Smassing Culture
  • Otaku
    OtakuΔες Περισσότερα
    Here comes the Fall – Τα 10 καλύτερα anime για να μπείτε στο mood φθινοπώρου
    3 Λεπτά Ανάγνωσης
    Asadora! –  Η πιλότος, το kaiju και η μεταπολεμική Ιαπωνία του Naoki Urasawa
    33 Λεπτά Ανάγνωσης
    Kaiji – Τo manga πριν το Squid Game
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Η Κόρη της Κολάσεως – Φρανκενστάιν στο Τόκιο
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Solo Leveling – Το φαινόμενο που επαναπροσδιόρισε τα manhwa
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Comic
    ComicΔες Περισσότερα
    Μυστήρια Πράγματα: Ξυλόκαστρο & πέριξ -Μια ξεχωριστή ανθολογία ιστοριών λαογραφικού τρόμου
    4 Λεπτά Ανάγνωσης
    Ο Τηλέμαχος και το Δέρας – Autofiction για το τρανς βίωμα μετά τον Gérard
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
    «Στα κόμικς μου θέτω ερωτήματα, δεν δίνω απαντήσεις» – Μία συζήτηση με τον Soloup και την Ευαγγελία Μουλά
    26 Λεπτά Ανάγνωσης
    Ο Θησαυρός της Λαβυρίνθου – Η περιπέτεια που έγινε συλλογικός αγώνας
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Ultimate Invasion – Ένας Θαυμαστός Καινούριος Κόσμος χωρίς… υπερήρωες
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Βιβλία
    ΒιβλίαΔες Περισσότερα
    Μυστήρια Πράγματα: Ξυλόκαστρο & πέριξ -Μια ξεχωριστή ανθολογία ιστοριών λαογραφικού τρόμου
    4 Λεπτά Ανάγνωσης
    Project Hail Mary – Tο Μαράκι, ο Aριανός και το hard science fiction
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
    Η εικονογράφηση του Arsène Lupin ξαναζωντανεύει τον μύθο του κλασσικού ήρωα
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
    Dark Tourism -Ένας οδηγός σκοτεινών προορισμών μέσα από τις σελίδες αγαπημένων comics και βιβλίων
    11 Λεπτά Ανάγνωσης
    Μανιτουάνα -Οι Χίλιες Νήσοι των Μοχώκ και η γέννηση του αμερικάνικου έθνους
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Cinema
    CinemaΔες Περισσότερα
    The Life of Chuck – Πιεστικό μελόδραμα με χορευτικές εξάρσεις
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    Sinners – Βρικόλακες, blues και κοινοτικό τραύμα
    8 Λεπτά Ανάγνωσης
    Ο Superman ξαναέδωσε ελπίδα στον υπερηρωικό κινηματογράφο 
    12 Λεπτά Ανάγνωσης
    Stay Wicked γιατί στο Οζ τίποτα δεν είναι όπως φαίνεται
    11 Λεπτά Ανάγνωσης
    Havoc- Αιματοβαμμένη καγκουριά
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Σειρές
    ΣειρέςΔες Περισσότερα
    Τhe Studio – Ένα αστείο από και για το Hollywood
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    Η σημασία της μουσικής στον έρωτα των Δύο Ξένων
    11 Λεπτά Ανάγνωσης
    The Residence – Ένας πολύχρωμος φόνος στον Λευκό Οίκο
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Your Friendly Neighborhood Spider-Man – Fun επιστροφή στις ρίζες
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
    Cobra Kai – Για όλους τους losers του κόσμου
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Exclusive
    ExclusiveΔες Περισσότερα
    riddler-δημοκρατία
    Riddler, γιατί μισείς τη Δημοκρατία μας;
    1 Λεπτά Ανάγνωσης
    «Στα κόμικς μου θέτω ερωτήματα, δεν δίνω απαντήσεις» – Μία συζήτηση με τον Soloup και την Ευαγγελία Μουλά
    26 Λεπτά Ανάγνωσης
    Ο Superman ξαναέδωσε ελπίδα στον υπερηρωικό κινηματογράφο 
    12 Λεπτά Ανάγνωσης
    SmassFest 2025 – The 10th year anniversary
    4 Λεπτά Ανάγνωσης
    Πτήση/Κόσοβο -Η πιο balkanstigmh του ελληνικού θεάτρου
    4 Λεπτά Ανάγνωσης
Διαβάζετε: Ο Αιώνιος Πόλεμος – Ο πόλεμος δεν αλλάζει, αλλά σε αλλάζει
Share
Smassing CultureSmassing Culture
Font ResizerAa
  • Otaku
  • Comic
  • Βιβλία
  • Cinema
  • Σειρές
  • Exclusive
Αναζήτηση
  • Otaku
  • Comic
  • Βιβλία
  • Cinema
  • Σειρές
  • Exclusive
Follow US
Copyright © 2014-2023 Ruby Theme Ltd. All Rights Reserved.
Smassing Culture > Blog > Βιβλία > Sci-Fi > Ο Αιώνιος Πόλεμος – Ο πόλεμος δεν αλλάζει, αλλά σε αλλάζει
Sci-FiΒιβλία

