Συνέντευξη με τον Μάνο Κοτσιφάκη (pixel artist)!

Έφη Kαραχάλιου Από Έφη Kαραχάλιου 9 Λεπτά Ανάγνωσης

Για την pixel art,γνωρίζαμε ότι αποτελεί  την μορφή ψηφιακής τέχνης  που αποτίει φόρο τιμής στα ρετρό πράγματα που νοσταλγούμε στο σήμερα. Αυτό που δεν γνωρίζαμε όμως είναι ότι ασχολούνται και στην Ελλάδα με αυτό το είδος, οπότε και μάθαμε για τον σημερινό συνεντευξιαζόμενο. Ο Μάνος Κοτσιφάκης δηλώνει κομίστας και gamer, από αυτούς όμως που δεν αποχωρίστηκαν ποτέ το gameboy τους.

1)Ας αρχίσουμε με μια κοινότυπη, ωστόσο σημαντική, ερώτηση: πώς άρχισες να ασχολείσαι με τα κόμικς;

Λοιπόν όλα ξεκίνησαν όταν ο πατέρας μου έφερε το πρώτο μου κόμικ, το οποίο ήταν το θρυλικό Αστεριξ. Κόλλησα αμέσως και μαζί μαζέψαμε όλη την συλλογή. Μου άρεσαν τόσο πολύ οι ήρωες, οι ιστορίες του Ρενέ Γκοσινί και τα σχεδία του Αλμπέρ Ουντέρζο που τα διάβαζα συνέχεια. Μετά ανακάλυψα και τον Αντιρίξ και Συμφωνίξ (Mortadelo y Filemon) από τον καταπληκτικό εξίσου  σκιτσογράφο Francisco Ibáñez. Τα σχεδία και των δυο αυτών των κόμικς με ξετρέλαναν…Αλλά δεν είναι μόνο τα κόμικς που με έκαναν να ασχοληθώ με αυτά. Τα άπειρα κινούμενα σχεδία στην τηλεόραση και οι κλασσικές ταινίες του Disney στο σινεμά έπαιξαν σημαντικό ρόλο. Και φυσικά η πιο μεγάλη μου επιρροή και πηγή έμπνευσης είναι (και ακόμα είναι) το GameBoy.


2)Θεωρείς ότι υπάρχουν περισσότερες ευκαιρίες σήμερα για έναν κομίστα να δείξει την δουλειά του σε ένα ευρύ κοινό(π.χ. μέσω social media, online portfolios κτλ);Θεωρείς ότι υπάρχει ένα ώριμο κοινό στην Ελλάδα για να την εκτιμήσει;

12321234_1091832367542070_1891349126443217609_n

Θα προτιμούσα καλύτερα τον όρο σκιτσογράφο/εικονογράφο ή σχεδιαστή κόμικς παρά κομίστας κατά την γνώμη μου. Και πιστεύω πως ναι όντως υπάρχουν ένα σωρό τρόποι να προβάλλεις ή και να εκθέσεις την δουλεία σου μέσω ιντερνετ (facebook, twitter, deviantart, tumblr, pinterest κλπ.)  ώστε να σε δει ο κόσμος και να φανείς πιο εύκολα. Αλλά πάντα πρέπει να έχουμε το νου μας για την κλοπή των πνευματικών δικαιωμάτων (σκίτσα και ιδέες) από τρίτους. Τώρα όσον αφορά το κοινό που μπορεί να εκτιμήσει την 9η τέχνη πιστεύω πως υπάρχει αλλά δεν είναι αρκετό… Σε όλους αρέσουν τα κόμικς αλλά επειδή είναι κόμικς, όταν πρόκειται για δουλεία δεν μας παίρνουν πάντα στα σοβαρά. Σίγουρα όμως όποτε λαμβάνω μέρος στις εκθέσεις και στα Comic Con βλέπω όλο και πιο πολύ κόσμο να έρχεται το οποίο είναι θετικό. Και όχι μόνο έρχονται σαν επισκέπτες, συμμετέχουν και με δίκες τους δουλείες (οι οποίες είναι απίστευτες). Σε γενικές γραμμές πιστεύω πως υπάρχει κόσμος που εκτιμά την δουλεία των κόμικς.

