Πώς λες στο crash ότι θρέφεις αισθήματα για αυτό; Του το λες και του ζητάς να βγείτε ραντεβού, σωστά; Ε λοιπόν, η Lara Jean Covey, πρωταγωνίστρια της τριλογίας εφηβικών βιβλίων «To all the boys I’ve loved before», μας διδάσκει πως δεν είναι αυτός ο σωστός τρόπος.
Αντιθέτως, γράφει ένα γράμμα σε κάθε αγόρι που ερωτεύεται εξηγώντας του πως νιώθει, δεν τα στέλνει ποτέ. Μια μέρα, τα γράμματα έχουν φτάσει στους παραλήπτες τους, ένας από τους οποίους είναι ο παιδικός της φίλος, και πρώην αγόρι της αδερφής της, Josh. Προκειμένου να αποφύγει πιθανές παρεξηγήσεις που θα δημιουργηθούν από την αποκάλυψη αυτού του μυστικού, η Lara Jean μπλέκεται σε μια ψεύτικη σχέση με τον ωραίο του σχολείου, Peter Kavinsky, ο οποίος είναι επίσης αποδέκτης γράμματος.
Το βιβλίο γνώρισε τεράστια εμπορική επιτυχία και μεταφέρθηκε τον Αύγουστο του 2018 στη μεγάλη οθόνη, σε παραγωγή Netflix. Φυσικό επακόλουθο είναι να κυκλοφορήσει και sequel, το «PS: I still love you», την ιστορία του οποίου θα εξερευνήσουμε σε αυτό το άρθρο.
Το πρώτο βιβλίο και η ταινία δεν ολοκληρώνονται στο ίδιο σημείο (και λογικό, μιας και όταν βγήκε η ταινία δεν είχε προβλεφθεί η μαζική εμπορική επιτυχία, επομένως δεν υπήρχαν και πλάνα για sequel). Έτσι, το PS: I still love you, ξεκινάει την ημέρα της Πρωτοχρονιάς με την Lara Jean και τον Peter να βρίσκονται σε διάσταση, έπειτα από τα γεγονότα της εκδρομής, και την Margot, την πρωτότοκη από τις αδερφές Covey να έχει γυρίσει από τις Σκωτία για τις γιορτές. Ο χωρισμός αυτός δεν κρατεί πολύ όμως και στις πρώτες είκοσι σελίδες, το ζευγάρι τα ξαναβρίσκει και συντάσσουν ένα συμβόλαιο για την αληθινή τους, αυτή τη φορά, σχέση. Η ιστορία εξερευνά την πρώτη αληθινή σχέση της Lara Jean, με ό,τι αυτό συνεπάγεται. Πρώτο ραντεβού, πρώτα προβλήματα, πρώτες ζήλιες και ανασφάλειες, η ηρωίδα μας σύντομα συνειδητοποιεί πως ο κόσμος των εφηβικών σχέσεων δεν είναι τόσο ρόδινος όσο παρουσιάζεται στα ρομάντζα που συνηθίζει να καταβροχθίζει και αναγκάζεται να ωριμάσει και να αντιμετωπίσει τον πραγματικό κόσμο.
