Smassing Culture
  • Otaku
    OtakuΔες Περισσότερα
    Kaiji – Τo manga πριν το Squid Game
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Η Κόρη της Κολάσεως – Φρανκενστάιν στο Τόκιο
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Solo Leveling – Το φαινόμενο που επαναπροσδιόρισε τα manhwa
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Ποιότητα σε δύσκολους καιρούς! Tα 10 καλύτερα κόμικς του 2024!
    16 Λεπτά Ανάγνωσης
    Έπιασαν τα κρύα – Τα 10 καλύτερα anime για μια χειμωνιάτικη μέρα
    8 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Comic
    ComicΔες Περισσότερα
    Στο Σύμπαν των Αυτοεκδόσεων – 5 κόμικς που ξεχωρίζουν
    9 Λεπτά Ανάγνωσης
    Προσφυγική Νίκαια –  Ένα εικονογραφημένο χρονικό της προσφυγιάς
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Altan: «Το καλό σκίτσο έχει μήνυμα συνοπτικό, πρωτότυπο και αμφίσημο»
    9 Λεπτά Ανάγνωσης
    Φονικό Χαμόγελο – Mind games με τον Joker
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    Ένας Σκοτεινός Ιππότης – Μια βραδιά στο Γκόθαμ
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Βιβλία
    ΒιβλίαΔες Περισσότερα
    Η Κυρά της Λίμνης – To τέλος πριν την RPG αρχή
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    Γραφή Κοφτερή σαν Μαχαίρι – Ενάντια στο «ωραίο»
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
    Μια στεκιά στο μάτι του Tom Robbins
    12 Λεπτά Ανάγνωσης
    Η Ακρόπολη Των Ξεχασμένων Μύθων – Επιστροφή (και αναστροφή) στον κόσμο του Έλρικ
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    Erevis Cale Trilogy – Πέρα από την (DnD) ηθική
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Cinema
    CinemaΔες Περισσότερα
    Τελευταίος Πειρασμός – Η αποδόμηση του θείου δράματος και ο «ξανακερδισμένος παράδεισος»
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
    Έχω Κάτι Να Πώ – Mεταξύ μας, δε χρειάζεται
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Η Δασκάλα του Πιάνου – Σινεμά που διεισδύει στην ψυχή
    4 Λεπτά Ανάγνωσης
    The Brutalist – Xτίζοντας την Αμερική έναν εφιάλτη τη φορά
    4 Λεπτά Ανάγνωσης
    Μιλήσαμε με τον Χρήστο Πυθαρά για τη νέα του ταινία “Το Κυνήγι”
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Σειρές
    ΣειρέςΔες Περισσότερα
    The Residence – Ένας πολύχρωμος φόνος στον Λευκό Οίκο
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Your Friendly Neighborhood Spider-Man – Fun επιστροφή στις ρίζες
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
    Cobra Kai – Για όλους τους losers του κόσμου
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    The next big (and best) thing – Οι καλύτερες σειρές του 2024
    13 Λεπτά Ανάγνωσης
    Say Nothing – Η σκοτεινή πλευρά των επαναστάσεων
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Exclusive
    ExclusiveΔες Περισσότερα
    Altan: «Το καλό σκίτσο έχει μήνυμα συνοπτικό, πρωτότυπο και αμφίσημο»
    9 Λεπτά Ανάγνωσης
    Φονικό Χαμόγελο – Mind games με τον Joker
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    Μιλήσαμε με τον Χρήστο Πυθαρά για τη νέα του ταινία “Το Κυνήγι”
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    Στέλιος Ανατολίτης: «Θέλω να βρω το μη προφανές αστείο»
    8 Λεπτά Ανάγνωσης
    Αυτό είναι ραπ για τον λαό – Τα καλύτερα ελληνικά rap albums του 2024
    26 Λεπτά Ανάγνωσης
Διαβάζετε: Snowpiercer – Aπό ταξική αλληγορία… έγκλημα στο Όριαν Εξπρές
Share
Smassing CultureSmassing Culture
Font ResizerAa
  • Otaku
  • Comic
  • Βιβλία
  • Cinema
  • Σειρές
  • Exclusive
Αναζήτηση
  • Otaku
  • Comic
  • Βιβλία
  • Cinema
  • Σειρές
  • Exclusive
Follow US
Copyright © 2014-2023 Ruby Theme Ltd. All Rights Reserved.
Smassing Culture > Blog > Σειρές > Snowpiercer – Aπό ταξική αλληγορία… έγκλημα στο Όριαν Εξπρές
Σειρές

