Smassing Culture
  • Otaku
    OtakuΔες Περισσότερα
    Kaiji – Τo manga πριν το Squid Game
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Η Κόρη της Κολάσεως – Φρανκενστάιν στο Τόκιο
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Solo Leveling – Το φαινόμενο που επαναπροσδιόρισε τα manhwa
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Ποιότητα σε δύσκολους καιρούς! Tα 10 καλύτερα κόμικς του 2024!
    16 Λεπτά Ανάγνωσης
    Έπιασαν τα κρύα – Τα 10 καλύτερα anime για μια χειμωνιάτικη μέρα
    8 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Comic
    ComicΔες Περισσότερα
    Στο Σύμπαν των Αυτοεκδόσεων – 5 κόμικς που ξεχωρίζουν
    9 Λεπτά Ανάγνωσης
    Προσφυγική Νίκαια –  Ένα εικονογραφημένο χρονικό της προσφυγιάς
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Altan: «Το καλό σκίτσο έχει μήνυμα συνοπτικό, πρωτότυπο και αμφίσημο»
    9 Λεπτά Ανάγνωσης
    Φονικό Χαμόγελο – Mind games με τον Joker
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    Ένας Σκοτεινός Ιππότης – Μια βραδιά στο Γκόθαμ
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Βιβλία
    ΒιβλίαΔες Περισσότερα
    Η Κυρά της Λίμνης – To τέλος πριν την RPG αρχή
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    Γραφή Κοφτερή σαν Μαχαίρι – Ενάντια στο «ωραίο»
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
    Μια στεκιά στο μάτι του Tom Robbins
    12 Λεπτά Ανάγνωσης
    Η Ακρόπολη Των Ξεχασμένων Μύθων – Επιστροφή (και αναστροφή) στον κόσμο του Έλρικ
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    Erevis Cale Trilogy – Πέρα από την (DnD) ηθική
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Cinema
    CinemaΔες Περισσότερα
    Τελευταίος Πειρασμός – Η αποδόμηση του θείου δράματος και ο «ξανακερδισμένος παράδεισος»
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
    Έχω Κάτι Να Πώ – Mεταξύ μας, δε χρειάζεται
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Η Δασκάλα του Πιάνου – Σινεμά που διεισδύει στην ψυχή
    4 Λεπτά Ανάγνωσης
    The Brutalist – Xτίζοντας την Αμερική έναν εφιάλτη τη φορά
    4 Λεπτά Ανάγνωσης
    Μιλήσαμε με τον Χρήστο Πυθαρά για τη νέα του ταινία “Το Κυνήγι”
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Σειρές
    ΣειρέςΔες Περισσότερα
    The Residence – Ένας πολύχρωμος φόνος στον Λευκό Οίκο
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Your Friendly Neighborhood Spider-Man – Fun επιστροφή στις ρίζες
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
    Cobra Kai – Για όλους τους losers του κόσμου
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    The next big (and best) thing – Οι καλύτερες σειρές του 2024
    13 Λεπτά Ανάγνωσης
    Say Nothing – Η σκοτεινή πλευρά των επαναστάσεων
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Exclusive
    ExclusiveΔες Περισσότερα
    Πτήση/Κόσοβο -Η πιο balkanstigmh του ελληνικού θεάτρου
    4 Λεπτά Ανάγνωσης
    Το Comicdom CON Athens 2025 επιστρέφει και το Smassing Culture θα είναι πάλι εκεί!
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    Altan: «Το καλό σκίτσο έχει μήνυμα συνοπτικό, πρωτότυπο και αμφίσημο»
    9 Λεπτά Ανάγνωσης
    Φονικό Χαμόγελο – Mind games με τον Joker
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    Μιλήσαμε με τον Χρήστο Πυθαρά για τη νέα του ταινία “Το Κυνήγι”
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
Διαβάζετε: Το Solaris του Ταρκόφσκι για την επιστημονική φαντασία
Share
Smassing CultureSmassing Culture
Font ResizerAa
  • Otaku
  • Comic
  • Βιβλία
  • Cinema
  • Σειρές
  • Exclusive
Αναζήτηση
  • Otaku
  • Comic
  • Βιβλία
  • Cinema
  • Σειρές
  • Exclusive
Follow US
Copyright © 2014-2023 Ruby Theme Ltd. All Rights Reserved.
Smassing Culture > Blog > Exclusive > Αφιερώματα > Σοβιετική Επιστημονική Φαντασία > Το Solaris του Ταρκόφσκι για την επιστημονική φαντασία
CinemaΑφιερώματαΣοβιετική Επιστημονική Φαντασία

