Smassing Culture
  • Otaku
    OtakuΔες Περισσότερα
    Kaiji – Τo manga πριν το Squid Game
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Η Κόρη της Κολάσεως – Φρανκενστάιν στο Τόκιο
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Solo Leveling – Το φαινόμενο που επαναπροσδιόρισε τα manhwa
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Ποιότητα σε δύσκολους καιρούς! Tα 10 καλύτερα κόμικς του 2024!
    16 Λεπτά Ανάγνωσης
    Έπιασαν τα κρύα – Τα 10 καλύτερα anime για μια χειμωνιάτικη μέρα
    8 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Comic
    ComicΔες Περισσότερα
    Στο Σύμπαν των Αυτοεκδόσεων – 5 κόμικς που ξεχωρίζουν
    9 Λεπτά Ανάγνωσης
    Προσφυγική Νίκαια –  Ένα εικονογραφημένο χρονικό της προσφυγιάς
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Altan: «Το καλό σκίτσο έχει μήνυμα συνοπτικό, πρωτότυπο και αμφίσημο»
    9 Λεπτά Ανάγνωσης
    Φονικό Χαμόγελο – Mind games με τον Joker
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    Ένας Σκοτεινός Ιππότης – Μια βραδιά στο Γκόθαμ
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Βιβλία
    ΒιβλίαΔες Περισσότερα
    Η Κυρά της Λίμνης – To τέλος πριν την RPG αρχή
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    Γραφή Κοφτερή σαν Μαχαίρι – Ενάντια στο «ωραίο»
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
    Μια στεκιά στο μάτι του Tom Robbins
    12 Λεπτά Ανάγνωσης
    Η Ακρόπολη Των Ξεχασμένων Μύθων – Επιστροφή (και αναστροφή) στον κόσμο του Έλρικ
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    Erevis Cale Trilogy – Πέρα από την (DnD) ηθική
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Cinema
    CinemaΔες Περισσότερα
    Τελευταίος Πειρασμός – Η αποδόμηση του θείου δράματος και ο «ξανακερδισμένος παράδεισος»
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
    Έχω Κάτι Να Πώ – Mεταξύ μας, δε χρειάζεται
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Η Δασκάλα του Πιάνου – Σινεμά που διεισδύει στην ψυχή
    4 Λεπτά Ανάγνωσης
    The Brutalist – Xτίζοντας την Αμερική έναν εφιάλτη τη φορά
    4 Λεπτά Ανάγνωσης
    Μιλήσαμε με τον Χρήστο Πυθαρά για τη νέα του ταινία “Το Κυνήγι”
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Σειρές
    ΣειρέςΔες Περισσότερα
    The Residence – Ένας πολύχρωμος φόνος στον Λευκό Οίκο
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Your Friendly Neighborhood Spider-Man – Fun επιστροφή στις ρίζες
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
    Cobra Kai – Για όλους τους losers του κόσμου
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    The next big (and best) thing – Οι καλύτερες σειρές του 2024
    13 Λεπτά Ανάγνωσης
    Say Nothing – Η σκοτεινή πλευρά των επαναστάσεων
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Exclusive
    ExclusiveΔες Περισσότερα
    Πτήση/Κόσοβο -Η πιο balkanstigmh του ελληνικού θεάτρου
    4 Λεπτά Ανάγνωσης
    Το Comicdom CON Athens 2025 επιστρέφει και το Smassing Culture θα είναι πάλι εκεί!
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    Altan: «Το καλό σκίτσο έχει μήνυμα συνοπτικό, πρωτότυπο και αμφίσημο»
    9 Λεπτά Ανάγνωσης
    Φονικό Χαμόγελο – Mind games με τον Joker
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    Μιλήσαμε με τον Χρήστο Πυθαρά για τη νέα του ταινία “Το Κυνήγι”
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
Διαβάζετε: Ένα Τραγούδι για την Αρμπόν – Μια μελωδία υλισμού σε fantasy σκηνικό
Share
Smassing CultureSmassing Culture
Font ResizerAa
  • Otaku
  • Comic
  • Βιβλία
  • Cinema
  • Σειρές
  • Exclusive
Αναζήτηση
  • Otaku
  • Comic
  • Βιβλία
  • Cinema
  • Σειρές
  • Exclusive
Follow US
Copyright © 2014-2023 Ruby Theme Ltd. All Rights Reserved.
Smassing Culture > Blog > Βιβλία > Fantasy > Ένα Τραγούδι για την Αρμπόν – Μια μελωδία υλισμού σε fantasy σκηνικό
FantasyΒιβλία

