Η Όλιβ είναι μεταπτυχιακή φοιτήτρια στο τμήμα Βιολογίας του πανεπιστημίου του Στάνφορντ, εργάζεται 80 ώρες την εβδομάδα και φυσικά έχει μηδενικό χρόνο, αλλά και όρεξη, για έρωτα και προσωπική ζωή. Κι όμως, ξαφνικά βρίσκεται μπλεγμένη στη χειρότερη δυνατή παρεξήγηση: φιλάει αναπάντεχα τον Άνταμ Κάρλσεν, διδάκτωρ στο πανεπιστήμιο και γνωστό στριμμένο άντερο, που έχει κάνει εκατοντάδες από τους φοιτητές του να κλάψουν με τα αυστηρά, δηκτικά του σχόλια. Οι δυο τους θα αποφασίσουν, ο καθένας για τους δικούς του λόγους, να προσποιηθούν πως βγαίνουν μαζί, όμως αυτό που θα ξεκινήσει σαν μια αμήχανη, απολύτως ανεπιθύμητη ψεύτικη σχέση, θα καταλήξει σε έναν φλογερό έρωτα και άνευ όρων αγάπη.
Το πρώτο μυθιστόρημα της Ali Hazelwood, Το Θεώρημα της Αγάπης, έγινε BookTok φαινόμενο, που μεταφράστηκε και διαβάστηκε από εκατομμύρια αναγνώστες παγκοσμίως. Η Hazelwood, διδάκτωρ νευροεπιστήμης και η ίδια αλλά και λάτρης της ρομαντικής λογοτεχνίας και του fanfiction, συνδυάζει τα δύο πάθη της και μετατρέπει σε μυθιστόρημα το fanfiction που είχε γράψει για τη Rey και τον Kylo Ren του Star Wars, τοποθετώντας το ρομάντζο της στη STEM ακαδημαϊκή επιστημονική κοινότητα, έναν χώρο υποεκπροσωπημένο στη λογοτεχνία εν γένει, και δη σε ένα από τα κορυφαία πανεπιστήμια του κόσμου, το Στάνφορντ.
Η Όλιβ θέλει να κάνει την καλύτερή της φίλη, Αν, να πιστέψει πως βγαίνει με κάποιον, ώστε η Αν να δεχτεί να βγει με τον πρώην της Όλιβ, τον Τζέρεμι, και μέσα από αυτήν την, κατά κοινή ομολογία παιδαριώδη, συνθήκη βρίσκεται να φιλά έναν παντελώς άγνωστο, που αποδεικνύεται πως δεν είναι άλλος από τον δρ. Άνταμ Κάρλσεν, φόβο και τρόμο κάθε μεταπτυχιακού φοιτητή στο Στάνφορντ. Η αντίδρασή του, όμως, είναι πολύ πιο ήπια απ’ ό,τι η Όλιβ περίμενε και όταν σύντομα τα νέα μαθευτούν και όλο το πανεπιστήμιο νομίζει πως είναι μαζί, εκείνος προτείνει να προσποιηθούν πως τα έχουν – εκείνη για να πείσει την Αν να βγει με τον Τζέρεμι, εκείνος για να πείσει το Στάνφορντ πως δεν έχει σκοπό να δεχτεί πρόταση από άλλο πανεπιστήμιο και έτσι να απελευθερώσει τα ερευνητικά του κονδύλια.
Η Hazelwood χρησιμοποιεί έναν συνδυασμό των tropes του fake dating, του forced proximity και του opposites attract για να χτίσει, σταδιακά και απολαυστικά, την ιστορία αγάπης ανάμεσα στην Όλιβ και τον Άνταμ. Οι δυο τους αποφασίζουν να βγαίνουν εβδομαδιαία ραντεβού για να πείσουν ολόκληρο το Στάνφορντ πως είναι μαζί, όμως αυτά που αρχικά φάνταζαν στην Όλιβ σαν βαρετά, εξαναγκαστικά ψεύτικα ραντεβού, ιδανική δικαιολογία για να απολαύσει τον spiced pumpkin latte της, καταλήγουν να είναι η φωτεινότερη, πιο ευτυχισμένη στιγμή της εβδομάδας της και ο δρ. Άνταμ Κάρλσεν, γνωστός για τα διαβόητα ξεσπάσματα οργής και τις στοχευμένες προσβολές του, φέρεται πάντοτε στην Όλιβ με σεβασμό, προσοχή και τρυφερότητα. Μια σειρά από στιγμές εξαναγκασμένης εγγύτητας, ζουμερές και απολαυστικές στην εκτέλεσή τους, θα τους φέρνουν όλο και πιο κοντά, όσο το ένα φιλί διαδέχεται το άλλο, αλλά και το κάθε ψέμα το επόμενο. Η Hazelwood αναπτύσσει επαρκώς τους χαρακτήρες τους – και οι δυο τους εσωστρεφείς, ανασφαλείς και δίχως αυτοπεποίθηση, ο καθένας με τα δικά του τραύματα και συμπλέγματα του παρελθόντος, θα κρατήσουν τα συναισθήματά τους κρυφά, με αποτέλεσμα να εμπλακούν σε έναν ιστό ψεμάτων με συνέπειες άλλοτε ξεκαρδιστικές και τραγελαφικές, άλλοτε ολέθριες για τη σχέση τους.
