Smassing Culture
  • Otaku
    OtakuΔες Περισσότερα
    Kaiji – Τo manga πριν το Squid Game
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Η Κόρη της Κολάσεως – Φρανκενστάιν στο Τόκιο
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Solo Leveling – Το φαινόμενο που επαναπροσδιόρισε τα manhwa
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Ποιότητα σε δύσκολους καιρούς! Tα 10 καλύτερα κόμικς του 2024!
    16 Λεπτά Ανάγνωσης
    Έπιασαν τα κρύα – Τα 10 καλύτερα anime για μια χειμωνιάτικη μέρα
    8 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Comic
    ComicΔες Περισσότερα
    Gerard ή Το Σπαθί Στην Πλάτη Του – Ένα fantasy coming-out
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    Όλο Δεξιά Για Τον Παράδεισο – Mια κυρπαντελίστικη Κόλαση
    4 Λεπτά Ανάγνωσης
    Βατραχομυομαχία – Όταν η κωμωδία συναντά το έπος με φρέσκια ματιά
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
    Οι υποψηφιότητες των ΕΒΚ 2025
    10 Λεπτά Ανάγνωσης
    Στο Σύμπαν των Αυτοεκδόσεων – 5 κόμικς που ξεχωρίζουν
    9 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Βιβλία
    ΒιβλίαΔες Περισσότερα
    Η Κυρά της Λίμνης – To τέλος πριν την RPG αρχή
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    Γραφή Κοφτερή σαν Μαχαίρι – Ενάντια στο «ωραίο»
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
    Μια στεκιά στο μάτι του Tom Robbins
    12 Λεπτά Ανάγνωσης
    Η Ακρόπολη Των Ξεχασμένων Μύθων – Επιστροφή (και αναστροφή) στον κόσμο του Έλρικ
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    Erevis Cale Trilogy – Πέρα από την (DnD) ηθική
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Cinema
    CinemaΔες Περισσότερα
    Τελευταίος Πειρασμός – Η αποδόμηση του θείου δράματος και ο «ξανακερδισμένος παράδεισος»
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
    Έχω Κάτι Να Πώ – Mεταξύ μας, δε χρειάζεται
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Η Δασκάλα του Πιάνου – Σινεμά που διεισδύει στην ψυχή
    4 Λεπτά Ανάγνωσης
    The Brutalist – Xτίζοντας την Αμερική έναν εφιάλτη τη φορά
    4 Λεπτά Ανάγνωσης
    Μιλήσαμε με τον Χρήστο Πυθαρά για τη νέα του ταινία “Το Κυνήγι”
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Σειρές
    ΣειρέςΔες Περισσότερα
    Η σημασία της μουσικής στον έρωτα των Δύο Ξένων
    11 Λεπτά Ανάγνωσης
    The Residence – Ένας πολύχρωμος φόνος στον Λευκό Οίκο
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Your Friendly Neighborhood Spider-Man – Fun επιστροφή στις ρίζες
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
    Cobra Kai – Για όλους τους losers του κόσμου
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    The next big (and best) thing – Οι καλύτερες σειρές του 2024
    13 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Exclusive
    ExclusiveΔες Περισσότερα
    Πτήση/Κόσοβο -Η πιο balkanstigmh του ελληνικού θεάτρου
    4 Λεπτά Ανάγνωσης
    Το Comicdom CON Athens 2025 επιστρέφει και το Smassing Culture θα είναι πάλι εκεί!
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    Altan: «Το καλό σκίτσο έχει μήνυμα συνοπτικό, πρωτότυπο και αμφίσημο»
    9 Λεπτά Ανάγνωσης
    Φονικό Χαμόγελο – Mind games με τον Joker
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    Μιλήσαμε με τον Χρήστο Πυθαρά για τη νέα του ταινία “Το Κυνήγι”
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
Διαβάζετε: It’s (not) just a movie! Δέκα ταινίες για να (ξανα)ερωτευτούμε τον κινηματογράφο
Share
Smassing CultureSmassing Culture
Font ResizerAa
  • Otaku
  • Comic
  • Βιβλία
  • Cinema
  • Σειρές
  • Exclusive
Αναζήτηση
  • Otaku
  • Comic
  • Βιβλία
  • Cinema
  • Σειρές
  • Exclusive
Follow US
Copyright © 2014-2023 Ruby Theme Ltd. All Rights Reserved.
Smassing Culture > Blog > Cinema > It’s (not) just a movie! Δέκα ταινίες για να (ξανα)ερωτευτούμε τον κινηματογράφο
Cinema

It’s (not) just a movie! Δέκα ταινίες για να (ξανα)ερωτευτούμε τον κινηματογράφο

admin
Από admin
Δημοσιεύτηκε 17 Ιουνίου 2017
Τελευταία Ενημέρωση 17 Ιουνίου 2017
8 Λεπτά Ανάγνωσης
SHARE

