Ίσως θυμάστε σε παλιές σειρές (ή και σε ταμπέλες εποχής) ότι στην Αθήνα των ‘80s – ‘90s δραστηριοποιούνταν ακόμα επαγγελματικά οι «ιδιωτικοί ντετέκτιβς», οι οποίοι πρόσφεραν -μεταξύ άλλων- τις υπηρεσίες τους σε ζηλιάρηδες συζύγους (και των δύο φύλων) που υποπτεύονταν ότι το έτερό τους ήμισυ έκανε ερωτικές ατασθαλίες στα κρυφά. Βεβαίως οι ντετέκτιβς αυτοί δεν ήταν ελληνική εφεύρεσή, καθώς ας μην ξεχνάμε ότι και η Jessica Jones είχε βρεθεί να κατασκοπεύει άπιστους συζύγους για να εξασφαλίσει τα προς το ζην, στα πρώτα επεισόδια της -πάλαι ποτέ- σειράς της στο Netflix.
Ο Σεβαστιανός Κανέλας δεν είναι ντετέκτιβ, αλλά Σύμβουλος Ερωτικών Υποθέσεων που μάλλον είναι ένα κράμα ιδιωτικού ντετέκτιβ και …προξενήτρας. Δεν είναι απλώς ένας σύμβουλος περί έρωτος, αλλά κάτι πολύ περισσότερο. Είναι ένας «καμικάζι» του έρωτα, ο άνθρωπος που θα εμπιστευτείς όχι για να σου βρει το ιδανικό ταίρι, αλλά για να κάνει το ταίρι που έχεις ήδη διαλέξει να σε ερωτευτεί. Σας ακούγεται, μήπως, τοξική η επαγγελματική του δραστηριότητα; Και δεν έχετε δει ακόμη τίποτα…
Ο «Σύμβουλος Ερωτικών Υποθέσεων» του Jimmy–Chris Agarai, ο οποίος κυκλοφόρησε πριν λίγους μήνες από τις εκδόσεις Jemma Press, είναι ένα project που δουλευόταν χρόνια κι αυτό είναι εμφανές από το εξαιρετικό αποτέλεσμα! Είχε πρωτοκυκλοφορήσει το 2016 σε μία κόμικ αυτοέκδοση με λιγότερες σελίδες και διαφορετικό σχέδιο, ένα πρόπλασμα της τελικής μορφής των 102 σελίδων που τυπώθηκε σε μεγάλο μέγεθος από τη Jemma Press. Πρόκειται για το πρώτο κόμικ του Agarai που κυκλοφόρησε από εκδοτικό οίκο, όμως δεν χρειάστηκε παρά λίγους μήνες για να τυπώσει και το επόμενο κόμικ του το πολύ ιδιαίτερο «Μιχαήλ Μιχαήλ του Μιχαήλ – Ο Έλληνας Σαρλώ», αυτή τη φορά από τις εκδόσεις Μικρός Ήρως, για το οποίο θα αφιερώσουμε κάποιο ξεχωριστό κείμενο στο μέλλον.
Η ιστορία του Agarai στον «Σύμβουλο Ερωτικών Υποθέσεων» είναι πρωτότυπη και καλοδουλεμένη, μία υποδειγματική δουλειά για τα ελληνικά κόμικς. Τοποθετώντας τους πρωταγωνιστές του στην Αθήνα της οικονομικής κρίσης, ο Agarai φέρνει κοντά τον «καλό» κόσμο της «υψηλής» τέχνης με τον εγκληματικό αθηναϊκό «υπόκοσμο». Σε νουάρ αισθητική, οι αναγνώστες/-τριες περιηγούνται μέσα από τις σελίδες του κόμικ στην νυχτερινή Αθήνα, σε σκοτεινά σοκάκια, σε κακόφημα μπαρ, αλλά και σε γκαλερί τέχνης και κεντρικούς δρόμους και πλατείες της πόλης. Η πολιτικο-κοινωνική κριτική είναι εμφανής στις σελίδες του κόμικ, σε σημεία εκκωφαντική, όσο και το τατουάζ – σβάστικα στο κεφάλι της νέο-ναζιστικής φιγούρας που θυμίζει ότι η ιστορία πρωτογράφτηκε σε μία μαύρη περίοδο που τα φασιστικά τάγματα της Χρυσής Αυγής εγκληματούσαν χωρίς εμπόδια στους δρόμους της Αθήνας. Επιπλέον, η ιστορία του Agarai αποτελεί και ένα σχόλιο για την τοξική αρρενωπότητα και την σχέση της με την έμφυλη βία, μία διαχρονική πληγή της ελληνικής κοινωνίας.
