Smassing Culture
  • Otaku
    OtakuΔες Περισσότερα
    Kaiji – Τo manga πριν το Squid Game
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Η Κόρη της Κολάσεως – Φρανκενστάιν στο Τόκιο
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Solo Leveling – Το φαινόμενο που επαναπροσδιόρισε τα manhwa
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Ποιότητα σε δύσκολους καιρούς! Tα 10 καλύτερα κόμικς του 2024!
    16 Λεπτά Ανάγνωσης
    Έπιασαν τα κρύα – Τα 10 καλύτερα anime για μια χειμωνιάτικη μέρα
    8 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Comic
    ComicΔες Περισσότερα
    «Αυστηρά Συσκότισις» της Κατοχής με φόντο τη Θεσσαλονίκη
    8 Λεπτά Ανάγνωσης
    Gerard ή Το Σπαθί Στην Πλάτη Του – Ένα fantasy coming-out
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    Όλο Δεξιά Για Τον Παράδεισο – Mια κυρπαντελίστικη Κόλαση
    4 Λεπτά Ανάγνωσης
    Βατραχομυομαχία – Όταν η κωμωδία συναντά το έπος με φρέσκια ματιά
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
    Οι υποψηφιότητες των ΕΒΚ 2025
    10 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Βιβλία
    ΒιβλίαΔες Περισσότερα
    Η Κυρά της Λίμνης – To τέλος πριν την RPG αρχή
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    Γραφή Κοφτερή σαν Μαχαίρι – Ενάντια στο «ωραίο»
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
    Μια στεκιά στο μάτι του Tom Robbins
    12 Λεπτά Ανάγνωσης
    Η Ακρόπολη Των Ξεχασμένων Μύθων – Επιστροφή (και αναστροφή) στον κόσμο του Έλρικ
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    Erevis Cale Trilogy – Πέρα από την (DnD) ηθική
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Cinema
    CinemaΔες Περισσότερα
    Havoc- Αιματοβαμμένη καγκουριά
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
    Τελευταίος Πειρασμός – Η αποδόμηση του θείου δράματος και ο «ξανακερδισμένος παράδεισος»
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
    Έχω Κάτι Να Πώ – Mεταξύ μας, δε χρειάζεται
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Η Δασκάλα του Πιάνου – Σινεμά που διεισδύει στην ψυχή
    4 Λεπτά Ανάγνωσης
    The Brutalist – Xτίζοντας την Αμερική έναν εφιάλτη τη φορά
    4 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Σειρές
    ΣειρέςΔες Περισσότερα
    Η σημασία της μουσικής στον έρωτα των Δύο Ξένων
    11 Λεπτά Ανάγνωσης
    The Residence – Ένας πολύχρωμος φόνος στον Λευκό Οίκο
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Your Friendly Neighborhood Spider-Man – Fun επιστροφή στις ρίζες
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
    Cobra Kai – Για όλους τους losers του κόσμου
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    The next big (and best) thing – Οι καλύτερες σειρές του 2024
    13 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Exclusive
    ExclusiveΔες Περισσότερα
    SmassFest 2025 – The 10th year anniversary
    4 Λεπτά Ανάγνωσης
    Πτήση/Κόσοβο -Η πιο balkanstigmh του ελληνικού θεάτρου
    4 Λεπτά Ανάγνωσης
    Το Comicdom CON Athens 2025 επιστρέφει και το Smassing Culture θα είναι πάλι εκεί!
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    Altan: «Το καλό σκίτσο έχει μήνυμα συνοπτικό, πρωτότυπο και αμφίσημο»
    9 Λεπτά Ανάγνωσης
    Φονικό Χαμόγελο – Mind games με τον Joker
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
Διαβάζετε: Άνθρωπος του Θεού – Ευλό-cringe-on
Share
Smassing CultureSmassing Culture
Font ResizerAa
  • Otaku
  • Comic
  • Βιβλία
  • Cinema
  • Σειρές
  • Exclusive
Αναζήτηση
  • Otaku
  • Comic
  • Βιβλία
  • Cinema
  • Σειρές
  • Exclusive
Follow US
Copyright © 2014-2023 Ruby Theme Ltd. All Rights Reserved.
Smassing Culture > Blog > Cinema > Άνθρωπος του Θεού – Ευλό-cringe-on
Cinema

Άνθρωπος του Θεού – Ευλό-cringe-on

Nίκος Γιακουμέλος
Από Nίκος Γιακουμέλος
Δημοσιεύτηκε 4 Σεπτεμβρίου 2021
Τελευταία Ενημέρωση 6 Σεπτεμβρίου 2021
7 Λεπτά Ανάγνωσης
SHARE