Γράφει ο Χρήστος Σκυλλάκος για Το Περιοδικο 

Ο κινηματογράφος εκτός των άλλων, είναι βίωμα. Τον αγαπάμε σαν κάτι το οικείο, σαν κάτι το πραγματικό που βρέθηκε και πορεύτηκε δίπλα μας. Όλοι έχουμε αγαπημένες ταινίες. Αυτή είναι μια πρόχειρη λίστα, δίχως σειρά προτίμησης και εκτός ιστορικών και αντικειμενικών δεσμεύσεων. Ταινίες που όμως θα μπορούσαν να χαρακτηριστούν πως κατέχουν ένα υψηλό επίπεδο αισθητικής πληρότητας και ουσιώδης μαεστρίας. Πως το περιεχόμενο βρήκε την πιο κατάλληλη μορφή στην πιο κατάλληλη χρονικά στιγμή. Βλέποντας αυτές ίσως, ο αρχικός έρωτας να μετατραπεί σε βαθιά αγάπη για το μέσο. Αν η τέχνη για κάποιον ακατανόητο λόγο απονεκρωνόταν, τούτες οι φιλμικές παρεμβάσεις θα την αναστήνανε.

*Λίστα καθαρά υποκειμενική, όχι οι καλύτερες μα (κάποιες) από τις αγαπημένες. Και θα υπάρχει συνέχεια…

Bande a Part του Jean-Luc Godard

Αν η freewheeling αισθαντικότητα του beat κινήματος εικονογραφούνταν σινεματικά, αν ήθελες στα ψυχικά χαλάσματα να επαναθεμελιώσεις την ζώσα ζωή, τότε απλά, o Godard έχει την απάντηση στην ταινία της πρώτης του περιόδου με τίτλο «Bande a part». Ηδονικά κινηματογραφικό παιχνίδισμα της ύπαρξης. Ο έρωτας. Η ομορφιά της ζωής που κρύβεται μα και ξεσκεπάζεται στην αλλόκοτη απλότητα της κινηματογραφικής κίνησης και των γοητευτικότατων ανθρώπινων φυσιογνωμιών. Ορμήνια γήινης δημιουργίας αυτή καθ’ αυτή. Όταν τα πάντα στην τέχνη και την ζωή μυρίζουν πτωμαΐνη, εδώ μυρίζει φρεσκοφυτρωμένο λουλούδι.

Paris, Texas («Παρίσι, Τέξας») του Wim Wenders

Όταν ένα συνηθισμένο κατά τα άλλα road movie κατακτά την αριστουργηματική δομή της υπαρξιακής ουσίας, μια ταινία μου έρχεται στο νου. Όταν ο ρομαντισμός χάνει το παιχνίδι ως έννοια, όταν ο έρωτας καρδιοχτυπά σε θερμοπυρηνικούς βόμβους, όταν οι μνήμες, οι προσδοκίες, οι νοσταλγίες καίνε σε μια υψικάμινο εικαστικής πληρότητας, η ίδια ταινία μου έρχεται στο νου. Όταν μπρος σε ένα υπόκωφα συγκρουσιακό διάλογο εξομολογητικής πτώσης και λύτρωσης – άρτια σύγκρουση χαρακτήρων και εσωτερικής διαπάλης – σε μια από τις καλύτερες αφηγηματικά σεκάνς που σκέφτηκε και δημιούργησε η κινηματογραφική τέχνη και αποτελεί ταυτόχρονα του καθενός μας το ανείπωτο γλυκοχάραμα, πάλι η ίδια ταινία μου έρχεται στο νου. Ταυτότητα παρακαλώ. Παρίσι, Τέξας.

Les 400 Coups («Τα 400 χτυπήματα») του Francois Truffaut

Το τελικό ενσταντανέ του Antoine Doinel, που μας κοιτά όλους με ευθύτητα στα μάτια, είναι η απόλυτη αίσθηση αβέβαιης ελευθερίας που είδαμε κινηματογραφικά και από μόνο του εναρκτήριο λάκτισμα για χιλιάδες ταινίες και ακόμα περισσότερους χιλιάδες συνειρμούς. Στον περήφανο σκουπιδότοπο που αποκαλούμε «κοινωνία», το παιδί και η εξεγερτική του αθωότητα ένα βήμα πάντα μπρος της σε σύγκρουση με τα πάντα και τους πάντες. 400 χτυπήματα αυτοί – ένα και να κουδουνίζει στους αιώνες ο Truffaut.

