Smassing Culture
  • Otaku
    OtakuΔες Περισσότερα
    Kaiji – Τo manga πριν το Squid Game
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Η Κόρη της Κολάσεως – Φρανκενστάιν στο Τόκιο
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Solo Leveling – Το φαινόμενο που επαναπροσδιόρισε τα manhwa
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Ποιότητα σε δύσκολους καιρούς! Tα 10 καλύτερα κόμικς του 2024!
    16 Λεπτά Ανάγνωσης
    Έπιασαν τα κρύα – Τα 10 καλύτερα anime για μια χειμωνιάτικη μέρα
    8 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Comic
    ComicΔες Περισσότερα
    Gerard ή Το Σπαθί Στην Πλάτη Του – Ένα fantasy coming-out
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    Όλο Δεξιά Για Τον Παράδεισο – Mια κυρπαντελίστικη Κόλαση
    4 Λεπτά Ανάγνωσης
    Βατραχομυομαχία – Όταν η κωμωδία συναντά το έπος με φρέσκια ματιά
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
    Οι υποψηφιότητες των ΕΒΚ 2025
    10 Λεπτά Ανάγνωσης
    Στο Σύμπαν των Αυτοεκδόσεων – 5 κόμικς που ξεχωρίζουν
    9 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Βιβλία
    ΒιβλίαΔες Περισσότερα
    Η Κυρά της Λίμνης – To τέλος πριν την RPG αρχή
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    Γραφή Κοφτερή σαν Μαχαίρι – Ενάντια στο «ωραίο»
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
    Μια στεκιά στο μάτι του Tom Robbins
    12 Λεπτά Ανάγνωσης
    Η Ακρόπολη Των Ξεχασμένων Μύθων – Επιστροφή (και αναστροφή) στον κόσμο του Έλρικ
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    Erevis Cale Trilogy – Πέρα από την (DnD) ηθική
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Cinema
    CinemaΔες Περισσότερα
    Τελευταίος Πειρασμός – Η αποδόμηση του θείου δράματος και ο «ξανακερδισμένος παράδεισος»
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
    Έχω Κάτι Να Πώ – Mεταξύ μας, δε χρειάζεται
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Η Δασκάλα του Πιάνου – Σινεμά που διεισδύει στην ψυχή
    4 Λεπτά Ανάγνωσης
    The Brutalist – Xτίζοντας την Αμερική έναν εφιάλτη τη φορά
    4 Λεπτά Ανάγνωσης
    Μιλήσαμε με τον Χρήστο Πυθαρά για τη νέα του ταινία “Το Κυνήγι”
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Σειρές
    ΣειρέςΔες Περισσότερα
    Η σημασία της μουσικής στον έρωτα των Δύο Ξένων
    11 Λεπτά Ανάγνωσης
    The Residence – Ένας πολύχρωμος φόνος στον Λευκό Οίκο
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Your Friendly Neighborhood Spider-Man – Fun επιστροφή στις ρίζες
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
    Cobra Kai – Για όλους τους losers του κόσμου
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    The next big (and best) thing – Οι καλύτερες σειρές του 2024
    13 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Exclusive
    ExclusiveΔες Περισσότερα
    Πτήση/Κόσοβο -Η πιο balkanstigmh του ελληνικού θεάτρου
    4 Λεπτά Ανάγνωσης
    Το Comicdom CON Athens 2025 επιστρέφει και το Smassing Culture θα είναι πάλι εκεί!
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    Altan: «Το καλό σκίτσο έχει μήνυμα συνοπτικό, πρωτότυπο και αμφίσημο»
    9 Λεπτά Ανάγνωσης
    Φονικό Χαμόγελο – Mind games με τον Joker
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    Μιλήσαμε με τον Χρήστο Πυθαρά για τη νέα του ταινία “Το Κυνήγι”
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
Διαβάζετε: Νεκρονομικόν, το χειρόγραφο των νεκρών – Εισαγωγή στη βυζαντινή μυθολογία Κθούλου
Share
Smassing CultureSmassing Culture
Font ResizerAa
  • Otaku
  • Comic
  • Βιβλία
  • Cinema
  • Σειρές
  • Exclusive
Αναζήτηση
  • Otaku
  • Comic
  • Βιβλία
  • Cinema
  • Σειρές
  • Exclusive
Follow US
Copyright © 2014-2023 Ruby Theme Ltd. All Rights Reserved.
Smassing Culture > Blog > Βιβλία > Horror > Νεκρονομικόν, το χειρόγραφο των νεκρών – Εισαγωγή στη βυζαντινή μυθολογία Κθούλου
HorrorΒιβλία

