- Πώς χωρίζουμε στον καπιταλισμό

Μαριάννα Τσότρα
Μαριάννα Τσότρα
22 Ιουνίου 2020
ComicΕλληνικά

Ο Συλλέκτης- Μια πολυπρισματική ιστορία για το υφαντό της οικογένειας

Nίκος Γιακουμέλος
Nίκος Γιακουμέλος
6 Απριλίου 2019
Βιβλία

Μπέρδεμα στο Χάρλεμ – Μια τοιχογραφία της μαύρης Αμερικής του ‘60

Μαριάννα Τσότρα
Μαριάννα Τσότρα
30 Ιουλίου 2022
FantasyΒιβλία

Ο Σκάνταρ και ο Κλέφτης του Μονόκερου – Ένας ήρωας γεννιέται

Μάνος Βασιλείου - Αρώνης
Μάνος Βασιλείου - Αρώνης
24 Νοεμβρίου 2022
[mailerlite_form form_id=1]
Smassing Culture

To Smassing Culture ξεκίνησε σαν μια προσπάθεια ανθρώπων που αγαπούν την μαζική κουλτούρα και θέλουν να μιλήσουν για αυτή από μια διαφορετική, πιο κοινωνική γωνία. 

Για εμάς

  • Αρχική
  • Τι είναι το Smassing Culture
  • Συντακτική

Δείτε Επίσης

  • Συνεντεύξεις
  • SmassFest
  • SmassPodcasts
  • Videos

Βρείτε μας:

Επικοινωνία
Manufactured by Sociality
Welcome Back!

Sign in to your account

Username or Email Address
Password

Lost your password?