Smassing Culture
  • Otaku
    OtakuΔες Περισσότερα
    Kaiji – Τo manga πριν το Squid Game
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Η Κόρη της Κολάσεως – Φρανκενστάιν στο Τόκιο
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Solo Leveling – Το φαινόμενο που επαναπροσδιόρισε τα manhwa
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Ποιότητα σε δύσκολους καιρούς! Tα 10 καλύτερα κόμικς του 2024!
    16 Λεπτά Ανάγνωσης
    Έπιασαν τα κρύα – Τα 10 καλύτερα anime για μια χειμωνιάτικη μέρα
    8 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Comic
    ComicΔες Περισσότερα
    Gerard ή Το Σπαθί Στην Πλάτη Του – Ένα fantasy coming-out
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    Όλο Δεξιά Για Τον Παράδεισο – Mια κυρπαντελίστικη Κόλαση
    4 Λεπτά Ανάγνωσης
    Βατραχομυομαχία – Όταν η κωμωδία συναντά το έπος με φρέσκια ματιά
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
    Οι υποψηφιότητες των ΕΒΚ 2025
    10 Λεπτά Ανάγνωσης
    Στο Σύμπαν των Αυτοεκδόσεων – 5 κόμικς που ξεχωρίζουν
    9 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Βιβλία
    ΒιβλίαΔες Περισσότερα
    Η Κυρά της Λίμνης – To τέλος πριν την RPG αρχή
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    Γραφή Κοφτερή σαν Μαχαίρι – Ενάντια στο «ωραίο»
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
    Μια στεκιά στο μάτι του Tom Robbins
    12 Λεπτά Ανάγνωσης
    Η Ακρόπολη Των Ξεχασμένων Μύθων – Επιστροφή (και αναστροφή) στον κόσμο του Έλρικ
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    Erevis Cale Trilogy – Πέρα από την (DnD) ηθική
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Cinema
    CinemaΔες Περισσότερα
    Τελευταίος Πειρασμός – Η αποδόμηση του θείου δράματος και ο «ξανακερδισμένος παράδεισος»
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
    Έχω Κάτι Να Πώ – Mεταξύ μας, δε χρειάζεται
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Η Δασκάλα του Πιάνου – Σινεμά που διεισδύει στην ψυχή
    4 Λεπτά Ανάγνωσης
    The Brutalist – Xτίζοντας την Αμερική έναν εφιάλτη τη φορά
    4 Λεπτά Ανάγνωσης
    Μιλήσαμε με τον Χρήστο Πυθαρά για τη νέα του ταινία “Το Κυνήγι”
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Σειρές
    ΣειρέςΔες Περισσότερα
    Η σημασία της μουσικής στον έρωτα των Δύο Ξένων
    11 Λεπτά Ανάγνωσης
    The Residence – Ένας πολύχρωμος φόνος στον Λευκό Οίκο
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Your Friendly Neighborhood Spider-Man – Fun επιστροφή στις ρίζες
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
    Cobra Kai – Για όλους τους losers του κόσμου
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    The next big (and best) thing – Οι καλύτερες σειρές του 2024
    13 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Exclusive
    ExclusiveΔες Περισσότερα
    Πτήση/Κόσοβο -Η πιο balkanstigmh του ελληνικού θεάτρου
    4 Λεπτά Ανάγνωσης
    Το Comicdom CON Athens 2025 επιστρέφει και το Smassing Culture θα είναι πάλι εκεί!
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    Altan: «Το καλό σκίτσο έχει μήνυμα συνοπτικό, πρωτότυπο και αμφίσημο»
    9 Λεπτά Ανάγνωσης
    Φονικό Χαμόγελο – Mind games με τον Joker
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    Μιλήσαμε με τον Χρήστο Πυθαρά για τη νέα του ταινία “Το Κυνήγι”
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
Διαβάζετε: I Am Thinking Of Ending Things – Yπαρξιακός τρόμος, χρονικά Εγώ και διαχρονική αγωνία
Share
Smassing CultureSmassing Culture
Font ResizerAa
  • Otaku
  • Comic
  • Βιβλία
  • Cinema
  • Σειρές
  • Exclusive
Αναζήτηση
  • Otaku
  • Comic
  • Βιβλία
  • Cinema
  • Σειρές
  • Exclusive
Follow US
Copyright © 2014-2023 Ruby Theme Ltd. All Rights Reserved.
Smassing Culture > Blog > Cinema > I Am Thinking Of Ending Things – Yπαρξιακός τρόμος, χρονικά Εγώ και διαχρονική αγωνία
Cinema

I Am Thinking Of Ending Things – Yπαρξιακός τρόμος, χρονικά Εγώ και διαχρονική αγωνία