Το Solaris του Ταρκόφσκι για την επιστημονική φαντασία

Αρχοντούλα Βαρβάκη
Από Αρχοντούλα Βαρβάκη
Δημοσιεύτηκε 8 Νοεμβρίου 2020
Τελευταία Ενημέρωση 12 Ιανουαρίου 2022
10 Λεπτά Ανάγνωσης
SHARE

Στο πλαίσιο του αφιερώματός μας «Σοβιετική Επιστημονική Φαντασία», θα μιλήσουμε και για το Solaris (1972). Η ταινία αυτή είναι αναγκαίος σταθμός όταν μιλάμε για την επιστημονική φαντασία. Όχι επειδή είναι αριστούργημα ή επειδή είναι μία από τις εφτά ταινίες που κάνουν τον Αντρέι Ταρκόφσκι έναν από τους σημαντικότερους σκηνοθέτες του παγκόσμιου κινηματογράφου. Εκτός από όλα αυτά, το Solaris είναι και μια ταινία για την επιστημονική φαντασία. Η σκέψη του Ταρκόφσκι που έβλεπε το είδος (genre) ως έναν περιορισμό που έπρεπε να νικήσει και η όλη συζήτηση για το κατά πόσο μεταφέρθηκε σωστά το μυθιστόρημα στο οποίο είναι βασισμένη η ταινία, την καθιστούν σταθμό στην πορεία της κινηματογραφικής επιστημονικής φαντασίας, ένα σημείο στο οποίο μπορούμε να σταθούμε, για να κοιτάξουμε αυτό το είδος πιο προσεκτικά.

Να πούμε σύντομα πως το Solaris κυκλοφόρησε το 1972 βασισμένο στο ομότιτλο μυθιστόρημα του Στανισλαβ Λεμ και δεν ικανοποίησε ούτε τον σκηνοθέτη ούτε τον συγγραφέα του βιβλίου, για τους λόγους που θα δούμε στη συνέχεια. Αγαπήθηκε όμως και από τους κριτικούς και από το κοινό. Βραβεύτηκε στις Κάννες και αποτελεί πάντα ένα από τα αριστουργήματα της 7ης τέχνης που δεν πρέπει να μας ξεφεύγουν. Παρουσιάζει την επίσκεψη ενός ψυχολόγου, τους Κρις Κέλβιν (Ντονάτας Μπανιόνις), στον διαστημικό σταθμό που βρίσκεται σε τροχιά γύρω από τον πλανήτη Solaris μελετώντας τον. Η μελέτη του πλανήτη, που κρατάει τα μυστικά του, φαίνεται όλο και πιο επικίνδυνη για το προσωπικό του διαστημικού σταθμού και οι συνάδελφοί τους στη Γη αποφασίζουν να τερματίσουν τις έρευνες. Γι αυτό ο Κρις επισκέπτεται το σταθμό, όπου θα διαπιστώσει τι ακριβώς συμβαίνει. Ο Solaris επικοινωνεί με τον ψυχικό κόσμο των επιστημόνων που τον μελετούν και του δίνει μορφή. Αυτό για τον Κρις σημαίνει πως θα εμφανιστεί μπροστά του η γυναίκα του που αυτοκτόνησε μετά τον χωρισμό τους πριν 10 χρόνια. Η Χάρη (Ναταλία Μπονταρτσούκ) και όλοι οι «επισκέπτες» που έχουν βρεθεί στον σταθμό είναι… κάτι που δεν μπορεί να προσδιοριστεί από τους επιστήμονες. Ωστόσο η Χάρη σταδιακά γίνεται άνθρωπος… Ας σημειώσουμε εδώ πώς αντάξιες της σκηνοθεσίας του Ταρκόφσκι είναι και οι πολύ δυνατές ερμηνείες.