Να ξεκαθαρίσουμε στην αρχής πως το γεγονός πως μια ταινία αφορά την πίστη δεν είναι παράγοντας που επηρεάζει την ποιότητα της. Η μαζική κουλτούρα γενικά και ο κινηματογράφος ειδικότερα βρίθουν περιπτώσεων όπου δημιουργοί καταπιάνονται με τη θρησκεία, από πολλές οπτικές και με ποικίλα ποιοτικά αποτελέσματα. Ο δε κινηματογράφος είναι ίσως η καλύτερη Τέχνη για την αποτύπωση αυτής της υπερβατικότητας που σχετίζεται με την πίστη σε μια ανώτερη του ανθρώπου δύναμη. Παραδείγματα για αυτό πολλά και όλων των εκφάνσεων, από το πρόσφατο Silence του φανατικού καθολικού Martin Scorsese (The Irishman, Taxi Driver) , μέχρι το… Μan of Steel του Zack Snyder ( Justice League, Army of the Dead).

Αφήνοντας αυτή την παραδοχή στην άκρη, μπορούμε με σιγουριά να αναφέρουμε πως το Ο Άνθρωπος του Θεού, σε σενάριο και μόλις δεύτερη σκηνοθετική προσέγγιση της Yelena Popovic (L.A. Superheroes ) και χρηματοδότηση της διαβόητης για σκάνδαλα Μονής Βατοπεδίου δεν καταφέρνει ούτε κατά λάθος να δημιουργήσει αυτή την ένταση του ανώτερου, τη δοκιμασία της πίστης απέναντι σε έναν κόσμο υλικό. Δεν επιτυγχάνει ούτε το λιγότερο, το να κάνει το κοινό να ενδιαφερθεί για τη ζωή ενός ανθρώπου τόσο δυναμικού όσο ο Νεκτάριος, ο λεγόμενος και άγιος του 20ου αιώνα.

Η αλήθεια είναι ότι ίσως το κοινό που δεν είναι θρησκόληπτο (αυτοί αγάπησαν ούτως ή άλλως την ταινία μόνο και μόνο επειδή είχε το ΟΚ της εκκλησίας) να έκανε λάθος όταν περίμενε κάτι που δε θα ξεχείλιζε από κιτς αισθητική, αλλά και γνήσιο και πηκτό ραγιαδισμό. Το ότι οι συντελεστές μιλούν Αγγλικά (με προφορά Σαλαμίνας) δεν κάνει την ταινία ούτε ευπώλητη στο εξωτερικό αλλά ούτε και ανεκτή σε κάποιον που έχει τουλάχιστον ένα proficiency. Οι δε ερμηνείες είναι επιεικώς απαράδεκτες για οποιοδήποτε επίπεδο παραγωγής, αρχής γενομένης από σχολική παράσταση.  Όμως πολλοί παρασύρθηκαν από το αναμφισβήτητο ταλέντο του Άρη Σερβετάλη, ο οποίος, παρά τις πολλές προβληματικές δηλώσεις του τελευταίου διαστήματος, αφενός έχει δείξει δείγματα του πόσο καλός ηθοποιός μπορεί να γίνει (Mήλα, The Waiter) αφετέρου, οι μεγαλύτεροι θα τον θυμόμαστε πάντα με αγάπη για τον ρόλο του Λάζαρου στο Είσαι το Ταίρι Μου.

Είναι εξαιρετικά δύσκολο να φτιάξει κάποιος μια τόσο κακή, σε κάθε επίπεδο ταινία, που όμως δεν αγγίζει ούτε καν το όριο του «so bad it’s good». Αν αυτή η ταινία κατάφερνε, με κάποιο θαύμα, να γίνει το χριστιανοορθόδοξο Room, θα προσέφερε τουλάχιστον μια ικμάδα διασκέδασης σε όσους πίστεψαν στον Σερβετάλη και πήγαν. Όμως το γραμμικό και εντελώς άρρυθμο σενάριο της Popovic, οι μονοδιάστατοι, ξύλινοι χαρακτήρες και διάλογοι που αυτοί χρησιμοποιούν, όπως επίσης και η τραγική φτήνια σε επίπεδο παραγωγής δεν αφήνουν τέτοια περιθώρια. Η δε κάμερα της Popovic, με εξαιρέσεις μερικές στιγμές όπου καταφέρνει να καδράρει συμπαθητικά το πραγματικά αγνό βλέμμα του Σερβετάλη, αποτυγχάνει σε κάθε άλλη κίνηση, από το δέσιμο της ταινίας μέσω του μοντάζ μέχρι την απλή φιλμογράφηση τοπίων.