Nίκος Γιακουμέλος
Από Nίκος Γιακουμέλος
Δημοσιεύτηκε 9 Σεπτεμβρίου 2020
Τελευταία Ενημέρωση 9 Σεπτεμβρίου 2020
8 Λεπτά Ανάγνωσης
SHARE

Ο Charlie Kaufman (Adaptation, Eternal Sunshine of the Spotless Mind) είναι ένας πολύ αγαπητός στο κοινό δημιουργός που όμως οι ταινίες που, με λίγες εξαιρέσεις, δύσκολα καταφέρνουν να φέρουν πίσω κέρδη. Μάλιστα, μετά την οικονομική αποτυχία του πανέμορφου Anomalisa, ο Kaufman είχε μείνει μακριά από την κινηματογραφική καρέκλα για ένα αρκετά μεγάλο διάστημα, εστιάζοντας κυρίως στα σενάρια. Τώρα, επιστρέφει στο Netflix, με μεγάλες δημιουργικές ελευθερίες και διασκευάζει (ή καλύτερα αλλάζει εντελώς) το βιβλίο του Iain Reid «I Am Thinking Of Ending Things» και μας δίνει μια ταινία που τελικά, είναι αδύνατο να την κατατάξεις κανείς κάπου, ή ακόμα και να την κατανοήσει με μία θέαση μόνο.

Ίσως η πιο φιλόδοξη δημιουργία του Kaufman το  ITOET  (για συντομία) μπορεί να ξεκινά από μια απλή σκέψη, για έναν επικείμενο χωρισμό ή έστω την επιθυμία για έναν. Δύο άνθρωποι που φαινομενικά ταιριάζουν πολύ, τελικά δεν ταιριάζουν και έτσι η γυναίκα ετοιμάζεται να χωρίσει τον σύντροφο της. Αφού γνωρίσει τους δικούς του.

Ωστόσο αυτό το απλό premise, το οποίο θα αρκούσε για να κάνει μια ίσως μελό και κοινότυπη ρομαντική ταινία κάποιος άλλος, ο Kaufman το ενδύει με τόσες αναφορές, παρεκβάσεις, φιλοσοφικές, καλλιτεχνικές και κριτικές συζητήσεις και τελικά, παραφωνίες ως προς τον σκοπό και το genre (περνά από το rom drama στο ψυχολογικό θρίλερ, μετά στο μυστήριο και τέλος… στο μιούζικαλ), με τόσο βαριά ατμόσφαιρα… αβεβαιότητας, που τελικά ο θεατής μένει να αναρωτιέται:

 Υπήρξαν τελικά όλοι αυτοί οι άνθρωποι στην ταινία; Ή μήπως ήταν ο ένας παρήχηση του Εγώ κάποιου άλλου; Της κοπέλας, που το voice over με τις σκέψεις της διακόπτεται συχνά από τον σκεπτικό σύντροφο της και το όνομα της αλλάζει συνεχώς; Του εγωπαθή και κυριευμένου από τα ΜΜΕ που καταναλώνει οδηγού; Ή μήπως τελικά του φύλακα του σχολείου και του animated γουρουνιού του; Η μήπως απλά του κοινού, που βλέπει τους φόβους και τα όνειρα του να χορεύουν και τελικά να επιβραβεύονται μέσα σε μια  διακριτική μεν, δηκτική δε κριτική παρωδία;

Η ίδια η ταινία φαίνεται διστακτική να απαντήσει, όχι όμως κακοπροαίρετα. Ταλανίζεται συνεχώς και η ίδια από το ερώτημα αν τελικά υπάρχουμε όντως ο ένας στο μυαλό του ή αν είμαστε κατασκευές, μπολιασμένες από βιβλία, κριτικές και ταινίες. Αν τελικά υπάρχουν εκεί έξω άλλοι άνθρωποι ή αν είμαστε μόνοι μας με σκιές στους τοίχους. Ή αν τελικά είμαστε και εμείς σκιά στο τέλος.

Ο Kaufman δεν έχει σκοπό να μπερδέψει τον θεατή, ούτε να τον εντυπωσιάσει. Μπορεί στις συζητήσεις των συνδαιτημόνων να εναλλάσσονται βαρύγδουπα ονόματα, κριτικές για ταινίες του Casavetes, άλλες ταινίες που δεν υπήρξαν ποτέ, κουβέντες για την Κοινωνία του Θεάματος του Debord, όμως αυτά έχουν τελικά ως σκοπό όχι την επίδειξη, αλλά την εισαγωγή αμφιβολίας.