Δίαυλος μεταξύ των δύο διαφορετικών κόσμων της ιστορίας, μεταξύ της κακόφημης και της καλλιτεχνικής Αθήνας, γίνεται ο πρωταγωνιστής του κόμικ, ένας αινιγματικός χαρακτήρας που μοιάζει να ασκεί κυνικά το ιδιόρρυθμο επάγγελμά του, τουλάχιστον μέχρι τη στιγμή που του ξυπνούν μνήμες του παρελθόντος. Με την εκτενή χρήση εσωτερικών μονολόγων ο πρωταγωνιστής αποκαλύπτει τις βαθύτερες πλευρές του χαρακτήρα του, τις αντιφάσεις και τους ενδοιασμούς του. Ο Agarai εμβαθύνει υποδειγματικά στον χαρακτήρα του, ο οποίος εξελίσσεται οργανικά σε συνάρτηση με την πλοκή, προκειμένου ο άνθρωπος που μοιάζει να πιστεύει ότι έχει την δύναμη να χειραγωγεί τον έρωτα, μοιραία να καταλήξει κι αυτός θύμα του. Κι έτσι απλά, η ιστορία ενός συμβούλου ερωτικών υποθέσεων αποκαλύπτεται ως μία, στον πυρήνα της, ερωτική ιστορία.
Το σχέδιο του Agarai είναι στιβαρό και λεπτομερές. Οι κεντρικές φιγούρες του κόμικ έχουν χαρακτήρα, με χαρακτηριστικότερα παραδείγματα τον Μητσάρα, τον νεοναζί με τη σβάστικα για τατού ή τον μεγαλο-εγκληματία Μενέλαο. Πρωταγωνιστικό ρόλο στο κόμικ έχει, όμως, και η ίδια η Αθήνα, τα κτήρια και οι δρόμοι της, η Ακρόπολη και οι κεραίες στις πολυκατοικίες της πόλης. Στο κόμικ του Agarai δεν εμφανίζεται η θελκτική Αθήνα των τουριστικών σποτ, αλλά μία νουαρ αισθητικής πόλη, η οποία συχνά υποφωτίζεται στον δημόσιο λόγο. Ίσως πιο αδύναμες σχεδιαστικά είναι οι σκηνές των flashbacks, με αχνότερες γραμμές και πιο απλό σχέδιο, όμως το συνολικό σχεδιαστικό αποτύπωμα του κόμικ είναι αναμφισβήτητα θετικό.
Ενδιαφέρον έχει να αναλογιστούμε τις επιρροές του δημιουργού, οι οποίες συνέβαλαν στην τελική διαμόρφωση του έργου του, ιδιαίτερα όσον αφορά την ιδιοφυή σύλληψη του επαγγέλματος του συμβούλου ερωτικών υποθέσεων, η οποία φαίνεται να προέκυψε από ένα κράμα επιρροών, που ίσως να εκτείνεται από την Jessica Jones μέχρι και το Sex Education. Παράλληλα, το σχέδιο του Agarai είναι φανερά επηρεασμένο απ’ την τεχνική των manga, με χαρακτηριστικές σκηνές την καταδίωξη ενός υπόπτου απ’ τον πρωταγωνιστή εν μέσω μίας διαδήλωσης ή ακόμα περισσότερο την gore εικονογραφική αποτύπωση του σακατεμένου προσώπου του πρωταγωνιστή.