Παρά το γεγονός ότι το βιβλίο χαρακτηρίζεται ως young adult romance, δεν χωράει αμφιβολία πως το δυνατό σημείο του είναι η απεικόνιση μιας mixed raced οικογένειας, καθώς και οι αλληλεπιδράσεις μεταξύ των μελών. Ο πατέρας των τριών κοριτσιών είναι λευκός, και η μητέρα Κορεάτισσα και προ ετών θανούσα. Είναι ωστόσο σαφές, πως καταβάλλονται υπέρμετρες προσπάθειες να κρατηθεί η πολιτισμική κληρονομιά της μητέρας ζωντανή, για παράδειγμα, με παραδοσιακές συνταγές, φορεσιές και έθιμα (όπως το hanbok, το ένδυμα που φορούν οι Κορεάτισες την Πρωτοχρονιά). Παράλληλα, οι τρεις αδερφές, αν και αποτελούν σχετικά στερεοτυπική απεικόνιση της σειράς γέννησης τους, εντούτοις, ακολουθούν η καθεμία τη δική της πορεία και οι εμπειρίες που προσκομίζουν τις κάνουν να ξεπερνούν τα κλισέ. Η Margot, η μεγαλύτερη, είναι υπερβολικά φιλόδοξη και τελειομανής. Συνεχίζει της σπουδές της στη Σκωτία και δεν αφήνει τίποτα και κανένα να μπει εμπόδιο στην πραγμάτωση των στόχων της. Η Lara Jean, η μεσαία, είναι πάντα ήρεμη, ο διαμεσολαβητής. Αποφεύγει με κάθε τρόπο τους καυγάδες και τις εντάσεις στις διαπροσωπικές της σχέσεις και συχνά δεν εκφράζει τα αισθήματά της προς τους άλλους, από φόβο μην δημιουργήσει αρνητικό κλίμα. Εν τέλει, η Kitty, η μικρότερη, αποτελεί πάντα το κέντρο της προσοχής. Είναι αθυρόστομη και ώριμη για την ηλικία της. Οι τρεις αδερφές τσακώνονται όπως είναι φυσικό, αλλά στο τέλος πάντα τα βρίσκουν και προσφέρουν απλόχερα ψυχολογική υποστήριξη η μια στην άλλη, ειδικά σ’ ένα είδος που η απουσία γονεϊκής φιγούρας αποτελεί πλέον το συνηθισμένο. Η Jenny Han, η συγγραφέας, δεν αρκείται απλά σε αυτό. Τα κορίτσια αναγνωρίζουν πως ο πατέρας τους έχει υπάρξει για αρκετό καιρό μόνος του και οι ίδιες τον ωθούν να ξαναρχίσει να βγαίνει ραντεβού και να βρει μια σύντροφο.
Σ’ αυτό το σημείο, θα πρέπει να γίνει αναφορά στον βασικό άξονα γύρω από τον οποίο αναπτύσσεται η πλοκή, δηλαδή τον έρωτα και τις σχέσεις, οι οποίες, παραδόξως, αποδίδονται με σχετικό ρεαλισμό. Ήδη στις πρώτες πενήντα σελίδες η Margot και ο Josh χωρίζουν. Η Margot εξηγεί πως οι νεανικοί έρωτες δεν κρατούν για πάντα, η απόσταση υπήρξε σίγουρα καθοριστικός παράγοντας και πως δεν έχει νόημα να αποφεύγεις το αναπόφευκτο. Μάλιστα, σε μια στιγμή που υποδεικνύει την ωρίμανση του χαρακτήρα, η Margot «δίνει την ευχή της» στην αδερφή της να τον κυνηγήσει. Από κει και πέρα, ο Josh, ένας από τους κεντρικούς χαρακτήρες του πρώτου βιβλίου, εδώ εμφανίζεται σπάνια. Δεν κρατούν όλες οι φιλίες για πάντα, ακόμα και οι πιο στενές και οι άνθρωποι απομακρύνονται και ακολουθούν διαφορετικές κατευθύνσεις στη ζωή.
Επιπρόσθετα, θα πρέπει να γίνει αναφορά στην κεντρική σχέση της ιστορίας. Οι αποφάσεις και οι επιλογές του Peter, όπως και ο τρόπος με τον οποίο χειρίζεται ορισμένες καταστάσεις, είναι αμφίβολες (για παράδειγμα μένει προσκολλημένος στην προηγούμενη κοπέλα του) και υπάρχει η αίσθηση πως διαλύεται η περσόνα του ονειρεμένου αγοριού που με τόσο κόπο χτίστηκε στο πρώτο βιβλίο. Αυτό δίνει το χώρο στην Jenny Han να εισάγει ένα νέο ερωτικό τρίγωνο στη μέση του βιβλίου, αυτή τη φορά με τρίτο τροχό τον John-Ambrose MacLaren, τρίτο παραλήπτη γράμματος της Lara Jean. O John Ambrose MacLaren και το πρωταγωνιστικό cast ήταν φίλοι στο δημοτικό, ώσπου μετακόμισε. Μια μέρα βρίσκει το χαμένο γράμμα της Lara Jean και αρχίζουν να αλληλογραφούν.