Όταν κυκλοφόρησε η ταινία, διαφημίστηκε (δείτε εδώ αφίσες της ταινίας) ως η απάντηση στο 2001: Η Οδύσσεια του Διαστήματος (2001: Space Odyssey) του Κιούμπρικ (πράγμα που δεν συμφωνούσε με το πνεύμα του Ταρκόφσκι), αλλά ήταν η απάντηση σε πολύ περισσότερα. Το μεγάλο ερώτημα για τον Ταρκόφκσι ήταν βέβαια ο άνθρωπος, η συνείδηση και τα συναισθήματά του. Τι από όσα αντιλαμβανόμαστε είναι πραγματικό και τι όχι; Κι αν αυτό που βλέπουμε δεν είναι πραγματικό, υπάρχει; Πόσο σημαντικό είναι για εμάς; Τι αγαπάμε και γιατί; Θα λέγαμε πως ως ερώτημα που ζητά απαντήσεις αντιμετωπίστηκε και η επιστήμη και συνεπώς η ίδια η επιστημονική φαντασία. Ποια είναι η αξία της επιστήμης για τον άνθρωπο;  Ή για να το πούμε διαφορετικά, το Solaris μελετά την επιστήμη και την φαντασία, δηλαδή την επιστήμη και την τέχνη ή την επιστήμη και τον άνθρωπο και το πώς συναντιούνται. Το «Auteur in Space» του Kogonada εκφράζει αναλυτικότερα αυτή την άποψη:

Έτσι έχουμε μια ταινία, για την οποία θα μπορούσαμε να πούμε και ότι είναι μία από τις καλύτερες ταινίες επιστημονικής φαντασίας και ότι δεν ανήκει καν σε αυτό το είδος. Πολύ ταρκοφσκικό αυτό. Για τον Ταρκόφσκι το είδος είναι «ψυχρό όπως ο τάφος». Το συγκεκριμένο είδος, η επιστημονική φαντασία, δεν του άρεσε κι όλας. Δεν του άρεσαν «όλα αυτά τα παιχνίδια με την τεχνολογία, τα διάφορα μελλοντολογικά τρικ και τις εφευρέσεις που είναι πάντα κάπως τεχνητές». «Ψεύτικο» χαρακτήρισε και το 2001:Η Οδύσσεια του διαστήματος αδυνατώντας να καταλάβει την επιθυμία του Κιούμπρικ και άλλων σκηνοθετών να προβλέψουν το μέλλον με τα «προφητικά» τους έργα. Αυτό που τον ενδιέφερε ήταν πάντα ο άνθρωπος και, όπως έχει εξηγήσει, το θέμα του Solaris ήταν το ίδιο με αυτό της προηγούμενης ταινίας του, «Αντρέι Ρουμπλιόφ». Ο λόγος που ο Ταρκόφσκι θέλησε να μεταφέρει το μυθιστόρημα του Λεμ στον κινηματογράφο δεν ήταν το ενδιαφέρον του για την επιστημονική φαντασία αλλά  τον ενδιαφέρον του για τα ηθικά ζητήματα που έθετε το συγκεκριμένο έργο. Και είναι φανερό πως δεν θέλησε να καταπιαστεί με αυτά τα «παιχνίδια» που συναντάμε σε άλλες ταινίες του είδους και τα οποία από τη μία θα έμοιαζαν «ψεύτικα» και από την άλλη θα πάλιωναν σύντομα σαμποτάροντας τη διαχρονική αξία της ταινίας του. Προτίμησε να εστιάσει στους ανθρώπους και τις ιστορίες τους. Ό,τι πιο «επιστημονικό» είδαμε, η εκτόξευση του πυραύλου και ειδικά η έλλειψη της βαρύτητας, ήταν μια υπογράμμιση συναισθημάτων. Και τελικά τα πιο χαρακτηριστικά λόγια που ακούστηκαν στην ταινία είναι η αμφισβήτηση των στόχων της επιστήμης και θα λέγαμε και της επιστημονικής φαντασίας από έναν από τους κοσμοναύτες, τον Σνάουτ (Jüri Järvet): «Δε θέλουμε να κατακτήσουμε κόσμους. Θέλουμε να επεκτείνουμε τη γη. Δε θέλουμε άλλους κόσμους. Μόνο έναν καθρέφτη να βλέπουμε τον δικό μας.»