3)Είσαι από τους λίγους Έλληνες που ασχολούνται συστηματικά με pixel art. Τι το ιδιαίτερο έχει ως μέσο έκφρασης, ποιά τα πλεονεκτήματα και μειονεκτήματα;

Όπως προανέφερα μια από τις βασικές πηγές έμπνευσης είναι το Gameboy και οτιδήποτε άλλο έχει να κάνει με video games. Παρατηρώντας τις φιγούρες που πρωταγωνιστούσαν στις οθόνες των παιχνιδομηχανών, με τραβούσαν οι πολλές και οι λίγες λεπτομέρειες που χρησιμοποιούσαν για να αποτυπώσουν αυτό που ήθελαν οι δημιουργοί να παρουσιάσουν. Αυτό αμέσως με τράβηξε και πάντα ήθελα να το δοκιμάσω και εγώ. Απλά δεν ήξερα ακριβώς τον τρόπο… Σιγά-σιγά όμως με πολλά tutorials μέσω youtube και χαζεύοντας άλλα έργα δυνατών pixel artist ψιλοέπιασα το νόημα και απλά χαίρομαι και το διασκεδάζω στο φουλ κάνοντας άλλους γνωστούς ήρωες video games ή δικούς μου σε pixel art. Με το pixel art πιστεύω πως εκφράζεις μια ρετρό αίσθηση στην τέχνη και την ποπ κουλτούρα. Τώρα ως αφορά τα πλεονεκτήματα και μειονεκτήματα πιστεύω όπως το πάρει κανείς… Αναλόγως τι θες ακριβώς να δημιουργήσεις αρκεί να έχεις όρεξη. Το βασικό είναι να το διασκεδάζεις και να περνάς υπέροχα δημιουργώντας.10610481_464885220380021_5999232557147884213_n

4)Από πού αφορμάσαι για να δημιουργήσεις τα έργα σου;

Συνήθως από παντού. Άπειρες πηγές έμπνευσης γύρω μου καθημερινά. Ανέκδοτα, συζητήσεις φίλων, μπύρες, ταινίες, σειρές, κινούμενα σχέδια, video games και φυσικά κόμιξ. Αλλά το πιο δυνατό κίνητρο για να κάνω από ιστορίες κόμικ ως μια απλή μουντζούρα είναι η μουσική.  Ακούγοντας μουσική αμέσως σκέφτομαι ιστορία και πλοκή (συνήθως ημιτελή) και αμέσως μου κατεβαίνουν ιδέες και χαρακτήρες που απλά θέλω απεγνωσμένα να ζωγραφίσω.

5)Πιστεύεις ότι η ψηφιακή επεξεργασία που υφίστανται ένα έργο μειώνει κατά ένα τρόπο την αισθητική του αξία; Πολλοί υποστηρίζουν ότι οι αποκλειστικά digital artists δεν έχουν φυσικό ταλέντο, οπότε βασίζονται στην τεχνολογία για να το αντισταθμίσουν, εσένα ποια είναι η άποψή σου;

deadpool_commission_by_supermanosbros-d8ljbz2Σίγουρα η φυσική μορφή ενός έργου έχει μεγαλύτερη αισθητική και καλλιτεχνική αξία από ένα ψηφιακό έργο. Το καλό με τα ψηφιακά έργα γίνονται πιο εύκολα και πιο γρήγορα αρκεί να ξέρεις πώς να τα επεξεργαστείς. Όσον αφορά το φυσικό ταλέντο συν την τεχνολογία σίγουρα μπορείς να κάνεις κάποια ‘’hack’’ στα έργα σου για να φαίνονται πιο όμορφα αλλά αυτό δεν πάει να πει πως είσαι εντελώς ατάλαντος. Το φυσικό ταλέντο δεν φτάνει μόνο για να πετύχεις σε κάτι… Αν δεν κάνεις λάθη δεν πρόκειται ποτέ να καταφέρεις τίποτα. Προσωπικά εγώ κάνω συνέχεια λάθη και συνέχεια μαθαίνω από αυτά και από την εμπειρία μου. Δεν θα γίνω ποτέ τέλειος. Απλά σιγά-σιγά θα γίνομαι καλύτερος. Όπως λέει και ο  υπερ-φανταστικός Salvador Dali : ‘Μην έχεις κανένα φόβο για την τελειότητα. Δεν θα την φτάσεις ποτέ.’’