Πόσο δικές μας μπορεί να είναι δανεισμένες σκέψεις και απόψεις. Και, βασικό επίσης, πόσο μπορεί να αντέξουν σχέσεις που απλά αναπαράγουν απόψεις με τις οποίες συμφωνούμε και δεν μας προκαλούν να αλλάξουμε και να βελτιωθούμε.  Και την ίδια στιγμή εξερευνούν κάτι άλλο. Πόσο μακριά μπορούν να πάνε στο μυαλό μας άνθρωποι που δεν είναι πραγματικοί; Πόσο μπορεί να μας επηρεάσουν, να μας εκπλήξουν τέτοια φάσματα σκέψης. Τελικά στην εποχή μας, που όλοι υπάρχουμε ταυτόχρονα σε πολλά μέρη, ενσώματα ή όχι, πόση σημασία έχει το να είσαι πραγματικός; Ειδικά όταν οι μη πραγματικοί άνθρωποι της ζωής μας τελικά μένουν κοντά μας περισσότερο από τους υλικούς.                                                                            

Οι σκέψεις αυτές δεν είναι χρονικά περιορισμένες. Όπως οι γονείς του πρωταγωνιστή γερνάνε ή ανανεώνονται, φαινομενικά στιγμιαία, έτσι και αυτές πηγαινοέρχονται σε διαφορετικά σημεία της ζωής μας, ενώνοντας τα σε μια άμορφη μάζα συναισθημάτων, λίγο πριν το τέλος (ή μετά από αυτό).

Αυτά έρχονται στο νου ως στόχοι της ταινίας. Πώς όμως ο Kaufman επιτυγχάνει αυτό τον μετεωρισμό, αυτή την επίπονη αμφιβολία και τη συναισθηματική εγγύτητα των σκέψεων του; Σε αυτό δεν υπάρχει μία και μόνο απάντηση. Όπως και οι σκέψεις και τα συναισθήματα στο ITOET  διασχίζουν ταυτόχρονα πολυσχιδείς διαδρομές, έτσι και τα τεχνικά μέσα χαράσσουν αυτά τα μονοπάτια για τον θεατή με πολλά μέσα. Από τον οικείο, ρουστίκ (και για αυτό ανησυχητικό) αισθητικό σχεδιασμό της Molly Hughes, το ανατριχιαστικό soundtrack του Jay Wadley ή ακόμα και τον άστατο, νευρικό χειρισμό της κάμερας που παρατείνει την αγωνία μέχρι και τους τίτλους τέλους (μην τους αγνοήσετε). Όλες οι πλευρές της ταινίας ενισχύουν η μία την άλλη, αφήνωντας τον θεατή όμως ουσιαστικά (και επιτηδευμένα) μόνο του απέναντι στην αγωνία του τι συμβαίνει.

Δύσκολα θα μπορούσε όμως να υλοποιηθεί αυτή η ιδέα χωρίς και τα κατάλληλα πρόσωπα. Το πρωταγωνιστικό δίδυμο, ο Jesse Plemons (El Camino, The Irishman) και η Jessie Buckley (Chernobyl, Taboo) είναι το τέλειο ζευγάρι για αυτή την ταινία, με την έννοια ότι αμφότεροι μπορεί να φαίνονται χαμηλών τόνων όμως έχουν τεράστια γκάμα ως ηθοποιοί και μπορούν να αντλήσουν πολύ υψηλά ποσοστά… αμηχανίας ο ένας από τον άλλον. Έτσι εντείνουν και την αμηχανία του θεατή, ο οποίος βλέπει κυριολεκτικά μια σχέση να διαλύεται, μαζί με τις απόψεις που είχε για αυτή. Ειδικά η Buckley, τη διακοπτόμενη φωνή της οποίας ακούμε συχνά στην ταινία, καταφέρνει να δημιουργεί μια αίσθηση ασφάλειας στον θεατή, μέχρι τη στιγμή που αυτή χάνεται ολοκληρωτικά.

Επιπρόσθετα, το ζεύγος των γονέων, η Toni Collette (Knives Out, Little Miss Sunshine)  και ο αγαπητός David Thewlis (Harry Potter, Wonder Woman) επιτυγχάνουν απόλυτα στο να επιτελέσουν τον ρόλο τους ως τις βασικές πηγές άγχους και φόβου, τουλάχιστον για ένα σημαντικό μέρος της ταινίας. Μέσα από πολύ διακριτικές, αμήχανες αλλά παράδοξα συνηθισμένες αλληλεπιδράσεις, βλέπουμε καταστάσεις που δεν είναι ούτε τρομακτικές ούτε ανησυχητικές, αλλά αντίθετα, πολύ ανθρώπινες. Γίνονται όμως σχεδόν ανατριχιαστικές μέσω των ερμηνειών τους και της μη γραμμικής, ταυτοχρονικής συναισθηματικής κατάστασης που τελικά βιώνουν (αυτοί, οι θεατές, κάποιος άλλος). Ίσως το πιο ανησυχητικό στοιχείο των δύο χαρακτήρων είναι πως, τελικά, δε βρίσκονται πια εκεί ολοκληρωμένοι.