Ένα Τραγούδι για την Αρμπόν – Μια μελωδία υλισμού σε fantasy σκηνικό

Nίκος Γιακουμέλος
Από Nίκος Γιακουμέλος
Δημοσιεύτηκε 29 Μαΐου 2020
Τελευταία Ενημέρωση 29 Μαΐου 2020
9 Λεπτά Ανάγνωσης
SHARE

Έχουμε μιλήσει ξανά για τον Guy Gavriel Kay, τον Καναδό συνεχιστή του πνεύματος του Tolkien, ακόμα και σε έργα που ξεφεύγουν από την πορεία του μεγάλου βάρδου, σε πιο, αν όχι ιστορικές συνθήκες, σίγουρα όχι epic fantasy σκηνικά. Ωστόσο, στο τρίτο του βιβλίο, το  Ένα Τραγούδι Για Την Αρμπόν (αρχική έκδοση το 1992,  επανέκδοση στα ελληνικά σε μετάφραση του Αυγουστίνου Τσιριμώκου,για τις εκδόσεις Anubis), ο Κay αγκαλιάζει την Ιστορία πολύ περισσότερo από πριν, «ρίχνοντας» στο low το fantasy, ταυτόχρονα όμως διατηρώντας τις επικές στιγμές ατόφιες. Το τελικό αποτέλεσμα είναι μια σπουδαία, σχεδόν υλιστική ιστορία, για ανθρώπους που πολεμούν και υποφέρουν όχι για να υπερισχύσει το καλό ή το κακό, αλλά, υπό τη σκέπη των θρησκειών, για να επιβιώσουν αυτοί και ο τρόπος ζωής τους.

Συνεχίζοντας το μοτίβο όπου διάφορες ιστορικές περίοδοι και γεγονότα «φανταστικοποιούνται», σειρά έχει η μεσαιωνική Γαλλία και, πιο συγκεκριμένα, η νότια επαρχία της Provence. Σα βάση, η ευρύτερη ιστορία έχει την Σταυροφορία της Albigensian, το 1210, όπου ο Πάπας και το Στέμμα εξολόθρευσαν την αίρεση των Καθαρών στην περιοχή.

«Διορθώνοντας» αυτή την ιστορική αδικία, ο Kay μας παρουσιάζει την Αρμπόν (το ίδιο το όνομο προέρχεται από το arbor, που μπορεί να σημαίνει κήπος ή λουλούδι).  Και πράγματι έτσι μοιάζει η Αρμπόν, μια εύφορη γη με ελαιώνες και αμπέλια στην οποία κυριαρχούν οι ιπποτικοί τρόποι, ο έρωτας και η μουσική των τροβαδούρων, με όλα τα πολύπλοκα τελετουργικά της αγάπης που αυτή φέρει.  

Αυτό το πολύπλοκο υφαντό σχέσεων εξουσίας μεταξύ ευγενών έρχεται να γίνει ακόμα πιο μπερδεμένο υπό το πλαίσιο της λατρείας μιας θεάς, της Ριάν. Η άνοδος της Ριάν στο πάνθεο αντικατοπτρίζει εξάλλου και τη διαφορετική αντιμετώπιση των γυναικών στη χώρα αυτή, όπου μπορούν να κατέχουν εξουσία και περιουσία. Οι γυναίκες στην Αρμπόν μπορούν να φτιάχνουν μουσική και να διαλέγουν ποιον και πώς θα αγαπούν. Βέβαια δεν είναι όλα ρόδινα, οι συνθήκες είναι ακόμα αυτές μιας μεσαιωνικής οικονομίας. Έτσι οι γυναίκες παραμένουν δέσμιες στα φεουαδαρχικά παιχνίδια συμμαχιών και γάμων.