Ο Αιώνιος Πόλεμος – Ο πόλεμος δεν αλλάζει, αλλά σε αλλάζει

Αλέξανδρος Μινωτάκης
Από Αλέξανδρος Μινωτάκης
Δημοσιεύτηκε 11 Απριλίου 2021
Τελευταία Ενημέρωση 11 Απριλίου 2021
6 Λεπτά Ανάγνωσης
SHARE

Το βιβλίο του Joe Haldeman O Αιώνιος Πόλεμος  (στα ελληνικά από τις εκδόσεις Anubis, σε μετάφρασή του Βασίλη Αθανασιάδη) θεωρείται, και όχι άδικα, κλασικό, τόσο στο είδος του, τη στρατιωτική επιστημονική φαντασία, αλλά και γενικότερα. Και ο λόγος για αυτό δεν είναι μόνο τα θέματά του, ή το πως τα προσεγγίζει, που παίζουν φυσικά τον ρόλο τους. Ακόμα περισσότερο από αυτά είναι η ψυχολογική χροιά και σκοπιά που αυτά αποπνέουν. Το πώς δηλαδή ο συγγραφέας, βετεράνος και ο ίδιος μιας εγκληματικής ιμπεριαλιστικής παρέμβασης, απέδωσε τον πόλεμο χωρίς δόξα, τιμή και αστικές φιοριτούρες, αλλά με ρεαλιστική ψυχρότητα και, κυρίως, το πώς αναίρεσε την (εθνικιστική-πολιτική) του δικαιολόγηση, αφήνοντας τελικά μονάχα την κυνική και ολέθρια αλήθεια πίσω τους: το ότι δηλαδή οι νέοι άνθρωποι χρησιμοποιήθηκαν ως τροφή για τα κανόνια και πολέμησαν για μια πατρίδα και ένα όραμα που τελικά ποτέ δεν ήταν αληθινό.

Αυτή η βίαιη και δωρικά αποδοσμένη εισβολή μιας Πραγματικότητας που αποσυναρμολογεί την ίδια της αστικής ιδεολογίας και το φτιασίδι της ελευθερίας που πλέκει ανά τα χρόνια ο Δυτικός κόσμος για τον εαυτό του, καθιστά και το ίδιο το έργο σύγχρονο και αγέραστο, παρά τον μισό αιώνα πλέον που μας χωρίζει από αυτό. Γιατί τελικά, σε αυτά τα 50 χρόνια τα πράγματα φυσικά άλλαξαν, αλλά προς το χειρότερο. Αλλάξαμε και εμείς. Ή τουλάχιστον θα έπρεπε να είχαμε αλλάξει. Όμως 50 χρόνια μετά, ακόμα ξαφνιαζόμαστε όταν… βρισκόμαστε στην έρημο της αλήθειας, ακόμα προσπαθούμε να καλυφθούμε πίσω από έννοιες όπως πατρίδα και φυλή. Έτσι, μπορεί το έργο να τοποθετείται στο 1975 (τουλάχιστον η έναρξή του), δίκαια όμως ο συγγραφέας δε θέλησε να αλλάξει αυτή την ημερομηνία και την ευθεία αναφορά στο Βιετνάμ. Αρνούμενος την επίφαση της επιστημονικότητας και αποδεχόμενος την αλήθεια της πιθανότητας (και το… κατά λάθος ρετροφουτουριστικό στυλ) ρίχνει μόνιμα ένα καρφί στην ιστορική αλήθεια, δείχνοντας πως, ακόμα και αν άλλαζαν κάποια πράγματα, δε θα άλλαζαν οι πολιτικές που τα ελέγχουν. Μας δείχνει, συνειδητά, πως η τεχνολογία δεν είναι το καταφύγιο και η λύση στα προβλήματα του ολοκληρωτισμού και του καπιταλισμού. Αντίθετα, όταν γίνεται όπως γίνεται, μάλλον τα εντείνει.