Νεκρονομικόν, το χειρόγραφο των νεκρών – Εισαγωγή στη βυζαντινή μυθολογία Κθούλου

Aθηνά Κακλαμάνη
Από Aθηνά Κακλαμάνη
Δημοσιεύτηκε 6 Οκτωβρίου 2018
Τελευταία Ενημέρωση 6 Οκτωβρίου 2018
6 Λεπτά Ανάγνωσης
SHARE

            «Άπαντες οι μυημένοι γνωρίζουν ότι αληθινοί μάγοι, οι κλειδοκράτορες του αόρατου κόσμου, είναι μόνο όσοι γεννήθηκαν νεκροί. Μονάχα εκείνοι που γεννήθηκαν νεκροί, αλλά τελικά κατάφεραν να ζήσουν, κατέχουν τη δύναμη να επικοινωνούν με τα πλάσματα που ζουν στο υπερπέραν…»

Το βιβλίο του Αντώνη Αντωνιάδη “Νεκρονομικόν, το χειρόγραφο των νεκρών” κυκλοφορεί ήδη από το 2015 και τις εκδόσεις Hippocampus Press. Στα δικά μου χέρια πήρε ζωή μέσα από την πρόσφατη (2018) δημοσίευσή του στις εκδόσεις Οξύ και την επιμέλεια του Δρόσου Μιραμπίλη. Το συγγραφέα του βιβλίου τον γνώριζα ήδη, όχι δυστυχώς από προηγούμενα συγγραφικά πονήματά του, αλλά από τη συνεργασία του με περιοδικά όπως το “Άβατον” και η “Μυστική Ελλάδα”. Έτσι, δεν μου έκανε καθόλου εντύπωση που το συγγραφικό αποτέλεσμα μπορεί να ικανοποιήσει τόσο το λάτρη του horror -fantasy, όσο και αυτόν που αγαπά τα ιστοριογραφήματα και τη φιλοσοφία. Ο πρώτος θα εκτιμήσει το περιεχόμενο του βιβλίου και την πηγή έμπνευσής του, που δεν είναι άλλη από την μυθολογία Κθούλου και ο δεύτερος το πλαίσιο μέσα στο οποίο η ιστορία εξελίσσεται, δηλαδή τη βυζαντινή περίοδο, αλλά και την ερμηνευτική προσπάθεια του συγγραφέα.

Συγκεκριμένα, ο συγγραφέας παίρνει ως αφετηρία του τον πιο σημαίνοντα μηχανισμό πλοκής στη λογοτεχνίας του Lovecraft, δηλαδή το βιβλίο του Αμπντούλ Αλχαζρέντ, του παράφρονα Άραβα που κινούταν ανάμεσα στις Ονειροχώρες, τις διαστάσεις και τον κόσμο των νεκρών. Έτσι, επιδιώκει να φωτίσει την ιστορική συγκυρία μέσα στην οποία το Αλ Αζίφ ανακαλύφθηκε και μεταφράστηκε σε “Νεκρονομικόν” από τον Έλληνα Θεόδωρο Φιλήτα. Ως εκ τούτου, φαίνεται ότι επιδιώκεται μια ερμηνευτική προσέγγιση της λαβκραφτικής μυθολογίας, η οποία εμπλουτίζεται και συμπληρώνεται από τη φιλοσοφία των Πυθαγόρειων, το μυστικισμό των Νεοπλατωνικών και κάποιες από τις βασικές αρχές της Χαοτικής Μαγείας, εστιάζοντας όχι μόνο σε όσα γνωρίζουμε ως αληθινά, αλλά και σε όσα υποψιαζόμαστε πως είναι. Με αυτό το τρόπο, ο συγγραφέας καταφέρνει να δημιουργήσει μια γέφυρα με τον κόσμο της τρέλας, του τυχαίου και των άπειρων πιθανοτήτων που περικλείει το σύμπαν. Η προσέγγιση αυτή, πέραν του ενδιαφέροντος που προκαλεί, ταιριάζει και με το ηθικό και φιλοσοφικό σύστημα του Lovecraft, ο οποίος υποστήριζε την ανωτερότητα του 20ου αιώνα, ως τον “αιώνα της επιστήμης”. Επιπλέον, το πλέγμα αυτό των φιλοσοφικών και μαγικών συστημάτων, ντύνει το μυθιστόρημα του Α. Αντωνιάδη με μια ιδιαίτερη ατμόσφαιρα τρόμου, σαν αυτή που βιώνει κανείς ξυπνώντας από έναν εφιάλτη. Έτσι, βλέπουμε να αναπαράγεται με πρωτοφανή πρωτοτυπία, το μοτίβο της ενόρασης  στο υποσυνείδητο και στο χώρο του συμβολικού, όπως αποτυπώνεται μέσα από το λαβκραφτικό δόγμα “Εγώ είμαι Εκείνο και Εκείνο είναι εγώ”. Τέλος, ο συγγραφέας φαίνεται να διατηρεί, σε διάφορα σημεία του βιβλίου, το ύφος του Lovecraft, μέσα από τη χρήση δυσνόητων και βαρύγδουπων εκφράσεων όπως “αλλόκοτος”, “φολιδωτός” κλπ, αποδίδοντας  φόρο τιμής στο λογοτεχνικό τεχνίτη του τρόμου.