Το ITOET είναι ένα υπέροχο, συναισθηματικό mindfuck το οποίο ούτε υποτιμά τον θεατή του ούτε προσπαθεί να τον εντυπωσιάσει. Απλά του θέτει μια ερώτηση. Και ναι, ίσως τη θέτει επιτηδευμένα και με πολλά επιπλέον στοιχεία. Ωστόσο αυτά δεν είναι απαραίτητα για να δοθεί μια απάντηση προσωπική. Δε χρειάζεται να ξέρετε το musical Oklahoma, το οποίο παίζει στο αινιγματικό φινάλε για να νιώσετε τελικά την κατάληξη. Και τελικά, ίσως να μην έχει και σημασία, αφού ίσως να μην είμαστε ούτε καν οι θεατές εκεί.

TAGGED:CasavetesCharlie KaufmanDavid ThewlisDebordI Am Thinking Of Ending ThingsIain ReidJay WadleyJesse PlemonsJessie BuckleyKοινωνία του ΘεάματοςMolly HughesNetflixToni Collette
Μοιραστείτε το Άρθρο
Facebook Copy Link Print
ΑπόNίκος Γιακουμέλος
Γεννήθηκε με μεγάλη επιτυχία αλλά μετά άρχισε καπου να δυσκολεύει το πράγμα. Σπούδασε Επικοινωνία και μετά αποφάσισε πως δεν του αρέσει να επικοινωνεί. Όνειρο του να μετακομίσει στην Σαχάρα όπου θα έχει ησυχία, αλλά μέχρι να το καταφέρει δουλεύει κωπηλάτης.
Προηγούμενο άρθρο Ανίκητος – Μια περιπέτεια ενάντια στον εαυτό μας
Επόμενο άρθρο Mulan – Eπικό χάσιμο χρόνου
FacebookLike
XFollow
PinterestPin
InstagramFollow

Subscribe Now

Subscribe to our newsletter to get our newest articles instantly!
Most Popular
Gerard ή Το Σπαθί Στην Πλάτη Του – Ένα fantasy coming-out
15 Μαΐου 2025
Όλο Δεξιά Για Τον Παράδεισο – Mια κυρπαντελίστικη Κόλαση
14 Μαΐου 2025
Βατραχομυομαχία – Όταν η κωμωδία συναντά το έπος με φρέσκια ματιά
13 Μαΐου 2025
Οι υποψηφιότητες των ΕΒΚ 2025
15 Μαΐου 2025
Η σημασία της μουσικής στον έρωτα των Δύο Ξένων
12 Μαΐου 2025

Μπορεί να σου αρέσουν και αυτά:

AnimeOtaku

Record of Ragnarok – Η ουσία του Mortal Kombat σε anime

Jamal Animas
Jamal Animas
4 Σεπτεμβρίου 2021
AnimeOtaku

Otaku business school – Tα 10 anime για να μάθετε oικονoμικά

Jamal Animas
Jamal Animas
7 Φεβρουαρίου 2021
Cinema

ATHENA – Μοιρολατρία – Αδερφότητα – Απολιτικότητα

Σάντρα Δημητρέλου
Σάντρα Δημητρέλου
30 Σεπτεμβρίου 2022
Cinema

#Alive – Ο ζωτικός χώρος και το τραύμα της καραντίνας (και των ζόμπι)

Nίκος Γιακουμέλος
Nίκος Γιακουμέλος
23 Σεπτεμβρίου 2020
Σειρές

Mindhunter – Διεισδύοντας στην αποκλίνουσα συμπεριφορά

iskender
iskender
4 Σεπτεμβρίου 2019
FantasyΒιβλία

O Καιρός της Περιφρόνησης – Η προετοιμασία ενός πολέμου

Αλέξανδρος Μινωτάκης
Αλέξανδρος Μινωτάκης
18 Δεκεμβρίου 2021
[mailerlite_form form_id=1]
Smassing Culture

To Smassing Culture ξεκίνησε σαν μια προσπάθεια ανθρώπων που αγαπούν την μαζική κουλτούρα και θέλουν να μιλήσουν για αυτή από μια διαφορετική, πιο κοινωνική γωνία. 

Για εμάς

  • Αρχική
  • Τι είναι το Smassing Culture
  • Συντακτική

Δείτε Επίσης

  • Συνεντεύξεις
  • SmassFest
  • SmassPodcasts
  • Videos

Βρείτε μας:

Επικοινωνία
Manufactured by Sociality
Welcome Back!

Sign in to your account

Username or Email Address
Password

Lost your password?