Η ίδια η Popovic δεν κατέληξε ποτέ και στην ταυτότητα που θα ήθελε να έχει η οπτική της. Στις στιγμές «δράσης» είναι αναίτια σταθερή, ενώ στους (φωνακτά) εσωτερικούς διαλόγους του Νεκτάριου ανάσταστη και γεμάτη κινητικότητα, εκφυλίζοντας την ίδια τη διαδικασία. Γενικότερα, η ταινία αποτυχγάνει πλήρως στο να αναδείξει τη θρησκευτικότητα και την πίστη ενός τόσο δυναμικού ανθρώπου, ενώ η γκρίζα και μουντή φωτογραφία της βυθίζει όλες τις έννοιες στην ανία και έναν απαίσια νοούμενό συντηρητισμό.

Οι ηθοποιοί δε βιώνουν και δεν αποδίδουν καμία ένταση. Ποτέ, σε κανένα σημείο της ταινίας δε γίνεται κατανοητό στον θεατή ότι υπάρχει σύγκρουση, εσωτερική ή άλλου είδους. Ο Νεκτάριος κατηγορείται για κάτι έωλο από κακούς παπάδες, κακό κράτος και κακή αστυνομια, που είναι κακοί γιατί πρέπει, και έπειτα μεταφέρεται, αστραπιαία θαρρείς, σε διάφορα σημεία της χώρας, χωρίς ποτέ να γίνεται κατανοητό το πέρασμα του χρόνου (εκτός αν προσμετρήσει κανείς το απαίσιο μακιγιάζ που γερνούσε μόνο τον Σερβετάλη, ενώ οι υπόλοιποι έμεναν ίδιοι, όσα χρόνια και αν περνούσαν).

Δεν υπάρχει κανένα σημείο σύγκρουσης, τίποτα που να δείχνουν όχι το πώς διαμορφώθηκε ο χαρακτήρας του Νεκτάριου, ο οποίος παρουσιάζεται εξ αρχής διαμορφωμένος ώς στωικός άγιος, αλλά έστω κάτι που να τιμά αυτόν τον άγιο, ένα εμπόδιο το οποίο υπερέβη. Λεφτά και δουλειές βρίσκονται από το πουθενά, χαρτιά υπογράφονται χωρίς πολλά, πιστοί φίλοι εμφανίζονται σε κάθε του βήμα. Δεν είναι καν παρών στα θαύματά του. Οι δε εχθροί του απλά σταματούν να τον ενοχλούν, ο (καταγεγραμμένος) λίβελος που εξαπέλυσε εναντίον η Εκκλησία, απλά είναι ψίθυρος στα παρασκήνια ή τόσο καρικατουρίστικα αποδοσμένος, που είναι αδύνατον στον οποιοδήποτε να το πάρει σοβαρό. Όπως βέβαια και όλη την ταινία.

Πέρα όμως από το απαράδεκτο σενάριο και σκηνοθεσία, οι μεγαλύτερες στιγμές ντροπής της ταινίας έρχονται από τις ίδιες τις ερμηνείες. Ο Σερβετάλης επιδείκνυε μια υπερβατική… αβεβαιότητα για το τι πρέπει να κάνει ή να φανεί, κάτι που πέρασε και στον Νεκτάριο ως αμφιταλάντευση πρακτική και όχι ηθική, της λογικής που να σταθώ, πώς να προφέρω το τάδε όνομα (σε κάποια απλά άφηνε την προφορά και το έλεγε κανονικά) ή πώς να κάνω τη δείνα κίνηση. Το έτερο cast, από το σύντομο πέρασμα του Mickey Rourke (Sin City, The Wrestler) έως και την ανυπόφορη κατάντια μιας ηθοποιού του βεληνεκούς της Καρυοφυλλιάς Καραμπέτη, απλά συνεχίζει τον κατήφορο ντροπιαστικών αγγλικών και ακόμα και άσχημων ερμηνειών. Μοναδικές εξαιρέσεις ο Χρήστος Λούλης (Adults in the Room) και η Τόνια Σωτηροπούλου, ο πρώτος για τη μοναδική ουσιαστική σκηνή της ταινίας, και η δεύτερη επειδή τουλάχιστον ξέρει καλά αγγλικά.