Η ιστορία του Γουίλιαμ Μαντέλα (ευθύς αναγραμματισμός του ονόματός του συγγραφέα) βρίθει βιογραφικών αναφορών. Μιας και το προσωπικό είναι βαθιά πολιτικό, ο συγγραφέας χρησιμοποιεί τα δικά του εφιαλτικά βιώματα για να ανατρέψει την αστική παραφιλολογία για τη δικαιολόγηση του (κάθε) πολέμου, εκτείθοντας όλη την παράνοια, τη βία αλλά και τον εκφυλισμό κάθε ανθρώπινης αξίας που συνθέτουν τον πόλεμο. Την ωμή βία που δέχονται οι αυτόχθονες και την ψυχολογική βία που επηρεάζει ακόμα και τους ίδιους τους θύτες, μετατρέποντας τους σε άδεια κελύφη προκειμένου να αντέξουν την πίεση, την απόσταση και, τελικά, τα δικά τους εγκλήματα.

Ταυτόχρονα, σε λογοτεχνικό επίπεδο, ο Haldeman με τρόπο αριστοτεχνικό, αποσυνθέτει ένα-ένα τα βασικά κομμάτια του space opera, που, παρά την αγάπη που μπορεί να του έχουμε ως είδος, είναι ουσιαστικά μια συνέχεια των αστικών μυθιστορημάτων ανακάλυψης/ εκμετάλλευσης, που προτάσουν το άτομο έναντι της κοινωνίας που αυτό ζει και δείχνουν ολόκληρους πολέμους και πολιτισμούς να εξαρτώνται από ήρωες. Στον πόλεμο όμως δεν υπάρχουν ήρωες. Μόνο χαμένοι.

Ο Haldeman στρέφει την προσοχή του και στην ίδια την κοινωνία που τρέφει αυτούς τους πολέμους. Αν και η οπτική του απηχεί τους φόβους της δεκαετίας του 1970, όπου η εγκληματικότητα από τα αστικά κέντρα των μητροπόλεων έφτανε πια στα άγια προάστια, η τελική του θεώρηση, όπως και με τις μεταμφιεσμένες αλλά ξεκάθαρες αναφορές στο Βιετνάμ δεν είναι λάθος. Γιατί δείχνουν τελικά πως χωρίς σεβασμό στη ζωή, χωρίς ουσιαστική δημοκρατία, ένα κράτος, ακόμα και αν πιάνει όλο τον πλανήτη, πάλι θα είναι αυταρχικό και σκληρό. Όταν τελειώνουν οι εξωτερικοί εχθροί, ένα καθεστώς ολοκληρωτικό και εθισμένο στη διαμάχη, πολύ πρόθυμα θα κοιτάξει μέσα του για θύματα.

Κάτι ακόμα πάρα πολύ ενδιαφέρον με τον τρόπο γραφής του Hadleman είναι η λακωνικότητα που τον διακατέχει. Ο λόγος του είναι κοφτός, λιτός, στρατιωτικά λειτουργικός. Ακόμα και οι εσωτερικοί μονόλογοι του πρωταγωνιστή είναι δοσμένοι με μια πίεση. Οι περιγραφές του είναι καίριες και μεταφέρουν τις απαραίτητες πληροφορίες, χωρίς στολίσματα. Ταυτόχρονα όμως είναι πρόδηλο ότι κάτω από αυτή τη λακωνικότητα κρύβεται μια αιχμηρή αψάδα, μια φωτιά που δεν μπορεί να σβήσει, μια κραυγή που δεν μπορεί να εκφραστεί. Αυτή η γεμάτη ένταση ατμόσφαιρα ενός ανθρώπου που ανά πάσα στιγμή είναι έτοιμος να καταρρεύσει αποδίδεται με αξιοθαύμαστο τρόπο από τη μετάφραση του Αθανασιάδη.