Παρολ’ αυτά, δεν θεωρώ πως ο John αποτελεί πραγματική απειλή στη σχέση του ζευγαριού. Οι αλληλεπιδράσεις του με τη Lara Jean είναι αρκετά εξιδανικευμένες και συμβολίζουν έναν αθώο έρωτα άλλης εποχής (από την κόκκινη Mustang που οδηγεί, στα γράμματα και τις θεματικές 50s χοροεσπερίδες), ένα έρωτα που ρεαλιστικά δεν υπάρχει παρά μόνο στο Hollywood. Σε κάθε περίπτωση πρέπει να σημειωθεί πως η ύπαρξη του εν λόγω ερωτικού τριγώνου μας φανερώνει μια πολύ αληθινή πραγματικότητα. Σε μια κοινωνία που οι γυναίκες διαφορετικών εθνικοτήτων αποτελούν αντικείμενο φετίχ για τους λευκούς άντρες λόγω της “εξωτικής” εμφάνισης τους, η πρωτοτυπία στην ιστορία της Lara Jean έγκειται σε κάτι τόσο απλό όπως ότι παρουσιάζει μη τοξικές mixed race σχέσεις. Προφανώς, μιλάμε για εφηβικό ρομάντζο, στο οποίο εμφανίζονται χιλιοπαιγμένα σενάρια, εντούτοις είναι από τις λίγες φορές που στο εν λόγω ερωτικό τρίγωνο υπάρχει σεβασμός στην ατομικότητα και τα όρια του άλλου και ειλικρινές ενδιαφέρον για τον χαρακτήρα.
Η μόνη σοβαρή κριτική που είχα σχετικά με το βιβλίο είναι η αντιμετώπιση ενός περιστατικού. Στο «To all the boys I’ve loved before», στη διάρκεια μιας σχολικής εκδρομής, η Lara Jean και ο Peter βρίσκονται μέσα σε ένα τζακούζι. Εξομολογούνται τα συναισθήματά τους ο ένας για τον άλλο και φιλιούνται. Πρόκειται για την πιο ιδιαίτερη στιγμή του ζευγαριού, η μετάβαση από το ψέμα στην αλήθεια. Σ’ αυτό το βιβλίο, ανακαλύπτουν πως κάποιος τους βιντεοσκοπούσε και ανέβασε το βίντεο στο Instagram, το οποίο σαν γεγονός από μόνο του είναι παράνομο. Αλλά τα επακόλουθα είναι αυτά που προβληματίζουν τον αναγνώστη. Όλοι είχαν δημιουργήσει την προκατειλημμένη αντίληψη για την Lara Jean ότι πρόκειται για το άσπιλο, αθώο κορίτσι.
Τώρα θα καταστραφεί η ζωή της επειδή έζησε μια ερωτικού περιεχομένου εμπειρία (στην οποία υπήρχε συναίνεση) με το αγόρι με το οποίο είναι ερωτευμένη. Ο κοινωνικός της κύκλος θεωρεί την σεξουαλική της αφύπνιση (δεν έχει σημασία αν όντως κάτι συνέβη ή όχι) ως μια πράξη ζωτικής σημασίας, που θα την διαφθείρει. Αν και δεν κρεμάμε πλέον ματωμένα σεντόνια στο μπαλκόνι, το σεξ είναι το βασικό κριτήριο σχετικά με το αν μια νεαρή κοπέλα είναι ηθική ή όχι. Τα καλά κορίτσια δεν είναι προκλητικά, δεν έχουν ερωτικούς πόθους. Τα καλά κορίτσια που συνάπτουν σεξουαλικές σχέσεις, αμελούν τα πάντα και ασχολούνται μόνο με τον έρωτα και τις σχέσεις.
Εν κατακλείδι, σε μια εποχή που έχουμε καταιγισμό στο είδος των young adult romance, η Jenny Han, παραδίδει μια ιστορία αγάπης που όχι μόνο θα κάνει τον αναγνώστη να πιστέψει στον έρωτα και στις ανθρώπινες σχέσεις, αλλά παράλληλα, διδάσκει στα νεαρά κορίτσια πώς να είναι δυναμικές σε μια υγιή σχέση, την ίδια στιγμή που πολλοί συγγραφείς του είδους το αγνοούν επιδεκτικά. Είναι αξιοσημείωτος τρόπος με τον οποίο χειρίζεται κλισέ, δίνοντας τους μια πρωτότυπη νότα. Είμαστε έτοιμοι-ες για την κινηματογραφική μεταφορά του βιβλίου (από 12 Φλεβάρη στο Νetflix).