Τα 109 λεπτά που κρατάει αυτή η ταινία είναι, ένα προς ένα, προσβολή τόσο προς τον θεατή όσο και στο πρόσωπο του Νεκτάριου, αν, καλοπροαίρετα, πιστέψουμε πως η ταινία έγινε για να τιμηθεί το πρόσωπο του και όχι για κάποια, πολύ προσφιλή στη Μονή, βρωμοδουλειά.  

TAGGED:Adults in the RoomMartin ScorseseYelena PopovicΑνθρωπος του ΘεούΆρης ΣερβετάληςΕίσαι το ταίρι μουθρησκείαΚαρυοφιλιά ΚαραμπέτηΝεκτάριοςπαπάδεςΤόνια ΣωτηροπούλουΧρήστος Λούλης
Μοιραστείτε το Άρθρο
Facebook Copy Link Print
ΑπόNίκος Γιακουμέλος
Γεννήθηκε με μεγάλη επιτυχία αλλά μετά άρχισε καπου να δυσκολεύει το πράγμα. Σπούδασε Επικοινωνία και μετά αποφάσισε πως δεν του αρέσει να επικοινωνεί. Όνειρο του να μετακομίσει στην Σαχάρα όπου θα έχει ησυχία, αλλά μέχρι να το καταφέρει δουλεύει κωπηλάτης.
Προηγούμενο άρθρο Στρουμφάκια – Στρουμφίζοντας την Ιστορία!
Επόμενο άρθρο Πολεμιστές του Λυκόφωτος – Το μεταίχμιο δύο κόσμων
FacebookLike
XFollow
PinterestPin
InstagramFollow

Subscribe Now

Subscribe to our newsletter to get our newest articles instantly!
Most Popular
SmassFest 2025 – The 10th year anniversary
5 Ιουνίου 2025
«Αυστηρά Συσκότισις» της Κατοχής με φόντο τη Θεσσαλονίκη
30 Μαΐου 2025
Havoc- Αιματοβαμμένη καγκουριά
3 Ιουνίου 2025
Gerard ή Το Σπαθί Στην Πλάτη Του – Ένα fantasy coming-out
15 Μαΐου 2025
Όλο Δεξιά Για Τον Παράδεισο – Mια κυρπαντελίστικη Κόλαση
14 Μαΐου 2025

Μπορεί να σου αρέσουν και αυτά:

CinemaExclusiveΑνασκοπήσειςΑνασκόπηση 2023

Σινεμά με πλακάτ, αίθουσες κλειστές– Οι 10 καλύτερες ταινίες του 2023

admin
admin
7 Φεβρουαρίου 2024
Game of ThronesΑφιερώματαΣειρές

Game of thrones: Winterfell – Στην τελική ευθεία για το θρόνο.

Xρήστος Δικτόπουλος
Xρήστος Δικτόπουλος
17 Οκτωβρίου 2021
Σειρές

Ελληνική τηλεόραση, νοσταλγία και μαζική κουλτούρα

Καζανάς Kώστας
Καζανάς Kώστας
17 Μαρτίου 2019
Cinema

Τελευταίος Πειρασμός – Η αποδόμηση του θείου δράματος και ο «ξανακερδισμένος παράδεισος»

Λεωνίδας Βέργος
Λεωνίδας Βέργος
23 Απριλίου 2025
Cinema

Φόνισσα – Μία σπουδή στα όρια του γυναικείου ψυχισμού

Παναγιώτα Καρβούνη
Παναγιώτα Καρβούνη
8 Ιανουαρίου 2024
Exclusive

H άκοπη κριτική και οι βαθμοί εμπόδιο στην τέχνη – Το κατηγορώ του Martin Scorsese

admin
admin
19 Απριλίου 2022
[mailerlite_form form_id=1]
Smassing Culture

To Smassing Culture ξεκίνησε σαν μια προσπάθεια ανθρώπων που αγαπούν την μαζική κουλτούρα και θέλουν να μιλήσουν για αυτή από μια διαφορετική, πιο κοινωνική γωνία. 

Για εμάς

  • Αρχική
  • Τι είναι το Smassing Culture
  • Συντακτική

Δείτε Επίσης

  • Συνεντεύξεις
  • SmassFest
  • SmassPodcasts
  • Videos

Βρείτε μας:

Επικοινωνία
Manufactured by Sociality
Welcome Back!

Sign in to your account

Username or Email Address
Password

Lost your password?