Snowpiercer – Aπό ταξική αλληγορία… έγκλημα στο Όριαν Εξπρές

Nίκος Γιακουμέλος
Από Nίκος Γιακουμέλος
Δημοσιεύτηκε 15 Ιουνίου 2020
Τελευταία Ενημέρωση 16 Ιουνίου 2020
6 Λεπτά Ανάγνωσης
SHARE

Η αλήθεια είναι πως όταν έγινε γνωστό πως το κλασσικό κόμικ του 1982 Le Transperceneige των Jacques Lob και Jean-Marc Rochette θα γνώριζε μία ακόμα μεταφορά, αυτή τη φορά ως σειρά, στο TNT (από όπου και το πήρε το Netflix) υπήρξαν αρκετές αμφιβολίες, παρά το γεγονός ότι ανάμεσα στους παραγωγούς θα ήταν και ο ίδιος ο Bong Joon-hο (Parasite, the Host) . Για πολλούς, η μεταφορά του 2013 δια χειρός του οσκαρικού πλέον σκηνοθέτη, η οποία εστίαζε με διαύγεια και οργή στην ταξική παραβολή του τρένου των 1001 βαγονιών που τρέχει χωρίς προορισμό σε έναν παγωμένο κόσμο, ήταν αρκετή.

Το Snowpiercer του 2013 δείχνει ουσιαστικά μια επανάσταση των επιβατών της ουράς, οι οποίοι ζουν σαν ζώα και αναγκάζονται να δίνουν τα παιδιά τους ως φθηνό εργατικό δυναμικό σε αντίθεση με τους επιβάτες της πρώτης θέσης, που ταξιδεύουν με όλες τις ανέσεις, για πάντα. Αν και απλοϊκή ως σύλληψη, η ιστορία ταξικού μίσους του αγαπημένου Νοτιοκορεάτη σκηνοθέτη είχε δυναμισμό και τσαγανό, αρκετό για να μας κάνει να την αγαπήσουμε.

Το Snowpiercer τώρα του 2020,  από τους  Graeme Manson (Orphan Black, Cube) και Josh Friedman ( Emerald City, Terminator: Dark Fate) αποφασίζει να θέσει την ταξικότητα στο παρασκήνιο και να αφηγηθεί μία ακόμα αστυνομική ουσιαστικά ιστορία, σαν αυτές με τις οποίες το Νetflix γεμίζει τις προτάσεις του με το κιλό. Ξεδοντιάζοντας έτσι τον πυρήνα της ιστορίας, το Snowpiercer γίνεται ένα άκακο και αρκετά βαρετό Όριαν Εξπρές, χωρίς μάλιστα το στυλ και τη φαντασία της ιστορίας της Αγκάθα Κρίστι.

Το τρένο των 1001 βαγονιών είναι ουσιαστικά ένας  δυστοπικός, παραμορφωτικός καθρέπτης των δυτικών μητροπόλεων, όπου στα αφιλόξενα και εταιρικά κέντρα τους μένουν όσοι δεν έχουν πού αλλού να μείνουν και όσο πλησιάζει κανείς τους εξώτερους δαχτυλίους τα οικονομικά τείχη ορθώνονται αδιαπέραστα. Ένας μικρόκοσμος όπου η ταξική πυραμίδα έχει γίνει μια ευθεία γραμμή, εξίσου δύσκολο να τη διασχίσεις.

Στο Netflix αυτό το ταξίδι γίνεται αδιάκοπα και ανέξοδα, μπρος πίσω συνεχώς. Οι άνθρωποι προωθούνται ανάλογα με την ανάγκη της ζωοδότριας εταιρείας και ενώ προφανώς υπάρχουν αντιθέσεις και αντιστάσεις, η λογική που επικρατεί είναι «δεν είναι ακόμα ώριμες οι συνθήκες», δεν είναι ώρα για βία.  Εξαρτημένες σχέσεις, ανοχή της εκμετάλλευσης, συλλογή στοιχείων, υπομονή. Αυτό είναι η ταξική πρόταση των δημιουργών. Αυτή την άποψη εκπροσωπεί και ο χαρακτήρας του Daveed Diggs (The Get Down, Bob’s Burgers).