Ωστόσο αυτή η μερική ανεξαρτησία είναι κάτι που στα μάτια όλου του υπόλοιπου κόσμου των (μόλις ) έξι χωρών μοιάζει σαν μια απαράδεκτη παρέκκλιση από τη λατρεία του πατριαρχικού Κοράννος, προστάτη της εξουσίας του πολέμου και της βίας. Μάλιστα η θρησκεία και η εντελώς αντίθετη αντιμετώπιση των φύλων είναι που υπάρχει και στη βάση της αντιμαχίας της Άρμπόν με τον βόρειο γείτονα της, τη χώρα της Γκορώ, όπου το κάψιμο «μαγισσών» είναι κάτι συνηθισμένο.  Η  εκτόνωση της διαμάχης αυτή αποτελεί και ένα μεγάλο τμήμα του βιβλίου, ενώ το υπόλοιπό (και μεγαλύτερο) είναι το κτίσιμο της.

Με ένα πρώτο λοιπόν βλέμμα, ο Κay μας δίνει μια μάλλον τυπική μάχη καλού και κακού, παρόλο που το καλό εδώ μοιάζει περισσότερο με μια μάλλον μετριασμένη ανθρωπιστική παραχώρηση, και μάλιστα προς μια αστική κατεύθυνση, μπροστά σε ένα απόλυτο κακό θρησκευτικού και πατριαρχικού φανατισμού, όπου οι γυναικοκτονίες είναι κάτι όχι μόνο αποδεκτό αλλά και επιβεβλημένο. Βέβαια το fantasy, στον πυρήνα του, παραμένει ένα συντηρητικό είδος, βασισμένο σε μύθους άλλων εποχών με στόχο να προωθηθούν άλλες ιδεολογίες, οπότε κάτι τέτοιο δε θα ήταν κάτι μη αναμενόμενο.

Ωστόσο ο Kay δεν εξελίχθηκε σε μεγάλο συγγραφέα κάνοντας τα αναμενόμενα. Έτσι σε αυτή τη θρησκευτική και πολιτισμική διαμάχη, η οποία αναγνωρίζει και ο ίδιος αλλά και οι χαρακτήρες του ότι είναι θέμα ιδεολογίας, εντάσσει ο ίδιος την αυταπόδεικτη υλική διάσταση του πολέμου, ο οποίος ενδύεται τα θρησκευτικά άμφια και ορκίζεται στον Κοράννος εκδίκηση, ενώ στην ουσία αυτό που αναζητά είναι γη για τους ευγενείς, κεφάλαιο για τους εμπόρους και τίτλους για τους ιππότες του. Την ίδια στιγμή η διαφύλαξη της εξουσίας ανδρών επί γυναικών και ο υποβιβασμός των τελευταίων ως κτημάτων φαίνεται πως δεν αγγίζει παρά τους πιο συντηρητικούς από αυτούς.

Ταυτόχρονα, εκμεταλλευόμενος τη φεουδαρχική, αποσυγκεντρωτική δομή εξουσίας,  διασπά το κέντρο αφήγησης του, και αντί για την Αρμπόν και τη Γκορώ έχει δεκάδες χαρακτήρες και στα δύο στρατόπεδα, με τους δικούς τους σκοπούς ο καθένας, τις δικές τους φιλοδοξίες και στόχους.

Αυτοί οι χαρακτήρες, ευγενείς και ιέρειες, πολεμιστές και τροβαδούροι, βασιλιάδες και μητέρες, με την αξιόπιστη πένα του Kay, ζωντανεύουν, αποκτώντας ξεχωριστή ζωή και χαρακτηριστικά ο καθένας. Μάλιστα, σε αντίθεση με το κατά τα άλλα αγαπημένο Υφαντό της Φιόναβαρ, τα  μοτίβα που ο καθένας εξυπηρετεί δεν αφήνονται να καταπιούν τους χαρακτήρες.