Το  Ο Αιώνιος Πόλεμος είναι, εκτός από ένα απολαυστικό, βαθιά αντιπολεμικό και κοινωνικό βιβλίο, μια προειδοποίηση. Ότι, όσο και αν περιμένουμε να αλλάξουν οι τρομακτικές συνθήκες που ζούμε από μόνες τους, αυτές δε θα το κάνουν. Όμως θα αλλάξουν εμάς. Και πάντα προς το χειρότερο.

TAGGED:Joe HaldemanΒασίλης Αθανασιάδηςεκδόσεις AnubisΟ Αιώνιος Πόλεμος
Μοιραστείτε το Άρθρο
Facebook Copy Link Print
ΑπόΑλέξανδρος Μινωτάκης
Follow:
Συνάντησε μικρός το Star Wars και έκτοτε βρήκε πως θέλει να γίνει Jedi. Προπονείται με διαλογισμό 18 ώρες την μέρα. Τις υπόλοιπες τις περνάει καμουφλαρισμένος ως υποψήφιος διδάκτορας γιατί κανείς δεν του είπε πως ανακλήθηκε το Order 66.
Προηγούμενο άρθρο Smass Podcasts #38 Τσοντοκόμικ 2: Αθήνα, ένα μεγάλο κρεβάτι
Επόμενο άρθρο Έχει αποτύχει το #metoo στην Ελλάδα;
FacebookLike
XFollow
PinterestPin
InstagramFollow

Subscribe Now

Subscribe to our newsletter to get our newest articles instantly!
Most Popular
riddler-δημοκρατία
Riddler, γιατί μισείς τη Δημοκρατία μας;
16 Σεπτεμβρίου 2025
Μυστήρια Πράγματα: Ξυλόκαστρο & πέριξ -Μια ξεχωριστή ανθολογία ιστοριών λαογραφικού τρόμου
13 Σεπτεμβρίου 2025
Project Hail Mary – Tο Μαράκι, ο Aριανός και το hard science fiction
15 Σεπτεμβρίου 2025
The Life of Chuck – Πιεστικό μελόδραμα με χορευτικές εξάρσεις
7 Σεπτεμβρίου 2025
Τhe Studio – Ένα αστείο από και για το Hollywood
7 Σεπτεμβρίου 2025

Μπορεί να σου αρέσουν και αυτά:

ComicMarvel

Δημόσιος Κίνδυνος – Όταν ο Wolverine έγινε Hydra

Μάνος Βασιλείου - Αρώνης
Μάνος Βασιλείου - Αρώνης
8 Νοεμβρίου 2019
ComicDuneExclusiveΑφιερώματα

Dune graphic novel: Μουαντ΄ Ντιπ – Δύο κόσμοι συγκρούονται

Αλέξανδρος Μινωτάκης
Αλέξανδρος Μινωτάκης
27 Φεβρουαρίου 2024
ComicDCExclusiveJokerΑφιερώματα

Φονικό Χαμόγελο – Mind games με τον Joker

Μάνος Βασιλείου - Αρώνης
Μάνος Βασιλείου - Αρώνης
27 Φεβρουαρίου 2025
FantasyΒιβλία

Μια Στάλα Μίσος – Η σύγκρουση θα κυοφορεί πάντα το μέλλον!

Aθηνά Κακλαμάνη
Aθηνά Κακλαμάνη
10 Δεκεμβρίου 2021
ComicMarvel

Το Σκοτεινό Παρελθόν του Eddie Brock που τον έκανε Venom

Μάνος Βασιλείου - Αρώνης
Μάνος Βασιλείου - Αρώνης
14 Φεβρουαρίου 2019
FantasyΒιβλία

Ένα Τραγούδι για την Αρμπόν – Μια μελωδία υλισμού σε fantasy σκηνικό

Nίκος Γιακουμέλος
Nίκος Γιακουμέλος
29 Μαΐου 2020
[mailerlite_form form_id=1]
Smassing Culture

To Smassing Culture ξεκίνησε σαν μια προσπάθεια ανθρώπων που αγαπούν την μαζική κουλτούρα και θέλουν να μιλήσουν για αυτή από μια διαφορετική, πιο κοινωνική γωνία. 

Για εμάς

  • Αρχική
  • Τι είναι το Smassing Culture
  • Συντακτική

Δείτε Επίσης

  • Συνεντεύξεις
  • SmassFest
  • SmassPodcasts
  • Videos

Βρείτε μας:

Επικοινωνία
Manufactured by Sociality
Welcome Back!

Sign in to your account

Username or Email Address
Password

Lost your password?