Ταυτόχρονα, ένα από τα πιο εξοργιστικά πράγματα στη σειρά είναι η τεράστια προθυμία της να δείξει «και την άλλη πλευρά». Για αυτό έτσι και αλλιώς επιστρατεύτηκε και η οικεία φιγούρα της Jennifer Connelly (Hulk, Labyrinth, Alita: Battle Angel). Η «φωνή του τρένου» Melanie Cavill  προβληματίζεται για το πως θα κρατηθούν οι ισορροπίες στην πρώτη θέση, αυτή των ισχυρών, πως θα αντέξει το ίδιο το τρένο, ενώ συχνά πυκνά φαίνεται να αντιτίθεται σε επιλογές που θα δυσχεράνουν ακόμα περισσότερο τη ζωή στην τελευταία θέση. Γενικότερα, σε μια κατάσταση γενικευμένης κρίσης, η οποία έχει επεκταθεί εις το διηνεκές, η εξουσία της Connely μοιάζει σχεδόν… ανθρωπιστική.

Μέσα σε μια λογική «δεν είμαστε και τόσο διαφορετικοί» η μορφή της Cavill πολλές φορές προβάλλεται ευάλωτη, ανθρώπινη και γενικότερα καταβάλλεται μεγάλη προσπάθεια για να ανθρωποποιηθεί η ίδια η εξουσία σε μια αντίληψη ακραίου κέντρου, η οποία φαίνεται να έχει αντικαταστήσει και τον κεντρικό πυρήνα της σειράς. Η εικόνα ομόφυλων ζευγαριών δεν ισοσταθμίζει την πολιτική μετατόπιση, ίσα ίσα κιόλας είναι ένας τρόπος να την καλύψει, ώστε η σειρά να υποδυθεί κάτι προοδευτικό ενώ δεν είναι, και τελικά ούτε αυτή καταφέρνει να αποδοθεί σωστά. Ένας εταιρικός φεμινισμός τύπου Χίλαρι, που κρύβει υποκρισία και καταπίεση.

Η ένδεια του απογυμνωμένου από νόημα Snowpiercer επηρεάζει και την οπτική του πλευρά. Η δυστοπία εδώ αρκείται σε μερικές εικόνες, και αυτές περιστασιακά. Πέρα από αυτό πουθενά αλλού δε διαφαίνεται η εξαθλίωση, η εκμετάλλευση και τελικά, η απόγνωση ενός κόσμου δυστοπίας. Ο περιορισμός στον χώρο δε φαίνεται να επιδρά στους χαρακτήρες. Αντίθετα δυσκολεύει ακόμα περισσότερο τους δημιουργούς, σκηνοθέτες και σεναριογράφους, που για να κυλίσει το τρένο (και η προσοχή του θεατή) αναγκάζονται διαρκώς να επινοούν γελοία τρικ εντυπωσιασμού, με δανεική εικονογραφία άλλων, καλύτερων δυστοπικών σκηνικών.

Τα δε εξωτερικά πλάνα, εντελώς με ένα σουρεαλιστικό, επικό σχεδόν μοτίβο, σχετικά κοντά θα έλεγε κανείς στο σχέδιο του αρχικού κόμικ, ενώ ήταν μια πολύ ενθαρρυντική κίνηση ως teaser, στην πράξη κουράζουν και η εναλλαγή τους με τα Live action πλάνα εντείνει τόσο την ηλικία αυτής της τεχνοτροπίας όσο και το ότι με τα δύο πόδια σε διαφορετικές βάρκες, το όλο εγχείρημα δεν προχωρά.

Σε επίπεδο ερμηνειών τα πράγματα είναι επαρκή αλλά ετερόρρυθμα. Ο Diggs υποδύεται αξιοπρεπώς αν και μονότονα τον hard boiled detective, η Connely με ψυχρή υπολογιστικότητα την απρόθυμη ηγέτη που αναγκάζεται να πάρει δύσκολες αποφάσεις. Κανένας από τους δύο δεν κάνει κάτι λάθος. Λάθος είναι οι ίδιοι οι χαρακτήρες.