Επιπλέον, το έργο “Νεκρονομικόν, το χειρόγραφο των νεκρών” ανάγεται σε ένα αξιόλογο ανάγνωσμα και για άλλους λόγους, που δεν έλκουν την καταγωγή τους στο μεγάλο μύστη της μυθολογίας του Κθούλου, αλλά στις ίδιες τις ικανότητες του συγγραφέα. Συγκεκριμένα, ο Α. Αντωνιάδης, χρησιμοποιώντας λογοτεχνικά σχήματα όπως η εγκιβωτισμένη αφήγηση και το σχήμα του κύκλου, καταφέρνει να δώσει ροή στη δράση, να κρατήσει το ενδιαφέρον του αναγνώστη και τελικά να κερδίσει διάφορες μάχες, όπως είναι αυτή της “βαρεμάρας” του αναγνώστη, αλλά και της υποσυνείδητης σύγκρισης του βιβλίου με το έργο του Lovecraft. Πράγματι, το συγκεκριμένο μυθιστόρημα, είναι τρανή απόδειξη όχι μόνο της διαχρονικότητας του τρόμου που γέννησε ο Lovecraft, αλλά και της αρχής ότι η τέχνη δε γνωρίζει παρθενογένεση, αφού ο αναγνώστης καταλήγει σε πολλά σημεία να ξεχνά την πατρότητα του Νεκρονομικού. Επιπλέον, ο συγγραφέας φαίνεται να είναι και καλός γνώστης της φιλοσοφίας και της ιστορίας. Καταρχάς, όπως αναφέρθηκε παραπάνω, στο βιβλίο παρουσιάζονται, χωρίς να κουράζουν, αρχές διάφορων φιλοσοφικών σχολών και χώρων του “μεταφυσικού”, όπως είναι η θεοσοφία και ο εσωτερισμός εν γένει, παραπέμποντας στο γνωστό δόγμα της Blavatsky: “Δεν υπάρχει υψηλότερη θρησκεία από την Αλήθεια”. Κατά δεύτερον, η βυζαντινή περίοδος, μέσα στην οποία εξελίσσεται η ιστορία χρωματίζεται από τον συγγραφέα με σαφήνεια και πειστικότητα, ενώ παράλληλα δεν παραλείπονται οι λαογραφικές και ανθρωπολογικές αναφορές, μέσα από τις οποίες γίνονται κατανοητές οι σχέσεις μεταξύ της εξουσίας, αλλά και των επί μέρους εθνοτήτων που συνέθεταν το μωσαϊκό της Βυζαντινής αυτοκρατορίας. Πολύ περισσότερο, η αφήγηση είναι τέτοια που πολλές φορές ο αναγνώστης ενδέχεται να μπερδέψει την ιστορία με το μύθο, με αποτέλεσμα το βιβλίο να αποκτά χαρακτήρα ιστοριογραφήματος. Στο σημείο αυτό δε μπορεί παρά να γελάσει κανείς με τη πανούργα τάση του Νεκρονομικού να μπερδεύεται με την ιστορία των ανθρώπων, κάνοντας τους να πιστεύουν ότι αυτό είναι αληθινό και όχι ένα απλό λογοτεχνικό κατασκεύασμα.

Όλα τα παραπάνω κάνουν το βιβλίο του Α. Αντωνιάδη έναν πραγματικό θησαυρό, που ο κάθε λάτρης του φανταστικού θα αγαπήσει και δεν πρέπει να χάσει από τη βιβλιοθήκη του. Ωστόσο, η δύναμη του βιβλίου δεν έγκειται ούτε σε μια απλή συγγραφική πρόζα, ούτε στη μεταφυσική επίδραση που απηχεί ακόμα πάνω μας το λαβκραφτικό έργο, αλλά στο μοναδικό πάντρεμα των διαφορετικών μεταξύ τους στοιχείων και των αντίρροπων δυνάμεων, μέσα από το οποίο επιτυγχάνεται η ανάδυση ενός καινούριου δυναμικού τριπτύχου με καίρια  στοιχεία τη φαντασία, το τυχαίο και το άπειρο!