Οι επιλογές του Ταρκόφσκι δεν άρεσαν καθόλου στον Λεμ. Δεν είδε το Solaris του σε αυτή την ταινία αλλά το…  Έγκλημα και Τιμωρία. Κατηγόρησε τον Ταρκόφσκι ότι υποτίμησε τα γνωστικά και επιστημολογικά ζητήματα που ήταν κομβικής σημασίας στο μυθιστόρημά του και την αναζήτηση της θέσης του ανθρώπου στο Σύμπαν (θέμα που πραγματεύεται και στο μυθιστόρημα Ανίκητος που πρόσφατα κυκλοφόρησε στα ελληνικά) και ότι έριξε όλο το βάρος στην προσωπική ιστορία του πρωταγωνιστή παρουσιάζοντας ακόμα και τους γονείς του στη Γη, στοιχείο που δεν υπήρχε στο μυθιστόρημα.

Όσο κι αν αγανακτεί ο Λεμ βλέποντας την ταινία να απομακρύνεται από την επιστημονική φαντασία, ο σκηνοθέτης δεν έφτασε εκεί που ήθελε: «Το Solaris είναι τελικά η λιγότερο επιτυχημένη από τις ταινίες μου, γιατί δεν κατάφερα να αποφύγω στοιχεία της επιστημονικής φαντασίας.» Δεν κατάφερε να αλλοιώσει το είδος με τον τρόπο που ήθελε.

Δε θα πούμε πως τα γυαλιστερά «παιχνίδια» που δεν άρεσαν στον Ταρκόφσκι δεν αρέσουν ούτε σε εμάς. Η προσπάθεια των καλλιτεχνών να φανταστούν το μέλλον και την εξέλιξη της τεχνολογίας είναι ενδιαφέρουσα και γοητευτική, ακόμα κι όταν η προσπάθειά τους να τα αποδώσουν όλα αυτά κάποια στιγμή παλιώνει. Ωστόσο ηχούν ακόμα στα αυτιά μας τα λόγια του Σνάουτ, όταν λέει πώς αυτό που χρειαζόμαστε ή τελικά αυτό που έχουμε είναι απλά ένας καθρέφτης. Αυτά είναι λόγια του Λεμ, που τα κράτησε ο Ταρκόφκσι αν και μάλλον δεν έχουν τον ίδιο ρόλο στο βιβλίο και στην ταινία. Η αδυναμία μας να κατανοήσουμε τον καινούριο κόσμο είναι συνεχώς μπροστά μας. Μπορεί να είναι θέμα ναρκισσισμού,  θέμα δυνατοτήτων ή ακόμα και θέμα αναγκών. Ο Ταρκόφσκι, λοιπόν, λέει ότι είναι θέμα αναγκών. Δεν συμφωνούμε απόλυτα με αυτό αλλά είναι μια απάντηση στο μεγάλο ερώτημα και μια σημαντική στιγμή στην ιστορία του είδους.

Ο Ταρκόφσκι επέλεξε να δείξει στον θεατή τα όρια της επιστήμης αλλά και της επιστημονικής φαντασίας. Δεν τα βάζει μόνο με τα φανταχτερά τρικ αλλά συνολικά με το πού κοιτάζει η επιστημονική φαντασία. Δε θα έπρεπε, μας λέει, να κοιτάζει προς τα έξω (όπως ας πούμε κάνει το 2001:H Οδύσσεια του διαστήματος) αλλά προς τα μέσα αποτελώντας τον καθρέφτη που χρειαζόμαστε. Σε ένα έργο που παρουσιάζει τους κοσμοναύτες να μελετάνε έναν πλανήτη που δεν μπορούν να κατανοήσουν, τελικά μελετάμε τον άνθρωπο και τα όριά του, τα οποία δε θα ξεπεραστούν, γιατί ο άνθρωπος και όχι η επιστήμη είναι το κέντρο του ταρκοφσκικού σύμπαντος.

Αυτό που ίσως χάνει ή υποτιμά ο Ταρκόφσκι με αυτή την προσέγγιση είναι το στοιχείο της ουτοπίας, το οποίο μας είναι εξίσου αναγκαίο. Αν πούμε ότι αυτό που αναζητάμε αλλά και που μπορούμε να βρούμε είναι μόνο καθρέφτες, τα όριά μας θεωρούνται φυσικά και αναμφισβήτητα και το κυνήγι της γνώσης και της ουτοπίας είναι μάταιο.

ΥΓ: Εδώ μπορείτε να διαβάσετε αποσπάσματα λόγου του Ταρκόφσκι (που αποτέλεσαν τις πηγές μας), όπως και το σχετικό σχόλιο του Λεμ.