Ο καθένας τους μπορεί να υποφέρει, να ξεσπάσει, να οργιστεί, να ερωτευτεί ή ακόμα και να λειτουργήσει ως σεξουαλικός άνθρωπος, σε κάποιες περιπτώσεις βέβαια ωραιοποιημένα και αισθαντικοποιημένα, καθώς ίσως παρασύρεται και ο ίδιος ο Kay από τον ρομαντισμό των τροβαδούρων, στίχοι των οποίων βρίσκονται διάσπαρτοι στο κείμενο, δίνοντας μας και την ηχητική συμπλήρωση της εικόνας της κοινωνίας της Άρμπόν.

Φυσιογνωμίες όπως ο Μπετράν Ντε Ταλαίρ, ή η ηλικιωμένη επικεφαλής της Αρμπόν Σιν ντε Μπαρμπενταίν ξεχωρίζουν σαν ανθρώπινες, τραυματισμένες και οικείες μορφές, ακόμα και αν η ιστορία τους αναγκάζει να πάρουν σκληρές αποφάσεις, ή η οργή τους ωθεί να γίνουν τέρατα. Την ίδια στιγμή, δυστυχώς, πολλοί μπορούμε να αναγνωρίσουμε στο πρόσωπο του ρεαλιστικά φανατισμένου μισογύνη Γκάλμπερ ντε Γκαρσαίν πολλούς σημερινούς κήρυκες του μίσους, και μάλιστα σε θέσεις εξουσίας.

Ανάμεσα σε αυτέςς τις κεντρικές φιγούρες βέβαια, ο Kay δεν ξεχνά και τους απρόσωπους στρατιώτες, τροβαδούρους και δουλοπάροικους, οι οποίοι, αν και θεοσεβούμενοι, είναι περισσότερο πρόθυμοι να παλέψουν για ένα κομμάτι γης στα νότια, μια βάρκα για ψάρεμα και τελικά, ένα μερίδιο στη ζωή που έχουν ήδη, παρά για τα ουράνια σώματα και τους θεούς που αρκούνται σε δυσεπίλυτους γρίφους και θολές προειδοποιήσεις, οι οποίες κάποιες φορές πρέπει να «σπρωχτούν» από τα ιερατεία τους.  Γίνεται εμφανές έτσι σε όλους πως αυτή είναι και η κινητήρια δύναμη πίσω από τη διαμάχη, η ανάγκη και όχι το μίσος για το διαφορετικό, το οποίο η πρώτη αναγκαστικά υποδαυλίζει σαν καύσιμο.

Το Ένα Τραγούδι Για Την Αρμπόν καθορίζει επίσης και τη γραφή του Κay, ο οποίος, αν και συνεχίζει τις μακρές, λυρικές πολλές φορές περιγραφές, τώρα μένει πιο κοντά στα γεγονότα, τα ακολουθεί όπως ο άνεμος το κατέβασμα ενός ξίφους αντί για έναν μακρινό, νηφάλιο τροβαδούρο που αφηγείται μια ιστορία. Πολύ πιο άμεσος, αφήνεται στο να δημιουργήσει τη δική του αίσθηση θαύματος για την Αρμπόν και καταφέρνει, μαζί με τους ζωντανούς χαρακτήρες, να πλάσει και έναν ζωντανό κόσμο, για τον οποίο μας κάνει να νοιαστούμε και να συγκινηθούμε. Τελικά, αν και στην Αρμπόν δεν υπάρχει μαγεία, με την έννοια του epic όπως στη Φιόναβαρ ή του ηρωικού ταξιδιού όπως στη Tigana, υπάρχει μια ζεστή, κοινωνική θαλπωρή, που είναι μια μαγεία εντελώς δική της.

Επιλογικά ναι, το Ένα Τραγούδι Για Την Αρμπόν όχι μόνο διατηρεί τη δύναμη του σχεδόν 30 χρόνια μετά την πρώτη του κυκλοφορία, αλλά καταφέρνει να είναι ίσως και πιο επίκαιρο από τη στιγμή που γράφτηκε. Αυτό βέβαια δεν οφείλεται (μόνο) στον Kay, αλλά και στις συνθήκες που ξυπνούν τέρατα από το παρελθόν και τους ζητούν να αναλάβουν τις ζωές μας. Ας δούμε λοιπόν και εμείς ιστορίες για το πως θα τα σκοτώσουμε ξανά.