Το Snowpiercer του 2020 αν δεν αλλάξει τροχιά γρήγορα θα εκτροχιαστεί. Και μάλλον είναι για το καλύτερο όλων αυτό. Μέχρι τότε, σε επανάληψη το Snowpiercer του 2013. Πιο φρέσκο και πιο κοντά στην εποχή μας.

TAGGED:Bong Joon HoDaveed DiggsGraeme MansonJacques LobJean-Marc RochetteJennifer ConnellyJosh FriedmanLe TransperceneigeNetflixSnowpiercer
Μοιραστείτε το Άρθρο
Facebook Copy Link Print
ΑπόNίκος Γιακουμέλος
Γεννήθηκε με μεγάλη επιτυχία αλλά μετά άρχισε καπου να δυσκολεύει το πράγμα. Σπούδασε Επικοινωνία και μετά αποφάσισε πως δεν του αρέσει να επικοινωνεί. Όνειρο του να μετακομίσει στην Σαχάρα όπου θα έχει ησυχία, αλλά μέχρι να το καταφέρει δουλεύει κωπηλάτης.
Προηγούμενο άρθρο The Last Days of American Crime – Εξοργιστικά κακοφτιαγμένη δυστοπία
Επόμενο άρθρο Ένα Πάρτυ για το Βιβλίο- Πυρετώδεις οι ετοιμασίες
FacebookLike
XFollow
PinterestPin
InstagramFollow

Subscribe Now

Subscribe to our newsletter to get our newest articles instantly!
Most Popular
Τελευταίος Πειρασμός – Η αποδόμηση του θείου δράματος και ο «ξανακερδισμένος παράδεισος»
23 Απριλίου 2025
Kaiji – Τo manga πριν το Squid Game
22 Απριλίου 2025
Στο Σύμπαν των Αυτοεκδόσεων – 5 κόμικς που ξεχωρίζουν
16 Απριλίου 2025
Η Κυρά της Λίμνης – To τέλος πριν την RPG αρχή
11 Απριλίου 2025
The Residence – Ένας πολύχρωμος φόνος στον Λευκό Οίκο
6 Απριλίου 2025

Μπορεί να σου αρέσουν και αυτά:

Cinema

The Witcher: The Nightmare of the Wolf – Πριν τον Geralt ήταν ο Vesemir

Aθηνά Κακλαμάνη
Aθηνά Κακλαμάνη
28 Δεκεμβρίου 2021
Σειρές

Athens Dark – Ένα βήμα που δεν ολοκληρώθηκε ποτέ

Καζανάς Kώστας
Καζανάς Kώστας
6 Μαρτίου 2018
Βιβλία

Ένα Aστέρι τη Nύχτα – Μια σπαρακτική ιστορία για τη φιλία και την απώλεια

Μαριάννα Τσότρα
Μαριάννα Τσότρα
18 Ιουλίου 2022
Cinema

Bird Box – Μια τεταμένη αλλά, τελικά, απλά καλή προσπάθεια

Σόλωνας Παπαγεωργίου
Σόλωνας Παπαγεωργίου
26 Ιανουαρίου 2019
Σειρές

Οι 10 σειρές που μας καθήλωσαν στις οθόνες μας το 2018

admin
admin
26 Δεκεμβρίου 2018
AnimeHayao MiyazakiOtakuΑφιερώματα

Όταν κοιτάς από ψηλά – The Wind Rises

Γιώργος Τζήκας
Γιώργος Τζήκας
17 Οκτωβρίου 2021
[mailerlite_form form_id=1]
Smassing Culture

To Smassing Culture ξεκίνησε σαν μια προσπάθεια ανθρώπων που αγαπούν την μαζική κουλτούρα και θέλουν να μιλήσουν για αυτή από μια διαφορετική, πιο κοινωνική γωνία. 

Για εμάς

  • Αρχική
  • Τι είναι το Smassing Culture
  • Συντακτική

Δείτε Επίσης

  • Συνεντεύξεις
  • SmassFest
  • SmassPodcasts
  • Videos

Βρείτε μας:

Επικοινωνία
Manufactured by Sociality
Welcome Back!

Sign in to your account

Username or Email Address
Password

Lost your password?