6)Θα σκεφτόσουν ποτέ να φύγεις για το εξωτερικό, όπου ενδεχομένως μπορεί να υπάρχουν περισσότερες ευκαιρίες;

Πολλές φορές το έχω σκεφτεί… Αξίζει όμως τον κόπο; Μπορεί ναι μπορεί και όχι… Έτσι πως έχει γίνει ο κόσμος με τις οικονομικές δυσκολίες όλοι μας ζοριζόμαστε και ρισκάρουμε πολλά για ένα καλύτερο μέλλον μεταναστεύοντας σε νέες χώρες με πιο πολλές ευκαιρίες. Όμως το καλό με την δουλειά του σκιτσογράφου (όπως και με άλλες δουλειές) μπορείς να δουλεύεις μέσω internet και να έχεις συνεργασίες και επαγγελματικές επαφές από όλα τα μέρη του κόσμου χωρίς να χρειαστείς να φύγεις για το εξωτερικό. Μακάρι αν προκύψει κάτι στο μέλλον και χρειαστεί να πάω έξω και να γνωρίσω νέο κόσμο και να δω/κάνω νέες δουλειές ευχαρίστως να κάνω το ταξίδι. Μέχρι στιγμής  όσο υπάρχει το internet είμαι καλυμμένος.

7)Θα σκεφτόσουν να κάνεις το artwork για ένα videogame;Πόσο δύσκολο θα ήταν κάτι τέτοιο;

Υπερβολική Χαρά και Ατέλειωτος Ενθουσιασμός! Έτσι νιώθω όταν πρόκειται να ζωγραφίσω οτιδήποτε για ένα video game! Σίγουρα είναι ΠΟΛΥ δύσκολο και ΠΟΛΥ χρονοβόρο να πραγματοποιήσεις κάτι τέτοιο αλλά το πάν για μένα είναι να περνάς καλά και να το διασκεδάζεις. Τον Φλεβάρη του 2014 είχα δουλέψει σαν concept artist σε video game για κινητά Android & Windows Phone (Cannon Penguins από την Instorium Games) και ήταν μια δυνατή αρχή  για μένα. Εύχομαι να συμμετάσχω και σε πιο πολλά projects για video games στο μέλλον.

hero_from_the_past_by_supermanosbros-d6gpl4d8)Εσύ συνεργάζεσαι με άλλους κομίστες για να κάνετε κοινές δράσεις(events,projects κτλ);

Φυσικά! Μου αρέσει να συνεργάζομαι και με άλλους συνάδελφους γιατί πάντα μαθαίνω κάτι νέο και προσωπικά εμένα μου δίνει μεγάλη έμπνευση στο να συνεχίζω να ζωγραφίζω και να σκιτσάρω non stop. Στο παρελθόν έχω συνεργαστεί με συμφοιτητές-συναδέλφους σε δυο αυτοεκδόσεις (Crew of Awesome – 2011 και Crew of Awesome Land- 2012) και τώρα από τον Μάρτη του 2014 είμαι στην σελίδα του Facebook: Comic Book Bubble οπού την δημιουργήσαμε μαζί με πολλούς ταλαντούχους φίλους συναδέλφους για να ανεβάζουμε τις δουλειές και τις ιστορίες μας.

9)Ποια είναι τα σχέδιά σου για το μέλλον; Σκοπεύεις να εκδώσεις κάτι σύντομα, αν είναι ανακοινώσιμο;

Σχέδια για τον μέλλον είναι πολλά… Αρκεί να μπορούν αν πραγματοποιηθούν. Αυτό βασικά είναι στο χέρι μου.Έχω πολλές ιστορίες που θέλω να τις τελειοποιήσω και να τις δείξω στον κόσμο… Όσο αφορά την έκδοση κάποιου έργου μου… stay tuned.

Έφη Καραχάλιου

 

 

Info:

Devianart :http://supermanosbros.deviantart.com/

Facebook:https://www.facebook.com/mkotsif?fref=ts

https://www.facebook.com/MKotsifArtworks/?__mref=message_bubble

stage_and_obstacles_pixel_art___commission_by_supermanosbros-d619zt5

 

 

 

 

Μοιραστείτε το Άρθρο