TAGGED:LovecraftΑντώνης Αντωνιάδηςεκδόσεις ΟξύΝεκρονομικόν
Μοιραστείτε το Άρθρο
Facebook Copy Link Print
ΑπόAθηνά Κακλαμάνη
Follow:
Η Αθηνά μπορεί να φαίνεται ένα κορίτσι όπως όλα τα άλλα, όμως στην πραγματικότητα έχει μια μυστική υπερδύναμη. Μπορεί να διαβάζει γρήγορα. . Σε έναν παράλληλο κόσμο, η Αθηνά θα ήταν μέλος της ακαδημίας για χαρισματικά παιδιά του Charles Xavier. Σε αυτόν εδώ, της αρέσει η μπύρα, το κακό φαγητό, οι δίσκοι των Beatles και τα καλά βιβλία. Τα τελευταία χρόνια ασχολείται με την Πολιτική και τη Νομική Επιστήμη, γι’ αυτό θα την βρείτε θαμμένη στα αναγνωστήρια του ΕΚΠΑ.
Προηγούμενο άρθρο Venom- H επιστροφή στα 00s που δεν θέλησε κανείς
Επόμενο άρθρο Ποιός είναι τελικά ο Venom; Ένα απαραίτητο who is who
FacebookLike
XFollow
PinterestPin
InstagramFollow

Subscribe Now

Subscribe to our newsletter to get our newest articles instantly!
Most Popular
Gerard ή Το Σπαθί Στην Πλάτη Του – Ένα fantasy coming-out
15 Μαΐου 2025
Όλο Δεξιά Για Τον Παράδεισο – Mια κυρπαντελίστικη Κόλαση
14 Μαΐου 2025
Βατραχομυομαχία – Όταν η κωμωδία συναντά το έπος με φρέσκια ματιά
13 Μαΐου 2025
Οι υποψηφιότητες των ΕΒΚ 2025
15 Μαΐου 2025
Η σημασία της μουσικής στον έρωτα των Δύο Ξένων
12 Μαΐου 2025

Μπορεί να σου αρέσουν και αυτά:

HorrorΒιβλία

Δίψα για Αίμα – Children of the Corn από την αντίστροφη! Οι ενήλικες αντεπιτίθενται

Aθηνά Κακλαμάνη
Aθηνά Κακλαμάνη
21 Ιανουαρίου 2019
ΑστυνομικήΒιβλία

Το Πρωί θα Έχω Φύγει – Επιστροφή στο ματωμένο Μπέλφαστ

Δημήτρης Τζάνογλος
Δημήτρης Τζάνογλος
8 Ιανουαρίου 2020
HorrorΒιβλία

Ο Κόσμος των Βαμπίρ – Επιστροφή στον κλασσικό μύθο

Αλέξανδρος Μινωτάκης
Αλέξανδρος Μινωτάκης
17 Δεκεμβρίου 2020
HorrorΒιβλία

Αναζητώντας τη Μήτρα της Βίας

Μάνος Βασιλείου - Αρώνης
Μάνος Βασιλείου - Αρώνης
3 Ιανουαρίου 2020
ComicMarvel

Hawkeye: Η Ζωή μου ως Όπλο – Το comic πίσω από τη σειρά

Μάνος Βασιλείου - Αρώνης
Μάνος Βασιλείου - Αρώνης
5 Ιανουαρίου 2022
ΑστυνομικήΒιβλία

Πληγωμένοι Άγγελοι – Ένα θρησκευτικό σκηνικό αγνού τρόμου

Μάνος Βασιλείου - Αρώνης
Μάνος Βασιλείου - Αρώνης
26 Μαρτίου 2018
[mailerlite_form form_id=1]
Smassing Culture

To Smassing Culture ξεκίνησε σαν μια προσπάθεια ανθρώπων που αγαπούν την μαζική κουλτούρα και θέλουν να μιλήσουν για αυτή από μια διαφορετική, πιο κοινωνική γωνία. 

Για εμάς

  • Αρχική
  • Τι είναι το Smassing Culture
  • Συντακτική

Δείτε Επίσης

  • Συνεντεύξεις
  • SmassFest
  • SmassPodcasts
  • Videos

Βρείτε μας:

Επικοινωνία
Manufactured by Sociality
Welcome Back!

Sign in to your account

Username or Email Address
Password

Lost your password?