Η Hazelwood συνθέτει μια φρέσκια, διασκεδαστική κωμωδία παρεξηγήσεων, όπου το χιούμορ συνυφαίνεται στην εντέλεια με τον ρομαντισμό, παρότι ενίοτε ρέπει προς την υπερβολή και την αναληθοφάνεια. Το highlight του βιβλίου, όμως, είναι ο ίδιος ο χαρακτήρας του Άνταμ Κάρλσεν, ένα από τα πιο καλογραμμένα male love interests σε βιβλία του είδους, ντροπαλός και ανασφαλής παρά το αψεγάδιαστο παρουσιαστικό του, μόνιμα σφιγμένος και αποστασιοποιημένος, με μια χρυσή καρδιά να κρύβεται κάτω από το ψυχρό περίβλημά του. Παρότι η σχέση του Άνταμ και της Όλιβ, μεγαλύτερου σε ηλικία καθηγητή με κατά πολλά χρόνια νεότερη φοιτήτρια, ανήκει στα taboo tropes του είδους και θα μπορούσε να διολισθήσει σε τοξικά, σεξιστικά μονοπάτια όσον αφορά την ανισότητα στη δυναμική, η Hazelwood δεν υποπίπτει ποτέ σε στερεοτυπικά, στρεβλά ερωτικά πρότυπα, ακριβώς λόγω της δόμησης και ανάπτυξης του κεντρικού ανδρικού χαρακτήρα της: ο Άνταμ Κάρλσεν δεν είναι επ’ ουδενί macho, τοξικά αρρενωπό, αρχετυπικό του genre alpha male, σέβεται πάντοτε τα όρια της Όλιβ, αναγνωρίζει τις μεταξύ τους άνισες σχέσεις εξουσίας και δεν προχωρά ποτέ δίχως την ενθουσιώδη συναίνεσή της. Το αποτέλεσμα είναι οι, ιδιαίτερα steamy, σκηνές σεξ, όταν αυτές επιτέλους έρθουν, εκτεινόμενες σε δύο ογκώδη κεφάλαια και θυμίζοντας έντονα τη λογική του fanfiction, να είναι ίσως οι καλύτερες που έχουμε διαβάσει σε rom-com τα τελευταία χρόνια και εκείνος ο ιδανικότερος book boyfriend – και το γεγονός ότι η περσόνα του είναι βασισμένη στον Kylo Ren του Adam Driver τον κάνει ακόμα πιο ερωτεύσιμο.
Οι θεματικές τις οποίες εξερευνά η Hazelwood προχωρούν πέρα από το απλό ρομάντζο και επεκτείνονται στον STEM ακαδημαϊκό χώρο: γράφει για τις συνθήκες ζωής και εργασίας των μεταπτυχιακών φοιτητών και υποψήφιων διδακτόρων, τη σωματική και πνευματική εξάντληση, την ανταγωνιστικότητα, τη διαρκή πίεση για δημοσιεύσεις και εξασφάλιση κονδυλίων, αλλά και για τις έμφυλες διακρίσεις που οι γυναίκες επιστήμονες αντιμετωπίζουν, τη δυσπιστία και τις σεξιστικές προκαταλήψεις σε ακαδημαϊκούς χώρους αμιγώς ανδροκρατούμενους. Καταπιάνεται με δύο καίρια ζητήματα, παθογένειες της ακαδημαϊκής κοινότητας αλλά και κάθε εργασιακού χώρου εν γένει, τη σεξουαλική παρενόχληση και τη λεκτική κακοποίηση, εξερευνά τους τρόπους και τις μεθόδους με τις οποίες ασκείται η κατάχρηση εξουσίας, αλλά και το πώς τραυματίζει την αυτοεκτίμηση των θυμάτων και την εμπιστοσύνη που δείχνουν στο έργο και τη δουλειά τους.
Το Θέωρημα της Αγάπης είναι μια σύγχρονη, φρέσκια ιστορία αγάπης, ένα από τα πιο λιγωτικά ρομάντζα που έχουμε διαβάσει τελευταία, που εγγυάται κατά τη διάρκεια της ανάγνωσής του ένα μόνιμα ζωγραφισμένο στα χείλη χαμόγελο. Το λογοτεχνικό πείραμα της Hazelwood, ο συγκερασμός του genre του rom–com με την εμπειρική γνώση και την εκ των έσω ματιά στην ακαδημαϊκή επιστημονική κοινότητα, εκτελείται στην εντέλεια και στέφεται με απόλυτη επιτυχία.