Ακολουθούν σύνδεσμοι για τα άλλα κείμενα του αφιερώματος στη Σοβιετική Επιστημονική Φαντασία:

Το χρέος της επιστημονικής φαντασίας στον Κόκκινο Οκτώβρη
Καβαλάρηδες Από το Πουθενά- Μια διαφορετική συνάντηση με εξωγήινους
Ανίκητος – Μια περιπέτεια ενάντια στον εαυτό μας

TAGGED:Sci-fiSolarisTarkovskyεπιστημονική φαντασίαΝαταλία ΜπονταρτσούκΝτονάτας ΜπανιόνιςΣοβιετική επιστημονική φαντασίαΣολάριςΣτάνισλαβ ΛεμΤαρκόφσκι
Μοιραστείτε το Άρθρο
Facebook Copy Link Print
ΑπόΑρχοντούλα Βαρβάκη
Η Αρχοντούλα Βαρβάκη πέρασε από το γνωστό εκπαιδευτικό σύστημα της χώρας, γιατί το γράμμα της από τη σχολή μαγείας χάθηκε και γιατί είναι πολύ νωρίς για την Ακαδημία του Αστροστόλου. Παρ' όλα αυτά νοιώθει μέλος της γαλαξιακής μαγικής κοινότητας.
Προηγούμενο άρθρο Ο Ανθρώπινος Παράγοντας- Εν βρασμώ ζωές στον Ψυχρό Πόλεμο
Επόμενο άρθρο Daytripper – Οι πολλαπλές ζωές του Bras De Olivia Domingos
FacebookLike
XFollow
PinterestPin
InstagramFollow

Subscribe Now

Subscribe to our newsletter to get our newest articles instantly!
Most Popular
Πτήση/Κόσοβο -Η πιο balkanstigmh του ελληνικού θεάτρου
11 Μαΐου 2025
Το Comicdom CON Athens 2025 επιστρέφει και το Smassing Culture θα είναι πάλι εκεί!
9 Μαΐου 2025
Τελευταίος Πειρασμός – Η αποδόμηση του θείου δράματος και ο «ξανακερδισμένος παράδεισος»
23 Απριλίου 2025
Kaiji – Τo manga πριν το Squid Game
22 Απριλίου 2025
Στο Σύμπαν των Αυτοεκδόσεων – 5 κόμικς που ξεχωρίζουν
16 Απριλίου 2025

Μπορεί να σου αρέσουν και αυτά:

ExclusiveExclusive Reviews

Athenscon 2016- Όλα όσα είδαμε!

admin
admin
11 Σεπτεμβρίου 2018
Comic

Upgrade Soul – Κι αν συναντούσες την καλύτερη εκδοχή του εαυτού σου;

Λάζαρος Κολαξής
Λάζαρος Κολαξής
9 Φεβρουαρίου 2019
Σειρές

Black Mirror – Το περιβόητο επεισόδιο με τη Miley Cyrus

iskender
iskender
5 Αυγούστου 2019
DuneExclusiveSmassPodcasts

SmassPodcasts #42: Dune – Το ριζοσπαστικό έπος της επιστημονικής φαντασίας

admin
admin
17 Οκτωβρίου 2021
Βιβλία

Ταξιδεύοντας στο σύμπαν της επιστημονικής φαντασίας με έναν Κοσμοναύτη

Μάνος Βασιλείου - Αρώνης
Μάνος Βασιλείου - Αρώνης
29 Ιανουαρίου 2024
Cinema

Οι καλύτερες διαστημικές ταινίες σε μια επίπεδη… Γη

Xρήστος Δικτόπουλος
Xρήστος Δικτόπουλος
21 Μαρτίου 2021
[mailerlite_form form_id=1]
Smassing Culture

To Smassing Culture ξεκίνησε σαν μια προσπάθεια ανθρώπων που αγαπούν την μαζική κουλτούρα και θέλουν να μιλήσουν για αυτή από μια διαφορετική, πιο κοινωνική γωνία. 

Για εμάς

  • Αρχική
  • Τι είναι το Smassing Culture
  • Συντακτική

Δείτε Επίσης

  • Συνεντεύξεις
  • SmassFest
  • SmassPodcasts
  • Videos

Βρείτε μας:

Επικοινωνία
Manufactured by Sociality
Welcome Back!

Sign in to your account

Username or Email Address
Password

Lost your password?