TAGGED:Guy Gavriel Kayεκδόσεις AnubisΈνα Τραγούδι για την Αρμπόν
Μοιραστείτε το Άρθρο
Facebook Copy Link Print
ΑπόNίκος Γιακουμέλος
Γεννήθηκε με μεγάλη επιτυχία αλλά μετά άρχισε καπου να δυσκολεύει το πράγμα. Σπούδασε Επικοινωνία και μετά αποφάσισε πως δεν του αρέσει να επικοινωνεί. Όνειρο του να μετακομίσει στην Σαχάρα όπου θα έχει ησυχία, αλλά μέχρι να το καταφέρει δουλεύει κωπηλάτης.
Προηγούμενο άρθρο SmassPodcasts #10: Αφιέρωμα Christopher Nolan (Β’ Μέρος)
Επόμενο άρθρο Smass(e-)Fest 2020 – Στη δυστοπική εποχή της επιδημίας αναζητούμε τις δικές μας Ουτοπίες
FacebookLike
XFollow
PinterestPin
InstagramFollow

Subscribe Now

Subscribe to our newsletter to get our newest articles instantly!
Most Popular
Πτήση/Κόσοβο -Η πιο balkanstigmh του ελληνικού θεάτρου
11 Μαΐου 2025
Το Comicdom CON Athens 2025 επιστρέφει και το Smassing Culture θα είναι πάλι εκεί!
9 Μαΐου 2025
Τελευταίος Πειρασμός – Η αποδόμηση του θείου δράματος και ο «ξανακερδισμένος παράδεισος»
23 Απριλίου 2025
Kaiji – Τo manga πριν το Squid Game
22 Απριλίου 2025
Στο Σύμπαν των Αυτοεκδόσεων – 5 κόμικς που ξεχωρίζουν
16 Απριλίου 2025

Μπορεί να σου αρέσουν και αυτά:

Sci-FiΒιβλία

Ο Αιώνιος Πόλεμος – Ο πόλεμος δεν αλλάζει, αλλά σε αλλάζει

Αλέξανδρος Μινωτάκης
Αλέξανδρος Μινωτάκης
11 Απριλίου 2021
ComicDC

All Star Batman vol 2: Στα Πέρατα της Γης – O Batman για τους εχθρούς του

Μάνος Βασιλείου - Αρώνης
Μάνος Βασιλείου - Αρώνης
2 Ιανουαρίου 2022
HorrorΒιβλία

Νυχτοπτερίτες- Πριν το Westeros ήταν το διάστημα

Δημήτρης Τζάνογλος
Δημήτρης Τζάνογλος
21 Μαρτίου 2019
FantasyΒιβλία

Μια Στάλα Μίσος – Η σύγκρουση θα κυοφορεί πάντα το μέλλον!

Aθηνά Κακλαμάνη
Aθηνά Κακλαμάνη
10 Δεκεμβρίου 2021
FantasyΒιβλία

Πολεμιστές του Λυκόφωτος – Το μεταίχμιο δύο κόσμων

Καζανάς Kώστας
Καζανάς Kώστας
7 Σεπτεμβρίου 2021
ComicMarvel

Το Σκοτεινό Παρελθόν του Eddie Brock που τον έκανε Venom

Μάνος Βασιλείου - Αρώνης
Μάνος Βασιλείου - Αρώνης
14 Φεβρουαρίου 2019
[mailerlite_form form_id=1]
Smassing Culture

To Smassing Culture ξεκίνησε σαν μια προσπάθεια ανθρώπων που αγαπούν την μαζική κουλτούρα και θέλουν να μιλήσουν για αυτή από μια διαφορετική, πιο κοινωνική γωνία. 

Για εμάς

  • Αρχική
  • Τι είναι το Smassing Culture
  • Συντακτική

Δείτε Επίσης

  • Συνεντεύξεις
  • SmassFest
  • SmassPodcasts
  • Videos

Βρείτε μας:

Επικοινωνία
Manufactured by Sociality
Welcome Back!

Sign in to your account

Username or Email Address
Password

Lost your password?