Deserto Rosso («Κόκκινη έρημος») του Michelangelo Antonioni

Ποίηση! Καμβάς που όλα πλάθονται και μεταπλάθονται σε μια αστείρευτη πηγή έμπνευσης και ουσιώδους μορφικού πειραματισμού. Μινιμαλιστική, απόκοσμη, διαλεκτικά υλιστική και πολιτικών όρων αφήγηση ή ο εκθειασμός της μη αφήγησης. Λατρεία του κάδρου και το κόκκινο χρώμα ως ξεβαμμένο πάθος και ξεπλυμένο αίμα – ποτάμι αφαιρετικών ονειρικών συλλογισμών και συνειρμών πάνω στην ύπαρξη, την ευτέλεια, την αλλοτρίωση σε ένα απαλλοτριωτικό σινεμά άνευ αυθεντικής συνέχειας.

A Clockwork Orange («Το κουρδιστό πορτοκάλι») του Stanley Kubrick

Κοινωνιολογική και υπαρξιακή μελέτη – προκλητικό (anti)pop art μανιφέστο – αλάνθαστη στόχευση – ταινία που σε μπαγλαρώνει ξανά και ξανά βάζοντας δυναμίτες στα ερείπια ενός – διαχρονικά παρόντα – δυστοπικού αστικού κόσμου που στον επιθανάτιο ρόγχο του θα συνεχίζει να συστήνεται ως “Ήμουν εγώ ο Άλεξ…”. Αναριγείς και μόνο από το κόκκινο φόντο της εισαγωγής και την πρώτη νότα του μουσικού θέματος. Έννοια του κινηματογραφικού ρυθμού… σαν καλοκουρδισμένο ρολόι. Μια ταινία που επιδέχεται να μπαίνει σε replay. Σύγχρονη ακόμη και 200 χρόνια μπροστά στο μέλλον.

The Tenant («Ο ένοικος») του Roman Polanski

Τρόμος της ύπαρξης, ενδόμυχος ψυχαναγκασμός, αφήγηση εσώκλειστη που καταλήγει σε ένα τσίρκο ανθρώπινης μοναξιάς, ανασφάλειας, αδιαφορίας και κοινωνικής εχθρότητας. Στην πιο ολοκληρωμένη εσωτερικά και εξωτερικά κατάθεση της τριλογίας «δωματίου» του Polanski, η αναπαραγωγή της κοινωνικής κανιβαλιστικής διαδικασίας γεννά τσακισμένες ανθρώπινες συνειδήσεις με τα ίδια φρικώδη της χαρακτηριστικά, που σε παραπέμπουν σε ένα φαύλο αδιέξοδο μονόλογο στα τσιμεντένια στεγνά δωμάτια του δυτικού «πολιτισμού». Και να που πέφτει, πέφτει και συγκρούεται…

Alphaville του Jean-Luc Godard

Ανθός της πρωτοπορίας, της κινηματογραφικής γραφής, του μοντάζ, της εικόνας – αφήγηση, του Μπρεχτισμού και ο Lemmy Caution, τσαμπουκαλεμένος noir άγγελος εξολοθρευτής της υποδούλωσης: πνευματικής, συναισθηματικής, σωματικής, κοινωνικής στον παράδοξα εκφυλισμένο μελλοντικό – μα και τόσο παρόντα – κόσμο με τον όνομα Alphaville. «Occupé (Κατειλημμένο)» ακούμε μονότονα τον υπολογιστή Alpha-60 να λέει και το σινεμά, έκτοτε, είναι κατειλημμένο από την διανοητική έξαρση του κυρίου Godard, σε κάθε του βήμα και προβληματισμό. Μετά από αυτό, σταματάς την πραγματικότητα, κατεβαίνεις και θες να γυρνάς και εσύ ταινίες.

Vargtimmen («Η ώρα του λύκου») του Ingmar Bergman

Στην καλύτερη και ωριμότερη περίοδο του, περιτριγυρισμένο από ισοδύναμα αριστουργήματα, η απόλυτη τέχνη του Bergman βρίσκει την στιγμή να αγγίξει στην ολότητα της τον Τρόμο εξπρεσιονιστικά, και όλα μέσα μας αλληλοτρώγονται σε ένα άκρως θλιπτικό και φρικαλέο τερατούργημα της ματαιότητας, της αλλοτρίωσης και του θανάτου. Άσπρο και μαύρο σε τόνους πέραν της παλέτας. Αντίθεση στα όρια. Ένα μονολιθικό έκθεμα που στα μουσεία θα αρνούνταν, από φθόνο, την ύπαρξη του.

Phantom de la Liberte («Το φάντασμα της ελευθερίας») του Luis Bunuel

Ένοπλο αντάρτικο της φόρμας και του περιεχομένου. Ωριμότητα σουρεαλιστικής υπεροψίας, σάτιρα της νοσηρής αλλοτρίωσης του ανθρώπου και ένα ακατάπαυστο μαστίγωμα της αστικής τάξης, των αρχών και αξιών της, του συνόλου της ύπαρξης της. Ο δάσκαλος Bunuel δημιούργησε στην τελευταία του περίοδο την απολαυστικότατη, σαρκαστικότατη αριστεία στον κινηματογράφο.

Και για τελευταία… 1900, One flew over the cuckoo’s nest, 8 ½, Taxi Driver, Annie Hall, Kes, The Shining, Rear Window, Hiroshima Mon Amour, Salo, Apocalypse Now, Le Samurai, Down by Law, French Connection, Come and See, Nostalghia, Once Upon A time in America, Wings of Desire, Underground, Head-on, Run Lola Run, Sans Soleil και άλλα πολλά αστρικά καλλιτεχνικά διαμάντια μα αναγκάζομαι και πιάνω στην υποκειμενικά δομημένη τύχη το…

Serpico του Sydney Lumet

Ο Αμερικάνος κινηματογραφιστής που πήρε το Hollywood και το αναποδογύρισε – μαζί με το υπόλοιπο σινάφι του – στα… ίσια του, δημιουργεί την απόλυτη αίσθηση του ήρωα – αντιήρωα στην εμβληματική φυσιογνωμία του boheme μπάτσου Al Pacino και δίνει στην Νέα Υόρκη την σκληρή και ρομαντική εικόνα των 60s/70s που λατρέψαμε ερωτικά. Και με την ανυπέρβλητη μουσική του Μίκη Θεοδωράκη.

 

TAGGED:AlphavilleBande a PartDeserto RossoFrancois TruffautJean-Luc GodardLes 400 CoupsParisPhantom de la LiberteRoman PolanskiTexasThe TenantWim Wenders
Μοιραστείτε το Άρθρο
Facebook Copy Link Print
Προηγούμενο άρθρο Captain Fantastic: Το κωμικό δράμα της πιο αντισυμβατικής οικογένειας που έχουμε γνωρίσει
Επόμενο άρθρο Στιγμές Smassing Culture
FacebookLike
XFollow
PinterestPin
InstagramFollow

Subscribe Now

Subscribe to our newsletter to get our newest articles instantly!
Most Popular
Gerard ή Το Σπαθί Στην Πλάτη Του – Ένα fantasy coming-out
15 Μαΐου 2025
Όλο Δεξιά Για Τον Παράδεισο – Mια κυρπαντελίστικη Κόλαση
14 Μαΐου 2025
Βατραχομυομαχία – Όταν η κωμωδία συναντά το έπος με φρέσκια ματιά
13 Μαΐου 2025
Οι υποψηφιότητες των ΕΒΚ 2025
15 Μαΐου 2025
Η σημασία της μουσικής στον έρωτα των Δύο Ξένων
12 Μαΐου 2025

Μπορεί να σου αρέσουν και αυτά:

Σειρές

Ποιος περιμένει μέχρι το φθινόπωρο;Οι νέες σειρές που έρχονται για να μας πωρώσουν!

Nίκος Γιακουμέλος
Nίκος Γιακουμέλος
21 Αυγούστου 2017
Cinema

Kάψε το σενάριο! Οι 10 καλύτερες ταινίες για σεναριογράφους

Nίκος Γιακουμέλος
Nίκος Γιακουμέλος
26 Σεπτεμβρίου 2022
Cinema

Είναι το Texas Chainsaw Massacre η πιο κλόουν αναβίωση που έχεις δει;

Aθηνά Κακλαμάνη
Aθηνά Κακλαμάνη
22 Φεβρουαρίου 2022
Cinema

15 ταινίες με ποδόσφαιρο να δεις όσο δεν παίζει Euro (part 1)

Σταύρος Πασπαλάκης
Σταύρος Πασπαλάκης
27 Μαΐου 2017
Cinema

Οι 20 κινηματογραφικοί μονόλογοι που όλοι σιγοψιθυρίσαμε…(μέρος α΄)

admin
admin
19 Οκτωβρίου 2018
[mailerlite_form form_id=1]
Smassing Culture

To Smassing Culture ξεκίνησε σαν μια προσπάθεια ανθρώπων που αγαπούν την μαζική κουλτούρα και θέλουν να μιλήσουν για αυτή από μια διαφορετική, πιο κοινωνική γωνία. 

Για εμάς

  • Αρχική
  • Τι είναι το Smassing Culture
  • Συντακτική

Δείτε Επίσης

  • Συνεντεύξεις
  • SmassFest
  • SmassPodcasts
  • Videos

Βρείτε μας:

Επικοινωνία
Manufactured by Sociality
Welcome Back!

Sign in to your account

Username or Email Address
Password

Lost your password?